Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Felsökning av bergvärmepump  (läst 1165 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Urken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Felsökning av bergvärmepump
« skrivet: 15 januari 2021, 23:27:10 »
Jag har en gammal CTC Ecoheat 7.5 som står och brummar i källaren.

Idag när jag kom hem från jobbet så ligger ett larm på: Hög temp brine.
Jag väljer att kvittera larmet och kolla aktuell driftinformation, vilken påstår att brinetemperaturen är 7/59 (in/ut). Tämligen orimligt, varför jag initialt misstänker givarfel.
Testar att köra igång brinepumpen för att omsätta lite vätska och se om temperaturen ändras. Icke. Fortfarande 7/59. Testkör shuntventilen, som till en början endast knäpper till när relät slår till, men inget händer. Bestämmer mig för att gå upp på övervåningen och söka information på nätet.

När jag kommer ned så är allt svart. Säkringarna har gått. Slår till dvärgbrytarna igen och startar bergvärmepumpen. Brinetemperaturen visar fortfarande 7/59, shunten går inte att köra och elpatronen går i högsta hugget för att hålla önskad temperatur på pannan.
Efter ett tag går kompressorn igång och hetgasen når närmare 70 grader, fortfarande ingen större skillnad i brinetemperatur, 7/60.
Testkör shunten igen: den rör sig nu, men extremt långsamt. Två minuter för att röra sig cirka 5 grader.

Typiskt att sådant här skall hända en fredag kväll, mitt i vintern, suck..

Behöver vägledning rörande saker som jag kan testa/läsa på om, så skall jag försöka göra mitt bästa i väntan på tekniker nästa vecka.

Tack på förhand,
eran allas,
Urken!

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Felsökning av bergvärmepump
« Svar #1 skrivet: 16 januari 2021, 09:46:42 »
Kan tyvärr inte något om CTC... Men men..
Går det att lossa ställdonet från shunten och se att det rör sig när det är löst?
Går det att vrida själva ventilen manuellt?
Varför gick säkringarna? Är det säkrat med 10A men elpatron 3/6/9 kW? kan dra mer?

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Felsökning av bergvärmepump
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2021, 14:40:10 »
Hej!
Returgivaren är trasig, jag misstänker tyvärr att den inte kan köras utan denna.
Sen verkar shunten kärva, prova som sagt att motionera den manuellt?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Urken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felsökning av bergvärmepump
« Svar #3 skrivet: 16 januari 2021, 19:24:35 »
Tack för svaren.

Även jag misstänker att temperaturgivare för utgående brine är trasig. Jag skall imorgon testa att byta plats på ingående och utgående givare, då de verkar vara identiska.
Detta torde ge ett bra svar huruvida det är givarfel eller något mer allvarligt.

Tilläggas bör är att bergvärmen fungerar som sig bör nu, bortsett från utgående brinetemperatur. Pumpen verkar inte ta hänsyn till temperaturdifferensen åt detta håll.

En ny temperaturgivare ser ut att kosta dryga 400:-, vilket får anses vara billigt när det handlar om sådana här saker.. befarade ett större hål i plånboken igår kväll när jag kom hem.

Angående shuntventilen så rör den sig nu, men extremt långsamt.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Felsökning av bergvärmepump
« Svar #4 skrivet: 16 januari 2021, 20:05:50 »
vet du vad det är för givare, så går det få tag i betydligt billigare 400 är hutlöst

Utloggad Urken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felsökning av bergvärmepump
« Svar #5 skrivet: 16 januari 2021, 22:33:05 »
Givaren är en 583742302R.

Bifogar en länk för att säkerställa att det är rätt givare.

https://www.rskdatabasen.se/kategori/pannorbrannarevarmepumparkylafjarrvarme/varmepumpar/reservdelartillbehor/6246840-31

De priser jag hittar ligger kring 360-500+. Möjligen att det går att få tag i endast givaren utan kontakt. Nå. 400 må vara hutlöst dyrt för en temperaturgivare, men billigt i sammanhanget om jag lyckas åtgärda felen.
« Senast ändrad: 16 januari 2021, 23:16:41 av Urken »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felsökning av bergvärmepump
« Svar #6 skrivet: 16 januari 2021, 23:54:03 »
Kanske det här går att använda, det är 22 kohms och kostar en bråkdel av det priset du har

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 622
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!