Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Viessmann Vitocal 300 - överhettning Ã¥terställning  (läst 858 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Arneby

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Nacka
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • värme ja tack!
Hej!

Kommer hem efter två veckor och finner att vår Viessmann Vitocal BW 110 CD50 har slagit av. 'Anläggningen har stått sedan 24.04.22 orsak överhettningstermostat har utlöst'. Anläggningen är över 20 år gammal. Termostaten som nöd-slagit av förefaller vara den som hanterar själva brine-transporten.

Jag har pillat lite hit och dit och skulle nu vilja nollställa/resetta detta överhettningsskydd igen. Men  hur gör jag det? Pumpen är en Wilo Top S30/10 enfas och den ser inte ut att ha nÃ¥gon resetknapp sÃ¥vitt jag kan bedöma (se bifogad bild pÃ¥ öppnad pumptopp).

Jag har startat om hela anläggningen flera gånger utan resultat. Både på enhetens styrpanel och genom att slå av samtliga elförsörjningar i olika kombinationer.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
Inte expert på den modellen. Men om man tittar från det generella perspektivet borde det inte det inte ha med KB-sidan att göra, eftersom temperaturen faller där om det blir fel på KB-pumpen. Du borde haft frysrisklarm eller liknande då.

Det brukar vara är lågt systemtryck så luft kan sugas in, eller att expansionskärlet har havererat. Vilket gör att cirkulationspumpen kan hamna i en luftficka och värmebärarsystemet stannar. Kan även bero på spontant cirkulationspumpshaveri.

Det felet man får då kan vara att värmepumpen gasar på för att få upp framledningstemperaturen och då blir det överhettning i elpatronen om den är ledningsmonterad. Det brukar sitta en trögtryckt termostat som man kan återställa på den.

Provkör cirkulationspumpen om du har möjlighet, med värmepumpen eller extern sladd. Leta efter återställningsknapp. Kontrollera systemtrycket. Trycket bör inte vara svajigt mellan varma och kalla dagar. Då kan expansionskärlet vara dags att undersöka - om det behöver service eller gått sönder.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Arneby

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Nacka
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • värme ja tack!
SV: Viessmann Vitocal 300 - överhettning återställning
« Svar #2 skrivet: 25 april 2022, 07:39:52 »
Tack!

Det kan mycket väl vara expansionskärlet som haft för svagt tryck. Det är åtgärdat nu.

Jag har gått in i 'kyltekniker'-mode och provkört de tre felande pumparna och reläerna och de funkar som de ska.

Mitt faktiska behov just nu är att återställa det trippade överhettningsskyddet på termostaten i brine-pumpen. Hur gör jag det när det inte finns någon reset-knapp på pumpen av typ Wilo TOP-S30/10 (2090202/13w14)?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
Har du bara en sladd, strömsladden till pumpen? Tänker signalkabeln måste existera om det finns något att återställa.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tror inte att cirkpumpen har något överhettningsskydd. Vissa modernare cirkpumpar har driftindikering eller larmutgångar men som HBerggren skriver så finns det ju bara strömmatning.
Överhettningsskydd i värmepumpar brukar främst sitta tillsammans med el-patroner. Eventuellt skulle det kunna vara en termostat som håller koll på framledningstemperaturen. Handlar det om för hög framledningstemp så bör du kolla cirkulationspumpar och eventuella smutsfilter där.
Är larmet rätt tolkat? Får du bara en felkod eller är det ett faktiskt meddelande?

// Fredrik
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 630
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!