Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Spara pengar i allmänhet  (läst 2272 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Spara pengar i allmänhet
« Svar #15 skrivet: 27 september 2022, 12:15:26 »
Så länge vi har jobben kvar kommer nog varken jag eller frugan ändra leverne på nått sätt men vi slösar nog inte i dag heller men kommer absolut inte snåla. Barnen utflugna 2 vuxna som har jobb bostaden är betald då finns ingen anledning att snåla.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Spara pengar i allmänhet
« Svar #16 skrivet: 05 februari 2024, 19:47:16 »
Hur länge ska man spara pengar? Ska det vara ett livslångt levnadssätt eller bara under en period i livet?
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/år uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Spara pengar i allmänhet
« Svar #17 skrivet: 05 februari 2024, 20:04:40 »
Man sparar lite hela tiden av pengarna som flyter in så att man kan leva gott även sedan inkomsterna upphört och ev sluta jobba nått år tidigare.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 630
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Spara pengar i allmänhet
« Svar #18 skrivet: 05 februari 2024, 20:47:29 »
Ja. Mitt mål är att minska på arbetet som jag utför för min arbetsgivare och fortsätta med min egen firma i lagom takt.

I första hand jobba 4 dagar. Få se när det sker. Har faktiskt råd redan nu, men då ryker sparkvoten närmare noll.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 833
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Spara pengar i allmänhet
« Svar #19 skrivet: 05 februari 2024, 21:08:06 »
Hur länge ska man spara pengar? Ska det vara ett livslångt levnadssätt eller bara under en period i livet?

Det sägs att de flesta fortsätter sina vanor hela livet ut, dvs är man sparsam innan sin pension ändrar man sej inte utan fortsätter på samma sätt. Sett flera exempel på detta.

Jag rekommenderar 4 sen 3 sen 2 dagars vecka och tidig pension, givet man har råd.
Testa att leva snålt, behöver man betala dyr hyra/bostadslån, lyxbilar, skidresor, utekvällar, städhjälp, alla tv kanaler, nya mobiler, gym, hantverkare, etc etc kan det bli svårt 🙉🙈
« Senast ändrad: 05 februari 2024, 21:09:54 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Spara pengar i allmänhet
« Svar #20 skrivet: 06 februari 2024, 08:54:16 »
Mmm, tror också att det mesta är en typ av fallenhet man har.
Många i detta forum är nog typen som nördar ned sig i olika saker för att optimera funktion och besparing - inte bara på värmepumpar.
Som ung brände jag vartenda öre som kom in, ibland med råge. (Fråga min bank, brorsan)
För mig startade nog sparandet egentligen med ett "förtida arv" som gjorde att vi kunde betala av det sista av vårt huslån (Vi köpte vårt hus för 300 000 kr 1993).
I samma veva hade jag startat mitt företag men hade fortfarande kvar mitt jobb, så jag tjänade rätt bra, så då blev det att börja spara i tjänstepension.
Med tiden har det blivit allt mer strukturerat med sparandet, det har till exempel resulterat i att vi inte bytt bil sedan 2015, och vår sista nya bil köptes 2014, troligen den sista nya bilen i mitt liv.
Nu har vi varit väldigt nöjda med våra två KIA Sportage, så vi ser ingen större anledning av byta, men jag har alltid varit väldigt bilintresserad så under årens lopp har det blivit ett antal nya bilar som passerat vårt hushåll.
Prenumererar fortfarande på Vi Bilägare av den anledningen...

Jag fyller 59 år i år och skulle nog kunna sluta jobba och leva rätt skapligt på sparade medel och pension, nu fungerar det ju inte så bra när man i firman försörjer både Sambo och son, och mitt fortsatta bidrag till verksamheten nog behövs ytterligare något år.
Generationsskiftet är planerat att påbörjas när jag fyller 60 och kommer troligen att ta 5 år, så jag räknar med att kunna göra en större förändring när det gäller mitt jobb när jag blir 65, om jag någonsin kommer att sluta helt är dock skrivet i stjärnorna.
Dessutom är det rätt kul också.
Just nu är jag dock inne i en period när jag gärna sover lite längre på morgon, så jag brukar droppa in 30-60 minuter efter de andra på jobbet.  ::)

Hur som helst har jag lite svårt att se att man skulle sluta spara om man väl börjat, det jag KAN se är dock att många andra som sparat länge och har sparat ihop en större summa faktiskt går back och måste ta från sparkapitalet även om de även fortsatt försöker leva "snålt" eller i vart fall utan nämnvärda extravaganser.
Man ska ha ett riktigt rudimentärt boende och liv om man ska kunna spara med bara den pension som kommer från den vanliga pensionen som alla får, det är i alla fall min uppfattning.
Vet att morsan tog från sina besparingar rätt många år i slutet, även om hon var skröplig och inte orkade med just några aktiviteter, bara hyra, mat, bil, och annat tog i princip vartenda öre, presenter, julklappar, byte av TV o.s.v. innebar att hon fick ta från sparade slantar, och så tror jag det är för många som inte sparat på sidan om det som läggs undan från skatten.

