Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: FrÃ¥nlufts booster frÃ¥n Mitsubishi Electric  (läst 60048 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad V70tdi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Rö
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Frånlufts booster från Mitsubishi Electric
« Svar #15 skrivet: 04 oktober 2010, 23:00:45 »
 Sc:,h 30K är ju aldeles för dyrt  :( lägg till nÃ¥n tusing sÃ¥ har man ju en Nibe luft/vatten eller en CTC luft/vatten att docka till flvp´n. Nibe borde gÃ¥ att köra direkt mot tex 360 ställd i gasläget. CTC har jag inte läst pÃ¥ om hur den styrs men det borde inte behövas sÃ¥ mycket mer pÃ¥ den heller.

Beställde mig en luft/luft i dag som tillskott i vinter.  Funderat pÃ¥ en lösning med en Nibe 2025 dockad mot 360ín men det fÃ¥r vänta till bättre tider.
Nibe 360P kompletterad med en Panasonic NE9LKE

Utloggad kave

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Frånlufts booster från Mitsubishi Electric
« Svar #16 skrivet: 05 oktober 2010, 07:19:42 »
Alldeles för dyrt. Känns som detta är en luftvärmepump utan innedel. Då ska den ju inte kosta mer än en vanlig 5kw luftvärmepump.
Annars kan man kanske använda en utedel till en luft/vatten istället till sin frånluftsvärmepump?
Bor utanför Borås, ComfortZone CE65L med 500L acctank. 200m2 Suterränghus från 1972.
21 grader inne. Värmer garaget med konvektorelement till cirka 7 grader.
2-Glasfönster, ingen tilläggsisolering, klarar ner till 0 grader utan eltillskott.
Årsförbrukning 16500kwh.

Utloggad KompressorExperten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Frånlufts booster från Mitsubishi Electric
« Svar #17 skrivet: 05 oktober 2010, 10:54:08 »
Fick lite info om denna.
Utedelen är speciellt framtagen för detta ändamål men en inbyggd VVX. Det innebär att vatten går ut istället för gas och kopplas in direkt på frånluftsvärmepumpen. Detta går alltså inte att jämföra med en luft/luft utedel. Utedelen är en s.k. power inverter med senaste inverter tekniken för att också klara av kallare temperaturer. Enligt tillverkaren klarar den ge upp till 60Gr ifall det behövs. (behövs dock inte så ofta för många har golvvärme). Enligt Mitsubishi Electric ligger mycket av finessen i styrningen tydligen. jag har inte hört att NIBE eller någon annan har en liten inverter i denna klass för att kunna dockas in.
Har man en vanligt on/off utedel så blir det inte samma finess, det blir för mycket av och på isåfall. Man behöver oftast bara lite extra tillsammans med den effekt man tar ut från frånluften. Det innebär de ca 2.5kW man redan har + 1 till 5kW extra steglöst.

Såg även en annons om detta där man kunde priset var ca 45.000kr innan ROT. Man borde kunna komma ner under 40.000kr med ROT isåfall.

mvh
KompressorExperten

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Frånlufts booster från Mitsubishi Electric
« Svar #18 skrivet: 05 oktober 2010, 11:28:49 »
Hur stor del av dessa 45 000:- är 'hårdvara' resp arbete? Eftersom det bara är vatten man behöver koppla in så är det ju ganska enkelt att göra själv för den händige...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Frånlufts booster från Mitsubishi Electric
« Svar #19 skrivet: 05 oktober 2010, 16:07:38 »
Den "klarar" att ge 60 ºC+ om det behövs....lär inte bli mycket till COP med sådana temp med R410a i systemet.
Som tidigare nämnts, det är tillfakto en ordinär utedel, men sen har man kastat in en vvx, fixat styret lite, slitit bort muttrarna för kylrör och då satt in fästen för vatten istället.

