Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dubbelmantlad VV-beredare i värmepump?  (läst 5126 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad klint2

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Dubbelmantlad VV-beredare i värmepump?
« skrivet: 23 februari 2011, 09:44:28 »
Hej,

Jag har en fråga/fundering som någon kompetent person härinne kanske kan hjälpa mig med...

Jag har en Autoterm 407C Bergvärmepump med en inbyggd dubbelmantlad vv-beredare på 160 liter.
Och jag funderar på hur man tänker när man använder dubbelmantlad vv-beredare i en värmepump...

Iden är ju att returvattnet från radiatorerna ska hjälpa till att värma varmvattnet, och det är ju en god tanke, OM man eldar med olja eller ved och returen ligger på ca 50 grader...
MEN med en värmepump har man ju lägre temperatur i radiatorerna, vilket i mitt fall innebär att normaltemperaturen på returen ligger på ca 25-30 grader. Detta hjälper INTE till att värma varmvattnet!!
Istället så kyler det av varmvattnet i en sån takt att värmepumpen inte får tillräcklig tid att värma upp huset!

Min varmvatten-diff är inställd på att ligga mellan 48-42 grader, och om jag inte använder något varmvatten över huvud taget så sjunker temperaturen från 48 till 42 grader på ca 20 minuter!!!

Jag funderar nu på att montera en extern bra isolerad vv-beredare istället för att komma undan detta problemet.

// Johan


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Dubbelmantlad VV-beredare i värmepump?
« Svar #1 skrivet: 23 februari 2011, 10:00:48 »
Jag tycker symptomen tyder på läckande växelventil. Kontrollera att den verkligen når ändlägena när den växlar.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad klint2

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Dubbelmantlad VV-beredare i värmepump?
« Svar #2 skrivet: 23 februari 2011, 11:29:31 »
Jag har haft en installatör och titta på just växelventilen, eftersom det var min första tanke oxo, och han konstaterade att den fungerade som den ska.

Jag har motionerat den för hand en del, och den går lätt fram och tillbaka, och motorn gör det den ska...

Hur kontrollerar jag säkrast att det faktiskt är fel på ventilen?

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Dubbelmantlad VV-beredare i värmepump?
« Svar #3 skrivet: 23 februari 2011, 11:42:06 »
Med en dubbelmantlad VVB i kombination med växelventil borde innebära att vid värmeproduktion går flödet förbi dubbelmanteln.
Du borde bara ha flöde i genom dubbelmanteln vid VV-laddning.
Eller har Autotherm nån speciallösning.
Tror också att det är växelventilen som inte tätar ordentligt.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Dubbelmantlad VV-beredare i värmepump?
« Svar #4 skrivet: 23 februari 2011, 12:51:43 »
Kan du beskriva hur det fungerar lite mer i detalj? Jag har inte hittat något på Autoterms hemsida om att det skulle finnas pumpar med inbyggd beredare där förvärming av varmvattnet sker med returen från radiatorerna.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad klint2

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Dubbelmantlad VV-beredare i värmepump?
« Svar #5 skrivet: 23 februari 2011, 18:43:46 »
Jag är ingen expert i ämnet...
Men som jag förstår det är funktionen ungefär såhär:

Varmvattnet i beredaren värms upp av en slinga i beredaren.
Växelventilen växlar mellan att värma slingan i beredaren och värma radiatorkretsen.
Sen matas returen från radiatorerna in i yttermanteln, med syfte att hålla varmvattnet varmt...

Så har jag förstått konstruktionen...

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Dubbelmantlad VV-beredare i värmepump?
« Svar #6 skrivet: 23 februari 2011, 19:07:05 »
Enligt manualen till Autoterm finns det ingen slinga i beredaren utan utgående värmebärare från pumpen går via växelventilen till manteln och värmer vattnet i innertanken. Returen från radiatorerna går direkt tillbaka till värmepumpen.

