Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bosch 7000iLWM  (läst 2611 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robert Staflin

  • Gäst
Robert Staflin
Bosch 7000iLWM
« skrivet: 25 december 2019, 21:12:00 »
Nyinstallerad pump 11/12, som har fungerat OK värmemässigt i nästan två veckor. Jag åkte på semester 23-25 december, och ställde då ned rumstemperaturen på pumpen från 19,5 till 15 grader.

Nu när jag försöker få upp värmen igen så händer inget - pumpen säger att den är ställd på 19,5° igen, och just nu säger den att framledningstemperatur är 50,3° men returtemperatur hela 57,3° (ständigt ökande). Elementen är iskalla. Tidigare har returtemperaturen alltid varit lägre än framledningstemperaturen, vilken känns mer korrekt. Aktuellt systemtryck är 0,0 bar, men det har det varit konstant sedan installationen - på mätarna runt pumpen ser det bättre ut.

Det susar inte heller i elementen, så min slutledning är att cirkulationspumpen inte kör - men pumpen signalerar inga fel, och manualen har ingen info om cirkulationspumpens styrning eller hur man ev. kan återställa/testa dess funktion... Någon som har en aning om vad jag kan göra?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Bosch 7000iLWM
« Svar #1 skrivet: 25 december 2019, 21:37:56 »
Cirkulationspumpen går nog, hade den stått still hade pumpen stannat på grund av högt kondensortryck. Det kan vara så att växelventilen har fastnat i läget för varmvattenberedning. Pumpen värmer då varmvattenberedaren i stället för huset. Se efter vad varmvattengivaren visar, om den visar mer än 3 grader över inställd varmvattentemperatur är växelventilen problemet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Robert Staflin

  • Gäst
Robert Staflin
SV: Bosch 7000iLWM
« Svar #2 skrivet: 25 december 2019, 22:18:08 »
Cirkulationspumpen går nog, hade den stått still hade pumpen stannat på grund av högt kondensortryck. Det kan vara så att växelventilen har fastnat i läget för varmvattenberedning. Pumpen värmer då varmvattenberedaren i stället för huset. Se efter vad varmvattengivaren visar, om den visar mer än 3 grader över inställd varmvattentemperatur är växelventilen problemet.

Ok, nej varmvattnet håller sig under inställt värde - som det brukar.

...men det susar ju alltid i elementen, fast inte nu? Tillsammans med att framledningstemp är lägre än returledningstemp, och iskalla element i hela huset (allt helt öppet) så känns det som värmebärarsystemets cirkulationspump tyckte jag... Pumpen installerades för två veckor sedan...

Robert Staflin

  • Gäst
Robert Staflin
SV: Bosch 7000iLWM
« Svar #3 skrivet: 26 december 2019, 06:44:29 »
Installatören var här en timme pÃ¥ natten och testade att avlyfta elementen, ändra tryck i systemet, nollställa pump, fabriksÃ¥terställning osv. Ingen idé om vad som är fel just nu - mÃ¥ste vänta tills Bosch support öppnar pÃ¥ fredag morgon...  :-\

Nöjd att jag installerade braskamin förra vintern - och får väl köpa elelement och värmefläktar för att det ska bli tolererbart.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Bosch 7000iLWM
« Svar #4 skrivet: 26 december 2019, 07:16:45 »
Det kan också vara så att temperaturgivaren som styr pumpen är felaktig, att det är kortslutning i den så att den visar alldeles för högt värde. Då kommer pumpen aldrig att värma huset men varmvattenproduktionen fungerar som den ska.
« Senast ändrad: 26 december 2019, 07:21:34 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Robert Staflin

  • Gäst
Robert Staflin
SV: Bosch 7000iLWM - löst!
« Svar #5 skrivet: 28 december 2019, 20:44:49 »
OK, efter drygt 3 dygn med intensiv eldning och telefon, SMS, mailande, Messenger osv för att få kontakt och någon som gör något, t.o.m. Bosch leverantörssupport i telefon i en timme (de gick igenom allt, och poängterade att de egentligen aldrig pratade direkt med slutkund), så har jag nu lösningen. Det visade sig att servon som styr ut varmvatten i framledningssystemet hade lossnat:



Installatörsfirman hävdar att den måste ha skakat loss under transport, men ett faktum är att metallspärren (med ett spännband på i bild) inte var låst - det känns inte som att det här kan skaka loss av sig själv - möjligen har det inte monterats korrekt i fabrik.

