Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: kuse
« skrivet: 24 juli 2011, 11:45:13 »

Satte in ventiler i helgen. Testade att förborra genom hela väggen innan dosborret men tyckte det blev sämre än att borra bara från utsidan och in med den nackdelen att man får hugga bort borra hugga bort etc. Blev dock mycket bättre hål.
Skrivet av: Elmer
« skrivet: 30 maj 2011, 23:28:32 »

Jodå skall igenom 13 mm gips, 22 mm luftspalt, dubbelt plank (ca 125 mm totalt), 70 mm gullfiber, 22 mm gammal panel, 22 mm luftspalt samt slutligen 22 mm nyare panel...så det blir bra med dina tips.
Tackar...
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 30 maj 2011, 22:22:35 »

Jag kommer med största sannolikhet att gå ut genom skrubben.
Känns lite väl motbjudande att krypa 5 meter i 300 mm gulfiber som dammar och blir hoptryckt.
Vad har du för Paxfläkt?
En sån där rörmonterad?
Kollade och fann att det inte är en Pax utan en Integra B, men det är en rörmonterad skulle jag kalla det, dvs ett 98mm rör genomväggen med kallrasskydd och en basenhet med valfri styrenhet, själv har jag manuell kontroll men det finns alla tänkbara styrenheter att sätta på basenheten. http://www.fresh.se/p103813/files/Integra-210.pdf.

Du har visst dubbel stående plankvägg? Jag har visserligen enkelplank men 3" tjock plus invändig 95mm isolering o gipsskivor och utvändig 1" panel, ett litet bestyr på 30minuter att göra ett hål genom, men det går lättare än att krypa i vindsullen...Har en hålsågssats med stål som skär som smör i spikar för såna slog husbyggaren Algot in i överflöd och naturligtvis satt nåra ivägen.. Ett litet råd: borra ett styrhål först med lagom lutning, det går sen fint att hålsåga från båda hållen Tillägg: med en styrpinne istället för centrumborren.[/color]
//Bo
Skrivet av: Elmer
« skrivet: 30 maj 2011, 21:34:59 »

Jag kommer med största sannolikhet att gå ut genom skrubben.
Känns lite väl motbjudande att krypa 5 meter i 300 mm gulfiber som dammar och blir hoptryckt.
Vad har du för Paxfläkt?
En sån där rörmonterad?
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 19 maj 2011, 15:15:25 »

Hej Elmer,

Har följt med i din tråd här eftersom jag har liknande situation. Jag skull dra ut luften genom väggen och slippa krypa på vinden och göra hål i taket. Har själv ett badrum på 1:a våningen med en väggmonterad Paxfläkt, som jag kör när det är fuktigt efter duschande. Har inga problem med kondensfukt. Röret har ljuddämpande skumplast invändigt. Helt torr. Fasaden opåverkad.

Om du ändå tror att du får vatten i ett horisontellt rör så luta det lite utåt och låt röret gå ut en bit från fasaden.

/Bo
Skrivet av: Elmer
« skrivet: 18 maj 2011, 23:51:34 »

2000, Raffen, smurfen72 och 109an:

Tack för Era svar.

Ok. Då har jag 2 alternativ igen :D

  • Kör jag taklösning isolerar jag röret på vinden för säkerhets skull.
  • Skrubben är egentligen en klädgarderob och den är uppvärmd till ca 20 ºC
  • Vill ha fläkten igång kontinuerligt för att evakuera dålig luft och få in ny via fönsterventilerna i sovrummen. Självdragsventilationen funkar inte tillräckligt bra med kall skorsten.

Kan man få skorstenseffekt med ett halvmetersrör + tillkommande höjd över yttertak?
Finns det andra nackdelar än fukt på fasaden om jag väljer att gå genom skrubben?
Är trångt på vinden och har inget golv att krypa på. Takluckan sitter dessutom i andra änden på vinden.
Skrivet av: 109an
« skrivet: 18 maj 2011, 21:24:19 »

Det finns för och nackdelar med allt, taket är bra för man slipper kondens som rinner på utsidan av väggen, nackdelen är att en genomföring i taket alltid utgör en läckagerisk.
Jag hade isolerat kanalen där den passerar kallt utrymme, inte för kondensrisk på utsidan av röret men väl på insidan vintertid om fläkten står still eller går på lågvarv. Denna kondens kan sen rinna baklänges ner till badrummet
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 18 maj 2011, 21:23:40 »

Borde man inte dra uppåt och isolera så det blir skorstenseffekt så slipper man ha på fläkten blir tyst och bra gillar inte fläktar *vinkar*.
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 18 maj 2011, 21:14:33 »

Hej Elmer!  Njae det enklaste och billigaste är väl att dra ut röret genom den här skrubben och ut genom ytterväggen, det kommer att fungera alldeles utmärkt eftersom du alltid kommer att ha igång fläkten även om den tidvis kommer att gå på lågfart. Sitter den här skrubben i ett ouppvärmt kallutrymme så måste du givetvis isolera röret på insidan av väggen/huset likväl som man alltid måste isolera rör som sitter uppe på en kallvind på ett hus för annars får man kondensfukt från röret under kallare årstid. Är den här skrubben däremot hyfsat uppvärmd så behöver du inte isolera röret. :)

Mvh Raffen.
Skrivet av: 2000
« skrivet: 18 maj 2011, 21:03:05 »


Alternativ 1 är att skicka upp ett rör i badrumstaket som går genom vinden och därefter ut genom yttertaket. Problemet är att det endast blir ca 500 mm rör på vinden som går att isolera. Räcker det för att förhindra kondens?

Alternativ 2 är att gå ut genom väggen, passera genom en skrubb och ut genom ytterväggen.

Genom taket är att föredra bortsett från merarbetet.
Kondens? På röret, eller? blir ju uppvärmt av frånluften Sc:,h Behöver inte isoleras om du har fläkt.
Kan tänka mig att man isolerar självdragskanaler för att inte nedkylning ska hindra "skorstenseffekten". Annars är det bara om kall luft passerar in genom ett rör du kan få kondensproblem.

edit. Visst kan frånluften kondensera på insidan av ett nedkylt rör. Men med fläkt lär röret hållas varmt.

Skrivet av: Elmer
« skrivet: 18 maj 2011, 20:35:35 »

Hej,

Huset jag har är gammalt och har självdragsventilation.
Har ett badrum på översta våningen som varit ventilerat medelst en gammal PAX-fläkt som jag rivit bort eftersom den mynnade ut på vinden fiR:

Hade tänkt mej att montera en ny PAX-fläkt som går konstant på lågfart och som går upp i maxvarv när luftfuktigheten ökar.

Behöver hjälp med råd.
Har bifogat en bild som visar mina 2 alternativ och jag undrar vilket som är det bästa.

Alternativ 1 är att skicka upp ett rör i badrumstaket som går genom vinden och därefter ut genom yttertaket. Problemet är att det endast blir ca 500 mm rör på vinden som går att isolera. Räcker det för att förhindra kondens?

Alternativ 2 är att gå ut genom väggen, passera genom en skrubb och ut genom ytterväggen.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!