Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar

VärmepumpsForum Allmänt => Värmepumpar - Märkesspecifikt => Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar. => Värmepumpar och installationsfrågor. => IVT => Ämnet startat av: Grop skrivet 01 februari 2007, 18:20:58

Titel: p2 på kontinuerligt, eller bara med kompressor?
Skrivet av: Grop skrivet 01 februari 2007, 18:20:58
Nu har jag hört både att jag ska ha och inte ska ha p2 gående kontinuerligt. Vad säger den samlade expertisen? Jag har yttre cirkpump och by-pass. Framförallt, kan någon förklara begripligt vad skillnaden blir om man låter p2 gå kontinuerligt, eller om man bara låter den gå vid kompressordrift?
Titel: SV: p2 på kontinuerligt, eller bara med kompressor?
Skrivet av: Bertil skrivet 01 februari 2007, 19:18:31
På 25 kw maskinen så har vi en 750l ackk intern o extern pump.
Den interna får gå "med" kompressorn, då utnyttjas tanken optimalt.. det blir skiktning det kalla returvattnet vattnet kommer in i botten. Skulle vp cirkpump gå hela tiden då förstörs ju skiktningen.

Med en bypass så tjänar du ju in strömförbrukningen, det blir en liten slant.
Men nån direkt fördel i övrigt???
Titel: SV: p2 på kontinuerligt, eller bara med kompressor?
Skrivet av: HerrBrun skrivet 02 februari 2007, 15:13:20
Avstängd pump borde medföra mindre avsvalning av VV som sker pga kallare radiatorvatten som cirkulerar runt VV-beredare.
Kan man styra P2 på det sättet?
Titel: SV: p2 på kontinuerligt, eller bara med kompressor?
Skrivet av: Bertil skrivet 02 februari 2007, 20:27:44
Mja vi har separat vvb, det ska inte påverka inbyggd heller. Du har en växelvintil för vv produktion vi har en shunt.

I VVB mantel ska man aldrig ha cikrulation vid värmedrift. Enbart vi vv drift och då går ju pumpen i vilket fall.
Titel: SV: p2 på kontinuerligt, eller bara med kompressor?
Skrivet av: HerrBrun skrivet 02 februari 2007, 23:15:01
Mja vi har separat vvb, det ska inte påverka inbyggd heller. Du har en växelvintil för vv produktion vi har en shunt.

I VVB mantel ska man aldrig ha cikrulation vid värmedrift. Enbart vi vv drift och då går ju pumpen i vilket fall.

Jag har definitivt konstaterat att VV avsvalnar mycket snabbare bara pga cirkulerande radiator vatten med perfekt (nybytt) trevägsventil. Manteln är termiskt förbunden med radiatorkretsen, det räcker.
Titel: SV: p2 på kontinuerligt, eller bara med kompressor?
Skrivet av: Grop skrivet 03 februari 2007, 09:44:09
Nja, teoretiskt sett så är det kart att du har värmeledning i kopparn mellan den varmare varmvattenberedaren och det kallare röret/trevägsventilen under radiatorvärmning. Men det är två rör med diameter 25-30 vi pratar om. Ställ det i paritet till ytan på manteln, så måste den utstrålade värmen till luft från manteln vara många gånger större, även med isolering. Nu är det ju inte forcerad konvektion över varmvattenmanteln (det blåser inte på den). Skulle värmeledning på det viset du beskriver det vara ett påtagligt sätt att transoprtera värme, så skulle du ju inte behöva en vattenpump (förlåt, kylvästskepump) i bilen. Det hade räckt med att koppla ihop motor ochkylare med lite kopparrör. Nu svävar jag iväg, märker jag...
Nej HerrBrun, det låter som om du har precis samma problem som jag har. Våra varmbvattenberedare påverkas av radiatordrift, vilket de inte ska! Jag får min beredare att hålla 1 timma med kontinuerlig drift på P2 och 1,25 timmar med P2 gåendes med kompressor (det beror ju på att jag har lite stillestånd ibland när det är temperaturer som just nu). Jag har också precis fått växelventil+ventilbrst utbytt, men det gav ingenting på beredarens förmåga att hålla varmvatten varmt, då vi inte tappar något.
Titel: SV: p2 på kontinuerligt, eller bara med kompressor?
Skrivet av: HerrBrun skrivet 03 februari 2007, 11:25:04
Som jag skrev i din andra tråd tror jag inte du skall lita så mycket på teorin. Min erfarenhet säger att det skiljer avsevärt om det cirkulerar vatten av lägre temp utanför manteln. Om det sen beror på värmeledning i kopparrören, turbulens i T-kopplingen vid returen på manteln eller annan mystisk effekt låter jag vara osagt.
Jag skulel vilja vända på det och se ett system som mitt (eller ditt) där det cirkulerar svalt radiatorvatten och som håller VV-temp 5-6 timmar med 5 ºC VV-hysteres som vi har.
Först då är jag villig att tro att det är fel på mitt system.
Så innan du bytt ut hela pumpen och legat sömnlös för mycket över detta leta efter bevis på att systemet kan fungera bättre än ditt nuvarande gör med samma inställningar och temperaturer.

Trots allt så är täta VV-värmningar inte så farliga annat än för att de ökar antal start/stop i onödan. Värmningarna är ofta försvinannde korta (3-5 minuter) och energin kommer antagligen helt radiatorvattnet till godo (sommartid med sommardrift sker inte avsvalning lika frekvent).

Jag upprepar fakta kring mitt system (5 ºC VV hysteres, bör 45 ºC):
Feb: VV håller 6 timmar (> 40 ºC radiatorvatten)
Maj: VV håller 1 timme (svalt radiatorvatten, 27-32  ºC)
Juli: VV håller 3 timmar (sommardrift med trevägare låst i VV-läge)

P.S Jag glömde kommentera dina dåliga liknelse med kylning av bilmotor: det är ju inte så att vi här kyler allt VV åtskilliga grader, det är bara manteln som tappar 1-2 grader extra första timmen pga värmelledning.
Tittar du på en process med VV avsvalning på 5-6 timmar (som jag har just nu) så ser du att efter 1 timme har det redan svalnat 80-90%, det är de resterande 10-20 % (ca 1  ºC) som tar 4-5 timmar!! Inte så otroligt att det cirkulerande vattent kan kyla en mantel (där vattnet inte cuirkulerar innanför) 1 ºC extra?