Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ecodan Firmware update  (läst 2741 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ecodan-T

  • Gäst
Ecodan-T
Ecodan Firmware update
« skrivet: 15 september 2022, 09:48:01 »
Hej,

Jag försöker fÃ¥ igÃ¥ng WIFI modulen pÃ¥ en Ecodan Luft/Vatten pump, men  själva pumpen kräven en updatering av mjukvaran i pumpkontrollern.

Känns dumt att betala och dra ut en tekniker för något som nog bara är att sätta i rätt SD kort. Är det någon som vet vart jag får tag på mjukvaran?

Har börjar titta lite på https://les.mitsubishielectric.co.uk/installers/tools-and-software-downloads

Utloggad Motorola

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan Firmware update
« Svar #1 skrivet: 21 september 2022, 13:09:47 »
Kanske inte svaret på frågan, jag saknar Mecloud modulen och hittade 587 modellen på amazon.de kontaktade Mitsubishi support och dem bekräftade att det den är kompatibel med det jag har. Kontaktade dem i måndags fick ett svar i tisdags. Värt o ställa frågan till dem tänker jag?
Borde få min Melcloud modul tills på fredag kanske samma fenomen med min pump.. Sc:,h

Ecodan-T

  • Gäst
Ecodan-T
SV: Ecodan Firmware update
« Svar #2 skrivet: 25 september 2022, 09:17:14 »
Hej,

Interfacet är fysiskt kompatibel, men för att det ska fungera måste du uppgradera mjukvaran på styrkortet i pannan.

Det är den upgraderingen jag sitter och försöker lista ut nu.

Ese

  • Gäst
Ese
SV: Ecodan Firmware update
« Svar #3 skrivet: 27 september 2022, 14:25:31 »
Letar själv efter samma uppdatering. Vilken modell är det du har?
Har varit i kontakt med både tekniker och support. Får olika svar varje gång. Vissa säger att det man behöver är den äldre wifi modulen. Har provat med denna också, fast samma problem. Har även provat att koppla in en esp32 med kod jag hittade för att kommunicera. Den fungerade inte heller.

Ecodan-T

  • Gäst
Ecodan-T
SV: Ecodan Firmware update
« Svar #4 skrivet: 28 september 2022, 07:37:37 »
jag har ett FTC4 kort i min, som är det första som var WiFi kompatibelt. Det finns en jumper på kortet för att köra "boot SD", men jag har inte hittat någon mjukvara ännu.

ett alternativ som jag överväger är helt enkelt att bara byta ut hela kontrollerkortet till FTC5 eller FTC6.

Utloggad vandieren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan Firmware update
« Svar #5 skrivet: 28 september 2022, 10:34:18 »
Hej, skicka din epost så kan jag hjälpa dig.

Ese

  • Gäst
Ese
SV: Ecodan Firmware update
« Svar #6 skrivet: 29 september 2022, 07:24:44 »
Har samma kort i min så vi har nog samma bekymmer.

Hej, skicka din epost så kan jag hjälpa dig.
Kan jag också skicka min e-post till dig?

Utloggad vandieren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan Firmware update
« Svar #7 skrivet: 30 september 2022, 12:56:09 »
Absolut, skicka.

Utloggad Ese

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan Firmware update
« Svar #8 skrivet: 03 oktober 2022, 12:32:39 »
Tänkte bara skicka lite uppdateringar om hur det gick.

Uppdaterade min FTC4. Hade lite bekymmer att hitta ett minneskort som fungerade först. Det jag märkte var att kortet inte fick vara större än 2GB (Kan ha fel i detta, men det var det jag kom fram till).
Efter uppdateringen verkar det som kommunikationen med melcloud kom igång. På översikts sidan kan jag se temperaturen och om den är från/till.
Dock inte klicka vidare mig in på sidan för att kunna ställa temperaturen. Får bara felmeddelandet "This model is not currently supported by MELCloud at this time.".
Kan återigen varit jag som gjort något fel här men provade plocka bort och lägga till ett par gånger utan framgång.

