Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 22 december 2019, 08:08:38 »

Jodå, det gick bra! Nu har jag tre shuntgrupper.  "love"

Svårt att känna hur mycket bättre det blev, men det är helt klart varmare i övriga delen nu med en extra radiator i drift. Gjorde gott! Pluggarna var lite djupa i gängan. Där muttrarnas gänga slutade var det lite tjockare, men det funkade med stepborr ett steg ner. Helnöjd med luftningsfunktionen.

Men jag har svårt att släppa det med radiatorkopplen. Stigaren efter koppel är lika varm som returen. Medan riktiga stigaren är 10 grader varmare. Känns som att göra högtemperatursystem av lågtemperatursystem. Har köpt till garaget egentligen samma prylar jag vill ha till elementen, men det är ingen M22-gänga, kanske M26. Verkar bli brist på nippelval då. Märkligt. Men jag är dålig på radiatorer. Men det känns ju spontant som framledningen kan dras ner minst 5 grader med samma värmeavgivning.








På något vis ska man väl kunna få till det så som jag tror är bättre utan att vanliga människor kan se skillnaden.

Här kan man även se att det är lågtemperatursdesign med väldigt fina konvektorplåtar.
Elementet öppnas genom att luta sig mot det i ovankant för att trycka ned fjäderpaket. Då ramlar det loss i underkant. Fram med dammsugaren.
Skrivet av: ViktorNibeF470
« skrivet: 19 december 2019, 07:27:33 »

Så ser mina ut, bara märke på baksidan om fabrikat och slät på skallen till höger!
Ja tkr de är lite märkligt med min temp fortf  :o
Fönsterna är täta!
Obs visade sig att jag har två rörsystem, hade en gammal huspärm, där stod de att de är 2 rör system. Och mycket riktigt så testade jag strypa en radiator, och då visade det sig att alla andra var varma och de strypta blev svalt!
Tydligen så ska mitt hus varmas i första hand med tilluft och därefter hjälper radiatorerna till när det behövs mer. Och min installatör menar på att de är nog för få radiatorer med 6st och dom kanske inte klarar så mycket! För allt i pannväg är rätt och framledningstemp också... kanske får vänja mig eller så får man väl fläska på med fler radiatorer eller byta ut de 6st jag har.
Då är alltså mina två bugningar fel på dom två som är monterade på dom bortplockade radiatorerna. Där går framledning direkt till retur. Och säkert därför det är svårt att strypa tilluften för returen blir bara 2 grader lägre än returen!! För den får massa varmt vatten direkt till returen och därav svårinställd trimventil/tilluft. Dom ska ju pluggas då!
Hoppas de går smidigt för dig  tOOmten
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 19 december 2019, 06:13:55 »

Håller på grejar med mitt system nu, flytta lite element och göra om shuntgrupperna. Det blir ett långt dygn när man är noggrann, löder och har sig.

Hämtade in ett radiatorkoppel som ska sitta i garaget snart, det var märkt upponervänt T på sidan. Det är nog en symbol för enrörs. Det elementet jag ska ta loss har en symbol som visar två-rörsflöde. Hur har du det med symbolerna på alla dina koppel?

Jag hoppas att du ska få lite ös i systemet när radiatorventilerna fungerar som de ska, egentligen känns det som en rimlig orsak. Om vattnet bara passerar vidare..

Jag tycker om att frågesätta allt jag ser, det är lärorikt. Jag gjorde den observationen du gjorde att det är mycket kallare uppe vid termostaten än stigaren vid golvet vid elementet. Skilde cirka 7 grader. 1 sekund senare så undrar jag varför i hela friden man har radiatorkoppel som ser ut som de gör. I alla fall på tvårörssystem. Man värmeväxlar stigaren med returen hela tiden och pajar på uteffekt och pumpens verkningsgrad om jag tänker rätt. Då kan man sänka framledningen sen.
Finns separat returventil att köpa vet jag, blir sugen på konvertera helt klart. Aldrig hört talas om att någon har gaggat om det. Har inte svaret på min fråga. Men känns som en billig lösning.

Låter som du hittat en balansgång i elendet. Hoppas på ett mer avslappnat axelparti om du hittar fel på radiatorventilerna när delarna kommer.

Övervakade du snickarna när de satte in fönstren? Verkar ju inte ovanligt att det fuskas med tejpa ångspärren mot fönstren. Har kontrollerat ett fönster här, det var otejpat. Så det har med andra ord ingen stor betydelse.

Kan ta tempen hos mor på framledningen framöver. Det är väl så nära ditt system jag kan komma, borde vara beräknat liknande. Vedeldat med innegivar-shunt. 20,0c.
Skrivet av: ViktorNibeF470
« skrivet: 18 december 2019, 21:32:00 »

Kör nu kurva 10 (5) och de är precis på gränsen till att de inte är kallt. med minus 3 på temperaturförskjutning på -3. Och det är hyfsat nu. Måste upp till iaf 10 (6) garanterat.
Varje gång jag fått ner trimventilen till 18-19 grader så märker man efter bara en liten stund att det blir kallt på armarna och ”fryser” känslan. Därför har jag den nu på 21 drygt, ända gången de är varmt i huset är när tilluften är högre än vad det ska. Temgivarn stämmer med samma temp ut i donen så behöver egentligen inte mäta med termometer där mer med tanke på att de visar samma som på pannan.
Cirk pump är på läge 2.
Kurva 10 (3) är alldeles för kallt. Har haft det för kallt i en vecka redan och vägrar bara ha de 20-20.5 i frånluften och drygt 20 i huset!! Vore inte klokt att frysa under vintern.
Tar jag bort tempförskjutning så kommer jag får köra kurva 10 +6 / 10 +7 och då kommer jag skjuta ut närmre 60 grader vid nollan redan... något känns fel med tanke på 116kvm, treglas och nya dörrar. Det är det jag tycker är märkligt, så högt!? . Pannan jobbar mot beräknad temp och stämmer med faktiskt framledningstemp. Vet inte om den sjunker ner för mkt sen dock? Har jag tex 47 grader framledningstemp vid +3 ute grader är termometern runt 40 på radiatorerna ??? Är de ok?
Mina är också 45 höga och täcker dock hela fönsterrutorna.
Tro mig jag vill ha lägre tilluftstemp om det hade fungerat i verkligheten, men hellre varmt i huset än frysa och aldrig tina upp.
Tror inte riktigt på om det är lågtempurerat och ska behöva en 54-55 grader framledningstemp vid 0 grader och pannan maxar vid 60! Det säger mig direkt att jag kommer inte klara lägre temp än -2 -3 grader ute. Ska jag inte ha någon värme till kallare än så menar du?
Köper inte att man bara ska höja och höja utan större resultat? Låter som det bara kostar för den ynka graden jag får inomhus!!
Och inga läckage har jag hittat förutom fönster i på lilla toaletten i ett hörn nertill som jag satte tätningslist som fixade biffen.
Nya dörrar och dom läcker ej heller, och alla hörn in taken är fogade och läcker inget därifrån heller!
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 18 december 2019, 16:13:51 »

Det är synd att mitt hus är utbyggt. Men mitt är byggt lika stort i alla fall från början av Myresjö.