Finns problemet hela tiden eller uppstår det efter stora varmvattenuttag?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad klint2

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Dubbelmantlad VV-beredare i värmepump?
« Svar #7 skrivet: 23 februari 2011, 20:02:19 »
Ok... Jag var 100 på att det var en slinga i den..?

Problemet är hela tiden. Även helt utan VV-användning så sjunker temperaturen fort (ca en halvtimme, 48->42 ºC).

Hur kan jag kolla om växelventilen läcker?

Tackar för hjälpen!

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dubbelmantlad VV-beredare i värmepump?
« Svar #8 skrivet: 23 februari 2011, 20:19:40 »
Jag har AutoTerm 406C frÃ¥n  2005 och där gÃ¥r flödet precis som Roland och Elmer beskriver.
Värmebäraren kommer från värmeväxlaren och via elpatronen till växelventilen, därifrån går den antingen till radiatorer eller dubbelmanteln beroende om den ska göra värme eller VV.
Misstänker ocksÃ¥  växelventil.  Insatsen i  växelventilen är plast i original  och O-ringar som tätar sÃ¥ det  är lätthänt att det har blivit nÃ¥got fel pÃ¥ den.
Har inte någon knep för kontroll.

Utloggad klint2

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Dubbelmantlad VV-beredare i värmepump?
« Svar #9 skrivet: 24 februari 2011, 06:39:36 »
Ok, ja det låter ju onekligen som misstänkt växelventil...

Men, det jag inte förstår är:
Eftersom pumpen måste göra varmvatten så ofta, så hinner den inte värma upp huset tillräckligt, vilket gör att kompressorn går konstant! Alltså den producerar värme hela tiden, endast med avbrott för att värma varmvatten, sen växlar den direkt tillbax till att producera värme direkt igen...

Om då växelventilen läcker så tycker jag att det borde innebära att varmvattnet borde bli varmare..? Eftersom värmen som produceras då "läcker" in till vv-beredaren.

Eller tänker jag galet igen? :)


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Dubbelmantlad VV-beredare i värmepump?
« Svar #10 skrivet: 24 februari 2011, 09:51:15 »
Radiatorvattnet är nästan alltid kallare än varmvattenberedaren sÃ¥ det läcker värme frÃ¥n beredarem ut i radiatorsystemet. Eftersom pumpens effekt minskar med högre temperatur gör det att den mängd värme pumpen kan leverera när den gÃ¥r hela tiden minskar. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Dubbelmantlad VV-beredare i värmepump?
« Svar #11 skrivet: 24 februari 2011, 20:59:26 »
Om det är en kraftig vp du har så kan tempen sjunka några grader efter vv beredning på grund av att värmen från manteln tar en stund på sig att vandra över till vv men efter 30 min ska den inte sjunka mer i alla fall inte snabbt. Vp ska inte behöva göra vv ofta om ingen tappning sker.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Dubbelmantlad VV-beredare i värmepump?
« Svar #12 skrivet: 24 februari 2011, 21:41:19 »
Tar man inte ut varmvatten skall det vara flera timmar mellan varmvattenkörningarna.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad klint2

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Dubbelmantlad VV-beredare i värmepump?
« Svar #13 skrivet: 25 februari 2011, 06:56:42 »
Ja, och det är det definitivt inte... max ca 30 minuter... Tråkigt.

Men ok, så nästa steg för mig är att ta hit installatören igen och byta insats i växelventilen då?

Jag hade tänkt koppla in en extern vv-beredare istället, men det löser kanske inte problemet om växelventilen läcker...

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Dubbelmantlad VV-beredare i värmepump?
« Svar #14 skrivet: 25 februari 2011, 21:23:21 »
Jag hade tänkt koppla in en extern vv-beredare istället, men det löser kanske inte problemet om växelventilen läcker...

Det blir betydligt billigare att fixa till växelventilen jämfört med att skaffa en extra varmvattenberedare. Lägre driftkostnader fortsättningsvis blir det också eftersom pumpen nu producerar värme vid onödigt hög temperatur.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!