Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bosch ew 2.0  (läst 6101 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Joksi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch ew 2.0
« Svar #15 skrivet: 09 augusti 2019, 12:27:55 »
Var får du 5300 ifrån?

Men när elen går över 1,50, vilket den gjorde/gör på vintermånaderna och då det är när man använder el eller fjärrvärme spets, så börjsr det bli billigare istället med fjärrvärmen?
Som sagt I vintras låg mitt elpris på som högst 80 öre, dvs ca 30 öre mer än nu, mao 1,58kr istället för 1,28.

Imnebär det inte att fjärrvärme spetsen trots allt är billugarw, just när den väl behövs?

Obegränsad tillgång till varmvatten har jag hört som ett argument också samt mindre enetgispill eftersom värmepumpen kontinuerligt håller vattnet i beredare varmt, oavsett om det används eller inte.
Men om jag säger upp avtalet betyder ju inte det att fjärrvärme centralen eller rören till huset försvinner, jag kan ju alltid teckna nytt avtal om jag skulle vilja köra fjärrvärme i framtiden.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bosch ew 2.0
« Svar #16 skrivet: 09 augusti 2019, 13:21:03 »
Var får du 5300 ifrån?

Du skrev att tidigare förbrukning fjärrvärme är 5300 kWh.
Om man räknar på 1,58 kr/kWh på elen så blir det 1,58 x 5300 = 8374 kr att jämföra med 8542 för fjärrvärmen.

Den enda fördelen med fjärrvärmen är att den troligen håller längre än frånluftspannan, kostnaden för energin är dock högre om man räknar med den fasta kostnaden.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Joksi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch ew 2.0
« Svar #17 skrivet: 09 augusti 2019, 13:31:03 »
Du skrev att tidigare förbrukning fjärrvärme är 5300 kWh.
Om man räknar på 1,58 kr/kWh på elen så blir det 1,58 x 5300 = 8374 kr att jämföra med 8542 för fjärrvärmen.

Den enda fördelen med fjärrvärmen är att den troligen håller längre än frånluftspannan, kostnaden för energin är dock högre om man räknar med den fasta kostnaden.

Jaha, då förstår jag.
Tidigare boendes förbrukning ja, under 2017 (jag flyttade in sommaren 2018), när jag flyttade in var fjärrvärmecentralen inställd på 20c och frånluftsvärmepumpen på värmekurva 4. Mao, de som bodde här då verkade köra på båda systemen samtidigt /parallellt och det tyder ju deras tidigare förbrukningssiffror på, 7000kwh el och 5300 kWh fjärrvärme för ett år. Tyvärr ingen automatisk styrd fjärrvärme spets.

Nu har vi efter 7 mÃ¥nader sen Ã¥rsskiftet  istället förbrukat 4000kwh el och 0kwh fjärrvärme. Pumpen värmekurva stÃ¥r pÃ¥ 3,6 och fjärrvärmecentralen stÃ¥r pÃ¥ Off (5c ftostskydd) och jag har stängt av reglagen pÃ¥ fjärtvärmerören.

Tycker du jag då ska fortsätta så här, och säga upp fjärrvärmen?
Iofs var elen billigare 2017 samt så var tex senaste vintern I södra Sverige väldigt mild.
« Senast ändrad: 09 augusti 2019, 13:35:32 av Joksi »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bosch ew 2.0
« Svar #18 skrivet: 11 augusti 2019, 18:47:27 »
Jag skulle kontakta fjärrvärmebolaget och kolla upp om det går att avbryta abonnemanget på fjärrvärme.
Sen är frågan hur mycket av grejerna som får vara kvar, jag gissar att de stänger av fjärrvärmen på nån låsbar ventil?
Om grejerna får vara kvar vore det bra, det kan ju vara en smidig backup om frånluftsvärmepumpen havererar?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Joksi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch ew 2.0
« Svar #19 skrivet: 15 augusti 2019, 12:28:58 »
Jag skulle kontakta fjärrvärmebolaget och kolla upp om det går att avbryta abonnemanget på fjärrvärme.
Sen är frågan hur mycket av grejerna som får vara kvar, jag gissar att de stänger av fjärrvärmen på nån låsbar ventil?
Om grejerna får vara kvar vore det bra, det kan ju vara en smidig backup om frånluftsvärmepumpen havererar?