Det med strypventilen, tilluftsvärmaren är bara en parallell fläktkonvektor i radiatorslingan. Så var inte rädd för det med nästan helt stängd, det drabbar bara batteriet. Nu är den för varm. Så stryp mer ;) EDIT: Mät tilluftstemperaturen med din kabelthermometer i luftdonet!

Jag tror du kommer vilja ha runt 2 eller 3 på cirkulationspumpen.

(10) +3 gillar jag, jag tycker du ska ge den kurvan tid, inga förhastade ändringar inom en vecka förutom stabilisera tilluften. Då får du en chans att efter tilluften är rätt att kunna uppleva om temperaturen ändrar sig när vädret svänger i temperatur. Ej vind och sol, det kan bara rumsgivare lösa.

På min hemmabyggda styrning ger 0 grader 43.5 grader på värmekurva 10. Det är 22 grader i rummen med stängd dörr. 18-19 i allmänt utrymme. Systemet ska justeras in optimalt när golvvärmen och elementen fått var sin shuntgrupp.

Med rätt kurva hittad kommer du få en diff på någon grad utan att punktjustera alls. Men det blir kaos om man byter tilluftstemp hela tiden.

Låt tanken mogna, att det ska vara så att tilluftsbatteriet är ett röra så-iiiiite-det-bara-går-knak per grad tilluft.

Lev med systemet med rätt tilluftstemperatur hela vintern och se hur det känns de kallaste dagarna.

Radiatorerna är lågtemperatur. Men snålt tilltagna skulle jag säga redan från början utan att ha räknat på det. De flesta mina är 45 höga. I mors hus med 150 Myresjö så är det 60 cm höga nästan överallt. Smakade blod i munnen när jag lade märke till det. De är även för smala vid fönstren med 15 cm per sida. Jag får se vad jag gör. Många kommer flyttas i samband med en omfattande planlösningsförändring.

Oj, dessa samtal med NIBE och rörfolk hade du inte behövt göra. Det är en systemfinjustering du behöver göra och håller på med. Rörfolk är inte intresserade av finjusteringar för de kan inte fakturera 1500 kr timmen för det. Så det får man göra själv.

Elda om det är för kallt, utan att ändra inställningar, med tilluften får du alltid lov att stabilisera till 20.5 grader. Varför man vill ha 2 grader under är för att kallare luft sjunker. Då sjunker den lagom fort och blandar sig vettigt med befintlig luft. Varm frisk blir kompis med taket. Sjunker la ner tillslut, men då kanske den faller på fel ställe eller hinner åka till ett frånluftsdon utan att blanda sig med rumsluften. Dvs ventilationskortslutning.
Skrivet av: ViktorNibeF470
« skrivet: 18 december 2019, 05:13:56 »

Ja precis! Insats sitter de innanför packboxen, men packboxen måste de satt i en fel för den ska ju inte strypa alls!
Pratade med nibe och dom sa att ställ ner tilluften trots den är så finkänslig och sen justera upp förskjutningen till 10 (2). Och höj om det behövs. Vilket ja inte trodde jag skulle behöva för vårt 116kvm hus som är byggt 1993.
Testade att ändra punktförskjutning och tempförskjutningspunkt ganska rejält för att se om de blir resultatat!
Ska byta ut dom ventilerna!
De sitter ju en förinställningsventil innanför packboxen!
radiatorerna blir varma. Men kanske att de hängt sig eller om det inte alls var problemet vet jag inte ännu! Återstå att se. Hoppas VVS killen får hem ventilerna och kan lösa de snabbt så får vi se om de hjälper!
Min packbox bör täta ändå med tanke på att packningen hänger med in i gängan, så borde inte vara någon fara att ha dom 2-3 varv urskruvade så de är bra flöde! På filmen så stannar packboxen mot den yttre skallen, och mina går skruva långt in. De är nog skillnaden. Kan va fel packbox.
Nu testar jag köra kurva 10 (+3) samt satt utetemp och punktförskjutning på 0 igen. och då ska framledningstemp bli 50 grader vid 0 grader ute.
Har 21.5 på frånluften nu. Men är skeptiskt, ska ett myresjöhus från 1993 på 116 kvm behöva dom temperaturerna? precis en halv grad under önskad inomhustemperatur. DUT blir då -12 ute. Kommer de sista 10 graderna som finns kvar (Max 60 framledningstemp) klara resten av alla minusgrader verkligen?? Känns som de kommer bli kallt igen då? Och jag kommer förmodligen få köra kurva 10 (4) minst för att komma upp i önskad inomhustemperatur, vilket kommer bli typ 52-54 grader på framledningstemp vid 0an. Extra isolering på tak, dubbla innertak på många ställa i huset, och tätat med fogar i alla taknockar, parkettgolv med isolering under, helt nya dörrar som är täta, och fönster är 3 glas elit fönster. Har jag högtempererat system då eller? Har ställt trimventil så det är på ca 21 grader nu. 19 blev för kallt med tanke på att de redan är lite för kallt i huset! Kanske får köra tilluft på 24-25 grader så ja får värme i huset! Upplevt kallt fortfarande......
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 17 december 2019, 11:43:17 »

OK, funderar på om det är nån äldre variant av ventiler eller om nån har skruvat bort förinställnings-delen?
Det borde funka att justera genom att skruva ut själva packboxen också.

Om radiatorerna blir varma så ska det väl funka?
Du får experimetiera med flödet för att se om ett högre flöde ger lite bättre värme?
Ettrörsystem kan i vissa fall kräva lite högre flöde för att funka OK.
Skrivet av: ViktorNibeF470
« skrivet: 17 december 2019, 08:37:25 »

  tummenupp Juste Karl!
Men i mitt fall borde alla vara fullt urskruvade för när jag tar bort packboxen så kommer inget vatten när systemet är igång, vilket borde betyda att om inte satsen innanför packboxen tätar när jag tar bort packboxen så borde de vara fullt flöde?? Och pumpen är ju ställd på läge nr 1 och 2 så då borde vara ok? Hittade en bild i installationsboken, på min cirk pump lyser steg 1 och 2 så den går ju på den som behövs antar jag och växlar där mellan, för man kan tex välja 1 och 3 ihop. (Max är 4). Sen är tydligen all el inkopplad från fabrik, så att cirk pump går på fel håll verkar inte så troligt. Det är bara ström in, ute givare och  rumsgivare som elektriker gör vid installation! Och rumsgivare skulle man få till, undra vad den kan va  :o
Mätte med elpenna, verkar som de är någon ström där uppe i väggen typ 1,5m högt. Har ju lysknappar på varje sida väggen med så det inte är ström som kommer in, men verkar inte så när jag går neråt på väggen. Är mer som ett område, vill inte förstöra våra fina väggar. Isåfall får man väl borra ett hål lite längre ner i väggen in till pannan och dra sladden bakom en byrå och sen upp på väggen. Men får klura på det. Tror inte det ska behövas. Borde gå få till rätt kurva så vi ha lagom varmt iaf!
Det som skiljer mina packboxar är att dom sluter inte stopp mot yttre huvudet som i film. Mina går innanför och hänger med in i gängan och går skruva till botten. Därav stryps vattnet helt därför har jag skruvat ut packboxen två varv på varje element så de säkert flödar och inte ligger och stryper på den inre insatsen!
Och om de är fullt flöde på insatserna, vilket det verkar vara. Borde de bli varmt i huset på nuvarande kurva?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 17 december 2019, 08:01:20 »

