Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värma utgÃ¥ende radiatorvatten  (läst 1711 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bengarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Värma utgående radiatorvatten
« skrivet: 08 januari 2017, 20:36:17 »
Hej!

Tack för insläpp pÃ¥ forumet!  :)

Har en sak jag länge funderat över...

Värmesystemet i vårt hus består av en Bosch värmepump 7 år gammal och en vedkamin inne i huset. Det sitter en innegivare några meter från kaminen som således gör att pannan sänker tempen på radiatorvattnet när det eldas i kaminen. Tycker att detta funkar helt okay då kaminen är effektiv nog att värma huset tillfredsställande. men när man eldat färdigt har ju allt radiatorvatten kallnat och det behövs ju värmas på nytt då, en del av besparingen med att elda borde försvinna här?...

Har länge funderat på vad som skulle hända om man skulle leda utgående radiatorledningen från pannan i en slinga fram och tillbaka bredvid kaminen och då värma upp radiatorvattnet?

För det första, klarar en kamin att värma vattnet något nämnvärt på detta sätt?
För det andra, om vattnet nu värms av kaminen... Hur reagerar pannan då?

NÃ¥gon som har svar?

MVH //Niklas

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Värma utgående radiatorvatten
« Svar #1 skrivet: 08 januari 2017, 20:54:22 »
Kaminen klarar säkert värma vattnet men det räcker inte med att leda det fram och tillbaka. Det går säkert justera hur mycket innegivaren ska få reglera så inte vattnet kallnar lika mycket vid eldning annars finns det ju termostater till radiatorerna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bengarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värma utgående radiatorvatten
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2017, 22:06:18 »
Ok, jo jag har sett att det går att ställa "rumsgivarpåverkan" på pannan, men hade ju varit fint om min ide hade funkat... då hade man tagit tillvara på värmen från kaminen ännu bättre än bara strålningsvärmen direkt i rummen!
 
Borde väl inte bli att vattnet/värmen leds fram och tillbaka? Finns ju en utgÃ¥ng och en ingÃ¥ng till radiatorerna pÃ¥ pannan? Borde det inte bli sÃ¥ att vattnet gÃ¥r frÃ¥n pannan, förbi kaminen, in i elementen och tillbaka till pannan... ut frÃ¥n pannan... osv? har jag fel? (har hänt att jag har haft fel innan, oftare än jag vill erkänna faktiskt...)  :)

Sen är frågan hur pannan skulle reagera om det kom varmare vatten in än ut?

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värma utgående radiatorvatten
« Svar #3 skrivet: 08 januari 2017, 22:29:18 »
Pannan reagerar förmodligen inte alls. Givarna i pannan ser bara att inget värmepumpsbehov finns om du istället värmer upp vattnet med kaminen. Om vi leker med tanken att pannan verkligen kan värmas upp av din rördragning så kommer ett shuntat system förmodligen reagera så att shunten börjar stänga när pannan har samma temp som börvärdet på framledningen, och då kommer radiatorvattnet att cirkulera enbart i radiatorkretsen. Dvs pannan blir inte ytterligare uppvärmd.

För att göra det hela effektivt finns vattenmantlade kaminer som kopplas till pannan.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad bengarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värma utgående radiatorvatten
« Svar #4 skrivet: 08 januari 2017, 22:46:16 »
Låter i mina öron likväl lovande...
För om vattnet bara cirkulerar i radiatorkretsen så betyder det likväl att det krävs mindre energi när kaminen svalnar och pannan börjar värma elementen igen. Då borde vattnet i elementen vara relativt varmt och det borde inte gå åt lika mycket energi att som att värma upp hela systemet igen!?
Borde vara ganska många liter vatten som behövs värmas annars?
Som det är nu så blir vattnet kallt i elementen när jag eldar i kaminen, runt 20 grader om man läser på pannan, kunde man få upp den temperaturen när man eldar så vore det toppen!

