Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Roland
« skrivet: 22 oktober 2019, 09:15:27 »

Behövs det påfyllning betyder det att det är en läcka någonstans. Det krävs felsökning och reparation först. Begär uppgift om kostnaden innan reparation. Pumpen är 16 år gammal, byte kan vara ett alternativ om det blir en dyr reparation.   
Skrivet av: lejonell
« skrivet: 21 oktober 2019, 23:46:54 »

Den hade stannat i kväll när jag var på jobbet larm pressostat låg.
Startade upp den och kollade glaset helt dött inga bubblor alls vid uppstart. Gasen är R134a enlig skylten.

Det bubblade för några veckor sen beror det på att temperaturen på brine var högre då
Tack för tipsen jag ska ringa och beställa en påfyllning av gas.

Skrivet av: zipp00
« skrivet: 21 oktober 2019, 20:20:10 »

GT6 är hetgasen ut från kompressorn, om den ligger på 100'C så borde arbetstrycket på kompressorn vara ca 25-26 bar samt fram/retur någonstans på 48-49/-44/45'C 
*antar att det är R407C i VP'en*
 
i detta fall så kan man anta att arbetstrycket ligger någonstans mellan 20-22 bar om man kollar på framlednig/returledning 44/37 och då ska hetgas tempen ligga runt 75-80'C i normal fall.

i ditt fall så får kompressorn inte till tillräckligt med kylning (brine in/ut diff för liten) därav den höga hetgas tempen. antar att du har rensat silen till "brine" systemet, inte värmesystemet. 
----------------------------------------------------------------------
saker du kan göra själv:
-öppna säkerhetsventilen på brine behållaren, om det sprutar ur brine så är det luft i systemet. testa att hålla den öppen i några dagar utan att det blir för lite vätska i kärlet!.
-knacka på expantionsventilen med tex en mejsel( tjoka sidan) under drift och lyssna på hur kompressorn beter sig, om kompressorn inte får olika "ljud" är den stabil och OK
-mätt temperaturen på det "tjoka" röret till kompressorn under drift, ska vara runt 5-7'C   

det kan vara gasbrist i systemet som Carl N skriver, då måste kylsystemet fyllas om till rätt mängd.


 
Skrivet av: Per Lu
« skrivet: 21 oktober 2019, 18:29:25 »

Så här ser det ut i mitt synglas när kompressorn startar. Det påstås vara OK
https://www.dropbox.com/s/9a5ywdi2qe23w3u/130210em.mpg
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 21 oktober 2019, 17:05:08 »

Hej!
Det ser tyvärr ut som att det är gasbrist, det finns ett synglas bredvid kompressorn som du kan kolla detta på.
Det brukar bubbla en stund direkt efter uppstart, bubblorna ska försvinna efter en stund när kompressorn går?
Skrivet av: lejonell
« skrivet: 21 oktober 2019, 10:17:03 »

Har en IVT greenline HT C6 från 2003 med ytjordvärme

Första gången larmet kom så kollade jag silen den var inte allas så smutsig men rengjorde den och körde vidare.
Larm igen handkörde då köldbärarpumpen och den lät illa så en ny beställdes och monterades.
Valde att köra den i läge 2 och fick en tempskillnad på ca 3 gr på köldbärarvätskan.

Den gick i dryg vecka så kom samma larm igen kollade igenom anslutningarna på kretskortet för temp och tryckgivarna men felet fortsatte ändå.
Det som förbryllade mig nu var att temp skillnaden på Kb är endast 0,3-1 grad. Läste här på forumet att kolla temp på hetgasen och Vb ut så i morse kollade jag pumpen och trodde den skulle ha löst ut men den har gått sen i går kväll och dom temperaturer som visades nu var.

GT6     100gr
GT 8      44
GT 9      37
GT10     4,8
GT11     4,5

Har läst att skillnad mellan GT6 och GT8 ska vara 20-30gr vad kan felet vara då det är så här stor skillnad är det för lite gas eller är det expansionsventilen eller nåt annat.

Tacksam för alla svar!

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!