Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Daikin bergvärmepump, Officiell trÃ¥d.  (läst 308003 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: daikin bergvärmepump
« Svar #15 skrivet: 07 maj 2013, 09:41:59 »
Mmm, och dessutom, första varvet som KB cirkulerar så är det som regel varmare än det blir efter ett varv, eller rättare sagt, KB-in sjunker succesivt i början av en belastningsperiod.
Över tid är det dock främst energiuttaget i förhållande till effektuttaget som avgör KB-in, vid ett likadant energiuttag så bör man få högre inkommande KB om man tar ut energin med lägre effekt.
Det skulle dock kunna vara aningen effektivare med on/off så längre drifttiderna är så korta att brine bara hinner cirkulera ett varv.
Jag tror dock att värmeövergångsmotståndet i slang och växlare gör att det blir sämre verkningsgrad ju högre effekt man tar ut, även med intermittenta driftsperioder.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: daikin bergvärmepump
« Svar #16 skrivet: 07 maj 2013, 11:11:46 »
Rickard:

Testproblematiken hos SP:
Dagens maskiner är specade enligt 0/35 alt. 0/50 °C
Det betyder att när vi stoppar in maskinen i testriggen så kommer den att jobba mot en köldbärar tank som konstant håller 0 °C.
Detta är SP´s utformning för att garantera en konstant temp. på brine vid mätningar av befintliga maskiner,
Då en inverterstyrd maskin kyler ner brine mindre i verkligheten så bör även brinetemp. höjas i test rigg för att få fram ett riktigt testresultat, detta är något som SP ej kan i dagsläget.

Roland:
Det är riktigt att ett högre COP betyder att KB blir kallare, men det gäller endast om du ej gör andra förändringar i maskinen.
Betänk att vid dellast så är både kondensor/förångare överdimensionerade och det höjer systemets inre verkningsgrad.
Det är inte att blanda ihop med effektuttag från borrhål.

Vi kan sitta och teoretiskt räkna fram tempskillnader mellan olika system men siffrorna jag talar om kommer från en längre tids körning i fält.

Rickard: Det är inte några reklambilder jag tänkte på att visa utan mer lite bilder från testriggar och allmänt vissa konstruktionslösningar som kan vara intressanta för vissa läsare.
Produkten kommer att vara tillgänglig på vår hemsida efter sommaren.

Mvh

Daikin

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: daikin bergvärmepump
« Svar #17 skrivet: 07 maj 2013, 11:55:53 »
OK, testriggar och dokument som inte är tillgängliga på annat sätt är helt OK.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: daikin bergvärmepump
« Svar #18 skrivet: 07 maj 2013, 13:40:25 »
Roland:
Det är riktigt att ett högre COP betyder att KB blir kallare, men det gäller endast om du ej gör andra förändringar i maskinen.
Betänk att vid dellast så är både kondensor/förångare överdimensionerade och det höjer systemets inre verkningsgrad.
Det är inte att blanda ihop med effektuttag från borrhål.
Det är riktigt att förångare och värmeväxlare utnyttjas bättre i en invertermaskin men det är inte relevant i en diskussion som rör förhållandena i borrhålet och omgivande berg. Jag skulle gärna vilja ha lite mer fakta på bordet än ett ospecificerat påstående att köldbärartemperaturen kan stiga med upp till 4 grader, ett påstående som jag tycker strider mot all teori för hur borrhål fungerar under normala förhållanden.

 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: daikin bergvärmepump
« Svar #19 skrivet: 07 maj 2013, 14:46:55 »
Det är riktigt att förångare och värmeväxlare utnyttjas bättre i en invertermaskin men det är inte relevant i en diskussion som rör förhållandena i borrhålet och omgivande berg. Jag skulle gärna vilja ha lite mer fakta på bordet än ett ospecificerat påstående att köldbärartemperaturen kan stiga med upp till 4 grader, ett påstående som jag tycker strider mot all teori för hur borrhål fungerar under normala förhållanden.

