Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 360P - För lÃ¥g framledningstemperatur  (läst 2049 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lindansaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe 360P - För låg framledningstemperatur
« skrivet: 29 oktober 2018, 11:34:18 »
Hej

Jag har problem med min framledningstemperatur. Börvärdet just nu vid -8 grader ute visar på 48 grader men verklig är bara 30. Blir således väldigt kallt i huset.
Värme i pannan finns och elpatronerna fungerar och går in nu då då för att värma.

Jag har sett att om jag slår till extra varmvattenfunktionen så börjar den helt plötsligt ge korrekt framledning. Men sen när den slutar så droppar tempen igen. Vad har jag för fel?

/Johannes

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 360P - För låg framledningstemperatur
« Svar #1 skrivet: 29 oktober 2018, 11:53:08 »
Kan vara shunten som fastnat/kärvar i fel läge Sc:,h  Försök ställa om till handshuntning och testa om framledningen blir högre. När man väljer extra varmvatten sÃ¥ höjs temperaturen i hela pannan och framledningstempen ocksÃ¥ även om shunten fastnat.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Lindansaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 360P - För låg framledningstemperatur
« Svar #2 skrivet: 29 oktober 2018, 11:57:35 »
Kan vara shunten som fastnat/kärvar i fel läge Sc:,h  Försök ställa om till handshuntning och testa om framledningen blir högre. När man väljer extra varmvatten sÃ¥ höjs temperaturen i hela pannan och framledningstempen ocksÃ¥ även om shunten fastnat.

Vars ställer jag om till handshuntning?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 360P - För låg framledningstemperatur
« Svar #3 skrivet: 29 oktober 2018, 12:01:00 »
Vad är det för tillverkningsdatum på din 360P? Om du själv har sparat manualen ska det vara rätt manual. Skiljer mellan olika årsmodeller.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Lindansaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 360P - För låg framledningstemperatur
« Svar #4 skrivet: 29 oktober 2018, 12:07:38 »
Vad är det för tillverkningsdatum på din 360P? Om du själv har sparat manualen ska det vara rätt manual. Skiljer mellan olika årsmodeller.

Är på jobbet nu och kan inte kolla. Den börjar blii några år nu. Sattes nog in i huset runt 2006. Lever om ganska mycket från kompressorn också så kanske ett ras är nära förestående? =)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 360P - För låg framledningstemperatur
« Svar #5 skrivet: 29 oktober 2018, 12:27:24 »
Ok, om man tittar i manualen som gäller för tillverkade exemplar 2006-03-30 till 2006-12-05 ser man att det är den nyare typen av shuntmotor med spak så det är bra. Den gamla motorn med vred kunde vara fruktansvärd trög att vrida för hand. Det finns en ställskruv uppe till vänster på shuntmotorn och den ska vridas med en skruvmejsel ca 1/4 varv till läge hand-shuntning. Sedan kan man försiktigt vrida spaken så shunten öppnar mer mot pannan och då få upp framledningstemparaturen.

Om kompressorn lever om mycket kan det bli bättre att byta till nya kompressorfötter eller trycka in bitar av kraftigt cellgummi mellan de befintliga som extra stöd. Att kompressorn hållit minst 12 år låter hyfsat, det var mycket problem med propan-modellerna i under många år i början.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Lindansaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 360P - För låg framledningstemperatur
« Svar #6 skrivet: 29 oktober 2018, 18:26:20 »
Ok, om man tittar i manualen som gäller för tillverkade exemplar 2006-03-30 till 2006-12-05 ser man att det är den nyare typen av shuntmotor med spak så det är bra. Den gamla motorn med vred kunde vara fruktansvärd trög att vrida för hand. Det finns en ställskruv uppe till vänster på shuntmotorn och den ska vridas med en skruvmejsel ca 1/4 varv till läge hand-shuntning. Sedan kan man försiktigt vrida spaken så shunten öppnar mer mot pannan och då få upp framledningstemparaturen.

Om kompressorn lever om mycket kan det bli bättre att byta till nya kompressorfötter eller trycka in bitar av kraftigt cellgummi mellan de befintliga som extra stöd. Att kompressorn hållit minst 12 år låter hyfsat, det var mycket problem med propan-modellerna i under många år i början.

Hittade den. Vred den åt vänster men verkar inte hända mycket med framledningen för det?

Edit: spelar ingen roll om jag vrider fullt höger eller vänster. Inget utslag pÃ¥ framledningen.   dontknow
« Senast ändrad: 29 oktober 2018, 18:39:03 av Lindansaren »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 360P - För låg framledningstemperatur
« Svar #7 skrivet: 30 oktober 2018, 08:38:46 »
Mycket konstigt Sc:,h Har testat det själv på ett par 310P som är snarlik men gamla shunten. Då får man skruva bort själva motordelen och vrida direkt på shuntaxeln. Själva shuntventilen borde vara hel om axeln går att vrida och den inte kärvat fast, men kopplingen till shuntmotorn kanske kan gå sönder?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!