Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Dålig fart i fläkten  (läst 1975 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Pider

  • Gäst
Pider
Dålig fart i fläkten
« skrivet: 28 november 2018, 21:38:17 »
Jag har en MSZ-FD35VAH som jag har haft i 7 år. Den sitter monterad i en halvtrappa upp i ett 1,5 plans hus på 158m3.
Jag ville inte först inte montera den i trappen för som jag sade till montören varmluft stiger (varmt på övervåningen....) men han sade att det skulle sitta där, för så satt den på alla andra liknande hus  :o
De första åren fungerade den jättebra tummenupp. Det blev väldigt varmt på undervåningen (som vi använder mest) och klart märkbart ( men för oss godtagbart) några grader kallare på övervåningen.
För tre år sedan märkte jag att det började bli lika varmt på bägge våningsplanen (bra kanske men..) när hösten kom.
Men i år har det blivit väldigt illa, jag har 4 grader varmare på övervåningen än undervåningen.
Luftströmmen ifrån pumpen verkar endast stiga till övervåningen. Jag kör vanligtvis på hastighet 3 (4 max) då den sitter väldigt nära vår tv soffa.
Jag provad att öka fläkten till 4 och då blev det genast varmare på undervåningen och svalare där uppe.
Men då låter den för mkt.
Temperaturen nere steg med 2,5 grader på 2h.  :)
Detta borde innebära att fläkten "inte får iväg luften nog långt"......utan den går uppåt.
Men den fungerade ju de första åren !! och jag har samma inställning nu som då.

Jag har varje år rengjort pumpen själv med köpt avsett rengöringsmedel och väldigt isärplockad pump.
Förra året rengjorde jag även fläkthjulet med topps då det var en hinna med damm på den, men det blev ingen bättre funktion.

Tycker mig inte se att pumpen är skitiga nu och vet inte vad jag skall göra... :o
En fundering jag själv har är om pumpen/lamellerna är så skitig på baksidan pumpen så den inte lyckas "dra med sig" nog med varm luft... Men den ser ren ut...
Den har ju fungerat !!!

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig fart i fläkten
« Svar #1 skrivet: 29 november 2018, 23:52:30 »
Det låter som om den är täpt dvs skitig i lamellerna.
En mer omfattande rengöring kan vara lösningen.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kågeröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i Skåne AB
SV: Dålig fart i fläkten
« Svar #2 skrivet: 30 november 2018, 08:06:22 »
TA isär pumpen  köp en ogrässpruta med munstycke och slang och kapamunstycket till 25 cm  sedan tar du rengöringsmedel   jag brukar köpa grovrent på lantmännen ur oceanserien, det tar allt.   finns även som färdig spraylösning  blandar i 10% köldbäraretanol, men även spolarvätska går bra.  och så  en halv dl klorin. SEdansprayar jag på det med en vanlig sprayflaska.  Ogrässprutan fyller jag med varmt vatten  och sprutar uppifrån och ner, se till så slangen är ren från skit. Jag jobbar som kyl och värmepumpstekniker och gör rent massor av gamla lik emellanåt. S.k service.  Annars ring en firma som gör det det brukar kosta 1500-2000. 
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sålt mitt hus på 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   övriga  fabrikat på marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser på  Facebook.

Pider70

  • Gäst
Pider70
SV: Dålig fart i fläkten
« Svar #3 skrivet: 30 november 2018, 20:16:54 »
Jag har använt Q effect rengöringsmedel minst 1 gång/år. Senaste 2 år har jag dock använt Julas rengöringsmedel.  Så rengöringen tycker jag att jag har skött....
Det har blivit vad jag kan se väldigt rent och effekten har blivit klart bättre, har alltid varit tvungen att sänka någon grad på pumpen efter rengöringen.
Det jag funderar över är om en ”auktoriserad firma” har någon annan teknik eller högre/ bättre tryck på vattnet så rengöringen blir bättre.
Har använt en enklare tryckspruta med hett vatten.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Dålig fart i fläkten
« Svar #4 skrivet: 30 november 2018, 21:30:59 »
Avsyna smutsen noga och försök se vad det är för slags avlagringar, damma sedan av kemikunskaperna från skolan för att välja ett lämpligt rengöringsmedel.

Om det är flottig smuts (matos mm) så kan det vara bra med något tensidbaserat, om det snarare är tjära (från inrykande eldstäder, tobaksrökning mm) så kanske man ska försöka lösa upp den med etanol, isopropanol eller något annat med OH-grupper på, för andra sorters smuts kan andra åtgärder behövas.

Kolla också att lagren för fläkten går lätt, så att inte de har blivit igenkletade och behöver rengöring/smörjning.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig fart i fläkten
« Svar #5 skrivet: 01 december 2018, 10:30:56 »
Jag har använt Q effect rengöringsmedel minst 1 gång/år. Senaste 2 år har jag dock använt Julas rengöringsmedel.  Så rengöringen tycker jag att jag har skött....
Det har blivit vad jag kan se väldigt rent och effekten har blivit klart bättre, har alltid varit tvungen att sänka någon grad på pumpen efter rengöringen.

Det jag funderar över är om en ”auktoriserad firma” har någon annan teknik eller högre/ bättre tryck på vattnet så rengöringen blir bättre.
Har använt en enklare tryckspruta med hett vatten.
Vissa rengöringsmedel är ofarliga...
Professionella kemer och ångtvätt löser det mesta samtidigt som man demonterar huvuddelen av innedelen.
« Senast ändrad: 11 december 2018, 07:05:42 av Rickard »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!