 

Kan bara instämma, om man beaktar energibalansen så kommer den värme som huset behöver antingen från borran eller från husets elcentral. Högre COP innebär att större andel av energin kommer från borrhålet jämfört med elcentralen. Om man tar ut större andel av tillförd energi från borran så kan inte temperaturen på borrhålet stiga.

Om man nu har uppmätt sÃ¥na effekter sÃ¥ tror jag pÃ¥ att man antingen mäter fel eller inte har samma förutsättningar dÃ¥ man jämför.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: daikin bergvärmepump
« Svar #20 skrivet: 07 maj 2013, 18:55:29 »
Det man jämför här är att ta ut ett visst antal kWh intermittent, t.ex. under 50 % av tiden, eller att ta ut ett något högre antal kWh kontinuerligt. Är inte skillnaden i uttagna antal kWh alltför stor kan jag mycket väl tänka mig att det blir högre köldbärartemperatur trots att värmeuttaget är större.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: daikin bergvärmepump
« Svar #21 skrivet: 07 maj 2013, 20:52:25 »
Om man tänker intermittent uttag så är ju oftast KB-temp lite högre då kompressorn precis startat och KB gör första vändan i kollektorn.
Sen sjunker ju KB-temp för varje varv tills kompressorn stannar eller om man når nått absolut minvärde.
Men då måste man ju jämföra KB-medeltemp för intermittent drift mot KB-temp vid kontinuerlig drift och motsvarande dellast på en inverter.
Jämför man KB-sluttemp vid intermittent drift med KB-temp vid dellast så är ju inte jämförelsen riktigt rättvisande.
« Senast ändrad: 07 maj 2013, 20:54:06 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: daikin bergvärmepump
« Svar #22 skrivet: 07 maj 2013, 21:14:28 »
Hur styrs varma cp i pumpen eftersom effekten varierar bör ju även hastigheten på cp variera så att deltat hålls lika hela tiden eller Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: daikin bergvärmepump
« Svar #23 skrivet: 07 maj 2013, 21:46:40 »
Mmm, för att få riktigt ekonomisk drift på en inverter är det av största vikt att båda cirkpumparna är av senaste självreglerande snitt, annars kan fort driveffekterna från cirkpumparna göra att COP blir dålig trots hög verkningsgrad i själva kylprocessen.
Det är i alla fall min bestämda uppfattning, man kan ju inte låta en 200 W cirkpump på kalla sidan gå när invertern dragit ned till minvarv, 3 kW, utan att det påverkar COP negativt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: daikin bergvärmepump
« Svar #24 skrivet: 08 maj 2013, 12:40:43 »
SCOP på 5.0 låter högt, de bästa bergvärmepumparna idag kommer inte ens upp till 4.0 mot radiatorer.
Visst gällde det här mark/bergvärme?

http://energimyndigheten.se/sv/Hushall/Testerresultat/Testresultat/Bergvarmepumpar-november-2012/?productGroupId=144&productTypeVersionID=318&productTestId=1080&tab=2

Wiessmann on/off har SCOP 4,9, varför det inte kan vara någon omöjlighet för Daikins pump att leverera SCOP 5,0.

Är det SP som testar för Energimyndigheten, så håller jag med Daikin_. Det finns brister hos de som testar värmepumparna.

Jag har belyst dessa felaktigheter gällande Energimyndighetens test:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=49318.msg497523#msg497523

 

Utloggad Nepal

  • Värmpumpkunnig
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: daikin bergvärmepump
« Svar #25 skrivet: 14 maj 2013, 17:39:45 »
Fant denne på engelsk..

