Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Säkringen löser ut när kompressorn startar  (läst 2726 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

frebor72

  • Gäst
frebor72
Säkringen löser ut när kompressorn startar
« skrivet: 20 april 2020, 11:42:43 »
Hej

Min automatsäkring som sitter inne i pumpen löser ut. Jag har stängt av kompressorn så att pumpen bara går på elpatron och då fungerar den perfekt.

Min fråga är hur jag kan felsöka själva kompressorn? Som jag kommer fram till kan felen vara startkondensator, för känslig automatsäkring eller trasig kompressor. Om det är själva kompressorn tänker jag byta ut pumpen, som är från 2006. I annat fall byta komponenter.

frebor72

  • Gäst
frebor72
SV: Säkringen löser ut när kompressorn startar
« Svar #1 skrivet: 20 april 2020, 11:43:37 »
Det är en IVT 490 ska tilläggas...

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Säkringen löser ut när kompressorn startar
« Svar #2 skrivet: 20 april 2020, 11:58:16 »
Känsliga säkringar är det minst troliga, en ny konding kan du ju skaffa och byta för det är en mindre kostnad men risken är väl att det är kompressorn som har gett upp.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Säkringen löser ut när kompressorn startar
« Svar #3 skrivet: 20 april 2020, 12:24:23 »
Löser säkringen direkt utan att kompressorn hinner snurra?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad frebor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Säkringen löser ut när kompressorn startar
« Svar #4 skrivet: 20 april 2020, 14:05:57 »
Tack för snabba svar!

Om man kör kompressorn via serviceläget så hör man hur kompressorn brummar, och det låter som att brummandet ökar lite. Men efter 3-5 sekunder löser automatsäkringen ut.

Hittade denna också.

https://jseducation.se/files/pages/atgard-mot-utlost-automatsakring.pdf

Instruktionen inkluderar kondensatorbyte.
« Senast ändrad: 20 april 2020, 14:25:59 av frebor »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Säkringen löser ut när kompressorn startar
« Svar #5 skrivet: 20 april 2020, 14:29:53 »
Brummar kompressorn vid försök till start sÃ¥ är inte startrelät med i spelet, det kopplar in en extra lindning sÃ¥ den orkar börja snurra, nästa är kanske kondensatorn som gett sig. (  I bÃ¥da fallen sÃ¥ dra kompressorn en massa effekt och säkringen löser. )  Det gör dom efter ett antal Ã¥r. Leta reda pÃ¥ den, läs av alla värden och köp en ny och testa, kostar inte mÃ¥nga kronor och det kan man bära och vara värt.

Utloggad frebor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Säkringen löser ut när kompressorn startar
« Svar #6 skrivet: 20 april 2020, 15:04:41 »
Jag beställde kondensatorn eftersom den var ganska billig. Så nu håller jag tummarna! Kondensatorn sitter lite knöligt till, rätt långt in. Samt att det sitter ett litet plastlock på kompressorn över anslutningarna. Det locket verkar svårt att få av, men det ska nog gå.

Vet inte om jag tolkade ditt inlägg rätt, men kan det alltså vara antingen startrelät eller kondensatorn? Förutom själva kompressorn då. Var sitter startrelät och hur kollar man det?
« Senast ändrad: 20 april 2020, 15:06:45 av frebor »

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Säkringen löser ut när kompressorn startar
« Svar #7 skrivet: 20 april 2020, 16:02:28 »
Citera
kan det alltså vara antingen startrelät eller kondensatorn?

Läste du inte själv dokumentet du länkade till??? Där står ju att båda bör bytas samtidigt (om man nu ändå är inne och gräver i skåpet...)

6) För att säkerställa bästa möjliga vridmoment under start ska kompressorns startkondensator och startrelä
bytas i samband med omkopplingen, om det inte gjorts nyligen.
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad frebor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Säkringen löser ut när kompressorn startar
« Svar #8 skrivet: 20 april 2020, 16:05:42 »
Nej jag läste för dåligt... Tack för påpekandet

Visst sitter startreläet nere vid kraftkortet?
« Senast ändrad: 20 april 2020, 16:28:18 av frebor »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Säkringen löser ut när kompressorn startar
« Svar #9 skrivet: 20 april 2020, 17:24:31 »
Kondensatorn som sitter där nu kan du klippa kablarna pÃ¥ och skarva pÃ¥ den nya, bara se till att det inte kan komma vatten pÃ¥ skarvarna, sen det med startrelät vet jag inte  var det sitter, i kylskÃ¥p sitter det under plinten som en bakvänd stickpropp mot pinnarna pÃ¥ kompressorn, troligtvis lika pÃ¥ en sÃ¥n liten dito.

Utloggad frebor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Säkringen löser ut när kompressorn startar
« Svar #10 skrivet: 22 april 2020, 09:34:00 »
Vad gör egentligen startrelät? Har förstått att det inte bara är ett av/på-relä

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9651
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Säkringen löser ut när kompressorn startar
« Svar #11 skrivet: 22 april 2020, 10:10:28 »
Ett startrelä tillåter att en startkondensator är inkopplad precis i starten men bryter bort kopplingen efter ett par sekunder när motorn fått upp varvtalet. Vissa motorer kan ha både startkondensator och driftkondensator eller enbart driftkondensator. Driftkondensatorn är permanent inkopplad på motorns hjälplindning till skillnad mot startkondensatorn.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad frebor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Säkringen löser ut när kompressorn startar
« Svar #12 skrivet: 22 april 2020, 22:23:12 »
Tack! Man lär sig mycket här

Efter att ha läst på lite så har jag förstått att både startrelät och kondensatorn sitter direkt på kompressorn. Jag trodde ett tag att relät satt på kraftkortet....

Det enda som står mellan mig och dessa komponenter är ett svart plastlock. Har någon ett tips på hur man lättast lossar detta lock? Är det bara att bända lite försiktigt med en skruvmejsel mot kompressorn och snäppa bort locket eller måste man på något smart sätt böja in låsningarna?

Jag passar på att fråga lite nu eftersom jag väntar på att kondensatorn ska komma med posten.
« Senast ändrad: 22 april 2020, 23:06:18 av frebor »

Utloggad frebor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Säkringen löser ut när kompressorn startar
« Svar #13 skrivet: 23 april 2020, 15:32:33 »
Succé!

Efter byte av startrelä och kondensator funkar allt igen. Kompressorn har gått en timme nu. Förut gick automatsäkringen efter 3 sekunder när kompressorn startade.

Kondensatorn var en aning svullen i överkanten jämfört med den nya. Sedan mätte jag upp den då jag har ett instrument för kondensatorer. Enligt märkningen skulle den vara på 80uF. Men den mätte till 11uF

Plastlocket gick att bända bort med ett litet stämjärn och man fick bända försiktigt med en skruvmejsel för att lossa startrelät också. Stämjärnet låter lite våldsamt men det var smalt i spetsen och platt i övrigt så det passade bra eftersom man bänder lite mot kompressorn.

Jag vill tacka alla som bidragit! Utan detta forum hade det inte gått.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Säkringen löser ut när kompressorn startar
« Svar #14 skrivet: 23 april 2020, 18:27:35 »
Härligt!!! Jag förstår känslan, istället för en jättedyr utgift så blev det så lyckat. Och du har lagat den själv, så bra för självkänslan!!!
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!