Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥g KB in -7grader KB ut -10grader  (läst 3741 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad evert_70

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Energifönster i vedskjul?
LÃ¥g KB in -7grader KB ut -10grader
« skrivet: 14 mars 2012, 13:09:31 »
Hej,

Har några funderingar angående min värmepumpsinstallation.
Hur påverkar den kalla Kb in systemet ?
Finns något att göra åt det?

Elpatronen går igång redan vid några minusgrader.
Ett borrhål till skulle vara läckert, har läst mig till att avgiven effekt skulle öka med 30% om jag får upp Kbin från -5grader till+5grader. Stämmer det i praktiken?
Hur djupt skulle ett nytt parallellkopplat borrhål behöva vara?
Har plats i källaren för "Flowguard" ventiler så jag behöver ingen samlingsbrunn.

Värmepumpen är installerad av förra ägaren 2001, borrhål 100m.
Borrhålet finns inte med på den där borrhålskartan men jag ser mina grannars hål, placering och djup.

Värmepump: Thermia Villa 90, det verkar vara en snikmodell för den saknar display, inställningar görs med potentiometrar på insidan av fronten.
RumBör kan justeras med potentiometer på utsidan fronten. Kan heller inte avläsa drifttid för kompressor, tillsats eller någon temperatur.

Bor i en villa 2 mil norr om Karlstad.
Boyta=120 m2. Temperatur=20 grader.
Källare=120 m2.Temperatur=20 grader.
Garage=50 m2. Frostfritt, kanske +5 grader.
Vinden tilläggsisolerad med lösull.
Elförbrukningen (medel på 5 år) inkl. varmvatten+hushållsel: 20 500kWh

Inställningar (som kan justeras):
Kurva 35
Mintemp 25
Maxtemp 55
Maxretur 48

Värden avlästa när det var -2 grader ute (med IR termometer).
Kb in=-7 grader
KB ut=-10 grader
Fram=35 grader
Retur=29 grader

Det finns en massa andra parametrar men dom är fast inställda.
Hoppas på många fina svar, vet att dom finns därute.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: LÃ¥g KB in -7grader KB ut -10grader
« Svar #1 skrivet: 14 mars 2012, 13:19:35 »
Vad har du för ventilation? Om du har mekanisk frånluft med centralt utsug så kan du sätta dit en frånluftsmodul som eftervärmer brinen lite med hjälp av luften.
http://www.thermia.se/produkter/franluftsaggregat-thermia.asp

Ett annat alternativ är markslinga. Om du har trångt på tomten så kanske en kompaktkollektor skulle funka?
http://www.ivt.se/pages/product.asp?lngID=261&lngLangID=1
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad evert_70

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Energifönster i vedskjul?
SV: LÃ¥g KB in -7grader KB ut -10grader
« Svar #2 skrivet: 14 mars 2012, 13:48:15 »
Har självdragsventilation.
Har trångt på tomten för markslinga.

Tomten gränsar mot en liten höjd med bara skog, man ser berget där gräsmattan tar slut.
Jag tror att berget ligger för nära för kompaktkollektor.

Den där från Thermia har jag inte sett. tummenupp

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: LÃ¥g KB in -7grader KB ut -10grader
« Svar #3 skrivet: 14 mars 2012, 14:35:11 »
Frånluftsmoduler finns hos andra tillverkare också om du vill komma billigare undan...

http://www.vvs-boden.se/nibe-flm-30-franluftsmodul-p-1864.html
http://www.vvs-boden.se/bosch-el-280-franluftsmodul-p-6006.html
« Senast ändrad: 14 mars 2012, 14:36:45 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: LÃ¥g KB in -7grader KB ut -10grader
« Svar #4 skrivet: 14 mars 2012, 17:59:32 »
Det är inte möjligt att få upp temperaturen på ingående köldbärare till +5 grader. Noll till någon plusgrad är vad som är realistiskt. För det behövs det kanske 120 meter borrhål till. Men det skulle öka pumpens effekt med ca 30 %. Ökningen är 4-5 % per grad. 30 % ökning från -5 till +5 grader är förmodligen är det en förväxling med COP som ökar 2-3 % per grad.

