Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur ska ja ställa radiatorerna? Diplomat  (läst 13241 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TobbeT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur ska ja ställa radiatorerna? Diplomat
« skrivet: 07 mars 2012, 10:51:39 »


Hejsan!

Köpte mig ett hus för ca 2 år sen. ett gammalt fint timmerhus!
förra ägaren hade precis installaerat ny jordvärme och nya radiatorer över
hela huset.
 
Värmesystemet är en Diplomat och det är 25mm rör mellan radiatorerna och
korad element. På 2 ställen finns det luftning på rören

Jag är supernöjd med systemet, lättskött och enkelt. Men det finns ett problem. Dom 2 sista elementen är sällan varma. Ibland när det blir riktigt kallt ute blir dom bli ljummen (så dom fungerar), men i regel är dom kalla.
Alla andra element är varma utom dom.

Har läst hur ja ska ställa elementen och försökt prova mig fram, för alla dom andra elementen är riktigt varma, hela elementen. Har det med hur termostaten står på dom andra att göra för att få dom varma?
Eller har det med värmen på pannan?

Just nu har jag ställt alla element på 5 utom det sista elementet i första slungan det står på fullt. Det elementet är nr 8 (se bild)

Sedan står dom andra två elementen som är kalla på fullt med (13,14)

Hjäp, tack!
« Senast ändrad: 07 mars 2012, 10:53:54 av TobbeT »

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Hur ska ja ställa radiatorerna? Diplomat
« Svar #1 skrivet: 07 mars 2012, 10:58:45 »
Ta några bilder på radiatorerna och dess koppel (röranslutningarna och termostaten) och posta här.

Posta också någon bild hur rören är anslutna från värmepumpen och delas upp i dina 2 slingor (som du verkar ha). Det är intressant att veta om du har ett ettrörssystem (seriekopplade radiatorer) eller tvårörrssystem (parallellkopplade radiatorer).

När dina element är varma; är de då jämnvarma upptil och nertill, eller märkbart svalare nertill?
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad TobbeT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ska ja ställa radiatorerna? Diplomat
« Svar #2 skrivet: 07 mars 2012, 12:14:55 »
Här kommer bilder.

Element


Element


Element


1 av Luftningarna


Kopplingar panna


Kopplingar panna


Kopplingar panna


När ja va nere och knäppte kort märkte ja nu att det inte var ngt tryck i expantions kälet.
vet med säkerhet att det har var det innan, med samma resultat på elementen. Öppnade flödet så trycket gick upp igen.



Ja, hela elementen är varma, något varmare upptill, men inte märkbart.




Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Hur ska ja ställa radiatorerna? Diplomat
« Svar #3 skrivet: 07 mars 2012, 12:57:40 »
Hej!
2-rörs kopplat som jag ser det.

-Har du luftat elementen (alla, men i första hand de kalla) och fyllt på vatten om trycket för lågt?
-Om ja, skaffa en nyckel (bild 8286) för att kunna strypa elementen, kan ev gå utan nyckel men är en baggis med (det gör man med termostaten och piggen borttagen)
- öppna eller ta bort alla termostater och mät temp in och ut på varje element (IR-mätare är bra att ha, kostar inte mycket på t.ex Clas O)
-stryp de raddar, som är varmast (har minst tempdiff mellan in och utlopp) med nyckeln  eller ev  annat passande verktyg bred mejsel t.ex, (bild 8284 radiatorventil utan termostat och den lilla piggen), dÃ¥ kommer de övriga att fÃ¥ högre flöde och bli varmare. SlutmÃ¥l bra balans sÃ¥ alla rum har önskad ev. tempskillnad
-Det bör vid VP vara en temp diff på c:a 8 ºC mellan fram o retur, blir det inte det så justera CP farten.
-Till sist justera framledningstempen med VPstyren så att rumstempen blir den önskade.

/bo

PS: Temostaterna skall helst alla vara fullt öppna eller borttagna, du kan ha några kvar inställda på lagom temp ( 5-6?) i rum som lätt blir varma typ solsida eller kök.
« Senast ändrad: 07 mars 2012, 16:31:44 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad TobbeT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ska ja ställa radiatorerna? Diplomat
« Svar #4 skrivet: 07 mars 2012, 13:22:27 »
Jo ja har luftat dom, då blir dom varma, i en dag eller 3.
Verkar som dom andra elementen äter upp värmen för dom 2 elementen.
Så det är väl så man ska göra som du skriver.
Är därför jag har satt alla andra element lågt på termostaten, men ja tycker endå att dom är väldigt varma.

