Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: FRJO
« skrivet: 04 mars 2011, 22:39:59 »

Du menar is under antar jag     finns uppsamlings kärl att sätta under som man kopplar till avloppet   dyrt bara fiR:
Skrivet av: harleykjell
« skrivet: 04 mars 2011, 21:38:09 »

Hej
Tack för tipset att strypa ner födet.
Nu ligger diffen mellan in o ut helt ok enligt nibes kurva .
Fick strypa ner mycket för att få rätt värde ,har jag för stor vp 10kwh?
Har fortfarande ingen skiktning i tanken men det kanske inte är något större fara ligger på ca 39 grader i tanken'
Har haft haft 400 kompressor starter i jan feb samt 643 drift timmar är detta normalt , temperaturen har varit mellan 0- -14
Finns det något mer att göra eller ska man bara luta sig tillbaka och kolla vad förbrukningen blir över året .
Men fy fan vad is det blir , finns det något att justera på ?
Ha det så bra    MVH Harley kjell  *vinkar*
 
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 21 februari 2011, 07:15:05 »

Hej
Är det bara att strypa flödet för att få upp diff tempen ?
vadå evp 500 14 kwh ????
MVH harleykjell

Jepp, man måsta strypa lite på flödet till VP:n.
Nibe 2025 finns i storlekar upp till 14 kW, du har en 8:a, en 14 kW VP kräver betydligt högre laddflöde än en 8:a för att få samma tempdiff.
Skrivet av: harleykjell
« skrivet: 20 februari 2011, 22:46:56 »

Hej
Är det bara att strypa flödet för att få upp diff tempen ?
vadå evp 500 14 kwh ????
MVH harleykjell
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 20 februari 2011, 20:41:03 »

Hej!
Jepp, tempdiffen bör vara drygt 6 ºC vid -8 ºC ute, laddpump på läge 1 och så får du strypa lite på reglerventilen.
Laddpumpen på EVP 500 ska ju klara av en 14 kW VP också så den är väl tilltagen.
Skrivet av: harleykjell
« skrivet: 20 februari 2011, 20:16:21 »

Hej
Har nu läst av värdena i vp T1 ,T2, T3  men är fortfarande osäker om värdena är ok ,
Här kommer de värden jag fick fram .
T1= -8,6 ute temp
T2= 41,0 framledtemp
T3= 37,5 retur temp
En diff på 3,5 g om jag då kollar i manualen så tycker jag att det ser ut som att difftempen skall vara 6 grader ca ,är detta rätt uppfattat ?
vid detta tillfälle stod laddpumpen läge 2 samt reglerventilen på 2,4 ( alltså en viss strypning av flödet )

Vid ett försök med att ändra diffen så ställde jag ner laddpumpen till läge 1 och öppnade reglerventilen till fullt öppet flöde
fick då följande värden
T1= -7,6
T2= 42,2
T3= 37,9
en diff på 4,3 grader ?? skall det inte vara över 6 grader enligt tabell ??

Är detta normalt eller vad gör jag ??

Tack ni som svarar i detta ämne .

Mvh harleykjell  *vinkar*
Skrivet av: maos66
« skrivet: 16 februari 2011, 14:19:38 »


Fick följande lite luriga lösning från "Sfinxen" på min anläggning som till grunden är snarlik din - har dock inte värmepumpen än...

Förslag på alternativ lösning:
Sätt VP med VVXL på tank 2.
Använd en 4vägs bivalent shunt om du inte redan gör det.
Sätt in en ny inkoppling på mitten av tankarna med ventil. Vanligast är att man har bara topp och botten. Sätt in en på mitten också om du kan.
Stäng av ihopkopplingen överst mellan tankarna
Använd sug1 dvs lågtemp från tank 2 dvs den nya ihopkopplingen på mitten när du kör VP
Använd sug 2 högtemp på toppen av tank 1 som du gör idag.

Resultat.
VP drift
Tank 1 skiktad med nedre delen samma temp som tank 2 som INTE är skiktad.
Elpatronen blir spets för både VV och Värme
Tank 2 blir en jämnvarm tank

Vid eldning kommer du att ladda halva tank 1 först sedan båda tankarna. Varm vatten stiger så du kommer att värma tank 2 också.
Urladdning av tank 2 kommer att ske pga VP blandar runt vattnet.

Om du inte har anslutning på mitten av tank & slavtank kan du koppla VP ändå på slav men manuellt öppna toppanslutningen vid eldning.

