Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan man ha halvisolerad skorstensmodul pÃ¥ kallvind?  (läst 5825 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Orchid70

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sjöbo/SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Värmepump eller värmepumpar?
Man tycker ju att det vore bra för vinden att bli lite uppvärmd - men hur blir det med skorstensdraget?
Dessutom blir det två 45 graders vinklar uppe på vinden.
Sammanlagd längd från spis till yttertak - ca 4100, samt 1000 utanför tak.
Spis - gammal köksspis.
Diamater på skorsten 125 eller 130.

Det är för husets skull som skorstenen ska upp upp igen - efter att förra ägaren tagit ner den. 100 år gammal skånelänga.
Tacksam för råd.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
När jag läste bruksanvisningen kan jag inte tänka mig att du kan ha halvisolerad skorstensmodul på kallvinden..

Men jag kan ha fel, lättas är att du ringer och frågar imorgon ;)
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Orchid70

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sjöbo/SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kan man ha halvisolerad skorstensmodul på kallvind?
« Svar #2 skrivet: 04 november 2012, 19:37:33 »
Anlednignen är att det blir risk för kondens. I värsta fall inuti isoleringen i skorstenen.
Jag vill ju gärna få reda på VARFÖR inte bra ATT... =O)

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Kan man ha halvisolerad skorstensmodul på kallvind?
« Svar #3 skrivet: 05 november 2012, 06:06:38 »
Har du ett schakt runt röret går det bra men då är väl lite av vitsen borta? Helisoleringen är till för att slippa schaktet.

Utloggad ala

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Kan man ha halvisolerad skorstensmodul på kallvind?
« Svar #4 skrivet: 05 november 2012, 09:21:46 »
Anledning till att man inte får ha halvisolering på kallvind har nog inte med kondens att göra, utan beror nog på brandskyddsbestämmelser. Om du exempelvis har en övergång mellan halv- och helisolerad skorstensmodul (ex.vis NVI-skorsten) och denna hamnar i takbjälklaget, så måsten den isoleras ytterligare. Det brukar vara så att halvisolerad skorstensmodul bara får användas i bostadsutrymmet.
Att man måste bygga ett schakt för en del skorstenar, har att göra med brandsskyddsbestämmelserna och inte med kondensen. Det framgår oftast när man ser på hur schaktet skall byggas exempelvis av gipsskiva eller dylikt.
Det bästa är att se vad monteringsanvisningarna på skorstenen säger, dessa är ju godkända innan man säljer skostenen. Eller också kan man fråga sin sotare.
Det sämsta alternativet är nog att fråga på ett sådant här forum, där kan du få vilka svar som helst:) (som i värsta fall kan vara ödestigert).

Utloggad Orchid70

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sjöbo/SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kan man ha halvisolerad skorstensmodul på kallvind?
« Svar #5 skrivet: 05 november 2012, 18:11:51 »
Visst kan man ha halvisolerad - bara man har tillräckligt stora avstånd till brännbart material, bygger schakt eller har obrännbart material (Skivor) mellan skorsten och taket till exempel.
Men med stora avstånd till taket t ex och en schakt är det eliminerat. Men inte kondensen.
Och med de stora avstånden blir det problematiskt med 45 graders vinklar som det var tänkt från början.

Vi gör inget utan skorstensgubbens godkännande.
Det blev ändrat till helt annan lösning efter hans besök =O)
Vi ska bygga upp med block - mitt i huset (mitt i väggen egentligen)- där den gamla skorstenen en gång stod innan förra ägaren rev ner den. Placeringen av spisen blir på samma vägg som kyl (frysen kom vi på kunde vi flytta mittemot) och problemet med kyl brevid vedspis löste skorstensbyggaren (40 års erfarenhet samt special skolning) genom att vi murar upp en låg mellanvägg brevid köksspisen - smalspis. Den placeringen ratade jag just pga kyl brevid vedspis... fast med frysen borta blir avståndet nog tillräckligt ändå ca 120 cm om inte mer.
Det lönar sig (gratis dock var hans besök) att be en proffs kika på det man själv funderat.

Utloggad ala

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Kan man ha halvisolerad skorstensmodul på kallvind?
« Svar #6 skrivet: 05 november 2012, 22:30:10 »
Det är nog riktigt, men vad är vitsen med att ha halvisolerad skorsten om man bygger ett schakt m m? Helisolerad skorsten (dvs skorstensmodul) är ju just till för att man skall slippa bygga något sådant (som claese skrev).
Möjligen kan en halvisolerad skorstensmodul skapa en något varmare kallvind (om man nu inte bygger ett schakt eller liknande), eftersom den har tunnare isolering och därigenom större värmestrålning. Men att det finns risk för någon kondens i isoleringen i en halvisolerad skorstensmodul, är jag mycket tveksam till.
Nu blev det ju en annan lösning till sist - lycka till med installationen.

Utloggad Orchid70

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sjöbo/SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kan man ha halvisolerad skorstensmodul på kallvind?
« Svar #7 skrivet: 05 november 2012, 23:20:50 »
Ja precis - iom all fakta så var det inte lyckat.
Men som nån som bara tänker logiskt som en lekman så låter det ju logiskt att (så som skorstenarna fungerade på gamla tider - de murade vill säg) en skorsten läcker ut lite värme på kallvinden =bra.
Men det är ju inte DET ENDA som händer med en halvisolerad plåtskorsten.
Med andra ord - man kan inte jämföra nyttan med en murad skorsten på kallvind med en sämre isolerad plåtskorsten.

Hur det nu är med kondensen - det ÄR möjligt att han drog till med det för att få tyst på mig =O)
Men jag vet oxå att kondens uppkommer på alla möjliga ställen och det behövs inte några stora temperaturskillnader. Jag kan komma på en lång rad med exempel. Fönster, plåttak på stallet (det rinner ner vatten om det bara några plus ute och solsken), bilen tidigt på vår/höst morgnar/nätter... och mer om man tänker efter.
Så personligen köper jag det argumentet rakt av - även om det inte var det som avgjorde att vi valde annan lösning till placeringen. Pengar är det som avgjorde för oss....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!