Tack för tipset, se om ja ber någon som e duktig att hjälpa mig, då jag inte har så stor koll på det själv.

Utloggad TobbeT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ska ja ställa radiatorerna? Diplomat
« Svar #5 skrivet: 07 mars 2012, 13:26:15 »
PS: Temostaterna skall helst alla vara fullt öppna eller borttagna, du kan ha några kvar inställda på lagom temp ( 5-6?) i rum som lätt blir varma typ solsida eller kök.

ok, så ja ska ha full kräm på alla radiatorer då? dvs 9?

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Hur ska ja ställa radiatorerna? Diplomat
« Svar #6 skrivet: 07 mars 2012, 13:36:44 »
PS: Temostaterna skall helst alla vara fullt öppna eller borttagna, du kan ha några kvar inställda på lagom temp ( 5-6?) i rum som lätt blir varma typ solsida eller kök.

ok, så ja ska ha full kräm på alla radiatorer då? dvs 9?
Ja.
Alla ska vara helt öppna och strypning(balansering av värmefördelning mellan rummen) ska inte göras med termostaterna utan fast i ventilernas inre. Rumstemperaturen ska styras av värmekurvan i värmepumpens styrsystem, alltså inte med termostaterna! Men gör instrypningen utan att titta på rumstempen, den justerar du med värmekurvan när balanseringen är klar.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad TobbeT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ska ja ställa radiatorerna? Diplomat
« Svar #7 skrivet: 07 mars 2012, 15:16:28 »
Okej! Tack!


Att jag förlorat trycket i expantionskärlet, beror
Det på att jag har luftat/tömtvatten i elementen
Och på dom ventilerna på röret? Eller varför had ja tappat
Trycket där? Öppnade ventilen och fyllde på vatten så trycket
Gick upp igen.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Hur ska ja ställa radiatorerna? Diplomat
« Svar #8 skrivet: 07 mars 2012, 15:22:57 »
När du luftar element eller rör så sjunker trycket om du har ett expansionkärl i källaren.
(har du ett gammalt på vinden så märks inte mycket på trycket)
« Senast ändrad: 07 mars 2012, 15:25:55 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad TobbeT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ska ja ställa radiatorerna? Diplomat
« Svar #9 skrivet: 07 mars 2012, 15:27:38 »
Tack för dina svar, som du märker är ja nybörjare på det här. Det har sjunkit lite till nu sen ja fyllde på, men det kanske är normalt att det sjunker lite efter och att man får "byggapå" trycket lite tills det återställts helt?

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Hur ska ja ställa radiatorerna? Diplomat
« Svar #10 skrivet: 07 mars 2012, 15:36:31 »
Du fyller på med kallt friskt och luft/syrerikt vatten. När det värms så avgår gasen och då sjunker trycket. Man kan få hålla på rätt länge och lufta och efterfylla om man fått fylla på mycket nytt vatten.
Även om jag inte är nybörjare så är jag amatör, men med liiite erfarenhet. Du verkar snappa fort! *vinkar*
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad TobbeT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ska ja ställa radiatorerna? Diplomat
« Svar #11 skrivet: 07 mars 2012, 15:48:22 »
Ah ok! Ja har tappat och luftat fleragånger utan att kollat på expantionskärlet. Så ja kanske har vart utan tryck där länge. Hehe

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Hur ska ja ställa radiatorerna? Diplomat
« Svar #12 skrivet: 07 mars 2012, 16:05:49 »
Tappat?  - bara lite för att kolla att det inte är luft i radiatorn.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur ska ja ställa radiatorerna? Diplomat
« Svar #13 skrivet: 07 mars 2012, 16:08:36 »
Med lite otur så släpper man in luft istället för ut om man försöker lufta utan att ha tryck...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Hur ska ja ställa radiatorerna? Diplomat
« Svar #14 skrivet: 07 mars 2012, 16:12:18 »
Haha, en till som är vis av med erfarenheter!  *vinkar*
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!