Det är nog en standardmodell från den tiden. Pumpar med displayer kom ungefär vid sekelskiftet.

Begriper inte dimensioneringen. Nog för att man snålade på borrdjupet men bara 100 meter????
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: LÃ¥g KB in -7grader KB ut -10grader
« Svar #5 skrivet: 14 mars 2012, 18:52:14 »
Det är inte möjligt att få upp temperaturen på ingående köldbärare till +5 grader. Noll till någon plusgrad är vad som är realistiskt. För det behövs det kanske 120 meter borrhål till. Men det skulle öka pumpens effekt med ca 30 %. Ökningen är 4-5 % per grad. 30 % ökning från -5 till +5 grader är förmodligen är det en förväxling med COP som ökar 2-3 % per grad.

Det är nog en standardmodell från den tiden. Pumpar med displayer kom ungefär vid sekelskiftet.

Begriper inte dimensioneringen. Nog för att man snålade på borrdjupet men bara 100 meter????

Tja, om det är samma Thermia-installatör som brukar installera häromkring (Gagnef) sÃ¥ har jag inte svÃ¥rt att begripa. Grannens 12:a har 450m jordslinga i lätt sandjord.  :::_)
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad evert_70

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Energifönster i vedskjul?
SV: LÃ¥g KB in -7grader KB ut -10grader
« Svar #6 skrivet: 15 mars 2012, 11:46:25 »
Roland, låt oss leka med tanken att jag får upp Kb in 7 grader, så skulle COP öka med 3x7=21%.
Innebär detta att jag kan räkna med att få ca 20% lägre elförbrukning till värmepumpen?

Vad säger ni om elförbrukningen?
Vi är 2 vuxna + 3 barn, uppskattar vv+hushållsel till 9000kWh/år.

Som kuriosa kan tilläggas att förra ägaren som är flygkapten installerade och dimensionerade värmepumpen själv.
Borrhållet var tänkt att vara djupare men borrfirman påstod att det var så högt "mottryck" så man kom inte längre.
Ändå är borrfirman en stor aktör i området.

Om jag nu satsar på ett borrhål till så vill jag ju vara säker på att borrfirman verkligen klarar det djup jag vill ha.

Vad är det som avgör hur djupt man kan borra? Det är ju inte så roligt om det blir som första gången "att de blev inte djupare".
 :)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: LÃ¥g KB in -7grader KB ut -10grader
« Svar #7 skrivet: 15 mars 2012, 14:35:50 »
Det blir mer än 20 % mindre elförbrukning. Pumpens kapacitet ökar vilket gör att elpatronen kommer att gå in vid lägre temperatur vilket minskar elen till den. Svårt att uppskatta vad det kan göra men 5-10 % ytterligare tror jag inte är orimligt.

Förmodligen var det så när man borrade att det kom så mycket vatten att det inte gick att borra längre. Borriggens kompressor klarade inte av det. Sedan chansade man på att mycket vatten betydde strömmande grundvatten vilket skulle kompensera för kort borrhål. Men chansningen gick inte hem.

Samma sak kan hända igen. Det kan vara idé att höra med grannar som har borrat hur det var hos dem.

Klokt att börja fundera över detta nu. Pumpen är mer än 10 år gammal har arbetat hårt, i synnerhet om det är radiatorer som värmer huset, och gått många timmar per år.

Med tanke pÃ¥ att det är 240 m2 som värms verkar elförbrukningen inte sÃ¥ hög. Uppvärmda, dÃ¥ligt isolerade, källare kan dra oerhörda mängder värme men en sÃ¥dan verkar det inte handla om. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad evert_70

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Energifönster i vedskjul?
SV: LÃ¥g KB in -7grader KB ut -10grader
« Svar #8 skrivet: 15 mars 2012, 18:18:47 »
 tummenupp Tack Roland,
Nu har jag ett upplägg och vet vad jag ska tänka på.
Du har rätt i att den har gått väldigt många timmar och det är radiatorer.
Tack igen  tummenupp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!