Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Böja kopparrören för genomföring till höger?  (läst 14583 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TorpAnders

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Någon som gjort det, dvs. haft genomföringen till höger sett inifrån och lyckats?

Praktiskt så skulle man behöva vrida ut rören 90º så dom pekar rakt ut från innedelen sedan böja dom 90º på utsidan av ytterväggen.

Pallar rören den behandlingen?

Pga. av utrymmet så är det den varianten jag skulle behöva få till. Sc:,h

Utloggad fisketorp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Fisketorp
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Böja kopparrören för genomföring till höger?
« Svar #1 skrivet: 26 september 2010, 17:57:21 »
Tjenare..

vart en som gjort så hittade han via google. sedan finns det säkert någon här också förmig det har nämnts.
Pelletseldare!!!
ca 200m2 tillägsisolerat trähus från 1951
ca 2 ½m2 Olja gick det åt tidigare.

Jag och min kära sambo bor här med våran lilla misse.

Utloggad fisketorp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Fisketorp
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Pelletseldare!!!
ca 200m2 tillägsisolerat trähus från 1951
ca 2 ½m2 Olja gick det åt tidigare.

Jag och min kära sambo bor här med våran lilla misse.

Utloggad dicklund2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Böja kopparrören för genomföring till höger?
« Svar #3 skrivet: 26 september 2010, 18:13:58 »
Jag har gjort det, proffset som var här och gjorde det tog bara i och böjde utan att ta fram rören ur isoleringen och det funkade tydligen.

Jag gjorde det själv på en annan och jag var betydligt försiktigare...
Bort med isolering, värmde med hårfön och böjde lite i taget med flytt av händerna mellan varje bock så radien blev stor.
Grova röret blev bra, det klena blev lite lite tillplattat fast jag var väldigt försiktig.

Jag gjorde inte böjen i den gamla böjen utan bredvid och du förstår hur jag menar, dvs jag rätade inte ut den gamla så mycket.
Om det funkar får jag se senare i veckan när proffset kommer och driftsätter... men jag blåste med tryckluft igenom och det blåste bra i andra änden så jag är inte så orolig, bara lite Sc:,h

Utloggad fisketorp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Fisketorp
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Böja kopparrören för genomföring till höger?
« Svar #4 skrivet: 26 september 2010, 18:16:26 »
Om man nu gör hålet rakt bakom innerdelen på höger sida kan man inte dra slangar mm rakt ut då?

var väl så jag tänkt göra. eller vänster sida beror på placering =P
Pelletseldare!!!
ca 200m2 tillägsisolerat trähus från 1951
ca 2 ½m2 Olja gick det åt tidigare.

Jag och min kära sambo bor här med våran lilla misse.

Utloggad TorpAnders

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Böja kopparrören för genomföring till höger?
« Svar #5 skrivet: 26 september 2010, 19:33:55 »
Om man nu gör hålet rakt bakom innerdelen på höger sida kan man inte dra slangar mm rakt ut då?

Det är sÃ¥ jag tänkt, frÃ¥n fabrik ligger rören bockade Ã¥t vänster i en 90 böj och  före böjen gÃ¥r rören lodrätt ca 20cm.
Vågar man helt sonika vrida ut "vänsterpaketet" 90 grader så det pekar rakt ut?
Det innebär en 90 graders skruvrörelse på den lodrätta 20cm biten...

Utloggad fisketorp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Fisketorp
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Böja kopparrören för genomföring till höger?
« Svar #6 skrivet: 27 september 2010, 07:14:54 »
Hmm undrar det..
hade nog ringt och kollat med tekniska på jula först. vad dem annser eller om någon här redan lyckats bra med böjen =)

killen på länken hade ju bara vridit runt paketet så att det gick åt höger istället verkar det som på bilden.
Pelletseldare!!!
ca 200m2 tillägsisolerat trähus från 1951
ca 2 ½m2 Olja gick det åt tidigare.

Jag och min kära sambo bor här med våran lilla misse.

