Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC eller IVT?  (läst 4085 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jarko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC eller IVT?
« Svar #15 skrivet: 03 maj 2022, 11:14:00 »
Hmmm...
Finns ingen information om detta på varken IVT:s eller Bosch hemsida.
De enda som skriver nått om detta är Nibe.
Jag vet ärligt inte om nÃ¥n mer än Nibe har detta inbyggt?  dontknow


Det ska finnas spotpris i IVT Anywere 2, MEN, jag pratade nyligen med IVT/BOSCH support och de sa att den funktionen var på väg bort, de rekommenderade istället Ngenic för detta.

Utloggad Pappakulan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC eller IVT?
« Svar #16 skrivet: 03 maj 2022, 20:07:04 »
Har fått in en offert till nu från en firma här i älvdalen.

 Ctc Gsi 612 106000sek

I broschyren till denna står det :
internetuppkoppling som standard
Smart grid, möjlighet att koppla mot elbörsen och låta värmepumpen jobba som mest när priset är som lägst.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9621
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: CTC eller IVT?
« Svar #17 skrivet: 04 maj 2022, 08:46:00 »
Det är säkert en fin värmepump men möjligen aningens kraftig modell för ert hus? Jordvärmeslingan skulle förmodligen behöva vara klart längre än den ni har nu som jag ser det. KB-temperaturerna behöver följas upp noga och ni bör ha en plan för att kunna gräva ner en bit slinga till eller borra ett kompletterande borrhål om det behövs.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC eller IVT?
« Svar #18 skrivet: 04 maj 2022, 09:26:22 »
Gissar att CTC:s modeller precis som övriga kan anpassa effekten efter köldbärarens temperatur.
Det innebär att den skjuter till eltillskott om köldbäraren blir för kall.

Storleken mindre 608, blir lite klen så jag tror 612 blir rätt, men som sagt behöver man följa upp köldbärartemp under första vintern för att se om kollektorn räcker?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Pappakulan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC eller IVT?
« Svar #19 skrivet: 13 maj 2022, 13:21:29 »
Kolla om calibran är 1-fas eller inte och hur det i så fall lirar med din el idag. Nibes lilla är det.

// Magnus

Mina huvudsäkringar är 3st 20A om det var det du tänkte på?
Mvh Kristian
« Senast ändrad: 14 maj 2022, 10:10:26 av Pappakulan »

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CTC eller IVT?
« Svar #20 skrivet: 13 maj 2022, 18:52:00 »
Nja, du har nog inte 2A utan troligen 20A ;)
Grejen är den att du behöver ha 11A tillgängliga på en fas så det är bra att kolla så den inte hamnar ihop med några annan stora förbrukare så du blåser huvudsäkringen när du tvättar etc. En 3-fas maskin på samma effekt drar så lite på varje fas att man ofta inte behöver tänka så mycket på det.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Pappakulan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC eller IVT?
« Svar #21 skrivet: 14 maj 2022, 10:20:48 »
Nja, du har nog inte 2A utan troligen 20A ;)
Grejen är den att du behöver ha 11A tillgängliga på en fas så det är bra att kolla så den inte hamnar ihop med några annan stora förbrukare så du blåser huvudsäkringen när du tvättar etc. En 3-fas maskin på samma effekt drar så lite på varje fas att man ofta inte behöver tänka så mycket på det.

// Magnus

Hoppsan det försvann en nolla där. Ja 20A stämmer. Den gamla VPn är avsäkrad med 3x16A i säkringsskåpet inne men har lite svårt att se hur stor belastning jag har per fas nu.
Det har varit bra uppdelat mellan faserna förut då det i princip aldrig går några proppar fastän alla vitvaror mm. går på fullt samtidigt.

Utloggad Pappakulan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC eller IVT?
« Svar #22 skrivet: 19 maj 2022, 11:20:44 »
Gissar att CTC:s modeller precis som övriga kan anpassa effekten efter köldbärarens temperatur.
Det innebär att den skjuter till eltillskott om köldbäraren blir för kall.

Storleken mindre 608, blir lite klen så jag tror 612 blir rätt, men som sagt behöver man följa upp köldbärartemp under första vintern för att se om kollektorn räcker?

Jag är lite fundersam pÃ¥ det ocksÃ¥. I energiberäkningen stÃ¥r det Min. Jordslinga 402m. Min CC kollektor 1.4m.    Jag vet att den ursprungliga kalkylen frÃ¥n 2001 gjordes pÃ¥ 325m men pÃ¥ fakturan stÃ¥r det 350m sÃ¥ jag antar att det ligger 350m. CC har jag ingen uppgift pÃ¥. AlltsÃ¥ borde ju min bef kollektor vara för liten för att uppnÃ¥ uträknad besparing? Klipper in lite ur beräkningen frÃ¥n offerten nedan.

Besparingar
Årsvärmefaktor 4.3
Energibehov före åtgärd 27 960 kWh/år
Besparingar 20 860 kWh/Ã¥r
Energibehov efter åtgärd 7 110 kWh/år

Jordspecifikationer
Min. jordvärmeslinga 402 m
Min. C-C kollektor 1.4 m
Min. djup kollektor 1.1 m
Årligt värmeuttag 37 kWh/m²/år
Specifikt energiuttag 52 kWh/m
Specifikt effektuttag medel 6 W/m
Specifikt effektuttag max 13 W/m

Värmepump
Energitäckning 100 %
Effekttäckning 100 %
Max tillsatseffekt vid DVUT 0 kW
Max eleffekt VP vid DVUT 2.9 kW
Max total tillförd effekt vid DVUT 2.9 kW



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!