Det var ju nästan det här som en firma i Luleå (utan kylbehörighet) gjorde, man tog ordinare utedelar, rev sen innerdelen på sitt styr, kopplade till en koaxväxlare/vvx, satte allt i ett skåp och sen sålde från 13-25k beroende på märket. Och innan ni besöker denna firmas hemsida (för er som vet vilka det är) vill jag utfärda en varning att besöka deras sida, anledningen nedan:


Safe Browsing
Diagnostiksida för xxxxxxxxxxxxxx.se
Vilken är den aktuella registreringsstatusen för xxxxxxxxxxxxxx.se?

Den här webbplatsen är registrerad som misstänkt. Din dator kan skadas om du besöker webbplatsen.
Delar av webbplatsen registrerades för misstänkt aktivitet 2 gånger under de senaste 90 dagarna.
Vad hände när Google besökte den här webbplatsen?
Av de 2 sidor vi testade på webbplatsen under de senaste 90 dagarna ledde 2 sidor till att fientliga program laddades ner och installerades utan användarens medgivande. Senaste gången Google besökte den här webbplatsen var den 2010-10-03, och senast misstänkt innehåll hittades på den här webbplatsen var den 2010-10-03.
2 domäner står som värd för fientliga program, inklusive riotassistance.ru/, addonrock.ru/.

This site was hosted on 1 network(s) including AS8473 (BAHNHOF).


Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad V70tdi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Rö
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Frånlufts booster från Mitsubishi Electric
« Svar #20 skrivet: 05 oktober 2010, 17:10:38 »
45000:-  :o  huvuddunk nä dÃ¥ var den inte ett dugg intressant  :'(   DÃ¥ är ju CTC och Nibe billiga i jämförelse till det.
Nibe 360P kompletterad med en Panasonic NE9LKE

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Frånlufts booster från Mitsubishi Electric
« Svar #21 skrivet: 06 oktober 2010, 17:52:17 »
Hejsan, jag har också sett uttrycket "boosta frånluftaren" utan att läsa vidare, men det finns ju många sätt att "boosta" en sån. Det där är ju en extra värmekälla som vilken som helst som kopplas till systemet.
Jag kör en udda lösning tror jag, en gammal frånluftare typ IVT 480 - "säker 2000" ger ju inte mycket från pumpandet. Max 2000 watt och inte hela tiden pga behov av paus.. Kompressorn drar ca 600 watt dvs coop runt 3.0.
Sen vill den ha hyfsat varm returluft från ventilationen, minst 18 grader, mer är bättre.
Jag har lagt ett extra stort insug på övervåningen där jag har en LL-pump som blåser och väsnas lite men hörs inte till sovrummet på bottenvån. förstås.
LL på övervån, undrar alla, jo men jag köpte den i första hand för att få kyla på sommaren.. (svart plåttak ger nämligen hetta många dagar..)
Tar alltså tillvara varmluft från LL-pumpen på en hög punkt på övervåningen och leder ner till frånluftaren.
Det kallar jag boostning..
Just igår kopplade jag in ett andra element på frånluftaren, först bara elementet i badrummet för att testa den. Nu också ett stort element i hallen intill.
"Kul" med mycket billig värme pÃ¥ dessa tvÃ¥ element, jag har gjort sÃ¥ att jag först fÃ¥r värme i badrummet via returluften, sen det som blir över (över 22  ºC) ut i hallen.
Elpannan undviker jag att köra i denna gamla IVT, jag hade redan elpatron på systemet.
Ganska intressant tycker jag att se vad bara pumpen ger på ett par element.
Jo jag vet att det är udda..
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad KompressorExperten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Frånlufts booster från Mitsubishi Electric
« Svar #22 skrivet: 07 oktober 2010, 11:32:27 »
45000:-  :o  huvuddunk nä dÃ¥ var den inte ett dugg intressant  :'(   DÃ¥ är ju CTC och Nibe billiga i jämförelse till det.


