Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Total nedisning  (läst 4984 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad trampendal

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
Total nedisning
« skrivet: 11 januari 2009, 02:25:56 »
Hej!
Är ny här och ny på värmepumpar.
Vi har en Panasonic som vi kör nu på andra säsongen.
Bortsett från att företaget vi köpte den av var ett riktigt skräckexemplar (de har, tack och lov för andra, gått i kk i dagarna) har pumpen funkat bra hittills (sen den där jäkla firman äntligen lyckades installera den).

Förra vintern hade vi inga problem, men de senaste dagarna har den haft stora problem med isbildnildning.
I morse var det så mycket att fläkten slog i varje varv, med resultatet "ett jäkla oväsen".
Vi har haft runt -10 ett par veckor men de senaste dagarna har det pendlat mellan +2 och -2 .
Varför bildas så mycket is nu, när det är mildare?

Hur stor påverkan har luftfuktighet (dis, dimma)?

Vad kan man göra? Vår utedel sitter på den blåsigaste sidan av huset, ska man skydda den på nåt vis? Bygga in? I såfall hur? Andra förslag?

Ska man serva ibland och isåfall vad ska servas? Vi fick ingen som helst info om servicebehov när vi köpte, bara att filtren ska rengöras då och då.

Har förut haft vedspis och kamin med elradiatorer som komplement och det förstår jag mig på, det här är som nåt ufo för mig!

Trampendal

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Total nedisning
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2009, 08:57:20 »
Vilken modell är det frågan om?
Är det en Sverigepump så bör du kunna vända dig till Kinnan för att bli anvisad en annan installatör som kommer och tittar på din maskin.

Generellt är det så att påisning kan bero på ett flertal olika saker, men om det inte är nåt fel på maskinen så är det vanligast att det fryser på just när tempen ligger i temperaturintervallet som du nämner, ofta är det fuktigt, disigt eller t.o.m duggregn som gör det extra svårt.

Huset har ett lågt värmebehov när det blir varmare ute, detta kan göra att maskinen inte går på full effekt, vilket i sin tur gör att avfrostning inte triggas av den automatik som styr avfrostningen tillräckligt snabbt.
Jag gissar att du kan ha fel på styrningen av värmekabeln som skall hålla bottentråget isfritt, eller att själva värmekablen är defekt, om vattnet tillåts frysa fast i bottentråget kan det efter en viss tid bygga på så mycket att fläkten tar i, även om själva förångaren avfrostas som den ska.

För du har väl en värmekabel?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad trampendal

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Total nedisning
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2009, 01:02:36 »
Hej och tack för svar!

Det är en Sverigepump ja, ska kontakta Kinnan.

Men värmekabel vet jag inte. Om det inte är nåt som brukar ingå i installationen har jag det säkert inte. Men borde man inte bli informerad om sånt när man köper?
Skulle aldrig ha köpt av det där s***tföretaget förstÃ¥s.  fiR:

Trampendal

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Total nedisning
« Svar #3 skrivet: 12 januari 2009, 07:25:27 »
Sverigepumpen är inte känd för att frysa igen, det är i vart fall inte min uppfattning.
Det kan ju alltid vara nåt fel?

Jag vet inte säkert om de kör med värmekabel eller ej, vet att de en tid körde utan, men tror att de rätt snabbt gick tillbaka till att använda kabel - rätt mig någon om jag har fel.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Total nedisning
« Svar #4 skrivet: 12 januari 2009, 10:37:32 »
Tror inte det är värmeslingan, låter som att den inte avfrostar, jag har kopplat bort min värmeslinga samt kompressorvärme, inga problem alls
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Perik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Närke
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar (för det mesta)!
    • Hemmastadd
SV: Total nedisning
« Svar #5 skrivet: 12 januari 2009, 11:41:18 »
Hej!

En gÃ¥ng är ingen gÃ¥ng! 
Maskinen har missat en avfrostning som borde ha skett och därför byggt på för mycket is. Denna is kan sedan påverka givare i utomhusdelen som då blir satta ur spel. Detta kan hända alla maskiner någon gång utan att något fel går att upptäcka, händer isåfall oftast vid temperaturer runt nollan. I ditt fall så är det bara att göra maskinen isfri och starta upp den igen. Först om felet återkommer gång på gång så behöver det åtgärdas annars är det bara att köra på. Jag tolkar det som att det var första gången som det hände din maskin?

Mvh Perik

 

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Total nedisning
« Svar #6 skrivet: 12 januari 2009, 13:19:44 »
Prova köra den på kyla, och låt den gå ett tag, annars är det värmepistol som gäller..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Total nedisning
« Svar #7 skrivet: 12 januari 2009, 13:41:59 »
Prova köra den på kyla, och låt den gå ett tag, annars är det värmepistol som gäller..

