Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mekanisk frÃ¥nluftsfläkt i badrum  (läst 8949 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
Mekanisk frånluftsfläkt i badrum
« skrivet: 18 maj 2011, 20:35:35 »
Hej,

Huset jag har är gammalt och har självdragsventilation.
Har ett badrum på översta våningen som varit ventilerat medelst en gammal PAX-fläkt som jag rivit bort eftersom den mynnade ut på vinden fiR:

Hade tänkt mej att montera en ny PAX-fläkt som går konstant på lågfart och som går upp i maxvarv när luftfuktigheten ökar.

Behöver hjälp med råd.
Har bifogat en bild som visar mina 2 alternativ och jag undrar vilket som är det bästa.

Alternativ 1 är att skicka upp ett rör i badrumstaket som går genom vinden och därefter ut genom yttertaket. Problemet är att det endast blir ca 500 mm rör på vinden som går att isolera. Räcker det för att förhindra kondens?

Alternativ 2 är att gå ut genom väggen, passera genom en skrubb och ut genom ytterväggen.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mekanisk frånluftsfläkt i badrum
« Svar #1 skrivet: 18 maj 2011, 21:03:05 »

Alternativ 1 är att skicka upp ett rör i badrumstaket som går genom vinden och därefter ut genom yttertaket. Problemet är att det endast blir ca 500 mm rör på vinden som går att isolera. Räcker det för att förhindra kondens?

Alternativ 2 är att gå ut genom väggen, passera genom en skrubb och ut genom ytterväggen.

Genom taket är att föredra bortsett från merarbetet.
Kondens? På röret, eller? blir ju uppvärmt av frånluften Sc:,h Behöver inte isoleras om du har fläkt.
Kan tänka mig att man isolerar självdragskanaler för att inte nedkylning ska hindra "skorstenseffekten". Annars är det bara om kall luft passerar in genom ett rör du kan få kondensproblem.

edit. Visst kan frånluften kondensera på insidan av ett nedkylt rör. Men med fläkt lär röret hållas varmt.

« Senast ändrad: 18 maj 2011, 21:17:45 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Mekanisk frånluftsfläkt i badrum
« Svar #2 skrivet: 18 maj 2011, 21:14:33 »
Hej Elmer!  Njae det enklaste och billigaste är väl att dra ut röret genom den här skrubben och ut genom ytterväggen, det kommer att fungera alldeles utmärkt eftersom du alltid kommer att ha igÃ¥ng fläkten även om den tidvis kommer att gÃ¥ pÃ¥ lÃ¥gfart. Sitter den här skrubben i ett ouppvärmt kallutrymme sÃ¥ mÃ¥ste du givetvis isolera röret pÃ¥ insidan av väggen/huset likväl som man alltid mÃ¥ste isolera rör som sitter uppe pÃ¥ en kallvind pÃ¥ ett hus för annars fÃ¥r man kondensfukt frÃ¥n röret under kallare Ã¥rstid. Är den här skrubben däremot hyfsat uppvärmd sÃ¥ behöver du inte isolera röret. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Mekanisk frånluftsfläkt i badrum
« Svar #3 skrivet: 18 maj 2011, 21:23:40 »
Borde man inte dra uppåt och isolera så det blir skorstenseffekt så slipper man ha på fläkten blir tyst och bra gillar inte fläktar *vinkar*.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Mekanisk frånluftsfläkt i badrum
« Svar #4 skrivet: 18 maj 2011, 21:24:19 »
Det finns för och nackdelar med allt, taket är bra för man slipper kondens som rinner på utsidan av väggen, nackdelen är att en genomföring i taket alltid utgör en läckagerisk.
Jag hade isolerat kanalen där den passerar kallt utrymme, inte för kondensrisk på utsidan av röret men väl på insidan vintertid om fläkten står still eller går på lågvarv. Denna kondens kan sen rinna baklänges ner till badrummet
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Mekanisk frånluftsfläkt i badrum
« Svar #5 skrivet: 18 maj 2011, 23:51:34 »
2000, Raffen, smurfen72 och 109an:

Tack för Era svar.