Utloggad TorpAnders

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Böja kopparrören för genomföring till höger?
« Svar #7 skrivet: 27 september 2010, 09:19:31 »
killen på länken hade ju bara vridit runt paketet så att det gick åt höger istället verkar det som på bilden.

Det borde tom vara värre då det är 180 grader!
« Senast ändrad: 27 september 2010, 09:22:13 av TorpAnders »

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Böja kopparrören för genomföring till höger?
« Svar #8 skrivet: 27 september 2010, 09:51:51 »
Ja det skall väl inte vara något problem egentligen, mig veterligt så ligger väl rören från själva innerdelen på de flesta pumpar innan montering med utgång från höger sida av innerdelen och vikta parallellt med innerdelen åt vänster. Sen viker man ju ut rören rakt fram för utgångshålet som då brukar vara på höger sida om innerdelen när man monterar upp den. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad TorpAnders

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Böja kopparrören för genomföring till höger?
« Svar #9 skrivet: 27 september 2010, 14:38:05 »
Ja det blir till att testa i kväll, resten ska ju vara en barnlek så förhoppningsvis snurrar den redan inatt..!?

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Böja kopparrören för genomföring till höger?
« Svar #10 skrivet: 27 september 2010, 19:29:24 »
Bort med isolering, värmde med hårfön och böjde lite i taget med flytt av händerna mellan varje bock så radien blev stor.
Grova röret blev bra, det klena blev lite lite tillplattat fast jag var väldigt försiktig.

Vad var det du värmde med hårfön?
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad TorpAnders

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Böja kopparrören för genomföring till höger?
« Svar #11 skrivet: 27 september 2010, 22:33:11 »
Klart!

Inga problem, pumpen är idriftsatt och grundtestad och verkar ok so far...
Just nu värmer den upp kåken från 14 till 20 grader så i morgon bitti får jag gå över och checka resultatet.

Men jag fick lite hicka direkt från start pga ett rätt högt fräsande/raspande ljud från innerdelen.

Efter lite analys så gissade jag att det kom från fläkten, så jag plockade isär eländet och vad hittar jag?
Jo ett buntband som ligger ikläm och sticker in i fläkten, enkelt att plocka bort med en spetstång men det borde testfolket från fabrik ha gjort..men man får väl det man betalar för antar jag.

« Senast ändrad: 27 september 2010, 22:47:36 av TorpAnders »

Utloggad fisketorp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Fisketorp
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Böja kopparrören för genomföring till höger?
« Svar #12 skrivet: 29 september 2010, 15:23:46 »
Gratulerar till instalationen =)

Har en liten fundering gällande Anslutningshandsken "hanen" om man kallar den så. den där "bygeln" (den som sitter på hanen) man ska fälla ner efter att man fått ihop det hela, fungerar den bara som en extra hållare eller är det just den som öppnar anslutningarna i rören så gasen flödar?

varför funderingen mjo om man kan fälla ner den innan ihopmontering så går det ju att göra ett betydligt mindre hål.

Men hade detta gått så hade väl någon redan skrivit det eller Julas manual nämnt detta.

någon som har koll?
Pelletseldare!!!
ca 200m2 tillägsisolerat trähus från 1951
ca 2 ½m2 Olja gick det åt tidigare.

Jag och min kära sambo bor här med våran lilla misse.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Böja kopparrören för genomföring till höger?
« Svar #13 skrivet: 29 september 2010, 16:06:35 »
Fäller du ner den så strömmar gasen ut.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Gutenisse

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Böja kopparrören för genomföring till höger?
« Svar #14 skrivet: 29 september 2010, 20:34:48 »
Jag är killen som ni länkat till och jag har böjt röret utan problem.

Var förbannat nervös, men tog det försiktigt och det gick bra. Använde ingen värme utan böjde bara lugnt och försiktigt, lite åt gången.

