Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
VärmepumpsForum Allmänt => Värmepumpar och installationsfrågor. => Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar. => Ämnet startat av: RichardA skrivet 28 januari 2005, 14:58:41
-
Efter installation av jordvärmepump har ett mycket irriterande ljud uppstått i mitt hus. Särskilt vid utetemperaturer mellan 3 till 8 plusgrader. Installatören sa att man skulle kunna installera en volymtank på ca 100 liter för att öka vatten volymen i systemet och därmed möjligen minska missljudet. Ca pris för tanken och installation 6000:- .
Vid installationen av värmepumpen förbereddes uttag för en radiator (med ballofixkranar) i det före detta pannrummet som numera är ganska kallt.
Nu fick jag en snilleblixt : om jag använder mitt 6-7 år gammla rostfria expantionskärl på 120 l och monterar det bredvid värmepumpen, kopplar på dom befintliga uttagen för radiator så får jag ju en volymtank och radiator i ett... eller är jag ute och cycklar ?
-
borde funka beroende på hur du kopplar.
du vill att allt vatten från pumpen ska passera Acktanken innan det går ut till övriga slickor i huset!
-
Precis, se därför till att dra om rören så att utgående ledning från VP:n går in i det rostfria expansionskärlet.
Ut ur exp-kärlet och vidare till övriga radiatorsystemet.
Se till att dra samma rördimensioner som du har i ditt övriga stamnät. (oftast 22 mm)
-
Hej! har samma problem men jag tror att denna lösning kan öka energiåtgången. Du ökar ytan som har kontakt med luften och får därmed större avkylning. Du skall dessutom bibehålla temperaturen hos en större mängd vatten och detta borde höja energiåtgången. Om du skall göra på detta sätt måste du isolera tanken ordentligt
mvh
milliwatt
-
Han skriver ju att han får ack och radiator i ett, vilket är helt korrekt. Jag tror att han ville ha lite varmare i det gamla pannrummet, och det innebär med nödvändighet förluster (== värme till omgivningen)
-
Mja, var det inte för att slippa knäppandet? Så uppfattade jag saken. Men visst, jag kanske missförstod?
mvh
milliwatt
-
Mja, var det inte för att slippa knäppandet? Så uppfattade jag saken. Men visst, jag kanske missförstod?
mvh
milliwatt
Kan inte din browser scrolla tillbaka så att du kan läsa originalinlägget?
Vid installationen av värmepumpen förbereddes uttag för en radiator (med ballofixkranar) i det före detta pannrummet som numera är ganska kallt.
Nu fick jag en snilleblixt : om jag använder mitt 6-7 år gammla rostfria expantionskärl på 120 l och monterar det bredvid värmepumpen, kopplar på dom befintliga uttagen för radiator så får jag ju en volymtank och radiator i ett... eller är jag ute och cycklar ?
Det primära var att fixa knäppningarna, men han ville ju också fixa mera volym och värme.
-
Citat: Kan inte din browser scrolla tillbaka så att du kan läsa originalinlägget?
Jodå! visst kan den det! vad menar du? Lite hård ton från din sida anser jag!
milliwatt
-
Nu byter dommaren här ;)
Killen vill ha stopp på knäppningarna.
Ha har konstaterat ett det är kalt i källaren nu mera.
han förberädde med en avstickare för att montera en radiator i källaren.
han undrar om han kan koppla in an ack där
Svar = nej.
han undrar om han kan andvända ett oisolerat expantionskärl som ack
Svar = ja
troligtvis så vill han inte isolara detta kärl, för han vill andvända spilvärmen til att värma källaren. han skriver inte detta rakt ut, men det är upenbart i mina ögon.
-
Har ditt expansionkärl två anslutningar?
Dom flesta brukar ju bara ha en anslutning.
Om du kopplar in kärlet så är det viktigt att det har tillräckligt stora anslutningar. Bör vara minst 1" för att det ska bli bra. Sen bör det sitta i serie med VB slingan. DVS inte kopplad som en radiator utan fån VP in i exp.kärlet och sedan från exp.kärlet vidare ut i radiatorslingan.