Ok. DÃ¥ har jag 2 alternativ igen :D

  • Kör jag taklösning isolerar jag röret pÃ¥ vinden för säkerhets skull.
  • Skrubben är egentligen en klädgarderob och den är uppvärmd till ca 20 ºC
  • Vill ha fläkten igÃ¥ng kontinuerligt för att evakuera dÃ¥lig luft och fÃ¥ in ny via fönsterventilerna i sovrummen. Självdragsventilationen funkar inte tillräckligt bra med kall skorsten.

Kan man få skorstenseffekt med ett halvmetersrör + tillkommande höjd över yttertak?
Finns det andra nackdelar än fukt på fasaden om jag väljer att gå genom skrubben?
Är trångt på vinden och har inget golv att krypa på. Takluckan sitter dessutom i andra änden på vinden.
« Senast ändrad: 18 maj 2011, 23:56:53 av Elmer »
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Mekanisk frånluftsfläkt i badrum
« Svar #6 skrivet: 19 maj 2011, 15:15:25 »
Hej Elmer,

Har följt med i din tråd här eftersom jag har liknande situation. Jag skull dra ut luften genom väggen och slippa krypa på vinden och göra hål i taket. Har själv ett badrum på 1:a våningen med en väggmonterad Paxfläkt, som jag kör när det är fuktigt efter duschande. Har inga problem med kondensfukt. Röret har ljuddämpande skumplast invändigt. Helt torr. Fasaden opåverkad.

Om du ändå tror att du får vatten i ett horisontellt rör så luta det lite utåt och låt röret gå ut en bit från fasaden.

/Bo
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Mekanisk frånluftsfläkt i badrum
« Svar #7 skrivet: 30 maj 2011, 21:34:59 »
Jag kommer med största sannolikhet att gå ut genom skrubben.
Känns lite väl motbjudande att krypa 5 meter i 300 mm gulfiber som dammar och blir hoptryckt.
Vad har du för Paxfläkt?
En sån där rörmonterad?
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Mekanisk frånluftsfläkt i badrum
« Svar #8 skrivet: 30 maj 2011, 22:22:35 »
Jag kommer med största sannolikhet att gå ut genom skrubben.
Känns lite väl motbjudande att krypa 5 meter i 300 mm gulfiber som dammar och blir hoptryckt.
Vad har du för Paxfläkt?
En sån där rörmonterad?
Kollade och fann att det inte är en Pax utan en Integra B, men det är en rörmonterad skulle jag kalla det, dvs ett 98mm rör genomväggen med kallrasskydd och en basenhet med valfri styrenhet, själv har jag manuell kontroll men det finns alla tänkbara styrenheter att sätta på basenheten. http://www.fresh.se/p103813/files/Integra-210.pdf.

Du har visst dubbel stående plankvägg? Jag har visserligen enkelplank men 3" tjock plus invändig 95mm isolering o gipsskivor och utvändig 1" panel, ett litet bestyr på 30minuter att göra ett hål genom, men det går lättare än att krypa i vindsullen...Har en hålsågssats med stål som skär som smör i spikar för såna slog husbyggaren Algot in i överflöd och naturligtvis satt nåra ivägen.. Ett litet råd: borra ett styrhål först med lagom lutning, det går sen fint att hålsåga från båda hållen Tillägg: med en styrpinne istället för centrumborren.[/color]
//Bo
« Senast ändrad: 30 maj 2011, 22:43:30 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Mekanisk frånluftsfläkt i badrum
« Svar #9 skrivet: 30 maj 2011, 23:28:32 »
Jodå skall igenom 13 mm gips, 22 mm luftspalt, dubbelt plank (ca 125 mm totalt), 70 mm gullfiber, 22 mm gammal panel, 22 mm luftspalt samt slutligen 22 mm nyare panel...så det blir bra med dina tips.
Tackar...
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad kuse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
SV: Mekanisk frånluftsfläkt i badrum
« Svar #10 skrivet: 24 juli 2011, 11:45:13 »
Satte in ventiler i helgen. Testade att förborra genom hela väggen innan dosborret men tyckte det blev sämre än att borra bara från utsidan och in med den nackdelen att man får hugga bort borra hugga bort etc. Blev dock mycket bättre hål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!