Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Styrboxar rego 600 + cl226/cl 300 gamla greenline + ht nodeller.  (läst 3759 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gump

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: malung
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej!

Jag har planer att renovera gamla reglercentraler.
Till i princip hela greenline serien, förutom de nya som är rego800/1000 m.m

Nu när sommaren är här. Så tänkte jag passa på att fråga hur stort intresset är för detta. Tänker på åsknedslag.

Jag har många 600 boxar. Som kan köras i vilken mjukvara som önskas 600/634/637/638 etc.

Vet inte hur jag ska lägga upp det.

Men är intresset nog stort så skulle jag kunna sälja iväg kraftkort eller data korten. Alternativt byta kort. Ni skickar till mig. Jag skickar ett fungerande till er.

Varför ?!?

Jaaa garantier är i regel slut. Sällan är de försäkrade.
Beroende på reparationskostnader får jag sätta ett pris. Men detta kommer vli betydligt billigare än en ny box som kostar nånstans vid 5000-7000 ink moms. Och man kan inte köpa enstaka kort.

Oftast är de kraftkortet som smäller. Å många ggr är själva datorn intakt.

I första hand är de rego 600 alla varianter.

I andra hand kanske jag kan klämma fram några cl 226/300 centraler.

Jag är lite sent ute för dom jag har är redan brända.
Men de är ingen sak för mig att reparera dessa.

Mesta dels är de ett enklare lödjobb som krävs.
IVT Greenline HT Plus C9 110m borrhål+200m ytjord kopplat i serie.
villa:120 kvadrat + 120 källare. jobbar mycket med service av dessa pumpar.

Utloggad IVT84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Styrboxar rego 600 + cl226/cl 300 gamla greenline + ht nodeller.
« Svar #1 skrivet: 02 februari 2021, 15:13:15 »
Hej!
Min Rego 637 verkar ha blivit "utslagen" när jordfelsbrytaren löste ut några gånger då min djupvattenpump verkar ha gett upp
Jag fick låna en Rego 600 så jag kom igång igen

Då jag hittade detta inläget så blev jag intresserad och undrar vad är ditt förslag på lösning!?

Jag har öppnat och tittat på korten och det ser inte skadat ut okulärt!

Mvh Lars
Friliggande Gård på slätten i Skåne, boningshus från 1925, inredd välisolerad vind 2007 total uppvärmd bo yta 300 m2. IVT Farmterhm 2200 från -84 som körs med grundvatten. 2011 installerade jag en frekvensomriktare till Grundfors djupvattenpump som efter haveri på CP-mellankrets numera körs direkt in i VP (koaxialvärmeväxlare), vatten temp 9-12 grader, el förbrukning på 17000kwh (mild vinter), jag eldar i kamin med ca 4-6m3 ved.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Styrboxar rego 600 + cl226/cl 300 gamla greenline + ht nodeller.
« Svar #2 skrivet: 03 februari 2021, 09:00:14 »
Intresset kan nog vara "stort"! Men först när man står där med en VP som inte fungerar.

Själv kunde jag ha varit mycket intresserad när min VP för några år sedan stannade efter ett åsknedslag och inte längre fungerade. Jag löste problemet genom att ringa IVT Center så. Dom bytte ut all elektronik. Så nu är jag inte längre så intresserad.

Fast om det inte kosta för mycket kan du förstås laga mina gamla grejor som jag har kvar så kan jag ha dom i reserv
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad lasse1959

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej jag vill ha hjälp med min styrbox rego 600 såg du kunde fixa dem, skulle vara jätte snällt om du ville hjälpa mig,åskn gick här och efter det så fungerade inte boxen, om det nu var åskans fel eller inte,åskan har gått förut här flera gånger under åren men det har aldrig hänt nåt med bergvärmen. min mail adress är l-e.luhr@hotmail.com
Mvh Lars-Erik

Christian woldt

  • Gäst
Christian woldt
SV: Styrboxar rego 600 + cl226/cl 300 gamla greenline + ht nodeller.
« Svar #4 skrivet: 04 juni 2022, 10:08:54 »
Hej, jag har fått problem med min 600 styrbox.
Troligtvis så är det den eftersom man inte kan göra något i menyn och vp inte går i drift.

Har trådstartaren fortfarande möjlighet att renovera detta?

Mail: 240woldt@gmail.com

Mvh Christian

Utloggad Andreas91

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Jag har planer att renovera gamla reglercentraler.
Till i princip hela greenline serien, förutom de nya som är rego800/1000 m.m

Nu när sommaren är här. Så tänkte jag passa på att fråga hur stort intresset är för detta. Tänker på åsknedslag.

Jag har många 600 boxar. Som kan köras i vilken mjukvara som önskas 600/634/637/638 etc.

Vet inte hur jag ska lägga upp det.

Men är intresset nog stort så skulle jag kunna sälja iväg kraftkort eller data korten. Alternativt byta kort. Ni skickar till mig. Jag skickar ett fungerande till er.

Varför ?!?

Jaaa garantier är i regel slut. Sällan är de försäkrade.
Beroende på reparationskostnader får jag sätta ett pris. Men detta kommer vli betydligt billigare än en ny box som kostar nånstans vid 5000-7000 ink moms. Och man kan inte köpa enstaka kort.

Oftast är de kraftkortet som smäller. Å många ggr är själva datorn intakt.

I första hand är de rego 600 alla varianter.

I andra hand kanske jag kan klämma fram några cl 226/300 centraler.

Jag är lite sent ute för dom jag har är redan brända.
Men de är ingen sak för mig att reparera dessa.

Mesta dels är de ett enklare lödjobb som krävs.


Hej! Utför du fortfarande reperationer på cl226? Åskan verkar ha tagit mitt kort nu.. Tacksam för svar!

Utloggad cashkill23

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kan du fixa min rego600 som har brunnit. Eller har du ersättning för denna att sälja? Tack

fredrik eriksson

  • Gäst
fredrik eriksson
SV: Styrboxar rego 600 + cl226/cl 300 gamla greenline + ht nodeller.
« Svar #7 skrivet: 07 oktober 2022, 19:41:06 »
hej, har en gammal rego600 som brunnit, har du en ny att sälja eller byta in, är kraftkortet som rykt. MVH/Fredrik

Mandoerik

  • Gäst
Mandoerik
SV: Styrboxar rego 600 + cl226/cl 300 gamla greenline + ht nodeller.
« Svar #8 skrivet: 10 november 2022, 08:02:00 »
Hej!

Min box pajade igår. Behöver också hjälp att laga min box. Allt verkar ok med själva pannan men ett räkneverk i displayen räknar ner och när den kommer till blir det ett minusvärde och slutligen fastnar den på -3000 och slutar räkna ner.

Utloggad peroven

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hei.

Har en defekt rego600. Feilmelding : CONLEGO CL83-0035 på pumpa mi. Det er ei Greenline D5 pumpe.
Har du reservedeler. Eller kan du reparere denne kontrolleren?

Mvh. Per-Ove Stenseth
mob. : +47 48149568

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!