Pensionärer som byter telefon bara för att det kommer ut en ny modell... Knappast.
Pensionärer som köper helt nya bilar... Ovanligt (möjligen en just i samband med Pensionen)

Det är väl också rimligt att man när man börjar bli lite äldre gör sig av med lite prylar som kostar, och som man kanske inte vill eller orkar använda som man tidigare gjort.
Hushåll som går från 2 bilar till 1 när man går i pension är inte så ovanligt.

Om jag inte medvetet börjar sätta sprätt på pengarna jag sparat innan jag blir 65 och slutar få en arbetsinkomst så lär väl rätt mycket bli arv, förhoppningsvis kan man lämna lite av det i förtida arv i så fall.
Vi har två bilar, två skotrar, MC, Fyrhjuling, släpvagn, husvagn, roddbåt, pool, SPA och ett hus i Spanien, det är förstås inte gratis, bara försäkringarna kostar nog 30-40 000 kr/år, och huset i Spanien ca 40 000 kr/år, så med "bara pension" skulle vi behöva skala bort en del av maskinparken.
Två bilar lär vi nog ha så länge jag och min Sambo är mobila, vi har för olika intressen för att vara bundna till bara en bil.
Husvagnen har vi mer som ett gästrum, så det kostar inget.
MC:n kör jag så lite med att den kan jag sälja när som helst om jag bara tar mig för att göra det.
Roddbåten användes nog bara en gång förra sommaren, men den kostar ju inte heller nåt att ha.
Släpvagnen är också billig att äga. (Liten EU-vagn)
Uppvärmningen av huset är billig och med solcellerna och batteribanken så räknar jag med att jag mer eller mindre kommer kunna driva både Pool och SPA-bad med det som solen genererar. (15 kW solceller och 15 kWh batterier).

Fick för övrigt en fråga i går av en vän, vars svåger skulle skaffa solfångare.
Mitt råd, lägg hellre mer pengar på batterier (50% bidrag) än på solceller som inte har lika stort bidrag.
Batterierna kan dessutom användas för att ladda billigt på natten när elpriserna är låga, och använda strömmen på dagen när elpriset är högt, även när solen inte skiner, eller när det ligger snö på taket.
De kommer även kunna användas för att undvika höga effekttaxor när det införs på bred front i Sverige.
Ett sparförslag från mig alltså, färre solceller och mer batterier om ni funderar på det!

Skulle man dessutom nyttja huset i Spanien under längre perioder när man blir äldre så går det leva billigt där nere, det går ju just ingen el att tala om, och maten är billig. Köper man frukt och grönt på marknaderna så kan man verkligen fynda (men det gäller att ha koll).
En eldriven permobil kanske man får skaffa sig, såg ett par som åkte i en tvåsistsig sådan, det skulle kanske vara något.  :)
Sänker man innetempen här hemma när man är i Spanien under vintern så sparar man nog ihop till hela elräkningen där nere med råge.

Framtida evnetuella elbilar och försäkringspremier på dem ororar mig dock en aning, vi får väl se vart det tar vägen.
Inte så mycket man kan göra åt den typen av kostnader heller, om man inte köper gamla bilar och bara kör med trafikförsäkring. Det är förstås en möjlighet, i vart fall för en av bilarna.
Men det där ligger nog 5-10 år fram i tiden, om man får leva.
« Senast ändrad: 06 februari 2024, 08:59:21 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Perfa76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Spara pengar i allmänhet
« Svar #21 skrivet: 06 februari 2024, 14:25:45 »
Fick för övrigt en fråga i går av en vän, vars svåger skulle skaffa solfångare.
Mitt råd, lägg hellre mer pengar på batterier (50% bidrag) än på solceller som inte har lika stort bidrag.
Batterierna kan dessutom användas för att ladda billigt på natten när elpriserna är låga, och använda strömmen på dagen när elpriset är högt, även när solen inte skiner, eller när det ligger snö på taket.
Eftersom bidraget för hembatteri enligt reglerna (som de avser tolka ännu hårdare framöver) bara gäller för batterier som används för lagring av egenproducerad el, så bör man knappast kunna få 50% bidrag om man bara skulle köpa en hembatteri utan att samtidigt skaffa eller redan ha haft solceller.