/Johan
-
Problemet med knäppningar är mer svårlöst än det verkar. Knäppningarna brukar komma när vp har laddat klart vv och växlar över på värmesystemet. då skickas en mängd vatten som håller mellan 50-55 grader ut i mindre varma rör. som av värmen utvidgas därav knäppningarna. Man har försökt med tankar, bypaser och fix och trix men oftast inte hittat någon lösning på problemet. Pex-slangar knäpper värst.
-
En acktank i serie med radiatorsystemet samt en extern cirkpump som säkerställer att det alltid finns flöde i radiatorkretsen minimerar dessa störningar.
Nibe installerar inte sina värmepumpar med extern cirkpump varför de dras med detta problem i större utsträckning än t.ex. IVT som ofta monterar extern cirkpump och bypassledning.
Komplettering med ack gör i särskilt besvärliga fall, t.ex. dold ledningsdragning i trossbotten som knäpper mycket.
-
Vad tror ni om att under vv-laddning pyttsar man ut i korta intervaller gradvis varmare vatten ut på systemet. Så att värme-systemet vid vv-laddningens slut inte får denna värmeshock.
-
Vad tror ni om att under vv-laddning pyttsar man ut i korta intervaller gradvis varmare vatten ut på systemet. Så att värme-systemet vid vv-laddningens slut inte får denna värmeshock.
Det enklaste borde ju i så fall vara att sätta en bypass över växelventilen så att en liten del alltid går till radiatorerna. Kondensorn innehåller max 2 liter och om man blandar upp detta i en tillräckligt stor ack borde problemet vara löst. Men om växelventilen är väldigt långsam kan man ju få in mycket mer varmvatten.
-
Jag har läst om flera haär på forumet som blivit av med knäpningarna med att endast montera en ack på 100-200 liter i serie med radiatorerna, utan att ha nån extra cirkpump.
tror cirkpumpen gör väldigt lite nytta då det ändå komer att bli en stor tempskilnad när trevägsventilen växlar över.
-
En liten bypass för "eldningssäsongen" skulle lösa problemet. (Med trimventil så att man kan anpassa flödet efter de enskilda förutsättningar som finns i olika hushåll)
Ex. Sommarkörning=trimventil stängd.
Vinterkörning=trimventil 2.5 varv öppen.
I en större anläggning kanske 3.5 varv behövs.
Genialt PerF !!!
-
men om man sätter en bypass över vx-ventilen så blir det ju cirkulation i vv-tank vid radd-körning. Eftersom radd-temp är lägre så äts vv-tempen upp.
-
men om man sätter en bypass över vx-ventilen så blir det ju cirkulation i vv-tank vid radd-körning. Eftersom radd-temp är lägre så äts vv-tempen upp.
bypassen sitter mot radiatorslingan. ingen bypass mot vv.
-
men om man sätter en bypass över vx-ventilen så blir det ju cirkulation i vv-tank vid radd-körning. Eftersom radd-temp är lägre så äts vv-tempen upp.
bypassen sitter mot radiatorslingan. ingen bypass mot vv.
Det där borde jag nästan testa, jag har lite knäppningar i vardagsrummet. Mest för att det är en intressant idé. :D
-
Kanske en ede som kantas upp av dem som tillverkar växelventiler i samarbete med elektroniktjejerna:
a) pumpen får signal att styra ner tempen till värmeproduktion
b) växelventilen slår succesivt om från VV till värme. Det 'heta ' 50-gradiga vattnet blandas då under omkopplingsfasen, kanske 30 sek, med det 'kalla' 30-gadiga vattnet som golvvärmen antas behöva
Kanske bara en snapside men troligen värd att tänka igenom
(För egen del har vi radiotorer och inga knäppningar.)
-
växelventilen slår succesivt om från VV till värme. Det 'heta ' 50-gradiga vattnet blandas då under omkopplingsfasen, kanske 30 sek, med det 'kalla' 30-gadiga vattnet som golvvärmen antas behöva
Detta förutsätter väl att man har en extern cirkpump som tillåter det varma vattnet att succesivt blandas ut med det kalla radiatorvattnet, i annat fall kommer likväl "hett" vatten att gå ut i radiatorkretsen - om än med litet flöde till att börja med. :-\
-
Om du tänker använda ditt gamla "öppna" exp.kärl så kolla om det är klassat för att trycksättas. Troligtvis har du numera ett sluttet system där trycket är betydligt högre än det rostfria kärlet var tänkt att jobba med. ;)