OK, du har MMA-grejer.
Troligen måste du justera förinställningen på ventilerna, det behövs ett specialverktyg till detta.

https://youtu.be/Ic4w4-Ynrbo
Skrivet av: ViktorNibeF470
« skrivet: 17 december 2019, 07:39:08 »

Radiator nr 2 som är borttaget. 2 totalt. Lossar jag på den skallen droppar det ca 2droppar i sekunden. Är det normalt??
Skrivet av: ViktorNibeF470
« skrivet: 17 december 2019, 07:18:32 »

Testar såhär en gång. Borde ge effekt. Kurva 10 (0) och dessa förskjutningar istället. Den som är +1 är kurvan i mitten som ökar framledningen lite mer endast vid nollan. (Lilla böjen i mitten) Och utetempförskjutning ökar också när det är kallt fast på hela kurvan typ förstår jag det som, den tillåter de inte gå för lågt?
Skrivet av: ViktorNibeF470
« skrivet: 17 december 2019, 06:57:32 »

Tror mer på dom sista ”punktförskjutning” och ”utetemperatur”, så om jag utgår från kurva 10 (0) egentligen (-2). det blir kallt i huset när det är kallt ute bara och tempgivarna stämmer.
Sen är de iofs svårt att veta om de funkar bra vid alla utetemperaturer med tanke på att jag har lägre tilluft nu än tidigare!.
Men problemen är ju lite som att sopa under mattan med de andra man upplevt som konstigt?
Att man i princip inte kan öppna något förens tilluften drar iväg, och att termostaterna var som dom var tidigare?
 Löser man verkligen problemet med att dra upp kurvorna och sen ställa ner trimventil så extremt så de knappt flödar? Låter dyrt i mina öron  dontknow ?
Känns som man borde nyttja garantin då det bara är 1 år sedan pannan installerades.
Kommer ingenstans fast VVS har vart här 4ggr, och pratat med nibe 4ggr.
Sist sa dom att de kan bero på huset, vilket vi konstaterade att de är isolerade rör, tätt, och rätt på tempgivarna och samma temp ut i donen.
Inget stopp eller flöde som hindrar luften på vägen.
Rengjorda ventilkanaler. Pannan är allt öppet fullt och alla reglage öppna som dom ska, har ett förtryck på 0.5 bar på expansionskärlet också. Cirk pump går. Kompressorn går.
Sist fick jag höra att de kan va för litet system, men pannan är dimensionerad för 90-200kvm. Och på 90 kvm får man inte plats med så många radiatorer och vi har drygt 120kvm och förmodligen hade man inte haft fler där.
Skrivet av: ViktorNibeF470
« skrivet: 17 december 2019, 05:37:39 »

Jag kan testa det! Nu tyckte att kurva 10 och två ökningar på förskjutningen skulle räcka. Men som sagt jag ökade ju punktförskjutningen vid noll gradigt med +2 också. Och nu även till kurva 12 ,förskjutning (0) ,+2 punktförskjutning.
Tkr du jag ska sänka till kurva 10 och sen förskjuta den till +2 blir det väl ungefär samma som kurva 12 då den stegra på högre temperaturer med.
Det är på skruvskallen jag menar, att skruvar jag skallen 90 grader eller ett kvarts varv så är tilluften 30 grader...

Osäker på om kablarna är kvar i väggen, har en Elpenna som möjligtvis kan känna av den, om sladdarna är kvar vill säga. Vet inte om de går montera på frånluft? Går ju borra ett litet hål i väggen annars för sladden. De är inte mer än 2-3m från pannan. (Pannan står i tvättstugan och givarn satt i rummet jämte). Tror rumsgivare är bra också!
Har klurat på egen kurva med men borde ju gå få till 21-22 grader i huset iomed att man har kurva, förskjutning vid alla temperaturer och även förskjutning av punkt som endast ökar när det är nollgradigt ute!
Ja alltså från helt inskruvat läge, så räcker det man bara petar extremt lite på den med insektsnyckeln så den precis öppnar på insektsnyckeln, så börja de komma upp i 23 grader. Går få till 18-20 men då är de typ stängt nästan. Insektsnyckeln är på längden in, och är man extreeeeemt försiktig så kan man hamna på 18-20 grader. Men de är extremt svårt att få till för den är ju i botten i princip.  Sc:,h VVS tycker också de är alldeles för lite öppet, det går men de känns konstigt. Borde ju kunna skruva ut ett kvarts varv eller ett halvt iaf!
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 17 december 2019, 03:57:31 »

Hmm, fick för mig det var 3 radiatorer som var borta, men jag är vimsig.

Inte under +2 tror jag inte det ska vara i alla fall. Annars blir det nog bara 20 grader på 0.
Höj frånluften lite förresten.

Om du vill kan du sätta ström på en fas i väggen och leta upp den med regelsökare med elfunktion så träffar du rätt. Har en ny givare som jag kan överväga att sälja om de skulle kostar en förmögenhet nya.
Tänkte på en sak, går det inte i styrningen sätta frånluft som innegivare?

Där kurva 10 blir för varm kan du nog sänka själv i styrningen runt 15-25 grader utomhustemperatur. Eller se till att termostaterna fungerar, typ söder. Så när solen ligger på löser den det själv.
Måste bara säga att jag tycker om rumsgivare, när man har levt med och utan. Allt sköter sig självt.

Ett alternativ som jag tror passar din personlighet, sätt kurvan på förskjutning på noll, och ordna en manuell kurva. Reglera den manuellt tills det känns bra i temperaturen under året.

Men när du säger 1-2 mm öppen strypventil till tilluften, är det vridning för skruvskallen eller är det utskruvningshöjd du menar? Hur som du måste kunna få tilluften rätt, det är inget fel på den om den blir för kall fullt inskruvad. Då är det bara mer tålamod som krävs. Är luften i rätt temperatur, höj framledningen och stryp lite till. Tillslut blir det bra.
En för varm tilluft har hög uppvärmningskapacitet, så inställningarna ska skilja rätt mycket innan allt blir bra.
Skrivet av: ViktorNibeF470
« skrivet: 17 december 2019, 00:20:16 »

