Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Utbildning i Kylteknik  (läst 25323 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roine

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vara/Sverige
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ägare av en ComfortZone CE50
Utbildning i Kylteknik
« skrivet: 12 maj 2008, 10:50:50 »
Hej,

Vet inte om detta är rätt ställe för min fråga men jag gör ett försök.

Jag kommer att inom en snar framtid behöva utbildning för att fylla och justera köldmediemängden i värmepumps system.
Är det någon som vet var man kan gå en sådan utbildning.
Länkar till lämpliga kurser motages taksamt.

/Roine
Frånlufts värmepump i Vara (ca 11mil norr om Göteborg) ComfortZone CE50 installerad 2006-04-21. 2 vuxna + 2 barn.
Tidigare årsförbrukning ca 29000 kWh innan tillbyggnad och uppvärmt förråd.
Nuvarande årsförbrukning ca 15500kWh.

1-plan villa byggd 1991, tillbyggt 2005. Uppvärmd yta ca 135m² med vp, garage 28m² elvärme +15°C, förrÃ¥d/kontor ca 10m² med el golvvärme +21°C, Ett uterum pÃ¥ 30m² värms upp under perioden april-september med el golvvärme (komfortvärme till  klinkergolv).

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Utbildning i Kylteknik
« Svar #1 skrivet: 12 maj 2008, 11:09:11 »
Hej Roine!  Här kanske kan vara ett uppslag för dig ev: http://www.iuc-utbildning.se/

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Roine

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vara/Sverige
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ägare av en ComfortZone CE50
SV: Utbildning i Kylteknik
« Svar #2 skrivet: 12 maj 2008, 12:30:11 »
Tack för ett snabbt svar.
Ser ut som om de har den utbildning/kurs som jag behöver! Thumbsup

/Roine
Frånlufts värmepump i Vara (ca 11mil norr om Göteborg) ComfortZone CE50 installerad 2006-04-21. 2 vuxna + 2 barn.
Tidigare årsförbrukning ca 29000 kWh innan tillbyggnad och uppvärmt förråd.
Nuvarande årsförbrukning ca 15500kWh.

1-plan villa byggd 1991, tillbyggt 2005. Uppvärmd yta ca 135m² med vp, garage 28m² elvärme +15°C, förrÃ¥d/kontor ca 10m² med el golvvärme +21°C, Ett uterum pÃ¥ 30m² värms upp under perioden april-september med el golvvärme (komfortvärme till  klinkergolv).

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Utbildning i Kylteknik
« Svar #3 skrivet: 12 maj 2008, 12:38:28 »
Kys äger ett företag incert, info här:
http://www.incert.se/foretaget.htm
som är berättigade för personcertifiering med examinationscentra enligt denna länk:
http://www.incert.se/ec.htm
Flera av dessa har också utbildning.

Sedan kan jag rekommendera att läsa det nya regelverket från 1 jan 2008: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20070846.HTM
speciellt paragraf 31
 ::)

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: Utbildning i Kylteknik
« Svar #4 skrivet: 12 maj 2008, 12:53:23 »
Är det detta du menar som är rekommenderat att läsa:
"Installation och ingrepp i ett köldmediesystem eller i en anordning som påverkar köldmediesystemets funktion får endast göras av den som är ett ackrediterat kontrollorgan och ackrediteringen omfattar att de kunskapskrav som enligt bilaga 4 krävs för arbetet är uppfyllda"...

som avslutas med:

"I fråga om installation av utrustning som innehåller mindre än 3 kilogram köldmedier och som inte förutsätter påfyllnad efter det att köldmediekretsen monterats ihop samt i fråga om CFC, övriga CFC och HCFC gäller första- tredje styckena endast arbete i yrkesmässig verksamhet."

Jag hade för mig att det som står avslutningen hade tagits bort i det nya regelverket, men privatpersoner får alltså fortfarande i viss mån installera sina egna värmepumpar, eller feltolkar jag?
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Utbildning i Kylteknik
« Svar #5 skrivet: 12 maj 2008, 13:55:58 »
Det är det som gäller nu.
http://www.naturvardsverket.se/sv/Produkter-och-avfall/Fluorerade-vaxthusgaser/Aktuellt-om-de-nya-bestammelserna/
"Enligt den nya förordningen ska även privatpersoner som utför en installation omfattas av krav på ackreditering och certifierad arbetsledare. Det gäller dock inte privata installationer som inte kräver påfyllnad av köldmedium i efterhand. Bakgrunden är att det inom arbetet med kommissionens minimikrav för certifiering av personal och företag pågår en diskussion om huruvida installation av utrustning med förfyllda rör ska omfattas av krav på certifierad personal. Den typen av installationer kommer därför att omfattas av krav på ackreditering/certifierad personal tidigast den 4 juli 2008."

