Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: R417a  (läst 10156 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tony B

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
R417a
« skrivet: 18 januari 2008, 23:12:04 »
Hej

Jag håller på att roa mej med att diskutera med kineiska tillverkare av värmepumpar.
De flesta vill leverera med R417a
Det är luft vatten som diskuteras
Vilket köldmedium rekomenderas för mellansverige?

Mvh
Tony
Ursäkta stavningen men det är lördag kväll
Och detta kan vara fel forumdel men Rickard eller någon av moderatorerna kan då flytta detta till rätt forumdel
« Senast ändrad: 18 januari 2008, 23:21:54 av Tony B »
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: R417a
« Svar #1 skrivet: 19 januari 2008, 08:44:55 »
Lägg ner den tanken...
Välj en svensk värmepump istället, vi är ju världsbäst i sverige på just värmepumpar.
Varför de vill sälja en med R417 i är för i Kina land så är det R22 i den istället och det medlet är förbjudet vid nyförsäljning i Sverige sen 1jan 2002. Då byter man sonika ut detta R22 till lagligt R417 men det medlet är helt kasst.
Du ska ha en maskin antingen med R407C, R410A, eller R404A och definetivt inte R744
« Senast ändrad: 19 januari 2008, 08:46:37 av luckyman »
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Tony B

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: R417a
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2008, 00:02:40 »
Lägg ner den tanken...

Du ska ha en maskin antingen med R407C, R410A, eller R404A och definetivt inte R744
Hej Luckyman
Varför ska jag lägga ner den tanken?
Om jag kan få tag på en billig för skoj. Vad är då problemet. Man måste få ha roligt och testa. Värmen fixar X15
Min fråga var vilket km och det har du svarat på. Tack
Kineserna kan leverea med olika köldmedier men som std R417a men min tanke är r407c ev. R404
MVH
Tony
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

Utloggad P3i

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kyltekniker
SV: R417a
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2008, 22:15:11 »
Hej!

Det går alldeles utmärkt att köra med 417, skulle du välja något av de andra köldmedierna så behöver du förmodligen byta expansionsventil pga att tryckförhållandena mellan hög o lågtrycksidan blir annorlunda. En annan mycket viktig aspekt är att 417 fungerar tillsammans med både syntet och esterolja. Skulle du byta till annat medium så måste även oljan bytas till esterolja. R22 =syntetolja. Det man ska passa sig för när det gäller 417 är om det sitter en köldmediebehållare i kylkretsen, oljan har då en viss egenskap att lägga sig i toppen av behållaren och aldrig mer komma hem till kompressorn. Kompressorbyte är inte gratis.

Mvh Petri
P=Q*M*C*DT

Utloggad Tony B

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: R417a
« Svar #4 skrivet: 24 januari 2008, 07:17:50 »
Tack för svaret.
Det låter som att det kan vara lite intressant ändå med R417 a.
VP från China direkt är billiga. Så billiga så att man måste testa att köpa några.
MVh
Tony
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: R417a
« Svar #5 skrivet: 24 januari 2008, 17:23:07 »
Nej nej satsa inte på en 417 maskin även hur billig den må än vara.
Dels så är köldmediat lite dyrare än andra och det kommer försvinna inom 5 år skulle jag gissa.
Då e de bättre att stoppa i 407 och köra, effektmässigt så blir de nog ingen skillnad men miljömässigt Thumbsup
Mest kyla men lite värme också

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: R417a
« Svar #6 skrivet: 24 januari 2008, 18:17:07 »
Hej!

Det går alldeles utmärkt att köra med 417, skulle du välja något av de andra köldmedierna så behöver du förmodligen byta expansionsventil pga att tryckförhållandena mellan hög o lågtrycksidan blir annorlunda. En annan mycket viktig aspekt är att 417 fungerar tillsammans med både syntet och esterolja. Skulle du byta till annat medium så måste även oljan bytas till esterolja. R22 =syntetolja. Det man ska passa sig för när det gäller 417 är om det sitter en köldmediebehållare i kylkretsen, oljan har då en viss egenskap att lägga sig i toppen av behållaren och aldrig mer komma hem till kompressorn. Kompressorbyte är inte gratis.

Mvh Petri

tryckförhållandet för R22 är mest likt R407C....vilket kan göra drift med R22 bulb möjlig vid konvertering till R407C, har dock inget med tryckskillnader mellan sug o trycksida och göra !
när jag höll pÃ¥ med R22 sÃ¥ användes mineralolja eller möjligen Alkydbensenolja !.....kanske är det som är syntetolja .. Sc:,h 
R417 består till ca 75-80% av HFC:er....resten är kolväteföreningar, vars enda uppgift är att se till att mineraloljan löser sig med HFC:erna............så oljan inte ska fastna i en recipient !........det är på grund av kolväteföreningarna som effekten sjunker och priset är så högt !!

mvh . ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad P3i

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kyltekniker
SV: R417a
« Svar #7 skrivet: 25 januari 2008, 18:07:36 »
Hej Igen!

Jag skrev visst fel i mitt förra inlägg. Jag menade naturligtvis mineralolja och inte syntetolja som jag skrev. Du verkar ha bra koll på köldmediet o dess procenthalter mm. Jag vet av erfarenhet att oljan har en viss benägenhet att hamna i toppen av köldmediebehållarna, sen vad det beror på låter jag vara osagt. Lycka till med ditt projekt. Thumbsup
P=Q*M*C*DT

Utloggad Znarkozy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kuwait
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: R417a
« Svar #8 skrivet: 26 februari 2009, 20:27:24 »
Köpte en L/V via alibaba med R417. Den fungerade riktigt illa. Antingen var den felfylld eller fungerade inte exp.ventilen som den skulle. Satt Copeland kompressor på den =).
Vilket fall som helst konverterade jag till 407 och den tuffar på. Kondensorn är i minsta laget, så kondenseringstempen stiger ganska ordentligt relativt vattentempen vid lägre förångning än -5.















 
Novis

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!