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 09 februari 2011, 08:54:10 »

Vid avfrostning så kyls vattnet i VP:n istället för att värmas, då skickar VP:n in kallvatten i toppen på tanken.
Kallvattnet sjunker på grund av dess högre densitet så det är bra om övre anslutningen sitter en liten bit ner på tanken.
40 cm borde dock vara helt OK.

Läs av T2 och T3 när VP:n gått en stund, räkna fram diffen och jämför med rätt laddflödesdiagram i manualen.
Kolla där vad tempdiffen ska vara vid aktuell utetemp.
Är tempdiffen för låg så minska farten på laddpumpen och gör en ny avläsning efter nån minut osv...
Skrivet av: harleykjell
« skrivet: 08 februari 2011, 21:40:13 »

Hej
Anslutning in i tanken sitter 40cm från topp och ut ca 30 cm från botten , hur funkar det avfrostningen kyler den tanken??
kan någon förklara lite enklare hur man justerar in vp ,typ vilka kanaler man går in på mm, ja jag vet att det står i manualen men
om någon kunde ta det mer lättfattligt mer steg för steg , är rädd att ändra så det blir helt galet .
Harleykjell *vinkar*
Skrivet av: lödläckan
« skrivet: 07 februari 2011, 10:49:55 »

Hur är VP ansluten på acktanken? Det kalla röret ut till VP från botten? Det varma röret från VP in på tanken någon stans från halva ner till en tredjedel från golvet? Om anslutningen är i tanktoppen så blandas kallt vatten in vid avfrostningen! Laddpumpen pumpar vattnet ut till VP? Det kalla vattnet in i VP nertill? 7°C diff på värmebäraren?
  10kW= 10kJoule/sek. 1kg vatten=1liter. Temperaturändra 1kg vatten 1°C = 4,18kJ. 10/4,18=2,39= antal liter som värmepumpen klarar ändra 1 grad per sekund. Nu skall tempdiff över VP vara ca 7°C då får vi 2,39/7=0,3418 liter per sekund. Pumpflödet anges normalt i liter per minut, vi får 0,3418*60=20,5 minutliter som strömmar in i tanken upptill (40 cm ner) detta flöde kan inte naturen övervinna så länge laddpumpen är i gång. Enda lösningen är att få in vattnet så långt ner som möjligt. Sedan kan laddpumpen köras från VP styrningen, med start och stopp beroende av utetemp. Jag har ingen manual tillgänglig. Anslut starttermostaten i nivå med utgående röret till VP.
 Kolla A2 skall vara 46-48  Interna start stopp termostaten
        A3                3-4    Differansen på inkommande kallvatten start
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 07 februari 2011, 07:17:09 »

Troligen så är det laddpumpen (pumpen mellan ack och VP) som stör skiktningen i tanken.
I manualen för 2025 (avsnitt Injustering, laddflöde) så kan du utläsa hur stor tempdiffen ska vara mellan VP-fram och VP-retur vid olika utetemp. Se till att justera med inställningen på laddpump och ev reglerventil så du uppnår rätt tempdiff (då kompressorn är igång).

Annars så är det nog mest ekonomiskt att köra som du gör, antalet starter ser också OK ut.
Skrivet av: harleykjell
« skrivet: 06 februari 2011, 21:45:18 »

Hej skulle vilja ha några råd angående min nyligen installerade vp.
Har följande : hus med en boyta på ca 160 kvm , värmesystem ved panna Perifal med 2 st 750 l ac tankar
med en värmeslinga i den ena tanken med där till kopplad beredare 35 l för att spetsa med  + 2 st el-patroner i samma tank.
Har insallerat en nibe 2025-10 dockad på den ena tanken ,den andra är stängd . Vp styrs av en termostat vt 10 för stopp och start
med givare placerad mitt i tank .Laddpumpen är inställd på läge 2, reglerventilen är fullt öppen .
Vp stannar vid ca 40 grader i tank samt startar vid ca 35 grader. Shunten kör ut ca 37 grader till huset.Jag kör med fabriks inställningarna på vp.
 Nu till min fråga : 1. det skicktar sig ej i tanken temperaturen ligger på 40 grader i hela tanken vad gör man ?
2. Är det bättre att höja termostaten till 58 grader och på så sätt få färre stopp och starter ? Det verkar ej ekonomiskt ?
Vp har under januari haft 205 kompressor starter och 312 drift timmar , ute tempen har varit mellan 0- - 6 grader är detta ok ?
jag skulle vara tacksam för lite hjälp från någon kunnig i ämnet , är väl medveten om att det inte är det optimala med att köra vp mot ac tank men det var det bästa för mina förhållande .    Mvh Harleykjell   Sc:,h


   

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!