Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: BV-pump Ivt greenline 11kw koppling mot nordisk elbörs  (läst 870 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad totte757

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Har precis beställt en ny pump och ska borra ytterligare hål på 100m. Så jag kommer ha 210m till en Ivt on/off pump.

Enligt installatören ska man kunna köpa till en modul för att låta pannan gå efter elbörsen. I nuläget har jag ingen arbetstank beställd. Men med rådande elpriser funderar jag på om inte det vore klokt?

Har någon erfarenhet av Ivt:s tillägsmodul i kombination med spotpriser?

Är det ens lönt utan atbetstank? Hur stor atbetstank kan behövas?

Husfakta: 200m2 byggt -58.

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: BV-pump Ivt greenline 11kw koppling mot nordisk elbörs
« Svar #1 skrivet: 14 maj 2022, 20:28:47 »
Hej!

Har precis beställt en ny pump och ska borra ytterligare hål på 100m. Så jag kommer ha 210m till en Ivt on/off pump.

Enligt installatören ska man kunna köpa till en modul för att låta pannan gå efter elbörsen. I nuläget har jag ingen arbetstank beställd. Men med rådande elpriser funderar jag på om inte det vore klokt?

Har någon erfarenhet av Ivt:s tillägsmodul i kombination med spotpriser?

Är det ens lönt utan atbetstank? Hur stor atbetstank kan behövas?

Husfakta: 200m2 byggt -58.

Hur fungerar egentligen värmen med ett system som går efter priset?
Tycker det är självklart att pannan bestämmer när det behövs värme efter cykler som uppstår.

Är elen dyrast mellan tex 19,00-23,00 och -15 ute, gör det någon värme då eller hur funkar det?

Utloggad totte757

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: BV-pump Ivt greenline 11kw koppling mot nordisk elbörs
« Svar #2 skrivet: 14 maj 2022, 20:51:28 »
Ja, det är ju jag också nyfiken på. I min lekmannavärld tänker jag mig att jag kanske har en konforttemperatur på 21. Medan vi är på jobbet mellan 08-17 kan pumpen gå på sparlåga och droppa till 19 i innetemp . Kl 18-22 kan det vara 20. Mellan kl24-06 kan den ha 22 som då långsamt sjunker då pumpen står stilla under dagen.

Men jag vet inte. Det är bara killgissningar från min sida. Tänker mig att man måste säkert ha en hyfsad arbeta- eller ackumulatortank.


Utloggad totte757

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: BV-pump Ivt greenline 11kw koppling mot nordisk elbörs
« Svar #3 skrivet: 16 maj 2022, 20:47:40 »
Pratade med en ÅF idag. Han berättade att han aldrig ”sålt på” modulen i någon affär om inte kunden uttryckligen ville ha den. Så frågan är hur lönsamt det kan vara?

Min uppfattning är att det verkar vara olönsamt. Men rätta mig gärna om jag har fel

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!