Där har du bild Carl N!
Dom läcker inte när jag skruvar bort ventilen. Iomed att stiftet är utskruvat är de ju fullt flöde på radiatorn och plattan innanför trycks ju ut via vattnet och tätar antar jag!
Ventilerna läcker inte, de sprutar vatten om jag tycker med fingret på den innanför ventilen!
Har envisats med att jag inte ska behöva gå högre än kurva 10 (0) och 2+ på punktförskjutningen för huset är så litet och ändå byggt 1993 och tätt.
Nu har jag ju gått upp till 12 (0) 2+ punktförskjutning.
Förra året hade vi varm tilluft så då var de klart att huset var varmt och syrefattigt i sovrummen.
Kurva 10 är för hög under vår/sommartid anser jag också. Får köra kurva 8 för bra klimat då!
Kan de vara något i pannan? Ska man verkligen knappt kunna öppna ventilen mer än 1-2mm förrens tilluften är på 23 grader. Stänger jag helt drar den neråt 10 eller något sånt. Öppnar jag 90 grader eller ett kvarts varv är det 30 grader på tilluften. Snurrar något för lätt??
Kan koppel bli dåliga också? Bör man byta dessa samtidigt som ventilerna till termostaterna? De blåste nog aldrig rent systemet innan pannan installerades heller. Men de kommer ju fint vatten innanför ventilen när man trycker till lite snabbt. Lite lite svart första halv sekunden. Sen färskt vatten. Aldrig vart luft när jag luftat av heller!
Kan någon annat vara felkopplat??
Har ju kakelugn jag kan elda i också  8)
Cirkpump på läge 2, har testat läge 1 och läge 4, blir ingen större skillnad. Tilluften går upp något i högsta läget, och läge 1-2 är ungefär desamma, lite lägre tilluft.
Skruven på cirkpumpen som sitter i mitten har jag testat skruva ut och in utan resultat, den går inte skruva ut eller in, skruven snurrar bara men går varken inåt eller utåt när man skruvar på den , men trycker jag skruven försiktigt innåt så låter de att skruven går mot något som cirkulerar.
Kan cirkpump gå på fel håll eller vara felkopplad? Kanske inte problemet här eller kan de va så?
Känns som ett mysterie allt de här!! Sc:,h
Skrivet av: ViktorNibeF470
« skrivet: 17 december 2019, 00:16:15 »

Ingen fara  :)  Haha du får lycka till med det Hberggen!
Har knappt sovit på en vecka och försökt felsöka det jag kan konstatera själv och läst massa forum!  dontknow ???
De luktade lite bränt när systemet togs i bruk och knäppte lite i radiatorerna när installationen var klar har jag för mig!
Skruvar jag bort termostathuvudet (handreglaget) (stora skallen) så jag får den i handen, innanför sitter en ventil med ett stift på (packbox?) Här läcker det ingenting alls.

När jag skruvar bort ventilen (ut) så kommer någon droppe bara sen slutar det, kanske att de kommer någon droppe till.
Innanför den ventilen sitter en platt rund ring med ett litet hål i som stiftet ska trycka emot, Trycker jag till på den innanför snabbt sprutar det lite svart vatten som blir fint fort, stänger sedan när jag avlägsnar fingret.
Tänkte vad det är innanför och kan den också bli dålig?( Även fast den inte läcker när ventilen är bortskruvad)
Skruvar jag tillbaka ventilen med stiftet ganska hårt tills det nyper.
Så blir radiatorn kall efter 30min, och även rören upp från golvet?!? (antar att stiftet kanske trycker in hela plattan innanför och stryper när jag drar åt den) och skruvar jag ut ventilen 2 varv flödar det för fullt och radiatorerna blir varma, och då fjädrar ventilen.
Är den helt inskruvad så är det inget motstånd varken inåt eller utåt och radiatorn blir kall. Då går det bara vicka ut och in med tång utan motstånd på ventilen.
Den stannar i de läget jag släpper den och går inte trycka in alls (Läcker inget från ventilen innanför termostaten, bara märkligt att de stryper hela flödet när man drar åt den då packningen sitter längst ut och bör var Max inskruvad?)!
Locket där nere på kopplet droppar också lite grann har jag för mig, har bara kollat så alla är öppna och det är dom.
Anledningen till att vi tog bort 2 radiatorer är att vi renoverade hela huset 2018.
 När badrum gjordes om tog vi istället elgolvvärme och ett koppel sattes på dessa, även köket gjordes om och där flyttade vi och byggde ihop nya köket därför är det också koppel (se tidigare bilder) under handfatet (där man slänger soporna)! Hade inte fått plats och vart helt instängt!
Kurvan når sin topp tidigare, därför blir DUT lägre.
Tror kompressorn måste ha tillskott vid 6 grader ute eller något sånt!
Kan de göra så mycket om man tar bort radiatorer, från början vart de 8st, nu 6st. (Varav två mindre).
Skulle jag ställa 4+ på kurvförskjutning ökar de temperaturen för alla utomhustemperaturer, och de är neråt 0an det börjar bli kallt i huset .
Kör 0 nu på kurvförskjutningen, utgångspunkt ska vara -2 på kurvförskjutning.
känns rätt rejält att behöva hoppa upp 6 steg uppåt. Då skulle också tilluften bli väldigt hög och kan typ inte strypa trimventil mer, då är de ju förmodligen varmt för tilluften stegrar med och luften inne blir kass! 
Har hoppat från 0 till +2 på PUNKTFÖRSKJUTNINGEN då stegrar den istället mer när det är 0 grader ute. Och andra temperaturer påverkas inte när det är varmare ute.
Inomhustempgivare satt där från början en ctc. Men vi tog bort den vid renovering och spacklade igen de där. Så den blir svår att få till  tOOmten
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 16 december 2019, 23:41:25 »

Ser ut som du skruvat loss insats/packbox på ventilerna?
Sprutar det inte vatten då?
Jag tänkte en bild med insatsen monterad på ventilen, bara termostaten bortmonterad, så man ser vilken sort det är?
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 16 december 2019, 23:09:28 »

Har också missat att du hade 1-rörs. Egentligen bra, då försvinner ju problematiken med DeltaT vid bypass radiator. Fan om jag har det också, bad om ritning från Myresjö men det var ingen som ville svara på det.

Mitt system ser ut att vara minst 2 parallella grupper när man är i grunden.

Om mitt system är 1-rörs efter första grenen, då kommer jag fan lägga vattenburen golvvärme eller koppla om allt. Alla ytskikt ska ändå göras om här.

Den delen bakom termostaten är den som brukar kärva. Var det inte den du hade bild på? Läckte det inte då? Har aldrig haft ur en själv. Mina fjädrar om man trycker bestämt med skruvmejselns baksida så man får lite ergonomiskt grepp och kraft.

När jag skruvar loss locket där nere vid golvet, då droppar det 1 gång per sekund.

Bypassdelen var läckfri för mig. Så det är bara att skruva loss.

Jag vet inte hur NIBE räknar DUT. Men det känns egentligen som rätt att den säger att DUT blir mindre när du höjer kurvan. För elpatronen på bara 7 kw räcker inte jättelångt.

Att F470 är mer elpanna än värmepump är sanning med modifikation. Den är jättebra om sammanlagda förbrukningen för varmvatten och uppvärmning är under 2 kW. Kompressorns uteffekt på 2kW borde räcka till 8-10 grader utomhustemperatur. Sedan får den dutta med elpatronen för resten ned till DUT. Sen får man frysa eller säkra upp och koppla på mer elpatron. Så inkopplingstiden av tillsats blir kort, men mycket effekt, bra snurr på elmätaren när kylan väl sätter igång.
Min gamle härk har 6 kW i första steget, 2 kW till med fördröjt tillslag.