En fråga - Bosch hävdade länge att temperaturgivarna för framlednings- och returtemperatur skulle sitta 1-2 meter FRÅN pumpen, och inte som här i bild inne i värmepumpen (bakom den svarta "tejpen" på röret till vänster i bild). Det känns logiskt tycker jag, men installatörsfirman säger att "Bosch aldrig har sagt det till dem." Kan detta stämma? Vad är korrekt egentligen?

Robert Staflin

  • Gäst
Robert Staflin
SV: Bosch 7000iLWM
« Svar #6 skrivet: 28 december 2019, 20:51:59 »
Hoppas bilden funkar så här då:

Utloggad RobertStaflin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 7000iLWM
« Svar #7 skrivet: 29 december 2019, 11:02:18 »
Det kan också vara så att temperaturgivaren som styr pumpen är felaktig, att det är kortslutning i den så att den visar alldeles för högt värde. Då kommer pumpen aldrig att värma huset men varmvattenproduktionen fungerar som den ska.

Du hade ju alltså (kanske förstås) rätt i båda dina förslag, Roland. Växelventilen hade ju fastnat åt ena hållet, eftersom styrservon hade lossnat, och temperaturgivaren/-givarna var (enligt Bosch) på fel ställe! Frågan är om det någon kan intyga att de ska vara utanför pumpen? Jag hittar inga installationsmanualer på nätet, tyvärr.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bosch 7000iLWM
« Svar #8 skrivet: 29 december 2019, 20:57:43 »
Detta är väl samma pump som IVT 312 C
I så fall är det denna manual:
https://jseducation.se/files/pages/geo312.pdf

Att motorn lossnat från ventilen verkar vara ett montagefel från fabriken. Otur att det hände i långhelgen.
Illa att installatören inte hittade detta vid felsökningen, det borde han gjort.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Bosch 7000iLWM
« Svar #9 skrivet: 30 december 2019, 18:52:05 »
PÃ¥ sidan 23 i installatörshandledningen Olle61 länkar till stÃ¥r det bara att givaren (T0) ska monteras pÃ¥ utgÃ¥ende värmebärare eller pÃ¥ bufferttanken. Det stÃ¥r inget om avstÃ¥nd. De muntliga anvisningarna frÃ¥n Bosch finns inte alls i Installatörshandledningen. PÃ¥ ritningen pÃ¥ sidan 12 är T0 placerad utanför pumpen och, vad som är betydligt viktigare, den är placerad nedströms bypassens anslutning. Är givaren placerad inne i pumpen sitter den pÃ¥ fel sida om bypassens anslutning. Är installatörshandledningen för Boschpumpen samma som för IVT-pumpen tycker jag den är bristfällig. Är det en bypass installerad (troligt) borde installatören ha satt givaren pÃ¥ andra sidan om bypassens anslutning till utgÃ¥ende värmebärare. Det här är bättre förklarat i handledningen till min pump frÃ¥n 2002. 
 
Hade jag felsökt pumpen utgående från informationen i första inlägget hade växelventilens funktion varit det första jag hade undersökt. Obegripligt att felet inte upptäcktes.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad RobertStaflin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 7000iLWM
« Svar #10 skrivet: 31 december 2019, 17:39:15 »
Hade jag felsökt pumpen utgående från informationen i första inlägget hade växelventilens funktion varit det första jag hade undersökt. Obegripligt att felet inte upptäcktes.

Stort tack, både Olle61 och Roland!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!