Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rörgenomföring av köldbärare i vägg  (läst 4685 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Snubert

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ljungbyhed
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Rörgenomföring av köldbärare i vägg
« skrivet: 25 december 2004, 11:22:57 »
Hej!

Min kollektorslang leds in till ett förrÃ¥d, där värmepumpen stÃ¥r, genom en yttervägg. I väggen är tvÃ¥ hÃ¥l borrade och genom hÃ¥len är det draget kopparrör som är isolerade med gummi (har glömt vad isoleringen heter nu men är den typen som används för att undvika kondens).  

Hursomhelst visade det sig häromdagen att några möss tydligen uppskattat isoleringen ifråga och att det saknades en hel del som troligen ingår i något musbo numera.

Mössen är kanske illa nog men det som gör mig lite konfunderad är lösningen som sådan (har ej installerat denna del själv). Det är ju inte roligt om det börjar droppa kondens inuti väggen.

Hur ser era lösningar ut? Finns det någon som tänkt ut något smart?

Man kan ju tänka sig att skydda rören med något yttre skydd typ rör eller slang men det vore intressant att höra hur ni eller firmorna som installerat hos er andra gjort.

Tacksam för tips!

/Tobbe
IVT Greenline 9 HT+, installerad våren 2010. 180 meters borrdjup, ca 155 meter aktivt.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Re:Rörgenomföring av köldbärare i vägg
« Svar #1 skrivet: 25 december 2004, 21:12:49 »
Min lösning ser likadan ut som din (jag har gjort det själv). Men eftersom jag inte har problem med möss så är min isolering intakt.

Det som skulle kunna fungera som extraskydd är att kapa ett vanligt avloppsrör (75mm) på längden och lägga halvorna på var sida om isoleringen. Det gjorde jag på en ledning som ligger uta där katterna gillade att klösa i isoleringen. Det fungerade bra där.

Ett annat alternativ är att linda metallnät runt. Hönsnät är för grovmaskigt men funkar kanske om det lindas i flera lager. Annars finns det andra finmaskiga metallnät som lämpar sig bättre (typ putsnät).

/Johan

Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Rörgenomföring av köldbärare i vägg
« Svar #2 skrivet: 26 december 2004, 12:52:12 »
Man borde väl kunna avända samma typ av gnagskydd som man använder på unga fruktträd?
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
Re:Rörgenomföring av köldbärare i vägg
« Svar #3 skrivet: 26 december 2004, 20:31:24 »
Skaffa katter... ;) Vi får bara in döda möss/råttor hos oss... och inget smygtuggande på isolering här inte...

Jag tänkte fylla ut kring mina rör/isolering med fogskum och sedan någon täckplåt på utsidan...

Lite dåligt att installatören inte fixar en tät genomföring... borde ingå... >:(
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad Snubert

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ljungbyhed
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Rörgenomföring av köldbärare i vägg
« Svar #4 skrivet: 27 december 2004, 12:06:21 »
Jag funderar på någon slags rör eller plåtinstallation kring rören. Som sagt känns det inte riktigt bra att det finns sådana här rör i väggen vilka jag inte kan se. Jag tycker det är lite obehagligt när det är kalla rör som det kondenserar på vid minsta läckage i isoleringen.

Som jag ser det hjälper det inte fullt ut med tät väggenomföring heller. Vad händer om mina muspolare tar sig dit via någåt annat hål och börjar mumsa på isoleringen? Det är nästan ännu värre då jag inte kan se vad som händer inne i väggen.

Skumt... Godkänner försäkringsbolagen dessa installationer?
IVT Greenline 9 HT+, installerad våren 2010. 180 meters borrdjup, ca 155 meter aktivt.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Re:Rörgenomföring av köldbärare i vägg
« Svar #5 skrivet: 27 december 2004, 23:25:10 »
Hålen skulle kanske ha "fodrats" med någon typ av plaströr (som passar utanpå isoleringen) innan kopparn drogs igenom.

Lita svårt att i efterhand trä på detta rör men borde gå om man delar ett rör och trär halvorna över röret och genom väggen.

Om det fortfarande "glappar mellan isolering och plastör, fyll utrymmet med fogskum.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!