Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Blockera elmätare frÃ¥n att leverera ut effekt ut pÃ¥ nätet?  (läst 1264 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
Sedan några månader har jag 63 solcellspaneler på mitt tak. Nästan alltid när dom levererar el blir det över och det levereras ut på nätet.
När det är "minuspriser" på el antar jag att jag får betala för den elen jag levererar ut då.
Finns det något enkelt sätt att stoppa utleveransen av den elen. Jag vill förstås inte lösa det genom att slå av strömbrytaren för panelerna?
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Du fÃ¥r 60 öre/kwh i skattereduktion  för sÃ¥ld el....sÃ¥ det gÃ¥r med plus iaf

du kan ej blockera försäljningen utan att stänga av växelriktaren
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
Man fÃ¥r bara 60 öre tillbaka upp till den egna förbrukningen.  Producerar man mer än man konsumerar sÃ¥ fÃ¥r man inte 60-öringen för överskjutande del.

Det finns växelriktare som kan dra ner på produktionen istället för att leverera ut på nätet.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig nÃ¥got nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
Är inte negativa priset per kWh lägre än nätersättningsavgiften så blir det fortfarande intäkter.
Här hos mig är nätersättningsavgiften 14 öre/kWh, så det rörliga el priset måste vara lägre än detta innan det hela blir negativt. Detta gäller även om man exporterar mer energi än man importerar, men då får man inte de 60 ören längre.
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/Ã¥r drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/Ã¥r
Braskamin 0 m2 ved/Ã¥r.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
Ã…r 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/Ã¥r 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det är då det är bra med batterier också, då kan man ladda och sedan exportera, det gör att man "förbrukar" lika mycket som man exporterar, och kan tjäna pengar även när det är negativa elpriser.
Det är rätt dåligt ställt med möjligheterna att styra förbrukning/laddning/export beroende på elpriser, rabatter, stöd och battericykelkostnad, så vitt jag vet finns ingen som har tagit fram en flexibel och fungerande lösning.
Vilka invertrar kan strypa exporten vid negativa elpriser, och i sÃ¥ fall kan man justera när skatterabatter, nätnytteersättningar, battericykelkostnader och liknande     som pÃ¥verkar olika i olika elomrÃ¥den och länder? 
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
Det är då det är bra med batterier också, då kan man ladda och sedan exportera, det gör att man "förbrukar" lika mycket som man exporterar, och kan tjäna pengar även när det är negativa elpriser.
Hur menar du nu?  Man kan ju inte med batterier förändra om man exporterar mer än man förbrukar, om det var det du menade?

Däremot kan man ju med batterier ladda billigt och expirtera dyrt.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
OM man producerar mer än 50% av vad man förbrukar så får man ingen mer skatterabatt, men man kan ju exportera HUR MYCKET SOM HELST om förbrukningen består i att ladda batterierna billigt, för att sedan exportera till minuspris och få 60 öre i skatterabatt.
Energibolaget eller skatteverket vet ju inte om min "förbrukning" bestått i att ladda batterier eller köra motorvärmare och tvättmaskin.

I princip skulle man kunna köra sina batterier varje dag oavsett pris på laddning - export - laddning - export - laddning - export, bara för att få ut skatterabatt till max, sommar som vinter, och oavsett man man har solceller eller ej.
Kruxet är bara att cykelkostnaden för laddning troligen är högre än 60 öre/kWh och laddcykel.
Tror man att investeringen kommer att vara olönsam över tid, och att batterikostnaderna kommer ned, eller att man snart har en elbil som kan agera batterilager så kan man ju lika gärna försöka tjäna de ören som går så länge skatterabatten finns.

Skatterabatten kommer självklart bort så snart det är ett faktum att vi har obefintliga eller negativa elpriser hela sommarhalvåret p.g.a. utbyggd vind och solkraft.
Efter det kommer priserna att vara genuint låga hela somarna, och man har ingen egentlig nytta av att spara på batterierna, för så lär det vara under överskådlig tid, om ingen sätter stopp för utbyggnaden av intermittent kraft som levererar som mest när behoven är som minst.

Early adopters som kan cykla sina batterier så snart det är lönsamt kommer ju kunna klå staten och resten av skattebetalarna på ett antal tusen/år i alla fall, så länge skatterabatten finns kvar alltså.

En annan sak att tänka på är förstås elskatt och moms även på el som är gratis eller har ett negativt pris, så den realla vinsten med att ladda för export blir i praktiken 10-25 öre/kWh beroende på vilken elskatt man har.
Kan man ladda batterierna de billigaste timmarna, och sälja under de dyraste kan man kanske få rätt mycket bättre utfall, och det är ju nåt sånt vi hoppas kunna bygga logik för i vår logger.
« Senast ändrad: 02 oktober 2023, 15:29:51 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
Förstår inte alls ditt tänkta upplägg.

