Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Fundament för utedel  (läst 6820 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jofo81

  • Gäst
Jofo81
Fundament för utedel
« skrivet: 03 november 2018, 14:26:53 »
Hej!

Har äntligen köpt värmepumpen och håller på att förbereda för utedelen.

Hade tänkt att ställa utedelen på nedgrävda lecablock.
Min fråga är hur djupt ner behöver jag gräva?
Har grävt ur 130x80cm men har stött på väldigt stora stenar på 25cm djup som jag inte kan rubba med spettet. Räcker djupet eller bör jag ner ännu djupare?

Hur har ni andra gjort med fundamentet?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Fundament för utedel
« Svar #1 skrivet: 03 november 2018, 14:41:16 »
I vilken del av landet? Olika djup för frostfritt. Hur har du tänkt ta hand om kondensvattnet?

Grävde själv drygt 80 cm grop, lade stenkista, ner med rör, täckte med markduk, återfyllde, lade på drygt 10 cm makadam, packade, ner med armering, gjorde form och gjöt en ca 12-15 cm betongsockel.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Jofo81

  • Gäst
Jofo81
SV: Fundament för utedel
« Svar #2 skrivet: 03 november 2018, 15:02:44 »
Kondensvattnet ska gå ner i ett avlopp ca 1,5m från utedelen. Tänkte använda den kondensslangen med värmekabel som finns som tillbehör.

Bor i Mälardalen. Kanske måste få bort de där stenarna på nått sätt, hade gärna sluppit att behöva böka med de hehe.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Fundament för utedel
« Svar #3 skrivet: 03 november 2018, 15:24:47 »
Ok, kondensvattnet till avloppet. I Mälardalen räcker ca 80 cm för frostfritt djup men slangen behöver nog inte vara nerstucken riktigt så långt när det är frostskyddskabel i. När det gäller markdjupet beror det på om det är blött/fuktigt och tjälskjutande eller inte. Ett ganska tjockt, dränerat och väl-packat lager makadam ovanpå de stora stenarna och sedan leca-block borde räcka tror jag.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
SV: Fundament för utedel
« Svar #4 skrivet: 03 november 2018, 15:53:07 »
Det räcker att gräva bort jorden för att få fast underlag :) sen fylla upp med makadam som föreslogs innan. Jag kollade med först på lecablock men hittade till sist dessa som jag använde: https://www.jemfix.se/trappblock-70x35x15-cm/4176/9040491/

Tyckte det blev mer ”gediget” och lite snyggare men var svårt att hitta stenblock som var tillräckligt stora :)
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad Roslagsbo

  • Byggnörd
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fundament för utedel
« Svar #5 skrivet: 03 november 2018, 19:00:29 »
gjorde en sådan....
Avloppet drog jag in genom grunden, som förseddes med värmekabel och isolering

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Fundament för utedel
« Svar #6 skrivet: 04 november 2018, 16:41:40 »
Jag la upp en hög av väggrus, ställde tre lecablock på vardera sidan (ett ovanpå två) och har sen ställt EcoAir ovanpå detta. Jag ville få upp den så den inte hamnar under snön när vi får 80-90 cm snödjup. Kondensvattnet leder jag undan med två upp-och-ner-vända nockplåtar, en kortare som leder ner i sidled till en andra lite längre som leder ut från pumpen. De ligger bara löst och leder bara ut vattnet på gräsmattan. Vattenmängderna från VPn är marginella jämfört med årsnederbörden och det snödjup vi normalt har. Jag har aldrig märkt att det skulle bli nåt vatten på ytan någon tid på året. Allt infiltrerar rakt ner i gräsmattan. Men så står ju huset på toppen av en grusås, med 6-7 m ner till vattenytan på den gamla handgrävda brunnen.