Hej

Jag undrar var du hittar en billigare lösning som är bättre?
på NIBE hemsida är list priset för en 6kw on/off 47.250kr. ink moms

45.000kr var installerat och klart för FLB-50i inklusive styrning!
Det är inte lättare att installera en NIBE är en Mitsubishi Electric mot en frånluft.
Mitsubishi verkar ha en universal lösning som passar till IVT också
Man kan ju undra varför inte NIBE annonserar om denna lösning isåfall?
Förmodligen för att det inte skulle bli så bra extra besparing med deras minsta luft-vatten.

Jag tror att det handlar uteslutande med Inverterteknik i detta fall.
Varken CTC eller NIBE har något lämpligt som passar.

mvh
KompressorExperten




Utloggad pjoffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 422
  • Karma +0/-0
SV: Frånlufts booster från Mitsubishi Electric
« Svar #23 skrivet: 07 oktober 2010, 16:40:07 »
Undra hur en sådan här "fulpump" från Jula skulle stå sig i jämförelse med Mitsubishi's frånluftsbooster?

http://www.jula.se/luft-vatten-varmepump-6200-w-128084
140m2 1 1/2 plans hus i Sundsvall, byggår 1994.
Vattenburen golvvärme på bottenvåning (80m2), elradiatorer på övervåning (60m2).
IVT12GR-N luftvärmepump installerad November 2008.
IVT490 frånluftsvärmepump installerad Januari 2009.
Årsförbrukning Nov 07 till Nov 08: 22874kWh (med trasig frånluftsvärmepump Autoterm Corus 2000A).
Årsförbrukning Jan 09 till Jan 10: 12100kWh

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Frånlufts booster från Mitsubishi Electric
« Svar #24 skrivet: 07 oktober 2010, 17:39:41 »
Tja, det är ju inte mycket annat än en relativt liten LV-pump så vilken annan 6 kW'are som helst borde kunna göra samma jobb en stor del av året...
Dock är väl inte Julas pump nån inverter, så en bättre jämforelse kanske är Hetluftens Invest-pump...

Är det nån som vet vad Mitsubishin kostar?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad pjoffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 422
  • Karma +0/-0
SV: Frånlufts booster från Mitsubishi Electric
« Svar #25 skrivet: 07 oktober 2010, 17:52:58 »
Dock är väl inte Julas pump nån inverter, så en bättre jämforelse kanske är Hetluftens Invest-pump...

Jo enligt texten är det en inverter.
140m2 1 1/2 plans hus i Sundsvall, byggår 1994.
Vattenburen golvvärme på bottenvåning (80m2), elradiatorer på övervåning (60m2).
IVT12GR-N luftvärmepump installerad November 2008.
IVT490 frånluftsvärmepump installerad Januari 2009.
Årsförbrukning Nov 07 till Nov 08: 22874kWh (med trasig frånluftsvärmepump Autoterm Corus 2000A).
Årsförbrukning Jan 09 till Jan 10: 12100kWh

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Frånlufts booster från Mitsubishi Electric
« Svar #26 skrivet: 07 oktober 2010, 18:07:11 »
Dock är väl inte Julas pump nån inverter, så en bättre jämforelse kanske är Hetluftens Invest-pump...

Jo enligt texten är det en inverter.

Ja jäklar... Jag snabbläste och hoppade över första meningen...  :-[
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad pjoffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 422
  • Karma +0/-0
SV: Frånlufts booster från Mitsubishi Electric
« Svar #27 skrivet: 07 oktober 2010, 18:36:16 »
Det är ju samma kylmedia (R410A) i bÃ¥da maskinerna, och sen sÃ¥ gÃ¥r jula-pumpen (pÃ¥ papperet iaf) att köra vid lägre utetemp (-25 ºC mot -20 ºC för boostern). 

Skulle va intressant att se vad båda pumparna ger för effekt vid olika utetemperaturer.