Hej igen,

Har kollat upp det nu och förutom uppsägningstid finns inga kostnader med att varken säga upp avtalet eller heller teckna nytt igen framöver om msn ändrar sig (sÃ¥ länge man behÃ¥ller allt I huset). De kommer visst bara ut och pluggar rören sant tar med  mätaren som är deras, resten äger husägaren.

Så sammanfattningsvis bör jag då säga upp avtalet då jag bara har att vinna på det?
Dina uträkningar har väl utgått ifrån att det går att automatisera en fjärrvärmespets och då har du konstaterat att det ibte blir billigare ändå? I mitt fall går det ju inte, antingen kör jag ena eller andra systemet eller hälften hälften typ, men som jag förstår det vinner värmepumpen över fjärrvärmen oavsett?

Då har jag frågor på två andra alternstiv dom vi ibte berört, att tex något av systemen används för tex enbart uppvärmning och det andra för vatten och vice versa. Det borde väl gå att koppla rent tekniskt, men finns det någon vinning på det? Jag har ju läst att de finns tex folk som värmer huset med pumpen, och vatten med fjärrvärme med fördelen att de slipper förhålla sig till begränsad mängd vatten i pumpen. Fast då kandke man ska vara en större familj, och billugarw blir det kanske inte utan bara mer bekvämt och praktiskt?

Utloggad Joksi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch ew 2.0
« Svar #20 skrivet: 15 augusti 2019, 18:32:32 »
Förresten, jag pratade precis med en bosch service partner som i sin tur har pratar med Bosch, och han säger tvärtom att det går att koppla ihop pumpen med fjärrvärme och öven stänga av el-patronen?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bosch ew 2.0
« Svar #21 skrivet: 15 augusti 2019, 21:16:35 »
Bosch kanske har nått fjärrvärme-tillbehör som de inte annonserar om?
För att få detta att funka så måste man göra typ koppla bort elpatron och låta utgången till elpatron starta fjärrvärmen.
Samtidigt ska shunten på Bosch stänga så att kompressorn bara värmer varmvatten då fjärrvärmen värmer huset.
När eltillskottet kopplas bort så ska då frånluftsvärmepumpen ta över hela värmningen av hus + panna som vanligt.
Detta är lite komplicerat och kräver nån form av tillbehör för att styra korrekt.

Men som min beräkning visar så blir inte energikostnaden lägre med detta.
Du kan välja vilken lösning som du vill, jag bara pekar på den energikostnadsmässigt optimala lösningen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Joksi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch ew 2.0
« Svar #22 skrivet: 21 augusti 2019, 10:22:11 »
Bosch kanske har nått fjärrvärme-tillbehör som de inte annonserar om?
För att få detta att funka så måste man göra typ koppla bort elpatron och låta utgången till elpatron starta fjärrvärmen.
Samtidigt ska shunten på Bosch stänga så att kompressorn bara värmer varmvatten då fjärrvärmen värmer huset.
När eltillskottet kopplas bort så ska då frånluftsvärmepumpen ta över hela värmningen av hus + panna som vanligt.
Detta är lite komplicerat och kräver nån form av tillbehör för att styra korrekt.

Men som min beräkning visar så blir inte energikostnaden lägre med detta.
Du kan välja vilken lösning som du vill, jag bara pekar på den energikostnadsmässigt optimala lösningen.

Hej igen,

Ja, det låter helt klart mer avancerat och att det kanske kan kosta mer då än vad det smakar.

Jag får fundera lite på det, men det lutar åt att säga upp fjärrvärmeavtalet speciellt då det inte kostar mig något mer om jag ändrar mig.

Utloggad Joksi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch ew 2.0
« Svar #23 skrivet: 06 september 2019, 12:37:05 »
En liten följdfråga, varför har många hus 16a huvudsäkring medan vårt har 20? Är det kopplat till att vi har värmepump?

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bosch ew 2.0
« Svar #24 skrivet: 06 september 2019, 12:55:09 »
En liten följdfråga, varför har många hus 16a huvudsäkring medan vårt har 20? Är det kopplat till att vi har värmepump?
Absolut! Pumpen med kompressor och elpatron kan dra rejält med ström. Är du sedan sugen pÃ¥ att köra tvättmaskin och torktumlare samtidigt och även laga mat dÃ¥ räcker inte 16A sÃ¥ lÃ¥ngt. Har du huvudsäkringar av porslinsmodell (kanske alla har?)  sÃ¥ är det bara att byta till 16A och prova och se om dom hÃ¥ller.  Prisskillnaden mellan 16 och 20 ampere är inte hutlöst stor men visst finns det pengar att spara.  PÃ¥ mÃ¥nga värmepumpar kan du begränsa effekten pÃ¥ elpatronerna. Det kan även finnas effektvakter att montera.
Jag har oxå 20A och vi har bytt nån huvudsäkring ett par gånger på 7,5år som vi har bott i huset.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad Joksi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch ew 2.0
« Svar #25 skrivet: 03 oktober 2019, 13:43:53 »
Hej igen,

Ville bara skriva av mig lite och samtidigt meddela senaste status.

