Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F1245-12 lÃ¥gtryckslarm (51) strax efter varmvattentillverkning är klar  (läst 1428 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tensiden

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe F1245-12 från 2011. Två kollektorslingor på 300-400m. Går mot gammalt radiatorsystem med en UKV i slingan för att försöka få ner knäppningar.

Den har gått felfritt under alla år, men i februari började den larma om lågtrycket ett par gånger under en veckas tid med någon dag eller två mellanrum. Jag öppnade och kikade på filtret på kalla sidan men såg inte tillstymmelse till skit där. Likaså på varma sidan, var ytterst lite att rensa ut. Jag körde då cirkulationspumpen på 100% i tio dagar i tron att det var någon luftbubbla någonstans. Sedan har den gått i två månader.

Jag har dock hört ett porlande ljud till och från som jag försökt lokalisera till radiatorkretsen.Luftar jag den kretsen (inklusive UKV) kommer ingen luft, utan bara vatten. Ändå kan det fortsätta att droppa/porla lite emellanåt. Under vintern har det varit mycket luft i radiatorerna, men samtidigt har vi haft hela systemet urtappat under förra året.

Nu senaste dagarna har pumpen börjat larma dagligen. Efter att ha kikat på standardloggarna på sekundnivå kan jag konstatera att pumpen stannar efter att den kört varmvattentillverkning (dvs någon har duschat lite längre, tappat upp ett bad, diskat längre stund eller liknande). Strax efter att pumpen är klar med varmvattnet och slår över till värmetillverkning stannar den och larmar med felkod 51.

Försöker jag köra igång den direkt igen är det 50/50 om den stannar. Oftast tar det någon timme innan jag upptäcker felet och då hoppar den i regel glatt igång igen och kör felfritt till nästa gång vi tar ut varmvatten.

Enda yttre påverkan jag kan tänka mig som eventuellt kan hänga ihop med felen i februari och felen nu är att denna gång började allt larmande med att vi tog ut rejält med varmvatten (tappade upp ett bad). Jag är inte säker, men förmodligen har vi inte tagit ut lika mycket varmvatten sedan februari, men kan inte minnas om det den gången också började med att vi i princip tömde VV-beredaren. Det är dock mycket möjligt att det var så, men för att säkerställa det måste jag gå igenom alla loggar.

Vad är tänkbara felkällor? Vad för parametrar kan jag lägga till i loggningen? Jag tar gärna och ser till att jag får mer på fötterna innan jag ringer en tekniker.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Lågt tryck indikerar på ett fel på kalla sidan, har du koll på brinenivån?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad tensiden

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har nivåkärl bredvid pumpen. Fyllt till 2/3.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
Funderar lite på varför du inte blir av med porlandet, har du luftat varmvattenslingan också? Har du haft systemet fritt från porlande med UKV inkopplad? Avluftar du element och i pannrummet med avstängd pump?

Har du bara nivåkärl, inget expansionskärl samtidigt till brine-kretsen?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad tensiden

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har testat att lufta element och pannrum med pumpen av. Under vintern har jag emellanåt genat och tagit med pumpen på då jag har några radiatorer på övervåningen som har haft mycket luft att få ur sig. Sedan januari/februari har jag inte behövt lufta ur direkt mycket jämfört med i början av vintern.

Jag vet inte om det porlat tidigare. Det är inte alltid det gör det och det är inte så jag står i pannrummet så värst ofta så jag lagt märke till det tidigare. Nu har jag dock märkt att någon gång när pumpen lagt av och stängt av cirkulationspumparna så kan jag höra att det rinner i rören, men både radiatorrören och varmvattnet går såpass nära varandra att jag inte kan höra vilket det är som låter. Ofta är det dock tyst och att det går att höra något enstaka dropp eller så på sin höjd.

Nivåkärl, expansionskärl. Jag benämner det säkert fel. På brine-röret sitter det en sån där 4-liters plastbytta med säkerhetsventil i toppen. Den är fylld med brine till 2/3.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
Nivåkärl är rätt namn. Men ibland om ledningarna går i taket så behöver man förtryck, för funktionen av nivåkärlet inte fungerar. Men kan ändå vara monterad som luftavskiljare.

Jag tycker du ska ringa ut en kyltekniker, du kan ha köldmediebrist och luften i radiatorerna kan vara köldmedia.
Din hetgas är i alla fall orimligt hög.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
Din värmeväxlare är trasig på varma sidan (kondensorn) köldmediat har läckt ut i radiatorsystemet. Den larmar lågtryck för att den suger ner sig, när soppamängden minskat.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Din värmeväxlare är trasig på varma sidan (kondensorn) köldmediat har läckt ut i radiatorsystemet. Den larmar lågtryck för att den suger ner sig, när soppamängden minskat.
PÃ¥ min f.d. 1210 var jag tvungen att lufta det översta elementet ganska ofta. Som alternativ till vad DonPablo skriver, har jag hört att slitna cirkulationspumpar kan suga in luft i värmesystemet. Min  1210 fungerade utmärkt, men som sagt, jag behövde lufta ofta.
När den nya 1255 blev installerad var det endast initialt som samma element behövde luftas, så det var något som hängde ihop med den gamla värmepumpen.

















Utloggad tensiden

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Superintressanta svar, jag uppskattar dom stort!

Jag har varit inne på lite samma spår. Kollektorslangen verkar åtminstone helt ok. Om det varit läckage ut i radiatorkretsen borde det inte generera såpass mycket som jag fått lufta ur. För det är mycket. Men, nu på senare tid har det lugnat sig.

Det är också lite lustigt tycker jag att pumpen kan gå obehindrat och värma radiatorkretsen ända till dess det måste produceras varmvatten. Just när den slår över från varmvatten till värme säckar den ihop.


Jag har iaf en på gång som skall kika vid tillfälle, så jag återkopplar när jag vet mer.

Utloggad tensiden

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Och så kör vi slutklämmen med svar på vad som var fel.

Expansionsventil kass.

Efter byte rullar det på alldeles utmärkt.

Utloggad tensiden

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Och så vill jag vara ordentlig och skriva vidare för den som råkar söka fram det här i framtiden.

Det var inte alls expansionsventilen som var kass (eller så var den det också). Problemet återkom efter sommaren och efter felsökning visade det sig att det var läcka i kondensorn precis som DonPablo menade. Pumpen gick fint hela sommaren men började larma så snart det blev lite sämre väder för att till sist lägga av helt. Fixad kondensor och nytt köldmedia och nu kör den precis som vanligt igen även när det är kallare väder ute.

En del av problemen med felsökningen kan ha orsakats av att gasen som läckte ut i radiatorkretsen lade sig som en propp i returen vilket gjorde att pumpen inte kunde cirkulera ordentligt och överföra värmen.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
Du får just det felet när köldmediat läcker ut i radiatorkretsen, en liten mängd köldmedia som värms upp växer, och skapar femomenet av mycket luft i systemet. Spolar man upp elementvatten i ett glas eller kopp, brukar det dessutom skumma ganska mycket om det.
Skönt att ha hittat felet i alla fall.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 726
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!