 
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Fundament för utedel
« Svar #7 skrivet: 04 november 2018, 18:21:12 »
Har en liknande plåtränna under min garagepump men där hinner kondensvattnet frysa till is innan det nått ut till gräsmattan. Får ta spettet och hacka bort stora bitar is under markstativet ett antal gånger om vintern. Luften i Mälardalen är nog relativt fuktig eftersom det är mycket nollgradigt eller enstaka minusgrader på vintrarna.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Fundament för utedel
« Svar #8 skrivet: 04 november 2018, 21:15:42 »
Jag har en känsla av att luft-luft-pumparna i området här producerar mycket mer kondensvatten än min luft-vatten. Eller så är det avfrostningen som funkar olika. Jag får aldrig speciellt mycket isbildning under pumpen, trots att vi kan ha kallare än -10 långa perioder.

En fråga till er som gör komplicerade fundament: Varför envisas ni med att försöka komma ner till frostfritt djup? Saker som står ovanpå marken kan inte frysa upp...
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
SV: Fundament för utedel
« Svar #9 skrivet: 04 november 2018, 21:24:14 »
Jag har en känsla av att luft-luft-pumparna i området här producerar mycket mer kondensvatten än min luft-vatten. Eller så är det avfrostningen som funkar olika. Jag får aldrig speciellt mycket isbildning under pumpen, trots att vi kan ha kallare än -10 långa perioder.

En fråga till er som gör komplicerade fundament: Varför envisas ni med att försöka komma ner till frostfritt djup? Saker som står ovanpå marken kan inte frysa upp...

Jag har sett droppade vattenutkastare bygga från mark upp till kranen och frysa sönder kranen men visst antar vattnet från värmepumpen är varmare :)
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad Snok

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Fundament för utedel
« Svar #10 skrivet: 04 november 2018, 21:40:55 »


En fråga till er som gör komplicerade fundament: Varför envisas ni med att försöka komma ner till frostfritt djup? Saker som står ovanpå marken kan inte frysa upp...

Nog så sant. Skrapa bort matjorden, ersätt med grus. Plattor/plint eller armera/gjut uppå.
Villa 1-1/2plan 200 boa+80kvm källare 1966, Hallandsåsen.
LVVP Nibe F2120-12 VVM320 installerad 2017-08
I serie med vedpanna, HS-Perifal Solo Plus 40kW, EVR-C. 3000l ack-system, lågtemp-radiatorer.  Förbrukning 2014-2016 18kbm samt 6700kWh hushållsel+varmvatten maj-sep. 48c vid DUT -18.
Förbrukning 17/18 10576kWh, 1,5kbm ved.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Fundament för utedel
« Svar #11 skrivet: 05 november 2018, 08:38:29 »
NIBE's installationsmanualer för senare modeller visar ganska tydligt hur det bör se ut om man gör kondensavlopp med stenkista. Fick fel på en frostskyddskabel och hade snart en jättestor isklump hängande vid röret under pumpen. Försökte smälta med värmepistolen men det tog en evig tid mitt i kalla vintern och så är det lätt hänt att skada rörisoleringen. Kan bli mycket bekymmer om kondensavloppet inte fungerar. NIBE anger att det kan komma upp till 50-100 liter vatten per dygn.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Trycklöst

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Fundament för utedel
« Svar #12 skrivet: 05 november 2018, 23:01:00 »
Hade en hel del funderingar på hur vi skulle göra inför vår installation, men till slut blev det latvarianten, köpte två trappblock på jem & fix och la på marken. De väger ca 70 kg styck så det lär stå stabilt.

Hur det blir med kondensvattnet återstår att se, men chansar på att det inte blir behov av stenkista i vinter. Man måste spara lite jobb till framtiden också :)

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Fundament för utedel
« Svar #13 skrivet: 06 november 2018, 08:29:13 »
100 liter vatten blir 1 cm vatten i höjd om det är utspritt på drygt 3x3 meter. Ju mer det sprids ut desto mindre blir det per ytenhet och tvärtom. Så gör man en grop (stenkista) där man samlar allt så blir det nog fullt ganska fort om inte gropen är rejält stor eller har bra dränering.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!