Under sommaren står kompressorn nästan hela tiden stilla, så det blir ju väldigt lite drifttid räknad. 10 min per varannan timme kanske.

Har Niben bättre spec på vad som är elpatron? Är det okänt stöd i tid eller är det omräknat till använda kilowatt? Är det multistegstillskott så blir bättre spec relevant.

Det blir kallt inne när du sänker tilluften eftersom ditt hus har blivit omkonstruerat nu när många procent värmeavgivning monterats bort. (Elementen).

Ställ den +4 kanske och stabilisera tilluften och se hur det känns. Har du funderat på sätta tillbaka elementen? Vattenburen ful och ljudlig luftkonvektor?

Röret upp från golvet mot termostaten ska vara stigaren. Så toppen ska vara varmast. Jag är dålig på enrörs. Känns som man vill ha DeltaT 5-10 delat på antal element kanske. Typ 0,5-3 grader per element beroende på antal. Usch, det där hade retat mig ända tills jag kopplade om. De bortre blir kallare och värmepumpens verkningsgrad sjunker av onödigt varma returen.

Har du också en plats på väggen för gammal termostathistoria mitt i huset? Är det sant hade jag absolut eftermonterat rumsgivare genom det kabelröret nu när huset inte stämmer mot rekommendationstabellerna.
Skrivet av: ViktorNibeF470
« skrivet: 16 december 2019, 22:30:24 »

Som jag skrev tidigare är det 1 rörs! Har fått med så mycket info i alla inlägg som de går tror allt går läsa sig till  ;)
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 16 december 2019, 21:29:46 »

är du säker på att det är ett 2 - rörs du har och inte ett 1-rörs, vad har du för temp på  båda rören från golvet, är dom nästan lika varma båda två så är det 1-rörs du har och då ska det vara lika på dom andra elementen. 
Skrivet av: ViktorNibeF470
« skrivet: 16 december 2019, 20:53:32 »

Rören är varma fram till radiator, och även röret upp.
Men röret uppe på i elementet vet jag inte om jag upplever svalare än returen under radiatorn.
Dock är de värmare uppe än nere på radiatorn. Men värme stiger ju så borde ju alltid bli så?
Yttre röret blir varmast snabbast. Och röret som leder upp till termostat.
Bör man tappa 8 grader när man mäter radiatorn? Framledningne är ju 45 grader. Eller måste man mäta på samma då kanske? Har beställt 6st nya ventiler så ska byta på samtliga. Men känns inte som de som tjärvar nu när dom är lite urskruvade då Fjädrar dom ju. Kan de va fel innanför den termostatventilen?
Skulle man verkligen säga att den går som elpanna när kompressortid är 8000h och tillsats 721 på lite mer än ett år? Hade siffrorna vart omvända skulle jag hållt med.
Sitter en skalle nertill på skarvningen enl bild på de borttagna elementet, Kan man öppna dom precis som returventil skallen och kolla så de är öppet eller ej? Eller sprutar de vatten ur den då? 2 radiatorer är bortplockade 
Skrivet av: ViktorNibeF470
« skrivet: 16 december 2019, 20:42:04 »

Som jag skrev i tidigare inlägg, elektriker har mätt både tempgivarn i tilluften på pannan, och även ut i donen. Det visar samma = ingen kass tempgivare.
Jag såg de på rinkabyrör också  ^-^
Jag kör kurva 10 (förskjutning 0). Och punktförskjutning +2 vid noll grader för det var då det blev kallt!
Har 20 grader inne i vardagsrum 21 på frånluft. Tilluftsventil utskruvad ca 2mm och jag har 23-25 grader tillluft. Skruvar jag ut den 90 grader har jag ca 30 grader tilluft.
Utgångspunkt är 10 (-2) hos mig, jag kör de som står ovan. DUT -20.
Nu har jag testat ändra kurvan till kurva 12 (0), punktförskjutning +2 vid nollan. Känns inte rätt och DUT är då -12.
Det blir kallt i huset så fort man får ner tilluften, har jag tilluft under 23-24grader blir det kallt i huset! 19-20 grader om jag skulle ha den under 20-22 grader!
Alla ventiler till radiatorerna är ”lösa” och ger inget att trycka på dom. Går bara dra ut och in med tång. Men när jag skruvade ut ventilen 2 varv från helt inskruvar läge började det fjädra och de går som de ska. där har jag lämnat dom just nu. Skruvar jag in ventilerna till stopp så kommer inget flöde alls. 
Har också svårt att se att det skulle vara fel modell eller att det skulle spela roll på slangen.
Delta är nästan alltid en diff, returen är ofta 1-3 grader kallare till Max 4 ungefär.! Cirk pump har jag testat på knappen, där ställer man den och finns inget i meny på den, inte under service heller. Har testat Max (läge 4) och har testat lägsta (läge 1) blir ingen större diff och tilluften ökar när jag höjer cirk pump.
Jag har två stora fönster ner till golvet i vardagsrummet, och en dubbeldörr i glas som leder ut till en inglasad altan som ej är isolerad. 
Har kännt runt hela huset och de ända läckage jag hittade var ett fönster inne på lilla toaletten, den satte jag tätningslist på!
Ventilationsrengörning är redan utfört och är rena, kollade senat idag.

Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 16 december 2019, 19:50:49 »

Du kan tejpa upp en thermometer i tilluftsdonet, klassisk eller digital på sladd så ser du den verkliga tilluftstemperaturen.

Jag har ett 4 år äldre hus än du har med samma systemkonstruktion och det ska gå att få ordning på det hela.

Radiatorerna är designade plana, ganska snygga för sin tid. Det finns någon tillverkare som gjort med plan framsida igen såg jag på Rinkaby rör rätt nyss. Ska själv komplettera med den modellen någon dag framöver.

Vad har du för utomhustemperatur vid given framledningstemperatur? Det verkar ju lite svalt i framledningen. Du kanske ska testa lite positiv förskjutning +1 eller +2 när kurvan står kvar på 10.

Var inte rädd för ha strypventilen långt inskruvad. Den blir finkänslig där. Jag tror min är utskruvad 120 grader från botten. Dock på en 410P som är samma konstruerad i det området. Skrattretande att de inte satt dit en mer lättdoserad ventil från början, fortfarande. Men, blir det problem åt andra sidan lider kunderna i norr mer kanske om det blir frysning och annat elände vid -40.

När du ändrar förskjutning i värmekurva följer även tilluftsbatteriet med. Så ställ upp kurvan först och lägg lite tid på injusteringen av tilluften mätt vid rum. Lägg den 2 grader under önskad inomhustemperatur.

Det känns inte bra med dina radiatorventilers kärvande piggar. Kartlägg vilka som är tröga, handla nya insatser och gör en systemtömning och byte.
1/3 av alla mina ventiler av samma modell som du har är söndriga. Men de pajar åt förskjuten öppenhet, så det kan man ju leva med. Sätt de i norr, de skruvar man inte på ändå.

