Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia TWS - bergvärmepumpen gÃ¥r fÃ¥ timmar per dygn trots sträng kyla  (läst 5204 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Foodstream

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Jag har en Thermia TWS som installerades 2005.

Det har varit sträng kyla (-22 till -26) en längre period och jag bra värme i källare men har svårt att få upp värmen på markplan. Det märkliga är att min bergvärmepump startar och stoppar med jämna mellanrum trots kylan, dvs den går f.n ca 13-14 timmar på ett dygn, med tanke på kylan borde den väl producera värme 24 av 24 timmar? När bergvämepumpen stannar fortsätter tillsatsen att "vara i", borde det inte vara tvärtom att bergvämepumpen går hela tiden och tillsatsen slår till och från?

Ska inte bergvämepumpen dessutom producera värme till den uppnår den framledningstemperatur jag har förinställd? Har f.n framledningstemperaturen ställd på 55 C, men pumpen kan "stänga av" och på displayen står det "inget behov av värme" trots att framledningstemperaturen enbart är 50 C.

Jag är helt okunnig på detta område och behöver därför råd!

Mvh
Nicklas
område

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Vad står det i parentesen efter RETURLEDNING?
Du kan prova att ställa upp detta värde 1 eller 2 grader kanske.

Men viktigast är att du har radiatortermostaterna fullt öppna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Oppti

  • Berg och Luft
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 232
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Radiatorerna bör klara av att sänka temperaturen så returtempen blir så låg att VP kan jobba även om det krävs tillsats.
Stryp radiatorerna så det är kallare i botten vid returen än i toppen.
Sänk cirkulationspumpens varvtal.
Jag hade samma problem och lyckades sänka returtemeperaturen ca 5-8 grader vilket gjorde att min VP nu jobbar 24/7 trots att det levereras 45-50 grader ut i elementen.
Bor i villa med frånluftsvärme (IVT 402 samt T400) och luftvärmepump (Panasonic)samt direktverkande el.
Ansvarig för VP  Thermia Diplomat Duo Inverter i annat hus

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Lugn i stormen
Vi vill först veta vad du har för värden när pumpen har gått en bra stund

Skillnaden mellen stig och retur är intressant för oss. Sen måste vi veta om elpatronen gick just då.

Det ska va som dus äger kompressorn ska aldrig stanna om det är för kallt i huset den ska alltid gå först innan elpatronen tillåts starta

Det kan va så att du når för hög temp med elpatronen igång. Det får aldrig va så att elpatronen går och kompressorn står stilla!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Foodstream

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Hej!

Så här kan mina värden ut när VP och tillsats är igång:

Framled: 50 (55)
Returled: 45 (48)
Varmvatten: 51
Integral: -760
Brine ut: 1
Brine in: 3

VP har varit igång enbart 11 timmar de senaste 17 timmarna, under denna period har utetemperaturen legat mellan -19 till -24.

Min kurva är inställd på "38".

Ringde de som installerat pumpen 2005 och fick råden:

"Byt till kurva 60"
"Öka returled till 50"
"Ändra tryckrörstemp till 130"
"Stäng radiatorerna i källare något"

Vad göra?

Mvh
Nicklas

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
OK, cirkpumpen på varma sidan är för högt ställd, du ska ha högre tempdiff mellan fram och retur. Utan tillsats ska tempdiffen vara 7-8 ºC.

Sen kan du strypa flödena på radiatorerna i källaren för att omfördela värmen till markplan, bäst är om du kan få till fast instrypning (utan termostater).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Farbror Sven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Pumpa pÃ¥
Hej!
Du har som sagt problem med lite väl lÃ¥g tempdifferens mellan fram och retur. Om man tittar pÃ¥ de siffror du presenterar, kan man se att det "Ã¥terstÃ¥r"  bara 3 ºC pÃ¥ returen tills du nÃ¥r max retur( 48 ºC) medan det "fattas" 5 ºC tills du nÃ¥r 55 ºC som är "önskad temperatur". Mycket talar för att pumpen om en stund kommer att stanna pga för hög retur medan tillsatsen fÃ¥r jobba vidare för att uppnÃ¥ (och passera) "önskad temperatur".
Som Carl N sagt kolla noggrannt att alla radiatorertermostater/ventiler  pÃ¥ övervÃ¥ningen är helt öppna och stryp källaren en aning.
Sedan är det nog lämpligt att höja tillåten retur till 50 ºC.