1.  Förbrukning 10,000 kWh/Ã¥r
2. Solceller producerar 15,000 kWh/Ã¥r

Man får 60 öre/kWh skatterabatt på 10,000 kWh

3.  Installerar batterier
4. Använder 5,000 kWh för att ladda batterier
5. Producerar 5,000 kWh extra

Dvs förbrukning nu 15,000 kWh och produktion 20,000 kWh.  Det blir fortfarande 5,000 kWh som man inte fÃ¥r skatterabatten för.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Så här fungerar det som jag förstått.
I mitt fall förbrukar vi ca 18 000 kWh/år.
Solcellerna producerar ca 12 000 kWh/Ã¥r.
Av den produktionen kommer vi att exportera ca 6000 kWh/år då vi inte kan använda all produktion själva.
Vi köper alltså 6000 kWh och exporterar 6000 kWh och får 3600 kr i skatterabatt tack vare det.
Det är optimalt för maximal skatterabatt.

Om jag cyklar mina batterier 3 gånger/dygn med laddning från nätet och sedan export så blir det 45 kWh import och 45 kWh export varje dygn, på en månad ca 1350 kWh och på ett år 16425 kWh som både importeras/förbrukas och som exporteras.
Då jag får 60 öre i skatterabatt för allt som exporteras så länge jag importerar lika mycket så kommer cyklingen av batterierna att ge mig yttelrigare 9855 kr i skatterabatt/år.

Energiskatt och moms i SE1 är ca 36 öre, så netto ger varje kWh 24 öre i ren vinst, så i praktiken ger det väl inte mer än ca 3942 kr i reda pengar, OM jag inte kan optimera cyklingen så att jag alltid laddar de billigaste timmarna och säljer de dyraste.
Då dessa prisvariationer oftast bara uppstår 2 gånger/dygn så kan man inte cykla batterierna så ofta, men vinsten blir desto större om elpriset t.ex. är 10 öre när jag laddar och 80 öre när jag säljer.
Då skulle vinsten kunna bli rätt påtaglig, och de veckorna på året när timpriset varierar med flera kronor över dygnet skulle det gå göra sig fina pengar.

Fullt optimerat, med de prisvariationer som varit de senaste åren så tror jag att man skulle tjäna mer på att bara ha batterier än på att ha solceller, speciellt för de som har låg egenförbrukning på sommaren.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
Så här fungerar det som jag förstått.
I mitt fall förbrukar vi ca 18 000 kWh/år.
Solcellerna producerar ca 12 000 kWh/Ã¥r.
Av den produktionen kommer vi att exportera ca 6000 kWh/år då vi inte kan använda all produktion själva.
Vi köper alltså 6000 kWh och exporterar 6000 kWh och får 3600 kr i skatterabatt tack vare det.
Det är optimalt för maximal skatterabatt.
FörstÃ¥r fortfarande inte vad du vill ha sagt....  :::_)

Din förbrukning (innan du skaffade solceller) 18,000kWh.  Solceller 12,000kWh varav 6,000kWh exporteras.

DÃ¥ blir ju din nya förbrukning 12,000kWh och din export 6,000kWh.  Du fÃ¥r avdrag för all din exporterade el och kunde ha exporterat 6,000kWh till om du haft större paneler.

Men vad har detta med batterier att göra?  Din anläggning faller ju inte ens in i den diskuterade "problematiken" där man exporterar mer än man konsumerar (vilket ungefär motsvarar att anläggningen producerar mer än sin tidigare förbrukning).

Vad du sedan nämner om skatterabatt och skatt, sÃ¥ är det ju ett helt annat fenomen, att man fÃ¥r tillbaka mer skatt än man betalar inkl nätavgifter, om man har reducerad energiskatt.  Det kan/borde man naturligtvis rätta till genom att ge de med lägre energiskatt lägre rabatt.  Du kan ju uppmärksamma politikerna pÃ¥ detta...  ;)
« Senast ändrad: 03 oktober 2023, 14:54:03 av Rdx »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 841
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
FörstÃ¥r fortfarande inte vad du vill ha sagt....  :::_)

Din förbrukning (innan du skaffade solceller) 18,000kWh.  Solceller 12,000kWh varav 6,000kWh exporteras.

