Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Egenskaper olika Köldmedier  (läst 10865 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Warning: filemtime(): stat failed for /home/varmepumpsforum/public_html/varmepumpsforum.com/vpforum/attachments/Egenskaper_Kldmedia.pdf in /home/varmepumpsforum/public_html/varmepumpsforum.com/vpforum/Sources/Display.php on line 1657

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
Egenskaper olika Köldmedier
« skrivet: 12 januari 2007, 15:40:42 »
Hej
Det har diskuterats en hel del om vilka köldmedier som är bäst.
Och som vanligt finns det för och nackdelar.
Hittade följande info på Copelands hemsida.

Se Bif fil

Ps Blir stärkt i min uppfattning att propan är ett bra köldmedium bland andra.

AndersA





« Senast ändrad: 12 januari 2007, 15:43:15 av AndersA »
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Egenskaper olika Köldmedier
« Svar #1 skrivet: 12 januari 2007, 18:39:24 »
"* To adress safety issues of flammebly refrigerant"

Tror jag att det stÃ¥r längs ner. Jag misstänker att detta berör ATEX-direktivet och gör att alla delar i en VP med propan bör ATEX-klassas (zon 2) vilket fördyrar kostnaden för grejorna avsevärt. Annars ärdet säkert ett bra köldmedia.  :P
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Egenskaper olika Köldmedier
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2007, 22:53:42 »
"* To adress safety issues of flammebly refrigerant"

Tror jag att det stÃ¥r längs ner. Jag misstänker att detta berör ATEX-direktivet och gör att alla delar i en VP med propan bör ATEX-klassas (zon 2) vilket fördyrar kostnaden för grejorna avsevärt. Annars ärdet säkert ett bra köldmedia.  :P
Helt rätt , det är den tyngsta negativa aspekten på propan nämligen brännbarheten.

AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

ppwpp

  • Gäst
ppwpp
SV: Egenskaper olika Köldmedier
« Svar #3 skrivet: 12 januari 2007, 22:59:35 »
Känns som det kommer komma mer och mer det här med naturliga köldmedier.
Har hört snack om att vissa länder börjat fasa bort även HFC.. Och duktiga Sverige kommer nog haka på. :)

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Egenskaper olika Köldmedier
« Svar #4 skrivet: 14 januari 2007, 19:55:09 »
hej
vad innebär brandklassningen ?
har man tex pumpen ute kompressor mm å all styrelektronik inne i ett skåp
så tycker man ju att det bör va ganska säkert..

1kg gas e ju inte nån våldsam mängd gas +står maskinen ute bör ju ett ev gasläkage bara
försvinna ut i naturen

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Egenskaper olika Köldmedier
« Svar #5 skrivet: 14 januari 2007, 22:49:06 »
hej
vad innebär brandklassningen ?
har man tex pumpen ute kompressor mm å all styrelektronik inne i ett skåp
så tycker man ju att det bör va ganska säkert..

1kg gas e ju inte nån våldsam mängd gas +står maskinen ute bör ju ett ev gasläkage bara
försvinna ut i naturen
1kg propan är åt helvete för mycket när det smäller.
utomhus proppar ungarna den full med smällare och raketer och inne kommer farbror och ska inspektera med cigarett eller tändare.(hypotetiskt)
vi kyltekniker vill inte jobba med dessa veritabla fuglesang-raketer om vi slipper.
 ;) ;) *vinkar*
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Egenskaper olika Köldmedier
« Svar #6 skrivet: 14 januari 2007, 23:00:38 »
0.5 kg är väl max som får användas inomhus.

Ute kan du nog ha så mycket du vill. (gissar)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Egenskaper olika Köldmedier
« Svar #7 skrivet: 15 januari 2007, 12:31:05 »
hej
vad innebär brandklassningen ?
har man tex pumpen ute kompressor mm å all styrelektronik inne i ett skåp
så tycker man ju att det bör va ganska säkert..

1kg gas e ju inte nån våldsam mängd gas +står maskinen ute bör ju ett ev gasläkage bara
försvinna ut i naturen

Om grejorna ATEX-klassas för zon 2 så måste all el vara ATEX-klassad för detta.
Jag har plöjt genom manualen till nibe360P men inte hittat någon info om ATEX-klassning vilket kan innebära:
1. Nibe har missa hela ATEX-grejen.
2. Nibe har gjort ATEX-granskning och bedömt att någon läcka inte kan ske.
3. Elen i Nibe 360P är utförd enligt ATEX-klassningen men man informerar inget om detta i manualen.


Edit:
Jag kollade lite i AFS 1995:5 och det finns en möjlighet att VP-tillverkare kommer undan då "utrustningar som är avsedda för användning i hushåll och icke-kommersiell miljö" är undantagna.
« Senast ändrad: 15 januari 2007, 12:54:28 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Egenskaper olika Köldmedier
« Svar #8 skrivet: 15 januari 2007, 12:50:22 »
Nibe mfl kanske tolkar ATEX reglerna enligt  §1 c
http://www.elsakerhetsverket.se/download/18.fc40aefe938efb7180003083/1995_6.pdf

att ATEX föreskrifterna inte  gäller för hushÃ¥ll och i icke kommersiell miljö.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Egenskaper olika Köldmedier
« Svar #9 skrivet: 17 januari 2007, 20:07:26 »
hej
vad innebär brandklassningen ?
har man tex pumpen ute kompressor mm å all styrelektronik inne i ett skåp
så tycker man ju att det bör va ganska säkert..