Det talades nyligen till och med om att bidraget avses dras in om batteriet förväntas användas till något annat än just bara lagring av egenproducerad el. Hur nu skatteverket skall kontrollera det.

https://ppam.se/skatteverkets-stallningstagande-om-batterier-for-stodtjanster/


Citera
Eftersom batterierna ska lagra egenproducerad elenergi kan skattereduktion inte medges för batterier som installeras på en fastighet som saknar anläggning för egenproduktion av förnybar el. Skattereduktion för installation av batterier kan dock medges om installation av anläggning för egenproducerad el sker i samband med installationen av batterier.

Om batterier installeras utan att det finns en anläggning för egenproduktion av förnybar el på fastigheten eller utan att en installation av anläggning för egenproduktion av förnybar el är påbörjad är kraven för skattereduktion inte uppfyllda och utföraren kan inte medges utbetalning för installation av batterier.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.1/439907.html
« Senast ändrad: 06 februari 2024, 14:30:50 av Perfa76 »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Spara pengar i allmänhet
« Svar #22 skrivet: 06 februari 2024, 17:11:49 »
Jo, de fick ju ändra på sin ursprungliga plan, att skrota bidragen för alla som någon gång exporterade från sina batterier.
Dels naturligtvis för att det är omöjligt att kontrollera varifrån elen kommer, och dels för att det helt skulle motverka meningen med bidraget.
Det var helt enkelt urbota dumt, som något som man plitat ihop på fikarasten utan någon som helst kritisk granskning.

Att man stoppar bidragen för helt "kommersiella" anläggningar där batterierna enbart sätts upp för att kunna tjäna pengar på prisvariationer kan jag dock förstå på ett sätt.
Samtidigt så efterlyser ju alla regeringar mer batterilager som ska kunna stötta systemet när behov och produktion fluktuerar, så även det kan man kanske ifrågasätta.

Jag är inte för några subventioner inom detta område, då jag anser att det på sikt bara kommer fördyra våra energikostnader, men när de nu finns så tycker jag att man har bättre nytta av fler batterier än av många solceller.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Spara pengar i allmänhet
« Svar #23 skrivet: 06 februari 2024, 17:28:05 »
Eftersom bidraget för hembatteri enligt reglerna (som de avser tolka ännu hårdare framöver) bara gäller för batterier som används för lagring av egenproducerad el, så bör man knappast kunna få 50% bidrag om man bara skulle köpa en hembatteri utan att samtidigt skaffa eller redan ha haft solceller.

Det talades nyligen till och med om att bidraget avses dras in om batteriet förväntas användas till något annat än just bara lagring av egenproducerad el. Hur nu skatteverket skall kontrollera det.

https://ppam.se/skatteverkets-stallningstagande-om-batterier-for-stodtjanster/


https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.1/439907.html

Ja från 1 januari 2024 har dom vaknat till liv och man får ej det gröna bidraget på 50% för själva batteriet om det inte i ”huvudsak” eller hur det framfördes enbart används för eget bruk.
Med andra ord så får man ej bidrag för ett batteri som man avser enbart är installerat för att användas för stödtjänster där man får ersättning för detta via tex checkwatt.

En väg för skatteverket att gå är troligen att dom begär ut info från checkwatt vilka som kunder och kollar sen om dom begärt grönt bidrag på 50%.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Spara pengar i allmänhet
« Svar #24 skrivet: 06 februari 2024, 17:39:22 »
Mmm, hyr man ut det till dom så har man ju inte möjlighet alls att använda det själv, så det blir ju "som om" man bara gjort det i kommersiellt syfte.
Men i övrigt vet ju myndigheterna inte om jag laddar batterierna med solel, från nätet, från en diselgenerator som går på spillolja, eller via en vedpanna med Stirling generator.
Eller möjligen ett litet vindkraftverk.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Spara pengar i allmänhet
« Svar #25 skrivet: 06 februari 2024, 18:04:50 »
Mmm, hyr man ut det till dom så har man ju inte möjlighet alls att använda det själv, så det blir ju "som om" man bara gjort det i kommersiellt syfte.
Men i övrigt vet ju myndigheterna inte om jag laddar batterierna med solel, från nätet, från en diselgenerator som går på spillolja, eller via en vedpanna med Stirling generator.
Eller möjligen ett litet vindkraftverk.

Precis, köper du batteri bara för ”kommersiellt” syfte och inte kan använda det själv så tycker jag inte det är så märkligt att man inte får bidrag för detta.
Alla kanske inte tycker det är så kul att bidragspengar går till att någon som ska tjäna pengar  ::)
Dom som köpt innan 1 Januari 2024 klarar sig tydligen då dom inte kommer gå tillbaka i tiden så dom gjorde nog en bra affär med 50% i rabatt på sina batterier om dom bara används för stödtjänster.

Sen spelar det ingen roll hur det laddas om du ska använda det själv för att tex utnyttja det dyra timmar på morgon och kväll eller som utjämning för att att slå i taket på effekttariffen.
Du använder det för eget bruk och då får du 50% med det gröna bidraget.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 631
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!