Det kan alltså bli lite justeringar i reglerna efter 4 juli då regelverket för certifieringskraven skall vara EU samordnade.

Tänkte också på följande stycke:
" Trots bestämmelsen i första stycket får ett arbete göras av den som i fråga om kyl-, luftkonditionerings- eller värmepumpsutrustningars funktion, drift och skötsel är eller står under arbetsledning av någon som är certifierad av ett ackrediterat certifieringsorgan och certifieringen omfattar att de kunskapskrav som enligt bilaga 4 krävs för arbetet är uppfyllda, om arbetet avser
......
2. åtgärder på stationära enhetsaggregat med högst 3 kilogram köldmedium och som förutsätter ingrepp i köldmediesystemet eller i anordningar som påverkar kretsens funktion (klass 2.2),"

Skaffa dig en certifierad arbetsledare så kan du göra det själv på anläggningar under 3 kg, utan egna certifieringar.

Eller tvärtom: certifiera dig och ha hur många installatörer som helst som jobbar för dig, utan certifiering. Sc:,h


Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Utbildning i Kylteknik
« Svar #6 skrivet: 12 maj 2008, 14:17:36 »
Och om man är enmansföretagare....

och arbetsleder sig själv??

Byråkrater!!
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad P3i

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kyltekniker
SV: Utbildning i Kylteknik
« Svar #7 skrivet: 19 oktober 2008, 20:36:23 »
Hej!
Jag har läst på IUC och rekomenderar skolan starkt! Men förbered dig på en tuff utbildning! Inget vilohem där inte. Ha d bra.
P=Q*M*C*DT

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Utbildning i Kylteknik
« Svar #8 skrivet: 19 oktober 2008, 21:04:29 »

Skaffa dig en certifierad arbetsledare så kan du göra det själv på anläggningar under 3 kg, utan egna certifieringar.

Eller tvärtom: certifiera dig och ha hur många installatörer som helst som jobbar för dig, utan certifiering. Sc:,h


Är det inte så det funkar med elbehörighet? Lite konstigt är det, en behörig med rymligt samvete kan släppa ut "vem som helst" att jobba.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Nettovärmepumpar

  • I branschen
  • Kan värmepumpar
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nettovärmepumpar
    • www.nettovarmepumpar.se
SV: Utbildning i Kylteknik
« Svar #9 skrivet: 14 december 2008, 15:22:55 »
Hej!

Det som nu gäller är Eu regler!


Sverige har vissa krav! Om man kommer från ett annat land så har man sitt "körkort" detta kan man köra bil på i Sverige!

Men man måste följa Svenska lagar!


Dvs det är fullt tillräckligt med ett bevis på att man har det som EU kräver i fråga om att utföra köldmedieinstallation!

Man behöver alltså ingen ackreditering!
« Senast ändrad: 14 december 2008, 15:25:05 av Nettovärmepumpar »
"To be or not to be" Hamlet!
"Do be do be do be" Frank Sinatra!

Utloggad McDiezel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Utbildning i Kylteknik
« Svar #10 skrivet: 31 december 2008, 15:26:32 »
Men dock behövs att man är ackrediterad för att införskaffa köldmedium, om jag förstod det rätt när jag tog 3.2 tidigare i år.
Verkar fortfarande råda en del förvirring kring EU-reglerna.
Räknas det inte i MW räknas det inte.:-)

Utloggad BillyBob

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Utbildning i Kylteknik
« Svar #11 skrivet: 02 februari 2009, 10:45:14 »
Hej!

Det som nu gäller är Eu regler!


Sverige har vissa krav! Om man kommer från ett annat land så har man sitt "körkort" detta kan man köra bil på i Sverige!

Men man måste följa Svenska lagar!


Dvs det är fullt tillräckligt med ett bevis på att man har det som EU kräver i fråga om att utföra köldmedieinstallation!

Man behöver alltså ingen ackreditering!