DÃ¥ blir ju din nya förbrukning 12,000kWh och din export 6,000kWh.  Du fÃ¥r avdrag för all din exporterade el och kunde ha exporterat 6,000kWh till om du haft större paneler.

Men vad har detta med batterier att göra?  Din anläggning faller ju inte ens in i den diskuterade "problematiken" där man exporterar mer än man konsumerar (vilket ungefär motsvarar att anläggningen producerar mer än sin tidigare förbrukning).

Vad du sedan nämner om skatterabatt och skatt, sÃ¥ är det ju ett helt annat fenomen, att man fÃ¥r tillbaka mer skatt än man betalar inkl nätavgifter, om man har reducerad energiskatt.  Det kan/borde man naturligtvis rätta till genom att ge de med lägre energiskatt lägre rabatt.  Du kan ju uppmärksamma politikerna pÃ¥ detta...  ;)

Har inte riktigt satt mej in i denna fråga ännu.

Mitt första mål är att alltid köpa mindre än jag säljer, och jag antar detta räknas per kalenderår?

Om jag sedan säljer tex 2000 kWh för mycket till minuspris 0,05 kr kostar detta 100 kr, = peanuts, ännu.
Sedan får jag fundera hur jag gör då, lurar på en införa rutin med bastubad dagtid när priset är nära noll?
För det kanske finns något "straff" från elhandlarna om man säljer mer än man förbrukar, vet någon?

Därutöver vore det ju bra med mer energibuffertar och smartstyrning, så man kan köpa när priset är lågt och sälja när det är högt, jobbar på detta, men går långsamt för mej....
Egentligen behöver man väl sälja mer än 5 ggr mer än man förbrukar för att gå jämt upp i kronor, då elen varit billig sommartid jmf vintertid. Hade varit bättre att satsa på något annat energislag.
« Senast ändrad: 03 oktober 2023, 18:32:37 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
FörstÃ¥r fortfarande inte vad du vill ha sagt....  :::_)

Din förbrukning (innan du skaffade solceller) 18,000kWh.  Solceller 12,000kWh varav 6,000kWh exporteras.

DÃ¥ blir ju din nya förbrukning 12,000kWh och din export 6,000kWh.  Du fÃ¥r avdrag för all din exporterade el och kunde ha exporterat 6,000kWh till om du haft större paneler.

Men vad har detta med batterier att göra?  Din anläggning faller ju inte ens in i den diskuterade "problematiken" där man exporterar mer än man konsumerar (vilket ungefär motsvarar att anläggningen producerar mer än sin tidigare förbrukning).

Vad du sedan nämner om skatterabatt och skatt, sÃ¥ är det ju ett helt annat fenomen, att man fÃ¥r tillbaka mer skatt än man betalar inkl nätavgifter, om man har reducerad energiskatt.  Det kan/borde man naturligtvis rätta till genom att ge de med lägre energiskatt lägre rabatt.  Du kan ju uppmärksamma politikerna pÃ¥ detta...  ;)

Man får bara skatterabatt på sin export om den inte överskrider det man köper, efter installation kommer jag att köpa ca 6000 kWh och sälja ca 6000 kWh varje år, det är optimalt.
Jag får inte skatterabatt på något utöver 6000 kWh om jag skulle exportera mer än så.
Dessutom sjunker ju den köpta energin då ännu mer, så jag får ännu mindre skatterabatt, det är helt kontraproduktivt att exportera mer än man köper så länge elpriserna inte ligger på mer än 60 öre/kWh. (vilket de sällan gör på sommaren)

Att ladda batterierna och sedan exportera det som laddats in ökar BÅDE köpet av el, OCH exporten, och ger mig således skatterabatt på varje exporterad kWh som tillförs via detta förfarande.

JAg förstår inte vad som är så svårt att förstå i detta resonemang, måste vara att du på något sätt missuppfattat grundregeln om att man inte får exportera mer än man importerar om man vill ha skatterabatten?

Jag ska påminna staten om skatterabatten på el i samma veva som de flyttar huvudkontoren för LKAB, SSAB, Sveaskog och vattenfall till Norrbotten, och när de kommuner som gett bort sina naturtillgångar för sveriges bästa får en del av kakan, typ 1% av omsättningen.
Och när klimatförändringarna gjort att vi inte längre har kallare i norr än i söder.
Eller när man inför en platt skatt på energi, alla betalar lika mycket oavsett vilket energislag man använder, och hur mycket man använder.
Som med TV-licensen.
Inga problem.  tummenupp
« Senast ändrad: 04 oktober 2023, 07:51:04 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
Man får bara skatterabatt på sin export om den inte överskrider det man köper, efter installation kommer jag att köpa ca 6000 kWh och sälja ca 6000 kWh varje år, det är optimalt.
Jag får inte skatterabatt på något utöver 6000 kWh om jag skulle exportera mer än så
Ditt hushÃ¥ll behövde 18,000kWh före solcellsinstallation.  Du skaffar solceller som producerar 12,000kWh varav 6,000kWh exporteras och 6,000kWh används av hushÃ¥llet istället för elbolagets köpe-el som tidigare.  DÃ¥ köper du fortfarande 12,000kWh och exporterar 6,000kWh.

