Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Eget/3:e parts styrsystem alternativ till äldre VP (Aduino(?))  (läst 3085 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
Kompletterar med en varning för billiga Dallas DS18B20. Jag har köpt den typen en gång och trodde jag skulle få original, men tyvärr. Köp från Rikard (webshoppen till forumet) om du väljer den typen av givare.

Mina kopior kunde inte kopplas på ett av de två sätten som tänkt. De gick inte alltid gå att få kontakt med om man anslöt fler än 4, men kopior som sagt. Kika Youtube, ganska smarta de där givarna.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad mocklarn

  • mocklarn
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tidaholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Citera
billiga Dallas DS18B20
Hur definierar du billiga givare? Har köpt givare från styrahem med kapsling och 1m kabel för c.a hälften av vad de kostar i webshopen. Diskreta komponenter för 19kr/st. För mig har de funkat bra men har inte kört med fler än 3 givare per "tråd" då expansionsmodulen till shelly som jag kört med enligt spec inte har stöd för mer än 3 givare.
Thermia Diplomat 8kW
200m borra.
2kbm arbetstank + motorstyrd(från VP) shunt.
Trasig VVB ersatt med 200l el-vvb matad med TVA från arbetstanken.
Styrs av Home Assistant baserat på timpris.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
Hur definierar du billiga givare? Har köpt givare från styrahem med kapsling och 1m kabel för c.a hälften av vad de kostar i webshopen. Diskreta komponenter för 19kr/st. För mig har de funkat bra men har inte kört med fler än 3 givare per "tråd" då expansionsmodulen till shelly som jag kört med enligt spec inte har stöd för mer än 3 givare.
Googlade i 10 minuter utan att hitta - det finns två olika sätt/lägen att koppla givarna. Lite för att rent praktiskt dra kablarna mer eller mindre fördelaktigt om jag minns rätt.

Lyckas inte hitta vad inkopplingsvarianterna heter, misstänker den vanliga heter star. Hittade inget schema på någon annan inkoppling. Jag har ett minne av att enda sättet att mina överhuvudtaget funka på så var jag tvungen att lägga ihop två av ledarna. Men jag använde ändå resistor som var tvungen att ha lägre resistans per hur många givare man la till. Eller om ena benet inte behövdes, kommer inte ihåg riktigt.

Vanliga treledarinkopplingen så var det "ingen hemma" i något av givarna, varken ihop eller enskillt. Med andra kopplingen gick allt bra. Men vid fler givare så vid varje spänningscykel så var det alltid någon random som inte bootat. Hel-lessnade på dem och ville inte riskera köpa kopior igen. De jag köpte var dubbelt så dyra som de billigaste i samma antal via Ebay.
De köptes på den tiden före det blev dyrt att handla småpaket, tiden då Postnord var helt fulla av små kinapaket.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Dessa givare kan kopplas in både med och utan separat matning, dvs 2 eller 3 ledare. Jag tycker att man ska köra de med 3 ledare så de får separat matning och inte bara matas när bussen ligger hög. Vill minnas att man utan separat matning också inte kan mäta över 85 grader och att man får inte polla så ofta.

Sedan 'tror' jag att pull-up på bussen blir mycket mer kritisk om de ska matas av bussen, kanske måste till någon aktiv lösning istället för bara ett motstånd om man har många givare som matas av bussen.

Jag har utan problem kört 5-6 givare med 15 meter kabel på samma nät tidigare, då inkopplat på en PC via hemmabyggd adapter. Shuntstyrningen vara nog bara 3 givare om jag minns rätt.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Ferrum