Nja, skulle jag säga som kommentar till detta. EU sätter egentligen inte kraven, utan varje enskilt medlemsland gör det utifrån de min.kriterier som fastlagts inom EU. Faktiskt en viss skillnad. Uppfyller du sedan t ex de krav som ställs av Storbritannien (bara för att ta ett land i mängden) ska du också få arbeta med motsvarande i Sverige. Få länder kommer att kräva ackreditering, troligtvis inte något. Däremot ska du uppfylla kraven i det aktuella landet, vilket åtminstone lär innebära att du ska ha ett registrerat företag i det landet och åtminstone uppfylla några tekniska krav. Så, med detta satt. Visst, svensk ackreditering kommer inte att vara nödvändig. Men det är inte detsamma som att det bara är att tuta och köra helt fritt.

Utloggad watt is power

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Utbildning i Kylteknik
« Svar #12 skrivet: 15 februari 2009, 17:19:42 »
Hej
Det verkar som om det florerar mycket tyckande och gissande om det här med ackreditering, så jag frågade SWEDAC och Naturvårdsverket...dom borde ju veta :,v(
Svaret blev att det är ingen som riktigt vet... ännu.
Svaren nedan är direkt citat på min fråga om det behövs någon ackreditering för att installera en luftvärmepump yrkesmässigt i en villa.

"Vilka regler som gäller på området beror också på när den installeras, före eller efter 4 juli 2008. Dessutom är regelverket under omarbetning och man vet inte riktigt hur det i framtiden kommer se ut."

Naturvårdsverket ansåg att det enklaste är att vända sig till sin kommun. Kommunen är tillsynsmydighet och ska därför vara insatt i vad som gäller.

Har ännu inte frågat kommunen vad som gäller, jag återkommer med det svaret.

Utloggad McDiezel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Utbildning i Kylteknik
« Svar #13 skrivet: 16 februari 2009, 14:20:05 »
Så som det har verkat att EU-regelverket ska se ut men som ännu inte är riktigt klart så var tanken att man inte behövde vara ackrediterat företag såsom fallet har varit i Sverige men då MÅSTE man ha certifiering för installation.
Det är inte säkert att det kommer att bli så iheller, verkar ha diskuterats fram och tillbaks inom EU.
Kanske förblir en liknande gräns vad gäller installationer för hemmabruk på 900g eller liknande.
Det är bara spekulationer och inga direktiv har kommit på någonting alls ännu.

Mvh

Erik
Räknas det inte i MW räknas det inte.:-)

Utloggad JohanD

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Utbildning i Kylteknik
« Svar #14 skrivet: 20 januari 2011, 08:33:58 »
Hej,

Jag kan bekräfta att IUC:s kylteknikerutbildning är riktigt bra.

Deras utbildning till kyltekniker finns för närarande i både Katrineholm och Stokcholm. IUC har även andra utbildningar.

Här finns info om IUC. http://www.studiekanalen.se/Utbildare/skola/IUC-Installatorernas-utbildningscentrum.html

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Utbildning i Kylteknik
« Svar #15 skrivet: 20 januari 2011, 08:48:25 »
Men dock behövs att man är ackrediterad för att införskaffa köldmedium, om jag förstod det rätt när jag tog 3.2 tidigare i år.
Verkar fortfarande råda en del förvirring kring EU-reglerna.

Numer kan du handla köldmedier utan ackreditering. AGA t.ex. levererar från sina depåer om du har gasavtal med dem. Annars finns ju Ahlsell, Onninen, Kylma osv.

Ackreditering betyder inte mycket idag utan är en kvarleva från förr där man vill fortsätta suga lite pengar ur företagen. Det som gäller idag är personcertifiering som beskrivits tidigare i tråden.
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Utbildning i Kylteknik
« Svar #16 skrivet: 20 januari 2011, 10:58:43 »
Den gamla ackrediteringen lever kvar på dispens fram till 3/7, sen är det bara person- och företagscertifiering som gäller.

För att fortsätta paragrafrytteriet (man skulle ha blivit advokat...  :) ):

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20070846.htm:
9 § Det är förbjudet att leverera köldmedium som utgörs av f- gaser till andra mottagare än

1. den som enligt bestämmelserna i denna förordning får fylla på f-gaser i kyl-, luftkonditionerings- och värmepumpsutrustning,
2. den som tillverkar kyl-, luftkonditionerings- och värmepumpsutrustning som innehåller f-gaser,
3. den som bedriver verksamhet för forskning, utbildning och utveckling av kyl-, luftkonditionerings- och värmepumpsutrustning om f-gaserna är avsedda för sådan utrustning,
4. den som bedriver verksamhet för rening eller destruktion av f-gaser, eller
5. Försvarsmakten, Försvarets materielverk eller Fortifikationsverket, om f-gaserna är avsedda för dessa myndigheters verksamhet.

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!