Ditt tak för skatterabatt blir då 12,000kWh, men du exporterar bara 6,000kWh.

Hur skulle dina solceller som producerar 12,000kWh räcka till att sänka ditt eget hushÃ¥lls köpe-el frÃ¥n 18,000kWh till 6,000kWh (minskning med 12,000kWh) och dessutom exportera 6,000kWh?  DÃ¥ har du ju plötsligt plockat ut 18,000kWh ur dina solceller.  Lärt dig trolla med benen?
 
Citera
JAg förstår inte vad som är så svårt att förstå i detta resonemang, måste vara att du på något sätt missuppfattat grundregeln om att man inte får exportera mer än man importerar om man vill ha skatterabatten?
Du har inte tänkt dig tanken attdet är du som har missat nÃ¥got?  ::)

Dessutom uttrycker du väl regeln fel.  Det är inte sÃ¥ att man inte fÃ¥r exportera mer än man köper för att fÃ¥ rabatten överhuvudtaget.  Det är bara den överskjutande exporten som drabbas och inte ger nÃ¥gon rabatt.
« Senast ändrad: 04 oktober 2023, 18:19:44 av Rdx »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189

Om jag cyklar mina batterier 3 gånger/dygn med laddning från nätet och sedan export så blir det 45 kWh import och 45 kWh export varje dygn, på en månad ca 1350 kWh och på ett år 16425 kWh som både importeras/förbrukas och som exporteras.
Då jag får 60 öre i skatterabatt för allt som exporteras så länge jag importerar lika mycket så kommer cyklingen av batterierna att ge mig yttelrigare 9855 kr i skatterabatt/år.

Energiskatt och moms i SE1 är ca 36 öre, så netto ger varje kWh 24 öre i ren vinst, så i praktiken ger det väl inte mer än ca 3942 kr i reda pengar, OM jag inte kan optimera cyklingen så att jag alltid laddar de billigaste timmarna och säljer de dyraste.
Då dessa prisvariationer oftast bara uppstår 2 gånger/dygn så kan man inte cykla batterierna så ofta, men vinsten blir desto större om elpriset t.ex. är 10 öre när jag laddar och 80 öre när jag säljer.
Då skulle vinsten kunna bli rätt påtaglig, och de veckorna på året när timpriset varierar med flera kronor över dygnet skulle det gå göra sig fina pengar.

Fullt optimerat, med de prisvariationer som varit de senaste åren så tror jag att man skulle tjäna mer på att bara ha batterier än på att ha solceller, speciellt för de som har låg egenförbrukning på sommaren.
Men om man exporterar från batterierna så måste man ju förbruka mindre el i huset för att man ska kunna exportera än vad batterierna kan ge? Slår man av all el i huset så kan man ju tömma batterierna som export, men drar huset 1kWh och man kan dra ur 2kWh ur batteriet så exporterar man ju bara 1kWh.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
Det är tydligt att min fråga till er visar att jag har mycket att lära om solceller!

När jag installerade mina solceller i somras var det inte några ekonomiska faktorer som avgjorde hur min anläggning nu ser ut.
Det enda målet jag hade var att jag skulle kunna kunna driva huset (hushållsel och värmepump) en molnig vinterdag utan att behöva köpa någon el. Det har jag väl inte riktigt lyckats med. Framförallt inte om vi diskar, tvättar och steker fläsk samtidigt som värmepumpen går.

Min tanke när jag beställde solcellerna hösten -22 var också att så småningom köpa en elbil och koppla ihop den med huset. Det lär inte bli förrän om flera år med tanke på hur outvecklad V2G-funktioner är inom bilindustrin och laddboxleverantörer. Det verkar inte ens finnas en standard över hur det skall se ut och fungera.

Fortfarande är det min plan men utvecklingen vad gäller stationära batterier och annat som har med solceller att göra lär gå fort den närmaste tiden så det är väl inte otänkbart att det kommer finnas bättre lösningar i framtiden än att koppla ihop en elbil med huset.
« Senast ändrad: 05 oktober 2023, 08:26:34 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!