Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Producerad energi  (läst 421 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad menbj0

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Producerad energi
« skrivet: 18 september 2022, 11:29:27 »
Hej, nytt hus, ny pump, IVT Greenline HE C7.
Det verkar finnas väldigt små möjligheter att följa förbrukningen för denna pump. Det enda jag kan hitta är s.k. "Producerad Energi", både för värme, vatten och elspets. Jag kan inte hitta "Förbrukad Energi" vilket känns välidgt konstigt. Någon som vet?
Hus Göteborg: Daikin Caldo XR30, 2018
Hus Lysekil: IVT Greenline HE C7, 2022

Utloggad jagheterfredrik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Producerad energi
« Svar #1 skrivet: 18 september 2022, 13:17:48 »
Fått för mig att det kräver effektvakt som tillbehör

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Producerad energi
« Svar #2 skrivet: 18 september 2022, 16:39:46 »
Eller också sätter man dit en gammal utrangerad elmätare på elkabeln till värmepumpen.

Elbolagen byter då och då ut alla kunders elmätare till modernare varianter. Jag skulle gissa att det byts många elmätare nu när folk vill mäta elförbrukningen per timme och vill börja sälja sin solcellstillverkade överskottsel till elbolaget

Den jag köpte för många år sedan kostade inte många hundra.
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!