140m2 1 1/2 plans hus i Sundsvall, byggår 1994.
Vattenburen golvvärme på bottenvåning (80m2), elradiatorer på övervåning (60m2).
IVT12GR-N luftvärmepump installerad November 2008.
IVT490 frånluftsvärmepump installerad Januari 2009.
Årsförbrukning Nov 07 till Nov 08: 22874kWh (med trasig frånluftsvärmepump Autoterm Corus 2000A).
Årsförbrukning Jan 09 till Jan 10: 12100kWh

Utloggad V70tdi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Rö
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Frånlufts booster från Mitsubishi Electric
« Svar #28 skrivet: 07 oktober 2010, 19:56:20 »
45000:-  :o  huvuddunk nä dÃ¥ var den inte ett dugg intressant  :'(   DÃ¥ är ju CTC och Nibe billiga i jämförelse till det.


Hej

Jag undrar var du hittar en billigare lösning som är bättre?
på NIBE hemsida är list priset för en 6kw on/off 47.250kr. ink moms

45.000kr var installerat och klart för FLB-50i inklusive styrning!
Det är inte lättare att installera en NIBE är en Mitsubishi Electric mot en frånluft.
Mitsubishi verkar ha en universal lösning som passar till IVT också
Man kan ju undra varför inte NIBE annonserar om denna lösning isåfall?
Förmodligen för att det inte skulle bli så bra extra besparing med deras minsta luft-vatten.

Jag tror att det handlar uteslutande med Inverterteknik i detta fall.
Varken CTC eller NIBE har något lämpligt som passar.

mvh
KompressorExperten




Bättre vet jag inte men tex VVSbutiken tar 37175:- för lilla Niben och då det inte är något jobb med kylmedel på nån av dessa pumpar så installerar vilken vvsare som hellst dom samma med boostern. styrningen finns ju redan färdig i tex min Nibe 360 bara använda sig av gas tillskotts funktionen så puffar den igång luft/vatten pumpen i stället för elpatronen i pannan. Greven har ju nåt liknande men den är väl i samma prisklass som Mitsun?
Nibe 360P kompletterad med en Panasonic NE9LKE

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Frånlufts booster från Mitsubishi Electric
« Svar #29 skrivet: 08 oktober 2010, 10:43:07 »
Hela denna idé handlar om att huset/konsumenten har ett lågtemperatur-system för uppvärmningen och denna booster ska enbart kopplas mot rad-kretsen, om det nu är radiatorer eller golvvärme, där man då kopplar in denna booster på returen.
Reklamen att den skulle klara upp till c:a +60 ºC anser jag är oseriöst, då andra modeller i deras serie har maxgräns och stopp vid +55 ºC, och ju högre temp desto sämre COP, och ju kallare desto uslare blir COP-värdena.

Att docka en Nibe eller annan pump som går på 407-soppa är bortkastade pengar, på Nordenberedaren finns det inget kvar att hämta vid c:a -13 ºC som Gano har gett utmärkta rapporter om. En pump med R410-soppa går ned till runt -20 beroende på teknik men dess effekt rasar betydligt efter c:a -7 och vid -15 ºC brukar det vara runt 1/3 av dess fulla effekt.

Som andra skrivit är den billigaste lösningen en L/L med R410 för att hjälpa till och värma kåken, ska man slabba med vatten mot radkrets får man ju förluster i omvandlingen till vatten. Skillnaden mellan denna pump och t.ex Julas L/V är att Jula-modellen har kappilärrör istället för elektronisk expansionsventil, vilket för vissa har gett huvudvärk med igenisade utedelar.

Har man runt 40k att leka med skulle nog jag fundera på att ha en bra braskamin istället, blir det ett längre elavbrott kan man hålla värmen uppe och slippa frysskador, skaffar man sig en burk till sitter man ändå på pottan om elen drar. Ska man spara pengar på elpatron tycker jag vedkamin eller Nocrian som L/L, då kan man ju också få kyla på sommaren.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 610
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!