Med vänlig hälsning,
Juri Salminen
http://www.familjen-salminen.se
IVT Greenline 4

Utloggad fisketorp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Fisketorp
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Böja kopparrören för genomföring till höger?
« Svar #15 skrivet: 30 september 2010, 07:53:51 »
Fäller du ner den så strömmar gasen ut.

som jag misstänkte, blir till att göra större hål. tackar =)
Pelletseldare!!!
ca 200m2 tillägsisolerat trähus från 1951
ca 2 ½m2 Olja gick det åt tidigare.

Jag och min kära sambo bor här med våran lilla misse.

Utloggad fisketorp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Fisketorp
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Böja kopparrören för genomföring till höger?
« Svar #16 skrivet: 30 september 2010, 11:40:25 »
Sådär då var pumpen i drift. eller snarare testkörning påbörjad.

Elen har vi löst tillfälligt med en förlängningssladd men får åtgärdas av behörig så det ser vackert ut tillslut=)

Kör just nu läge COOL för att se så kondensvatten rinner åt rätt håll, gjorde bra lutning så borde inte vara något problem men man vet ju aldrig när "Martin timell" har varit framme *roflmao*

kör inomhusdelen på max och är ganska nöjd med ljud volymen, min dator låter mer irriterande så det ska allt gå att vänja sig vid.
hör inte heller utomshuse eller inomhus delen från sovrummet vilket är bra. stälde utomhusdelen på altan vilket jag var orolig för lite vibrationer men verkar lungt efter hela 10min drift :o ???

Har inte heller lyckats få till inomhusdelen bra vilket känns idiotiskt. vågar inte ta i för kung och fosterland så skulle nog gjort hålet på höger sida som planerat, men nu får det vara som det är.
tråkigt nog ser den även ut att hänga snett även om vattenpasset visar rakt. vårat trevliga tak som är lite vågigt.
men så är det väl i en villa från 51 Thumbsup

Ska bli riktigt intresant och se hur det hela fortlöper då vi haft ca 17grader nere på morgonen hoppas vi på ändring nu annars så är det ju en snygg väggprydnad ;)

Ska iväg till Jula och köpa deras kanalpaket samt stativ så det ser lite snyggare ut.

over and out
Pelletseldare!!!
ca 200m2 tillägsisolerat trähus från 1951
ca 2 ½m2 Olja gick det åt tidigare.

Jag och min kära sambo bor här med våran lilla misse.

Utloggad nulli secundus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
En sak till, man kan fälla ner bygeln på rörpaketet vid anslutningen till ytterdelen, så behöver man inte göra så stort hål i väggen. Jag läste för länge sedan någon som skrev att gasen strömmar ut då. Det gör den inte.

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
Länge sedan...tja det var i samma tråd... antar jag...
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35678.msg331406#msg331406
Hur många millimetrar sparar man då?

Utloggad nulli secundus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Om man som jag har en tegelvägg  spar man mÃ¥nga centimeter, mäter själva handsken, borrar 4 hÃ¥l, ett i varje hörn, kanske nÃ¥ra i mitten ocksÃ¥, hugger bort teglet med stämjärn utifrÃ¥n och inifrÃ¥n, fÃ¥r ett snyggt fyrkantigt mindre hÃ¥l med mÃ¥tt som handsken, mindre att isolera, och som amatör känner man sej lite nöjd eftersom det ser lite proffsigt ut.

Utloggad Jambo habari

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Hello på er alla,

Såg denna tråd om att böja rören åt höger på 3810:an, och kan bekräfta att det går helt utmärk, se bifogat foto, har själv gjort det på 2 anläggningar utan några problem, likaså går det utmärkt att böja dom hårda rören (tejpade), se foto.
Gäller att ha lite is i magen, tålamod, och använda försiktighet.
När jag bytte ut en anläggning som slutat fungera så testade jag hur mycket sagda rör tål, och det är mycket, gick att vika fullt höger till vänster fram och tillbaka 4 gånger före rören veknade och tog skada, så en gång om man är försiktig är inga problem.
Detta sagt så uppmanar jag givetvis ingen att försöka, men ville bara informera att det går, i mitt fall hade jag inget alternativ för mitt gammla hål satt åt höger.

Mvh,





nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!