Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bilbatteriet exploderade!  (läst 5512 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Huddinge

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Bilbatteriet exploderade!
« skrivet: 15 maj 2013, 22:10:54 »
Jag hade ett batteri på underhållsladdning i Garaget. För ett par veckor sedan när jag kom in i garaget hade batteriet exploderat. Bara bottenplattan med lite av sidorna stod kvar på golvet. Hela locket hade farit iväg och syra hade stänkt runt i garaget och runnit ut på golvet. Det var av sluten modell med vätska i. Förr om åren har det hänt någon gång att det blivit vätgasexplosion när det funnits ett hålrum ovanför batteriet, men då har det varit av den gamla ventilerade typen. Jag antar att det har varit en vätgasexplosion inne i batteriet, men jag har inte funnit någon info om troligt fel. Jag har underhållsladdat batterier i 50 år, bla till båt, och inte råkat ut för detta bara det varit välventilerat runt batteriet. Är de moderna slutna batterierna tickande bomber?
Någon här som råkat ut för detta?
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/år
Garage: 900 kWh/år
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1163
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Bilbatteriet exploderade!
« Svar #1 skrivet: 15 maj 2013, 22:17:18 »
Jag hade ett batteri på underhållsladdning i Garaget. För ett par veckor sedan när jag kom in i garaget hade batteriet exploderat. Bara bottenplattan med lite av sidorna stod kvar på golvet. Hela locket hade farit iväg och syra hade stänkt runt i garaget och runnit ut på golvet. Det var av sluten modell med vätska i. Förr om åren har det hänt någon gång att det blivit vätgasexplosion när det funnits ett hålrum ovanför batteriet, men då har det varit av den gamla ventilerade typen. Jag antar att det har varit en vätgasexplosion inne i batteriet, men jag har inte funnit någon info om troligt fel. Jag har underhållsladdat batterier i 50 år, bla till båt, och inte råkat ut för detta bara det varit välventilerat runt batteriet. Är de moderna slutna batterierna tickande bomber?
Någon här som råkat ut för detta?

Låter obehagligt.
Har aldrig råkat ut för detta . Men undrar om du menar batterier typ som är tillslutna å med endast en öppning/lins som visar laddningsstyrka? Förrutom minus å plus polen naturligtvis?

Tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Huddinge

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bilbatteriet exploderade!
« Svar #2 skrivet: 15 maj 2013, 22:19:54 »
Jo det har (hade) en öppning med en lins där det ska vara grönt när det är uppladdat.
« Senast ändrad: 15 maj 2013, 22:22:14 av Huddinge »
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/år
Garage: 900 kWh/år
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Bilbatteriet exploderade!
« Svar #3 skrivet: 15 maj 2013, 22:36:47 »
Otrevligt!
Om syranivån blev låg i en cell p.g.a. något mekanisk problem i batteriet eller med laddaren, så kan ju en gnista från en kortslutning i plattorna fått det att smälla.

Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Bilbatteriet exploderade!
« Svar #4 skrivet: 16 maj 2013, 06:30:09 »
Vad har du för laddare?
Det låter ju extremt otrevligt, hoppas du inte fick några större skador i garaget
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Mekaniker

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bilbatteriet exploderade!
« Svar #5 skrivet: 16 maj 2013, 15:41:48 »
Med fel laddare och/eller defekt ventil så går det väl sådär
Helt slutna batterier kan "korka" om de kokar, har varit liknande diskussioner på andra forum
Har själv inte varit med om det på nya typer men gamla batterier har nog blivit heta så de luktat med fel laddning
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!