Ut från ditt varmvatten sitter en slang som är godkänd för tappvatten med sin gröna lapp. Beluco tappvatten borde det stå på den. Det finns lite olika varianter. Den var en på forumet som hade en rasad insida i slangen och ströp flödet bara för det var en tappvattenslang på värmesidan. Ser inte logiken själv i haveriet, men det kan vara värt att byta ut dem om det andra som sitter på värmesidan är av fel modell.

Den cirkulationspumpen, om den är samma som 15-70 flex så går det att justera den på två olika sätt. En PWMsignal från styrdatorn via menyn eller om det är automatisk delta T reglering vet jag inte. Sedan finns skala via knappen, lite bökig om man inte bytt skala tidigare. Det fungerar lite som att PWM-signalen är en cykels pedalhastighet, "skalan" är växlarna. Pumphastigheten är bakhjulet. Men du behöver inte ändra något om Delta T är rätt mätt vid pump. Se artikelområdet på forumet, där finns mer information om Delta T.

Dina borttagna radiatorer skapar nog mer bekymmer än man först kan tycka. Det är ganska mycket effektmöjlighet som blir förlorad. För varje borttagen radiator får de andra kompensera. Det gör att du får öka förskjutningen på pumpen i verkligheten för att få samma inomhustemperatur. Varmare framledning krävs än normalt, kanske även en annan kurvlutning för att få ordning på det så inomhustemperaturen är konstant alla solfria dagar med olika utomhustemperatur. Se förklaringen i instruktionsboken om hur man ser när det ena eller andra är fel.

Om det fattas radiatorer under ett stort vardagsrumsfönter kan det bli otrevligt. Där har kroppen låg aktivitet. Kylan drar längs fönstret som ett vattenfall ner mot golven och stryker ut vid fötterna om soffan är där. Lite kallras i nacken också. Mysigt. Har man element där så står luften stilla vid fönstret. Känn vid golvlisten där du misstänker kallras. Det känns som det inte finns isolering i ytterväggen ungefär.

Med tanke på att du har så låg uteffekt från kompressorn så ger det ingen ekonomisk förlust att komplettera med elradiatorer där det saknas radiatorer. Nästan hela pannan går på elpatron ändå.

Något annat du ska göra är att testa är att se om det finns en flödesspärr i bypassröret för de borttagna radiatorerna. Jag har bara ett sånt i min hall. Det gick inte strypa, det var en plugg istället för skruv. Jag tycker det är jävulens påfund att sätta sit sådana bypass i första hand. Fördelen med dem är att de skickar stigaren i returen och då om det finns seriekopplade radiatorer så kommer de fortsätta bli varma. Det leder till inget backjobb på senhösten för rörmockaren. Men hade det fungerat med två pluggar, så hade hela DeltaT hållit vettigare och om man hade en stor värmepump så hade det påverkat besparingen nämnvärt. Det hela beror på hur rörsystemet är uppbyggt. Är alla radiatorer helt parallellt kopplade finns det ingen anledning att skicka stigaren i returen.
Är systemet uppbyggt lite mer som ett träd, parallella grenar med små serier så ställer det till problem att plugga.
Så har du 3 st sådana utan att behöva så kan det betyda att du får dra upp cirkulationspumpen rejält för att få rätt delta T över radiatorerna. Bara för att kompensera genvägen som är vid alla borttagna element. Fel delta T över radiatorerna ger sämre värmeavgivning.

Imorgon kommer jag ta loss mitt element som sitter i pannrummet, för det är ändå 7 grader varmare där inne jämt och sätta det i hallen. Två invändig R15 till klämring 15 med klämring 15 luftare ska bli pluggarna för pannrummet. Hoppas det blir bra i alla fall.

När alla förutsättingar är undersökta kan du lägga lite tid på bra balans i ditt system så du har rätt delta T i alla radiatorer och hela termostater i soliga rum.

Om ventilationsrengöring inte skett på över 5 år, ordna detta. Mitt är inte rengjort sedan huset byggdes och det doftar märkligt i tilluftsrummen. När jag flyttade in hade jag 33 grader i tilluftstemperatur.

Till sommaren ska hela systemet göras om för jag vill ha högre luft flöde i förhållande till ljudnivå.

Se även till att få tillbaka undertrycket i huset. 10-15% är en mer vanlig siffra. 13% undertryck är 40/46l/s. Sen behöver man inte följa minimikraven som paragrafryttaringengörerna ägnar sig åt. Jag kände behov av att slåss när någon tyckte att ett tilluftsdon med 4l/s var allt man någonsin kunde behöva i ett sovrum utan luftspalt vid dörr. Har man andra behov, så ska man följa sina egna behov med samma procentuellt undertryck. Risken är att ljudnivån spårar iväg om systemet är konstruerat tidigare nämnda.
Skrivet av: ViktorNibeF470
« skrivet: 16 december 2019, 19:02:16 »

Termostatventilen ser ut så, Nu har jag skruvat in dom Max, och sedan lossat två varv på dom.
För skruvar jag in dom max finns de inget flöde in till radiatorn. (För långa stift?). Så måste vara lite lossade för annars kommer inget vatten genom radiatorn å de blir helt kallt. Yttre är varmast. Liten skillnad dock anser jag, alla koppel sitter till HÖGER förutom de jag la ut bild på, de sitter till vänster!! Är de ok??
Jag har kollat alla radiatorer, yttre röret blir varmast fortast när jag släpper på vattnet genom, men är osäker på om de under eller över röret blir varmast fortast? Jag upplever att yttre röret från golvet blir varmt, även röret upp till radiatorn blir varmt snabbt. Men röret under blir varmast före de övre röret, i denna ordning som skrivet, sen inte jätte varmt på röret där uppe.  jag har 23 grader på tilluft nu men trimventilen är bara 2mm öppen fortfarande.  Sc:,h
Så ex, framledningstemp 41, retur 38. Tilluft 22-23. (Går upp till 26 ibland och även ner till 20. Beroende på temp i ledningarna antar jag?
Tempgivarn är uppmätt på pannan till tilluft den visar samma som ut i donen. Så den är ju korrekt med andra ord!
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 16 december 2019, 16:39:56 »

Framledningstemp 39,9 ,beräknad 41.8 ,retur 37,6. (Kommer upp till beräknad och lite över)

Installatören glömde först att ställa ner RN1 trimventil, vilket gjords i efterhand då vi hade en tilluft på 38 grader, luften var kass och svårt att sova pga värmen.

Funderar på rimligheten i detta?
Om framledningen är 39,9 och tilluft visar 38, så är det ett orimligt högt värde på tilluften.
Såg i en annan tråd samma sak och misstänker att givaren råkar ligga an mot batteriet, så den mäter temp på rören och inte på luften?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 16 december 2019, 16:27:30 »

Radiator, den nedre har jag skruvat bort skallen på och de va Max öppet på samtliga radiatorer, termostaterna är fullt öppna på alla radiatorer med!
De yttre röret som kommer från golvet är varmast kan jag konstatera. Är det framledningsröret. (Det närmst kameran)
Det kan inte vara luft i skarvarna till dom 2 radiatorerna man tog bort? Låter konstigt och bör väl inte vara luft där? Pannan har luftats 2ggr efter installation och även radiatorerna med samma höga tilluft.