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: daikin bergvärmepump
« Svar #26 skrivet: 19 maj 2013, 10:00:17 »
Dokumentet Nepal har hittat är ett lite konstigt dokument. Det nedre diagrammet är felritat. På y-axeln står det Capacity (kW) men det finns en annan skala också, som hänför sig till de färgade ytorna, som inte anges, nämligen producerad värme (kWh). Vid mycket låga utetemperaturer har den som gjorde diagrammet tänkt sig att all värme kommer från tillsatselen men så är ju inte fallet. Värmepumpen går ju hela tiden, större delen av effekten kommer att levereras av den. Den brunfärgade ytans höjd i förhållande till den gråa kommer därför aldrig att kunna bli större än tillsatselens effekt dividerad med total effekt. Med en effekttäckning på 60 % ,som det ser ut att vara, kan aldrig den bruna ytans höjd bli högre än 60 % av den gråa ytan och det är vid DUT. Går man åt höger i diagrammet blir förhållandet allt lägre, behovet av tillsatseffekt minskar ju när utetemperaturen stiger. Att man har ritat diagrammet på det sätt som är gjort beror säkert på att tillsatselen normalt står för en så liten del av värmebehovet att den brunfärgade ytan skulle bli ytterst liten i förhållande till den grå ytan. Även för min klent dimensionerade pump står tillsatselen bara för 3-4 % av totala värmebehovet.

Linjerna i diagrammet jämför Daikinpump med en on/offpump med lägre kapacitet med motiveringen att den kan övervarva pumpen. Jag har inte lyckats hitta hur man anger kapaciteten men jag tvivlar på att effektbeteckningen anger den effekt som avges när kompressorn drivs med 50 Hz.

De övre diagrammen visar utgående köldbärartemperatur vid dellast. Det är lite oklart för mig hur man ska tolka diagrammen, om köldbärartemperaturen i fallet on/off är mätt vid kontinuerlig drift av köldbärarpumpen eller inte. Någon som har en förklaring?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: daikin bergvärmepump
« Svar #27 skrivet: 25 juni 2013, 08:35:58 »
Ja, då var det dags med lite mer information.

: Roland:
Det publicerade diagrammet är endast en förhandsversion som egentligen inte skall distribueras ännu.
Målgruppen är konsument och diagrammen är uppritade för att påvisa fördelarna med inverterdrift i de flesta normalfall.
Elpatronen jobbar samtidigt med kompressorn i detta fall, men som sagt: lägg ej ner detaljgranskning på dokumentet då det är endast en schematiskt jämförelse.

Vad gäller köldbärarpumpen så går den intermittent i on-off maskinens fall.
Felet många gör är att man tittar på temp i off resp. on läge och drar ett snitt av dessa temperaturer.
Men det är endast i drift som du kan ta del av temperaturen i köldbäraren, vad den har för temp. vid avslagen kompressor spelar ingen roll för cop (förutom direkt vid uppstart)

Bifogat visar jag en bild på en av konstruktionslösningarna Daikin har tagit till för att få bukt med ljudet.
Det stora problemet med inverterdrift är att störfrekvensen förändras hela tiden så att det blir svårt att få ordning på resonanser i maskinen.
Nytänkande i denna fråga är att hela kompressormodulen är en flytande konstruktion som är frikopplad från maskinen.
På så sätt har man lyckats att få ner ljudet till 32 dB vid nominell effekt (10kW) och betydligt tystare i det nedre effektområdet.
Förlusterna i inverterstyrningen har minimerats genom omprogrammering av styret och de förluster som uppkommer återvinns genom förvärmning av brine som kyler tyristorerna.
En positiv effekt är nu att minsta volym i vattenkretsen är nu nere på 20 Liter.

Rickard: COP vid lÃ¥glast ligger pÃ¥ >5,7 

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: daikin bergvärmepump
« Svar #28 skrivet: 25 juni 2013, 09:08:00 »
Visst Roland.
Det borde se ut som i bilden nedan.
Men det grÃ¥ fältet förstÃ¥r jag mig inte alls pÃ¥, antingen är det nÃ¥gon helt okunnig som ritat diagrammet, eller sÃ¥ finns det ett mycket märkligt energi/effektbehov som minskar när det blir kallare ute.  Sc:,h
« Senast ändrad: 25 juni 2013, 09:16:59 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: daikin bergvärmepump
« Svar #29 skrivet: 25 juni 2013, 09:56:09 »
Rickard:

det är viktat där antal dagar är inräknat.
Helt enkelt ett energibehov över året.
När det är kallt så ökar effekt behovet men antalet dagar är litet och då blir energibehovet vid de olika temperaturerna mindre.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!