Hus i Göteborg  2 vÃ¥ningar 138m2 boyta och källare 70m2. Totalt 6 personer varav tvÃ¥ har sina rum i källaren.
Thermia Diplomat TWS8 med 150m borrhål varav 144 i berg, installerad december 2005

Tidigare värmdes huset med en gasbrännare som tillverkades innan verkningsgrad
var uppfunnet ;-). ca 16000 kWh/Ã¥r
TvÃ¥ elraddar i källaren och varmvattnet värmdes i el-beredare pÃ¥ 300liter.  Total el ca:17000kWh/Ã¥r.

2006 total el:13850 kWh/Ã¥r + gas till matlagning ( ej ugn)
2007 total el: 12743 kWh/Ã¥r

Utloggad Foodstream

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Hej!

Sänkte radiatorerna i fredags, har därefter varit bortrest under helgen, kom hem ikväll och klimatet uppe är betydligt varmare, VP fick dock mycket riktigt för hög retur och hade när jag tittade till den vid hemkomst just stannat. Har nu höjt retur till 50 C.

Mäkligt nog slår VP fortfarande ifrån medan tillsatsen (1 eller 2) samtidigt är igång!

Senaste stickprovsnotering (VP stod stilla och tillsats 1 var igång):

Framledning: 54 C
Returledning: 48 C
Integral: -768
Brine ut: 10C
Brine in: 4C

De senaste 68 timmarna har VP varit igÃ¥ng 39 timmar, under denna period har utetemperaturen pendlat mellan minus 16-24.  Vad kan jag göra för att öka tiden VP producerar värme?

Mvh
Nicklas


Utloggad corpes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
Vilket läge står cirk.pumpen på? Jag hade samma problem och jag har strypt mina radiatorer lite i källaren, ökat returen till 50 och satt cirk.pumpen på läge 2 (förut läge 3). Nu går pumpen 24/7 och eltillsatsen går igång lite då och då vid sträng kyla.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
Hej!

Vilka börvärden har du när det är -16...-24 där ute? Om du har varmt inne skulle du ju kunna pröva att sänka lite till typ 50 vid -20

Kan det vara så att pumpen har stannat efter VV-körning, pga att returen blev ännu högre än 50?? Vad är Start och stopp tempen på VV-körning?

El-patrondrift brukar ju resultera i höga returtempar och då kan Pumpen slå av, pröva att begränsa el-patrondriften ngt, men lämna inte huset obevakat i längre stunder då, ifall det inte fungerar.

Tumpi

Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
När min Thermia gör varmvatten avaktiveras maxretur. Jag kan ställa in hur länge maxretur skall vara avstängt efter att VV-körningen är klar 0-300 Sek. Detta värde höjde jag på när kompressorn slog av efter VV-körning, trots det fanns behov av att göra värme.

Vet inte om du har denna funktion, men den heter Max ret. t. VV förd
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Kul inst kurva 60 finns den? Hälsa att han går på droger!
Begränsa tillskottet  (tillÃ¥t endast T1) det är ju uppenbart att tempen blir för hög pÃ¥ returen.... när kompressorn stÃ¥r stilla stÃ¥r det väl "hög retur"

Paradoxen är nog att om du har på raddarna i källaren kan du få varmare i huset, pga av att då avger radiatorerna så mycket effekt att då KANSKE inte max retur nås!

Kämpa tills du får kontinuerlig drift på kompressorn vid svinkyla, allt annat är HELT OACCEPTABELT!!!
Det kan va så att då ska byta ut nån radiator till större modell. Eller kanske en ny tex fläktradiator placerad centralt i huset.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!