Jag tror att yttre röret är framledningen.
Är detta lika på alla, att röret längst bort är de varmaste?

Sen låter det skumt att stiften inte fjädrar ut, så nått krångel med radiatorerna är det.
Det ska normalt inte komma nått vatten när termostat-delen skruvas loss så jag gissar att ventilerna inte är riktigt OK.
Kan du ta en närbild på en ventil med termostaten bortmonterad så ser vi vad det är för grejer?
Skrivet av: ViktorNibeF470
« skrivet: 16 december 2019, 01:33:05 »

Jag tittade precis en grej, mina termostater har vart öppna på max. Och tittade lite nogrannare på stiften, de visar sig att stiften är helt stilla när jag vrider på termostaterna både på "0" läget och läge "7" är det samma, och termostaten nuddar ungefär stiftet när jag skruvar ner dom och är på läge "1" på termostaten. Mycket damm och smuts på stiften, jag har sprutat lite wd 40 på och försökt motionerat stiften med mejsel. Innåt går det inte trycka in mer i princip, däremot fick jag dra ut dom maximalt med tång och då nuddar termostaten redan vid läge "5" på vredet. Kan det vara problemet?? Har gjort så på samtliga radiatorer nu, och ska lufta om systemet.
har haft en tempgivare liggandes på radiator i ett sovrum, visar sig vara 31 grader precis ovanför röret. och framledningstempen i pannan är 45.......... Konstigt eller? Tappar över 10 grader på radiatorerna.

- Edit: Hjälpte inte ett skvatt trots jag petade ut stiften, ingen luft kommer ur varken radiatorer eller panna.  Noterade dock att stiftet till termostaterna inte verkar ha någon funktion alls, den går lika lätt ut som in, (Ingen fjädrande effekt) och när jag skruvat bort stiftet och testat trycka på plattan bakom sprutar det vatten rätt ut med lite avlagringar (gegga) men när stiftet sitter på går det lätt, finns ingen fjädrande effekt. bara en ring på stiftets baksida som inte tillåter att stiftet inte går mer än till en viss gräns. Testade att rengöra alla stiften, tog loss dom och även märkte jag att när jag skruvade ut stiften en bit på gängan så fjädrade helt plötsligt stiften när jag tryckte in dom, men det fjädrar inte när man skruvar åt dom, då tar det stopp i radiatorerna och inte värme kommer. Jag skruvade in dom max, och lossade sedan 2varv från strypt läge, då började det flöda igen och ventilen fjädrar. Ska det vara så?
Eller är det för att termostaterna alltid ska vara fullt öppna ringen sitter på baksidan?
Efterråt har jag framledningstemp 42 grader och 36-37 grader på alla radiatorer. Men tilluften är fortsatt hög, cp går. Om den går åt rätt håll vet jag dock inte!
Skrivet av: ViktorNibeF470
« skrivet: 15 december 2019, 22:57:19 »

Jag tycker så också, sen kanske F470 är lite klenare, men endast 2 pers i hushållet, o andra sidan har andra haft lägre förbrukningar med äldre hus och samma panna.
Det är endast huset som är uppvärmt  med Nibe F470, Elgollvärme i 3 rum (Bad,Tvätt,Hall) 25 grader alltid.
Och ett isolerat rum i garaget är direktverkande element som håller de rummet runt 10-15 grader skulle jag tippa!
Sen är det bara spotlights utv i takfot, och lite småspottar i fönstersmygen!
Plåten som sitter lägst fram på radiatorn är bara en tunn plåt som är efterlackerad med dålig sprayburk, det gråa / vita är en gardin xD
Ökade till och frånluft med 5% igen, så frånluft är 70% och tilluft 60%. Från början 75% och 65%. Upplevde att dom 10% gjorde luften ganska kvav direkt.
Men läste att frånluft och tilluft ska skilja 20% i boken. Hos mig enl protokollet jag fick är det både 47l/s frånluft och 47/ls tilluft.
1993 var projekterande värde 46l/s frånluft, och tilluft 40l/s.
Man kanske ska mäta upp radiatorerna med, räcker de att lägga det ovanpå, eller behövs det om man känner att värmen är högre på radiator än kroppstemp??
Kan det bero på att jag inte har något värmesystem ute i vardagsrummet förutom den 23-25 gradiga tilluftsdonen? Och elgolvvärme på 5kvm av totalt ca 30kvm? Men det är ju kallt i sovrummen med när dörr har vart stängd in dit, med både radiatorer och tilluftsdon. Kyler vardagsrum de andra resten av huset?
Samtidigt så blir de ju kallt när tilluften är något högre än vad den ska vara (6-7 grader för hög redan och trimventil någon mm öppen) Stänger jag den, går den ner på 12-13 grader då brukar jag öppna, går ställa ner den ytterliggare lite, så jag får lägre tilluft, men då har jag iskallt i huset!! fattar inget just nu...
Skrivet av: d98josu
« skrivet: 15 december 2019, 21:25:57 »

Radiator, den nedre har jag skruvat bort skallen på och de va Max öppet på samtliga radiatorer, termostaterna är fullt öppna på alla radiatorer med!
De yttre röret som kommer från golvet är varmast kan jag konstatera. Är det framledningsröret. (Det närmst kameran)
Det kan inte vara luft i skarvarna till dom 2 radiatorerna man tog bort? Låter konstigt och bör väl inte vara luft där? Pannan har luftats 2ggr efter installation och även radiatorerna med samma höga tilluft.

Vad är det för specialplatta framför elementet?
Skrivet av: d98josu
« skrivet: 15 december 2019, 21:23:20 »

Kompressor antal starter: 1725
Total drifttid kompressor: 8115h
Årsförbrukning: ca 15500kwh ink hushållsel (2019)

 :o Förbrukningen låter åtminstone 5000 kWh för hög för 114 kvadrat. Har du pool eller uppvärmt spa igång året runt?
Skrivet av: ViktorNibeF470
« skrivet: 15 december 2019, 20:35:05 »

Siffror nedan!
Har sänkt frånluft och tilluft med 10% på respektive.
Och tilluften blir ju såklart högre också då!
Skrivet av: ViktorNibeF4700
« skrivet: 15 december 2019, 19:26:44 »

Jag fick svaret att han ströp frånluft i vardagsrum och en en köket (finns två) för att komma upp i rätt värde. Känns som det nästan blåser kallt på armar och ben, man tinar lixom aldrig.
Känns som pannan är korrekt inställd och allt verkar vara rätt, ändå hög tilluftstemp. Skulle jag minska flödet på tilluft så skulle de blir ännu varmare på tilluften. Och rn1 är ju nästan helt strypt redan! Och 47l/s.
Bör väl kanske vara 0,35 x 116 = 40,6 l/s.
Har inte testat lägre fläkt. Ska jag testa ställa ner frånluft till 65% och tilluft 55% kanske? Men tilluften är ju fortsatt hög.
Kompressor antal starter: 1725
Total drifttid kompressor: 8115h
- Av vilken varmvatten 3843h
Tillsats: 740.
Detta är ungefär efter 1år och 3månader sedan.
Varmvatten topp 53 grader
Laddning 52 grader.
Årsförbrukning: ca 15500kwh ink hushållsel (2019)
Skrivet av: d98josu
« skrivet: 15 december 2019, 13:05:59 »

