Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE F370 - högljudd  (läst 3849 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tobias E

  • Gäst
Tobias E
NIBE F370 - högljudd
« skrivet: 22 oktober 2017, 22:06:15 »
Hej,

Har hittat en del ämnen kring detta men inte nu det sista.

Fick för någon vecka sedan en NIBE F370 installerad när vår 310p dog.

Till saken hör att jag är rätt grön när det gäller värmepannor - det är varmt i huset och vi har varmvatten har som varit kriteriet.

Nu med nya pannan har dock ett problem uppkommit, ett dovt oscillerande ljud som jag utgår från är kompressorn. Låter mer än gamla pannan och fortplantar sig ut i huset även med stängd dörr till tvättstugan.

Högst ovetenskaplig ljudnivåmätning i rummet är runt 54-57 dB vilket är högre än vad NIBE säger i sin broschyr. Hade installatören här som föga förvånande tyckte att det var väl typ normalt.

Någon som har liknande erfarenheter det senaste? Tips om vad man kan göra, kolla, kräva?

Tack på förhand!
Tobias

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: NIBE F370 - högljudd
« Svar #1 skrivet: 23 oktober 2017, 08:52:31 »
Hej! Bland det första man kan testa med är att justera fötterna på pannan. Är det klinkergolv är det lätt att vrida med en polygrip, är det våtrumsmatta kan man lyfta lite med en kofot och skjuta in bitar av plexiglas under fötterna som de lätt kan vridas på. Kan göra stor skillnad för ljudet, man får ta en fot i taget och justera upp åt och neråt. Därefter kan man gå på med ljuddämpningsmattor för bilar (finns t.ex. på Biltema). Finns både som tjock skumgummi och tunn bitumenpapp i olika varianter. På ovansida finns det plats för tjocka varianten och på frontplåtarna kan det nog variera vad som får plats. På min egen 310P har jag 38-39 dB(A) 60cm framför fronten och 1,5 m över golvet när kompressorn går. Tyckte det blev bättre andra gången jag fick byta kompressor, de nya kompressorfötterna verkade klart bättre.
« Senast ändrad: 24 oktober 2017, 09:30:47 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: NIBE F370 - högljudd
« Svar #2 skrivet: 23 oktober 2017, 18:42:24 »
Den låter lite mer än 310p vid vv-produktion, speciellt i Normal-läget som stoppar vid 55°.
Kör på Ekonomi så stannar kompressorn redan vid 51° och kompressorn behöver inte jobba lika hårt.

Det är främst under sommarhalvårets vattenproduktion som låter. På vintern viner det på ganska bra ändå.

Märkte också skillnad efter att jag luftat ut arbetstanken så se till att lufta ur ordentligt. Det kan göra en del mot det dova "atlantångar"-ljudet.
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Joakim blåvitt sandberg

  • Gäst
Joakim blåvitt sandberg
SV: NIBE F370 - högljudd
« Svar #3 skrivet: 26 oktober 2017, 13:43:18 »
Har likadant problem, har haft skiten i 1,5 år. Har haft lust x flera att kasta ut skiten. Så fort kompressorn går i gång har jag ett brummande ljud i princip varje rum i huset. Har testa allt. Öppnat och klämt på rör. Lät då bättre på under våningen. Men då brummade det helt plötsligt hur mycket som helst i ena pojkens rum på övre våningen. Summa, jag har testat allt för att få ner ljudnivån. Nästa är att öppna badrumsväggarna och isolera med bly!

Tobias E

  • Gäst
Tobias E
SV: NIBE F370 - högljudd
« Svar #4 skrivet: 26 oktober 2017, 15:52:49 »
Installatören kommer och kollar igen nästa vecka, mäter fortfarande ljudnivå over Nibe's egna spec.

Perfekt beskrivning med atlantångarljudet - låter precis som att vara på en båt...

Vi kanske har tur i oturen att det "bara" sprider sig till hallen, badrummet och köket och att vi klarat sovrummen. Trots detta har jag börjat fundera pÃ¥ om det kanske är värt pengarna att skita i kompressorn och köra den som ren elpanna  :(

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: NIBE F370 - högljudd
« Svar #5 skrivet: 26 oktober 2017, 16:29:04 »
Då är det kanske lika bra att byta till luftvattenvärmepump med kompressorn utanför huset istället. Ger en större energibesparing eftersom effekten blir högre. Ventilationen kan man ordna via en enkel kanalfläkt kopplad till en stegtransformator.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!