1kg gas e ju inte nån våldsam mängd gas +står maskinen ute bör ju ett ev gasläkage bara
försvinna ut i naturen
1kg propan är åt helvete för mycket när det smäller.
utomhus proppar ungarna den full med smällare och raketer och inne kommer farbror och ska inspektera med cigarett eller tändare.(hypotetiskt)
vi kyltekniker vill inte jobba med dessa veritabla fuglesang-raketer om vi slipper.
 ;) ;) *vinkar*

hej...

Jag har jobbat som svetsare och är utbildad svetsare total tid bör va va 6 år som jag jobbat med det ..vi använde dagligen acetylen,oxygen gasol..

Har alldrig vare med om nån koll hur var å när vi jobbade med gas
perssonligen håller jag acetylen betydligt värre än gasol....den gasen är det kraft i

Husvangns ägare driver hela husvangnen med gasol å dom lever ändå..
använder man sunt förnuft å inte slarvar tror jag inte att det är speciellt..farligare än nått annat..

Dessutom visst bygger man pumpen för å va tät ???
börjar det det tokspruta gas ur apparaten e det förmodligen nått som är trasigt i felet å det bör väl åt gärdas ...




ppwpp

  • Gäst
ppwpp
SV: Egenskaper olika Köldmedier
« Svar #10 skrivet: 18 januari 2007, 01:16:09 »


Husvangns ägare driver hela husvangnen med gasol å dom lever ändå..
använder man sunt förnuft å inte slarvar tror jag inte att det är speciellt..farligare än nått annat..

Dessutom visst bygger man pumpen för å va tät ???
börjar det det tokspruta gas ur apparaten e det förmodligen nått som är trasigt i felet å det bör väl åt gärdas ...





Finns ju ett par som strykit med till följd av gasolläckage i husvagnar/bilar..
Om det börjar spruta gas kan det ju vara svårt att hinna dit och laga innan det smäller.. :(

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Egenskaper olika Köldmedier
« Svar #11 skrivet: 18 januari 2007, 07:30:26 »
Hej ..
Jooo visst finns det risker gasol brinner,det är inte ofarligt  men knappst lika farligt som cyanidgas....eller krut  :D

hur många har dött av gasol i husvangnar ????
några st och vad har dom dött av.....
tror det kan va max nån promille som exploderat resten har kvävts av gasol
 
Det som gör gasolen lömsk e ju att den är i princip luktfri + tynre än luft
i tex en husvangn lägger den sig ju på golvet ligger man och sover så kvävs man av gasen som tränger undan luften....
En stordel  av problemet bestÃ¥r i av att husvangnen är liten Ã¥ en eller 2 p11 flaskor är stora
så dom fyller husvangnen med gas......

det problemet lär inte finnas i en värmepumps anläggning ca1,5 kg gas å pumpen utomhus läker gasen mot all förmodan ut så blåser den bort å försvinner

btw
hur mÃ¥nga av dom stora i sverge har producerat eller  producerar R290 Pumpar
säg dom senaste 10 Ã¥ren IVT,NIBE   etc .........hur mÃ¥nga av dom har spräng hus och ödelaggt kvarter i sverge ...




« Senast ändrad: 18 januari 2007, 07:43:23 av R407 »

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Egenskaper olika Köldmedier
« Svar #12 skrivet: 18 januari 2007, 08:58:35 »
Hur mÃ¥nga tillverkare har frÃ¥ngÃ¥tt propanet??  Sc:,h
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Egenskaper olika Köldmedier
« Svar #13 skrivet: 18 januari 2007, 13:26:28 »
Hur mÃ¥nga tillverkare har frÃ¥ngÃ¥tt propanet??  Sc:,h
mvh.ACE

Menar du att det är många som gjort det eller? De fall jag känner till avser några misslyckade frånlufts vp , i övrigt känner jag inte till några.

AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Egenskaper olika Köldmedier
« Svar #14 skrivet: 18 januari 2007, 15:15:56 »
Hur mÃ¥nga tillverkare har frÃ¥ngÃ¥tt propanet??  Sc:,h
mvh.ACE

Menar du att det är många som gjort det eller? De fall jag känner till avser några misslyckade frånlufts vp , i övrigt känner jag inte till några.

AndersA
ja, det var nog samma pumpar vi tänkte på. samt att jag hört ett rykte om att NIBE skulle lämna propanet. men , jag ringde och kollade upp detta nu, och det verkar vara ett falskt rykte.
Jag tar omedelbart tillbaks det uttalandet och ber om ursäkt !
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!