Jag bestämde mig för att säga upp fjärrvärme leveransen, vartefter jag blev uppringd av någon projektkordinstor som bara ville dubbelkolla läget och anledningen. Då framkom det helt plötsligt att Kundtjänst personalen informerat mig fel, att en uppsägning innebär stora kostnader om jag skulle ändra mig. De kommer komma ut och gräva utanför mitt hus för att plombera rören, kostnadsfritt, men skulle jag igen vilja ha fjärrvärme så ksn dry kosta upp emot 50k att ansluta mitt hus igen... Helt otroligt!

Han avrådde ju såklart från detta, och tyckte det måste vara bättre att använda fjärrvärmen då det är mer miljövänligt samt på lång sikt billugarw eftersom min pump lär inte hålla mer än 10-12 år medan fjärrvärmeväxlaren håller uppåt 25 år....? (känns som han talar lite väl negativt om värmepumpar) Vidare så kostar en ny värmeväxlare mycket mindre än en ny värmepump. I värsta fall får jag bita i det sura äpplet och betala den fasta kostnaden och köra med värmepumpen men se det som en försäkring och flexibilitet att ha tillgång till fjärrvärmen.

Jag står ju inte och faller med 400kr I månaden, men efter årsskiftet höjer de och då blir det 425kr, så de kommer ju bara bli dyrare och dyrare så hur hade ni andra resonerat eller gjort? I mitt huvud känns det samtidigt lite dumt att de ska gräva bort allt och att jag riskerar få betala 50k om jag vill ansluta mig igen med min utrustning. Varken eller känns riktigt bra...

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Bosch ew 2.0
« Svar #26 skrivet: 03 oktober 2019, 14:25:25 »
Det känns ju som utpressning, borde väl gå att "plombera" på annat sätt tycker man
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Joksi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch ew 2.0
« Svar #27 skrivet: 05 oktober 2019, 09:36:05 »
Det känns ju som utpressning, borde väl gå att "plombera" på annat sätt tycker man

Jag har frågat, men det gör dem inte...

Utloggad Joksi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch ew 2.0
« Svar #28 skrivet: 05 oktober 2019, 09:40:39 »
Förresten, snackade med en bekant som undrade om inte mitt system ksnske är inkopplat enliugt nedan.

"När det gäller värmen kan det vara så att värmepumpen och fjärrvärmeväxlaren arbetar växelvis och är parallellkopplade. Värmepumpens kompressor ger ca 1,5 - 2 kW värme och så länge det räcker går cirkulationspumpen i värmepumpen medans den står stilla i fjärrvärmeväxlaren. När sedan temperaturen i värmepumpen sjunker under ett visst gradtal stannar dess cirkulationspump och cirkulationspumpen i fjärrvärmeväxlaren startar. Detta fortgår tills panntemperaturen i värmepumpen åter är så hög att den kan börja skicka ut värmevatten igen osv."

Låter det vettigt? Jag tolkar det som att värmepumpen då aldrig hinner aktivera el-patronen (istället gör att den är bortkopplad), eftersom fjärrvärmen" lurar" den innan..?

Utloggad Joksi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch ew 2.0
« Svar #29 skrivet: 31 oktober 2019, 11:39:46 »
Ingen som har koll på detta?

Jag tänker att det kanske låter rimligt, av det faktum att när båda systemen är igång och jag sänker kurvan max på ena så börjar det andra att tokvärma och vice versa. Alltså, värmepumpen och fjärrvärmeväxlaren verkar ändå inte vara helt fristående, de verkar ju ha koll på varandra på något sätt. Kan det vara det som kallas paralellkopplat?

Som sagt, jag är ju "tvungen" att behålla båda uppvärmningssystemem som sagt och nu när uppvärmningssäsongen ät igång igen vill jag verklugen känna att jag gör på rätt sätt och gör det bästa av situationen...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!