Hej Apan!  Det här med att köra AC är ett bra förslag, men annars är det nog varmvatten som är bÃ¥de effektivast, snabbast och dessutom billigaste isf. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad trampendal

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Total nedisning
« Svar #8 skrivet: 13 januari 2009, 00:50:20 »
Hej!

En gÃ¥ng är ingen gÃ¥ng! 
Maskinen har missat en avfrostning som borde ha skett och därför byggt på för mycket is. Denna is kan sedan påverka givare i utomhusdelen som då blir satta ur spel. Detta kan hända alla maskiner någon gång utan att något fel går att upptäcka, händer isåfall oftast vid temperaturer runt nollan. I ditt fall så är det bara att göra maskinen isfri och starta upp den igen. Först om felet återkommer gång på gång så behöver det åtgärdas annars är det bara att köra på. Jag tolkar det som att det var första gången som det hände din maskin?

Mvh Perik

 

Ja, det var första gången och den började nog bygga på med is när det var runt -10 i två veckor.
Nu funkar den bra igen.

Trampendal

Utloggad trampendal

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Total nedisning
« Svar #9 skrivet: 13 januari 2009, 00:58:32 »
Prova köra den på kyla, och låt den gå ett tag, annars är det värmepistol som gäller..

Förlåt en idiot på området, men hur kan det avhjälpa (om du orkar förklara, alltså)?

Jag blir så frustrerad av teknik jag inte begriper mig på, känner mig helt utlämnad till nåt slags "övernaturligt väsen"!

Var kan man lära sig hur en sån där värmepumpsmanick funkar? Helt grundläggande.
Jag tror inte jag är dum i huvudet (bara väldigt ovan) sÃ¥ jag borde kunna greppa det i stora drag.  Sc:,h b00k

Trampendal


Utloggad trampendal

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Total nedisning
« Svar #10 skrivet: 13 januari 2009, 01:08:30 »
Sverigepumpen är inte känd för att frysa igen, det är i vart fall inte min uppfattning.
Det kan ju alltid vara nåt fel?

Jag vet inte säkert om de kör med värmekabel eller ej, vet att de en tid körde utan, men tror att de rätt snabbt gick tillbaka till att använda kabel - rätt mig någon om jag har fel.

Men hur vet man om man har en då?
Jag fick ingen info vid köp/installation.

Trampendal

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Total nedisning
« Svar #11 skrivet: 13 januari 2009, 08:05:36 »
De brukar synas, en kabel som ligger under förångaren i utedelen, på plåten. Lys in med en ficklampa så att du ser ordentligt.
Även om den finns där kan den vara defekt, så man kan behöva få den kontrollerad.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Total nedisning
« Svar #12 skrivet: 13 januari 2009, 08:20:05 »
Prova köra den på kyla, och låt den gå ett tag, annars är det värmepistol som gäller..

Förlåt en idiot på området, men hur kan det avhjälpa (om du orkar förklara, alltså)?

Jag blir så frustrerad av teknik jag inte begriper mig på, känner mig helt utlämnad till nåt slags "övernaturligt väsen"!

Var kan man lära sig hur en sån där värmepumpsmanick funkar? Helt grundläggande.
Jag tror inte jag är dum i huvudet (bara väldigt ovan) sÃ¥ jag borde kunna greppa det i stora drag.  Sc:,h b00k

Trampendal


värmedrift= hämtar energi utifrÃ¥n...och innedelen avger den upphämtade energin =innedelen  blir varm.
kyldrift = hämtar energin innifrån....och utedelen avger den upphämtade energin = utedelen blir varm.
ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad trampendal

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Total nedisning
« Svar #13 skrivet: 13 januari 2009, 22:33:31 »
De brukar synas, en kabel som ligger under förångaren i utedelen, på plåten. Lys in med en ficklampa så att du ser ordentligt.
Även om den finns där kan den vara defekt, så man kan behöva få den kontrollerad.

Ok, då ska jag kolla. Tack!

Trampendal

Utloggad trampendal

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Total nedisning
« Svar #14 skrivet: 13 januari 2009, 22:37:44 »

värmedrift= hämtar energi utifrÃ¥n...och innedelen avger den upphämtade energin =innedelen  blir varm.
kyldrift = hämtar energin innifrån....och utedelen avger den upphämtade energin = utedelen blir varm.
ACE
[/quote]

Tack för en mycket lättbegriplig beskrivning.  :)

Trampendal

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!