Jag valde sedan att använda en ESP32 kopplat mot en MQTT server för att sköta kommunikationen.
(Kolla inkopplingen en extra gång bara, bilden på sidan verkar vara fel med ledarna)
Tog koden från denna: https://github.com/BartGijsbers/CN105Gateway.
Modiferade koden lite för att den skulle fungera lite snabbare och för någon funktion som saknades.
ESP32 kortet fungerade inte innan uppdateringen av FTC4.

Nu kan jag styra den via home assistant. Min modell är: EHST20C-YM9B

Tack för hjälpen!

Utloggad Ecodan-T

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan Firmware update
« Svar #9 skrivet: 05 oktober 2022, 10:33:03 »
Toppen, @vandieren jag har skickat min email i PM.

Angående SD kort så är 4 GB max för FAT filsystemet som dom kör med så kan vara därför större kort inte fungerar som dom ska.

Utloggad Ese

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan Firmware update
« Svar #10 skrivet: 05 oktober 2022, 15:47:24 »
Provade med ett 4GB kort också. Både FAT och FAT32. Men som sagt slutade det med ett 2GB FAT (tog det som satt där och gjorde en backup på det med Win32 Disk Imager. Som jag sedan la tillbaka igen)
Meddela gärna om du fick igång kommunikationen mot Melcloud och om du kommer in på sidan för att kunna styra börvärden.

Utloggad Ecodan-T

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan Firmware update
« Svar #11 skrivet: 10 oktober 2022, 21:29:03 »
Provade med ett 4GB kort också. Både FAT och FAT32. Men som sagt slutade det med ett 2GB FAT (tog det som satt där och gjorde en backup på det med Win32 Disk Imager. Som jag sedan la tillbaka igen)
Meddela gärna om du fick igång kommunikationen mot Melcloud och om du kommer in på sidan för att kunna styra börvärden.

Hej, Jag fick igång komunikationen och det går att styra mål temperatur, samt slå av och på systemet. För mig var det allt jag behövde, ska bygga en liten app som stänger av pumpen under pristoppar, samt sätter högre måltemp på natten så att jag värmer mer då (bor i stenhus så det largar rätt okej i väggarna över dagen).

Utloggad Ese

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan Firmware update
« Svar #12 skrivet: 04 november 2022, 08:59:29 »
Fungerar det för dig att ställa måltemp på varmvattnet också? Jag får inte denna funktion att fungera.
Jag valde att sätta en Shelly 1 på IN1 för att kunna slå på/av begäran av värme enkelt utan att behöva stänga av hela värmepumpen. (när jag sluter kontakten)
Då fick jag ett enklare sätt att kunna pausa värmepumpen när elpriset är högt eller om det är annat på samma fas som använder mycket ström, har tyvärr en 1fas.

Hej, Jag fick igång komunikationen och det går att styra mål temperatur, samt slå av och på systemet. För mig var det allt jag behövde, ska bygga en liten app som stänger av pumpen under pristoppar, samt sätter högre måltemp på natten så att jag värmer mer då (bor i stenhus så det largar rätt okej i väggarna över dagen).

Utloggad JuzziWeee

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan Firmware update
« Svar #13 skrivet: 22 november 2022, 10:00:39 »
Hej!
Vete någon vart man får tag i firmware till en ecodan, har inte hittat detta någonstans. Finns det instruktioner "där" oxå?


Utloggad Ese

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan Firmware update
« Svar #14 skrivet: 28 november 2022, 12:53:13 »
Hej!
Vete någon vart man får tag i firmware till en ecodan, har inte hittat detta någonstans. Finns det instruktioner "där" oxå?

Om du inte redan har har den så kan jag skicka den till dig med instruktioner. Skicka meddelande till mig med din mejl.

Tror att uppdateringen även fungerar till andra modeller som använder FTC 4.
Alla modeller som slutar på "B" troligen?
« Senast ändrad: 05 december 2022, 10:04:12 av Ese »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!