Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Parallellkopplad IVT Geo 312c med vedpanna - Inaktivera cirkulationspump?  (läst 724 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ronnie79

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Jag söker något bättre sätt för att kunna växla mellan vedpanna och bergvärmepump. Vill gärna stödelda så mycket som möjligt nu med dagens elpriser men vi har lite för liten accumulatortank, endast 500L, detta gör att det kan vara lite kyligare på morgonen trots eldning på kvällen.

Bergvärmepumpen är parallellkopplad med vedpannan och jag brukar alltid stänga kranarna på värmesystemet som går in till BVP för att jag har hört att den inte mår bra av 90-110 gradigt vatten. Stämmer detta?

Och jag måste alltid bryta strömmen till BVP helt, annars envisas den externa cirkulationspumpen (Wilo) att gå även om jag så inaktiverar värmen eller sänker önskad temp till lägsta vilket resulterar i en felkod om för högt tryck.

Finns det något sätt att inaktivera den externa cirkulationspumpen på min Geo 312 c när rumstemperaturen är högre än önskad? I så fall kanske jag skulle kunna ha bergvärmen på och rumgivaren inställd på typ 20 grader så att BVP och och dess cirkulationspump startar automatiskt när rumstempen går ner till 20 grader på småtimmarna? Vore toppen!

Eller nån annan vettig och enkel lösning istället för att manuellt behöva vrida kranar och huvudbrytare?

Varm jul på er!
« Senast ändrad: 04 december 2022, 17:49:18 av Ronnie79 »

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Det finns en systemlösning som gör att eldningen tillsammans med värmepumpen går på automatik d.v.s. värmepumpen stannar så länge tanken är varm och håller framledningen på börvärdet.

Därefter startar värmepumpen och fortsätter värma villan.

Shunten styrs av värmepumpen.

Det blir en kostnad för shuntstyrning, eventuellt shuntmotor samt några rör som måste dras om.

Utloggad Ronnie79

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för svar. Det lÃ¥ter ju vettigt!  :) Vill dock inte gärna behöva tömma systemet eller göra nÃ¥got större nu när det behövs som mest.  ::)

Jag funderar på någon enkel styrning som startar bergvärme automatiskt när det går under en viss temp i tanken.
Typ en termotidkontakt utanpÃ¥ röret frÃ¥n vedpannan som styr ett relä till hela BVP alternativt bara cirkulationspumpen och en servomotor pÃ¥ en av kulventiler till bergvärmen bara. Eller är det en dum idé och jag är kanske helt ute o cyklar?  dontknow

Utloggad Ronnie79

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Mitt största dilemma just nu är egentligen att den externa cirkulationspumpen på BVP (PC1) går så fort huvudströmmen är påslagen, även om önskad rumstemperatur är uppnådd med råge eller till och med värmen är avslagen på BVP (konstant viloläge). Jag skulle vilja att PC1 bara är på när BVP kompressorn som den interna pumpen (PC0) gör. Jag hittar inget val för PC1 i servicemenyn.

När PC1 går konstant så får jag sämre cirkulation när jag stödeldar i VP (?VedPanna) och jag kan dessutom inte stänga kulventilerna till BVP (taskigt mot PC1) när enbart vill köra VP utan måste då även slå av huvudbrytaren till BVP vilket känns så där bra att behöva göra. Finns det någon funktion för detta i menyn som jag har missat? Antar att det är en väldigt dum idé att koppla in PC1 på PC0 anslutningarna? (med relä?)

Jag gjorde ett dockningsschema som jag bifogat.

(P.S. Jag är ingen expert men sen jag antar att det borde varit bättre att returen från BVP vore tagen på returen innan den möter laddomatens varma vatten? Och framledningen från BVP skulle kanske hellre gått in efter shunten? Shunten är en 50-tals modell som har fastnat, verkar som den står nånstans i mitten. Men att byta shunten och eventuellt dra om rör är inget jag gör nu under vintern, får blir ett senare projekt i så fall.)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!