Visst finns det vattenmantlade kaminer att fÃ¥ tag pÃ¥, men hur snabbt betalar en sÃ¥dan av sig? kaminen jag har stÃ¥r redan här, monterad och klar...  :)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Värma utgående radiatorvatten
« Svar #5 skrivet: 09 januari 2017, 05:10:07 »
Problemet är väl att få till nån rördragning som funkar i pannan, det är nog inte helt enkelt att bygga om en befintlig kamin till att värma vatten.
Dels måste man använda material som tål dom aggressiva rökgaserna och dels måste man utforma rördragningen så att man får effektiv värmeväxling utan att kyla röken för mycket på fel ställe så att draget förstörs.
Sen finns det lite praktiska saker som att man behöver större expansionskärl efter som vattnet potentiellt sett kan bli varmare och har man ett slutet system med tryckexpansionskärl så tror jag att man måste ha nån sorts nödkylning.
« Senast ändrad: 09 januari 2017, 05:12:03 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Värma utgående radiatorvatten
« Svar #6 skrivet: 10 januari 2017, 08:21:07 »
Vore det inte enklare att helt enkelt flytta innegivaren så den inte sitter så nära vedkaminen? Sätt den i ett helt annat rum, som inte värms lika tydligt av vedkaminen.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad bengarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värma utgående radiatorvatten
« Svar #7 skrivet: 10 januari 2017, 20:39:08 »
DÃ¥ ska vi se...
Rördragningen hade jag tänkt lösa på utsidan av kaminen, ideen är bara att ljumma vattnet, 30-35 grader hade varit toppen! men är själv tveksam till att det lyckas bli så varmt!..
Tror inte att vattnet blir varmare än vad pannan normalt jobbar med iaf...

Flytta givaren känns dumt, den kom dit för att värmepumpen inte skulle värma huset samtidigt som kaminen. (känns som att man borde spara pengar så..)
Tanken med min ide är att värma radiatorvattnet samtidigt som jag eldar och på så sätt få nytta av värmen i andra rum än köket där kaminen står. Även att pumpen slipper värma upp radiatorvattnet igen när man eldat färdigt borde vara ett plus!?

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Värma utgående radiatorvatten
« Svar #8 skrivet: 10 januari 2017, 21:23:49 »
En idé kanske, sätt en eller flera radiatorer nära men på utsidan av kaminen...och låt radiatorvattnet cirkulera i systemet.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad bengarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värma utgående radiatorvatten
« Svar #9 skrivet: 10 januari 2017, 22:36:41 »
Ja, precis så jag menar... Utgående ledning på radiatorkretsen tänkte jag leda förbi kaminen i köket innan vattnet går till radiatorerna.

Vilket som ger bäst värmeledning till vattnet vet jag inte, jag tänkte en rörslinga på utsidan av kaminen så vattnet stannar en stund vid kaminen innan det går vidare ut till radiatorerna, skulle kanske funka med ett element också? sen är frågan om man lyckas värma vattnet något märkbart?

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Värma utgående radiatorvatten
« Svar #10 skrivet: 10 januari 2017, 22:40:12 »
Det kommer definitivt att ta upp mera värme än några rörslingor! Om kaminen är isolerad så vira röret runt skorstenen?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad bengarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värma utgående radiatorvatten
« Svar #11 skrivet: 10 januari 2017, 22:56:10 »
ok, mycket möjligt.
Jag tänkte som så att om använder rör så sprider värmen sig hela vägen runt röret och borde då värma vattnet effektivt.. en slinga av rör fram och tillbaka på sidan av kaminen borde göra att värmen kommer till bra runt vattnet i röret..
typ som en kylare eller ett värmeelement i en bil.
Röret runt skorstenen borde väl däremot kyla och försämra draget i kaminen och pipan?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Värma utgående radiatorvatten
« Svar #12 skrivet: 11 januari 2017, 00:13:42 »
Hur varm blir kaminen? Om rören ligger med direktkontakt så lär vattnet bli varmare än 30-35 grader. Frågan är bara hur varmt. Vad har du för framledning när det är så kallt att du eldar, alltså hur varmt är vattnet från början?

Tänkte du ha ventiler så du kan stänga av vägen förbi kaminen när du inte eldar? Om inte så lär den rumsvarma kaminen fungera som ett slags stor kylfläns eller snarare extra radiator i kaminrummet när du inte eldar. Och då blir det varmare nära innegivaren som alltså säger att det är för varmt och drar ner framledningen för hela huset.

Det är förmodligen enklare och effektivare att flytta den varma luften vid kaminen med fläktar än att bygga ett extra värmesystem.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!