Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fjärrkontroll  (läst 2916 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad trampendal

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
Fjärrkontroll
« skrivet: 25 mars 2009, 00:49:11 »
Hej!
Vad kan det bero på att fjärrkontrollen stup i ett "tappar kontakten" med värmepumpen?
För det mesta, om man ska stänga av eller ändra temp. o s v, så svarar inte pumpen.
Då måste man dra ur sladden (en eller ett par gånger) för att de ska "hitta varandra" igen.
Detta är väldigt irriterande.

Det har varit så sen pumpen installerades och om det någon gång är så att man bara kan ta kontrollen och får en reaktion direkt är det lite som en lottovinst faktiskt, så ovanligt är det (men det händer ibland). Ibland när jag blir så less på att inget "bip" hörs när det förväntas lägger jag bara ner det i ett par dar och när jag provar igen funkar det plötsligt.

Pumpen är en Panasonic "Sverigepumpen" och vi har såklart testat att byta batterier i fjärrkontrollen (tusen gånger "typ").

Någon som känner igen problemet?

Trampendal




Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Fjärrkontroll
« Svar #1 skrivet: 25 mars 2009, 03:42:55 »
Hej

Det var ett konstigt fel?

Det borde inte finnas någon sync på det sättet som du beskriver d.v.s att man måste göra reset.
Pekar du verkligen på innerdelen med fjärrkontrollen ?
Fjärren kan ha dålig IR-diod, prova att titta på den i en kamera, dom ser IR-ljus.
Sen kan ju förståss mottagaren i innerdelen vara lite kass men dom symptom bu beskriver är inte av det slaget tycker jag.

Nåja det blev du nog inte hjälp av, nån annan kanske vet bättre.

MVH
Messer

bol46

  • Gäst
bol46
SV: Fjärrkontroll
« Svar #2 skrivet: 25 mars 2009, 06:19:05 »
Hej!
Vad kan det bero på att fjärrkontrollen stup i ett "tappar kontakten" med värmepumpen?
För det mesta, om man ska stänga av eller ändra temp. o s v, så svarar inte pumpen.
Då måste man dra ur sladden (en eller ett par gånger) för att de ska "hitta varandra" igen.
Detta är väldigt irriterande.

Det har varit så sen pumpen installerades och om det någon gång är så att man bara kan ta kontrollen och får en reaktion direkt är det lite som en lottovinst faktiskt, så ovanligt är det (men det händer ibland). Ibland när jag blir så less på att inget "bip" hörs när det förväntas lägger jag bara ner det i ett par dar och när jag provar igen funkar det plötsligt.

Pumpen är en Panasonic "Sverigepumpen" och vi har såklart testat att byta batterier i fjärrkontrollen (tusen gånger "typ").

Någon som känner igen problemet?

Trampendal





Hej, inte så illa väl att någon lågenergilampa eller lysrör stör. Om så prova med släckt belysning

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Fjärrkontroll
« Svar #3 skrivet: 25 mars 2009, 11:39:19 »
Kan vara glapp/fel på ir kretskortet i innedelen, sitter innanför plasten fram till höger.
Kolla så kontakten är ordentligt ansluten på kretskortet.

Utloggad trampendal

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Fjärrkontroll
« Svar #4 skrivet: 25 mars 2009, 22:41:58 »
Hej

Det var ett konstigt fel?

Det borde inte finnas någon sync på det sättet som du beskriver d.v.s att man måste göra reset.
Pekar du verkligen på innerdelen med fjärrkontrollen ?
Fjärren kan ha dålig IR-diod, prova att titta på den i en kamera, dom ser IR-ljus.
Sen kan ju förståss mottagaren i innerdelen vara lite kass men dom symptom bu beskriver är inte av det slaget tycker jag.

Nåja det blev du nog inte hjälp av, nån annan kanske vet bättre.

MVH
Messer

Hej!

Självklart pekar jag pÃ¥ innerdelen!   :)
Det där med IR-dioden får jag kolla när jag har tillgång till kamera.

Trampendal

Utloggad trampendal

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Fjärrkontroll
« Svar #5 skrivet: 25 mars 2009, 22:43:56 »
Hej!
Vad kan det bero på att fjärrkontrollen stup i ett "tappar kontakten" med värmepumpen?
För det mesta, om man ska stänga av eller ändra temp. o s v, så svarar inte pumpen.
Då måste man dra ur sladden (en eller ett par gånger) för att de ska "hitta varandra" igen.
Detta är väldigt irriterande.

Det har varit så sen pumpen installerades och om det någon gång är så att man bara kan ta kontrollen och får en reaktion direkt är det lite som en lottovinst faktiskt, så ovanligt är det (men det händer ibland). Ibland när jag blir så less på att inget "bip" hörs när det förväntas lägger jag bara ner det i ett par dar och när jag provar igen funkar det plötsligt.

Pumpen är en Panasonic "Sverigepumpen" och vi har såklart testat att byta batterier i fjärrkontrollen (tusen gånger "typ").

Någon som känner igen problemet?

Trampendal





Hej, inte så illa väl att någon lågenergilampa eller lysrör stör. Om så prova med släckt belysning

Hej!

Inga lysrör eller lågenergilampor i närheten, men jag hade ingen aning om att det kunde störa så tack för upplysningen.

Trampendal

Utloggad trampendal

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Fjärrkontroll
« Svar #6 skrivet: 25 mars 2009, 22:46:19 »
Kan vara glapp/fel på ir kretskortet i innedelen, sitter innanför plasten fram till höger.
Kolla så kontakten är ordentligt ansluten på kretskortet.

Hej!

Tack! Det ska jag kolla i morgon.

Trampendal

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: Fjärrkontroll
« Svar #7 skrivet: 04 maj 2009, 14:58:31 »
Hehe.. kan inte låta bli, men exakt samma fel har jag oxå.. på min CANALDIGITAL-BOX :D Någonting stör, det vet jag, men har inte orkat listat ut vad ännu.. skriv här när du hittat ditt fel, så gör jag dito! ^-^
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!