Kompressorn ger 2 kW utan elpatron. Tilluftsbatteriet kan lätt konsumera mycket av denna effekt vilket gör att elementen får för lite. Tycker att runt 70% på luften är väl tilltaget för 114 kvm, eller tycker du det blir kvavt med lägre fläkt?
Skrivet av: ViktorNibeF470
« skrivet: 15 december 2019, 08:35:26 »

Radiator, den nedre har jag skruvat bort skallen på och de va Max öppet på samtliga radiatorer, termostaterna är fullt öppna på alla radiatorer med!
De yttre röret som kommer från golvet är varmast kan jag konstatera. Är det framledningsröret. (Det närmst kameran)
Det kan inte vara luft i skarvarna till dom 2 radiatorerna man tog bort? Låter konstigt och bör väl inte vara luft där? Pannan har luftats 2ggr efter installation och även radiatorerna med samma höga tilluft.
Skrivet av: ViktorNibeF470
« skrivet: 15 december 2019, 08:18:36 »

Bild
Skrivet av: ViktorNibeF470
« skrivet: 15 december 2019, 07:57:17 »

Tack för svar! Det kommer värme från radiatorerna känner jag med handen där uppe och är värmare än kroppstemperaturen känner jag. Enrörs radiatorer!
Hur kollar jag så flödesriktning är rätt?
Och hur ser jag att det fjädrar ut? Jag har skruvat bort ett huvud från alla radiatorer nertill och flödet på dom är Max urskruvade, kommer någon droppe vatten när jag lossat på skallen till och med, är det normalt? och även termostaterna fullt öppna. Är de förstnämnda Carl?
Upplever att dom är varma på hela överdelen och svalare nertill också, plåten är dock ej varm. Undertill är de inte mycket värme!  ???
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 15 december 2019, 07:46:28 »

Hej!
Får du nån värme i radiatorerna?
Är det ettrörsystem, det ser ut som att värmen på nått sätt smiter förbi radiatorerna?
Några grejer att kolla upp:
Flödesrikting, det händer att installatörer råkar förväxla fram och retur, kolla att detta blivit rätt?
Ventilerna under termostaterna, fjädrar dessa ut?
Kolla om radiatorerna är varma, alla ska vara varma upptill och lite svalare nertill, hela radiatorn ska vara varm.
Skrivet av: ViktorNibeF470
« skrivet: 15 december 2019, 07:18:44 »

Stopp av värme 20.
Stopp av tillsats 15.
Filtreringstid 15.
Frånluftseffekt 75%
Tilluftseffekt 65%
Ingen rumsgivare.
Programvara 8816R2. Testade den nya från 2019 då startar inte kompressorn alls, inte ens efter 10-15min, och avluft och förångare drar iväg. Så har den gamla 8816r2 sedan 2018.
Driftprio värme.
Självdrag på vind.

Platta på mark. Är outhärdligt och superdålig luft med hög tilluft. Har 3 stora fönster i vardagsrummet bör tilläggas. Och har testat cp på 1 och hjälper inte.
 :'(

Min framledningstemp 20
Max framledningstemp 60
Antingen har jag 28-30 grader tilluft och 21-21.5 grader i huset och kass luft eller 20 grader och kallt. Men frisk luft i sovrummet om nätterna.
Enrör radiatorer, totalt 7st
Hjälp mig experter!! 8)
Skrivet av: ViktorNibeF470
« skrivet: 15 december 2019, 07:12:37 »

Hej!
Jag är ny på forumet och är väldigt tacksam för hjälp! tOOmten
För ett år sedan installerades en Nibe F470 då den gamla nibe 410p kompressorn gav upp och var 10år gammal.
Förutsättningar: Myresjöhus byggt 1993, 116kvm enplans, tilluftsdon i taket i varje rum, frånluft i taken i kök,badrum,toalett,kök, tvättstuga, radiatorer i alla sovrum,kök,klk.
Har tagit bort 2 radiatorer vid renovering (Med en skarvning tillbaka på dessa två som togs bort) då vi kör elgolvvärme i de rummen istället på toalett och tvättstuga!
3 glas Elit fönster, nya dörrar, lösull på vind ”normalt” isolerat inga läckage.
Jag har för nuvarande: 20-20.5 på frånluftstemp (och verkar inte komma högre och Upplevs för kallt).
Kör kurva 10 (0), cp på läge 2, punktförskjutning +2. Utetemp +3 grader

Framledningstemp 39,9 ,beräknad 41.8 ,retur 37,6. (Kommer upp till beräknad och lite över)
Tilluft 23,3 grader. Förångare +2, avluft +3.

Alla ventiler öppna, alla termostater, alla flöden till radiatorerna fullt öppna, även till cirk pump.
1bars tryck på pannan, har testat lufta om pannan och alla radiatorer, och pannan kommer upp i de temperaturer som det ska och värme kommer från radiatorerna och alla radiatorer är lika varma, har inte mätt dom tempen på radiatorerna dock, (men dom är varmare än kroppstemperatur).
Tempgivare på tilluft och ut i donen stämmer och är också samma samt isolerade kanaler.
Max inställd effekt 7.0kw. Säkring 16 A.

Installatören glömde först att ställa ner RN1 trimventil, vilket gjords i efterhand då vi hade en tilluft på 38 grader, luften var kass och svårt att sova pga värmen.
Den stryptes ner till 2 varv och fortf 34 grader på tilluften. Sedan 1 varv, då hade vi ca 32 grader.
Sedan ett halvt varv och vi har 30 grader. Vid 0,5 varv har vi 27-28 grader. Vid ett kvarts varv har vi 25-27 grader. Nu är den nästan helt strypt och landar på 23 drygt och pendlar lite.
Men så fort tilluften blir låg så blir de kallt i huset.
I vardagsrummet har vi endast 5kvm elgolvvärme i hallen och två tilluftsdon (större vardagsrum) men de upplevs kallt i alla andra rum också om man stänger dörrar och går in.
Ventilationen har dom ställt in, 47l/s på från och 47l/s på tilluft.
Allt är på auto, och även shunten. Vad kan jag göra??

Det blir endast kallt när tilluften kommer neråt 23-24 grader och engentligek ska man ju ha 19 kanske.
Har testat öka kurvan och även punktförskjutning vid nollgradigt utan några resultat, framledningstemp blir högre och luktar lite varm luft som kommer från radiatorerna, blir lite varmare i sovrummen dock!!
Har inget myggnät till inluften heller, och testat byta filter till nya och kontinuerligt rengjort dom varannan månad.
hjälp!!! Min installatör har vart här 4 gånger och hittar inga fel, och även pratat med nibe och dom begriper inte heller efter 4 samtal!! Vad ska jag göra?? Vill inte köra ännu högre kurva! Kurva 8 funkade bra under vår/sommar.
Kompressorgivare: 39.7
Elpatrongivare: 40.7
Ska gå under kurva ”Ljungby” 10 -2 (utgångsvärden)

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!