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ett vindpinat NV SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Still learning...
SV: Eget/3:e parts styrsystem alternativ till äldre VP (Aduino(?))
« Svar #19 skrivet: 26 september 2022, 20:46:15 »
Tack alla tre (@HBerggren @mocklarn @944_Driver)! Kul att doppa tårna i denna nya värld. Några tips på lämpligt (två) relä att styra shunt(motorn)?
Stenhus från 1907, renoverat -87 m treglasfönster och tilläggsisolering
TP 1 och 2 radiatorer m sammanlagd kapacitet på 8kW v 55°C (15kW v 80°C)
Termostater MMA MTW
Tvårörssystem med 22mm matarrör och 12mm radiatorrör
CTC EcoAir 7,9kW -04 som styrs av en CTC EcoBasic (fast kondensering och utegivare) uppgiven COP 3,04
CTC 171K -87 (kombipanna) m kopparfordrad förrådsvattenvärmare 180+100liter
Volymtank på ca 400l
Vv beredare Metro Therm typ 644 -04 100 liter 1kW enfas
28 solpaneler (8kW) på tak åt Väster

Utloggad mocklarn

  • mocklarn
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tidaholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har precis fått igång en styrning som ska kopplas till min shuntmotor när tid och inspiration. Består av en shelly 2.5 som via HA styrs av två sammanlänkade termostater. Baserat på klickandet och statusen på de två kontakterna i pucken verkar det funka. Den pucken har två kontakter som manövrerar samma spänning som puckens matningsspänning, dvs 24VDC-60VDC eller 110VAC - 230VAC. Hade en annan shuntmotor men den skulle vad jag kunde utläsa matas med 24VAC och då får man använda två shelly 1 om man inte vill ha mellanreläer.
Thermia Diplomat 8kW
200m borra.
2kbm arbetstank + motorstyrd(från VP) shunt.
Trasig VVB ersatt med 200l el-vvb matad med TVA från arbetstanken.
Styrs av Home Assistant baserat på timpris.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tack alla tre (@HBerggren @mocklarn @944_Driver)! Kul att doppa tårna i denna nya värld. Några tips på lämpligt (två) relä att styra shunt(motorn)?

Jag hade ett litet kretskort från Kjell och Company med fyra reläer som drevs från Arduinon. De switchade 24v som sedan i sin tur drog några vanliga små reläer på din-skena. Dessa styrde sedan 230v till shuntmotorn. Då slapp jag ha 230v på samma ställe som Arduinon och kabel till datorn, kändes säkrare när man grejade. Men för funktionen hade nog första reläerna kunnat driva shuntmotorn direkt.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Ferrum

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ett vindpinat NV SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Still learning...
SV: Eget/3:e parts styrsystem alternativ till äldre VP (Aduino(?))
« Svar #22 skrivet: 29 september 2022, 14:51:55 »
Någon som kikat närmare på: https://www.instructables.com/Valden-Heat-Pump-Controller/
Vad tycks? All lödning gör mig lite skakis...
Stenhus från 1907, renoverat -87 m treglasfönster och tilläggsisolering
TP 1 och 2 radiatorer m sammanlagd kapacitet på 8kW v 55°C (15kW v 80°C)
Termostater MMA MTW
Tvårörssystem med 22mm matarrör och 12mm radiatorrör
CTC EcoAir 7,9kW -04 som styrs av en CTC EcoBasic (fast kondensering och utegivare) uppgiven COP 3,04
CTC 171K -87 (kombipanna) m kopparfordrad förrådsvattenvärmare 180+100liter
Volymtank på ca 400l
Vv beredare Metro Therm typ 644 -04 100 liter 1kW enfas
28 solpaneler (8kW) på tak åt Väster

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4358
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Någon som kikat närmare på: https://www.instructables.com/Valden-Heat-Pump-Controller/
Vad tycks? All lödning gör mig lite skakis...
Verkar inte ha nåt stöd för varmvatten.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Ferrum

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ett vindpinat NV SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Still learning...
Än en gång är jag inte rätt person att uttala mig, men jag tror att det finns stöd för vv:

"#define SETPOINT_THI    //"warm floor" scheme: "hot in" (Thi) temperature used as setpoint
//#define SETPOINT_TS1    //"swimming pool" or "water tank heater" scheme: "sensor 1" (Ts1) is used as setpoint and located somewhere in a water tank"

taget från kortets GitHubsida:
https://github.com/openhp/HeatPumpController

Stenhus från 1907, renoverat -87 m treglasfönster och tilläggsisolering
TP 1 och 2 radiatorer m sammanlagd kapacitet på 8kW v 55°C (15kW v 80°C)
Termostater MMA MTW
Tvårörssystem med 22mm matarrör och 12mm radiatorrör
CTC EcoAir 7,9kW -04 som styrs av en CTC EcoBasic (fast kondensering och utegivare) uppgiven COP 3,04
CTC 171K -87 (kombipanna) m kopparfordrad förrådsvattenvärmare 180+100liter
Volymtank på ca 400l
Vv beredare Metro Therm typ 644 -04 100 liter 1kW enfas
28 solpaneler (8kW) på tak åt Väster

Utloggad Ferrum

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ett vindpinat NV SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Still learning...
I ett dåligt utforskat skrymsle upptäckte jag en CTC/L&G MATIC T reglercentral (för bla 171K), en CTC/L&G A2T4 230V Shuntmotor/termiskt styrdon, en QAC 31 utegivare och en QAD 21 framledningsgivare, plus installations- och skötselanvisningar (liggandes oanvända från slutet på 80-t).

Börjar fundera på om man kan använda ovan reglercentral att med Arduino-hjälp styra VP, fast då skulle man ha QAA 32.2 rumsgivaren också... Undrar dock stilla om det inte är mer besvär än att jobba med ett blankt Arduino"papper".

Shuntmotorn kan iaf utnyttjas oavsett styrning.
Stenhus från 1907, renoverat -87 m treglasfönster och tilläggsisolering
TP 1 och 2 radiatorer m sammanlagd kapacitet på 8kW v 55°C (15kW v 80°C)
Termostater MMA MTW
Tvårörssystem med 22mm matarrör och 12mm radiatorrör
CTC EcoAir 7,9kW -04 som styrs av en CTC EcoBasic (fast kondensering och utegivare) uppgiven COP 3,04
CTC 171K -87 (kombipanna) m kopparfordrad förrådsvattenvärmare 180+100liter
Volymtank på ca 400l
Vv beredare Metro Therm typ 644 -04 100 liter 1kW enfas
28 solpaneler (8kW) på tak åt Väster

Utloggad mocklarn

  • mocklarn
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tidaholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Spontant låter som att det är meckigare att implementera Arudino-systemet ovanpå det andra systemet än att fixa allt med Arduinon. Nu är jag inte insatt i systemet du hittade men om det skulle gå smidigt, vad skulle det systemet bidra med? Som du säger, motor (och kanske givare) kan du kanske använda med Arduinon också.
Thermia Diplomat 8kW
200m borra.
2kbm arbetstank + motorstyrd(från VP) shunt.
Trasig VVB ersatt med 200l el-vvb matad med TVA från arbetstanken.
Styrs av Home Assistant baserat på timpris.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
Jag har fått min första driftstörning. Lagrad felkod på garageshuntens framledningsgivare och inga andra. Inget aktivt larm. Normalt värde när jag såg det. Norsk reset fick det bli.

Elnätet "blinkade" 5 gånger här om dagen, det kan ha varit från det.

---

Röstar på blank styrning också!
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad timmpo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
jag rekommenderar att du börjar med en esp8266 och ett reläkort, med detta får du wifi funktionen, sedan tkr jag du börjar enkelt med att lura returgivaren med ett motstånd som i lämpligt värde lurar pumpen att den är runt 48 grader när är det är inkopplat via esp och ev reläkort. I eco-basic ställer du 48 grader (eller där du hamnar med ditt inkopplade motstånd) som börvärde när din kod i esp-n vill stanna pumpen så aktiveras motståndet och pumpen stannar.
som ute och innegivare funkar one-wire givare utmärkt. Vad gäller koden så kan du labba med biblioteket Spline för att få till styret med din ute kurva.

   
110+70m2 IVT Greenline "hopkok" 300m jordvärmeslang.

Utloggad osiris

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur vet jag vilken utegivare jag har på min CTC Ecoheat 412? Eller menar de att utegivaren alltid är NTC150? (har en bra digital potentiometer som går till 10kohm så det skulle vara bra om det var en sån).






nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!