Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Uppdateringar till 5 Ã¥r gammal Altherma 6 kW?  (läst 3524 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svartöra

  • Efterkonstruktör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Uppdateringar till 5 år gammal Altherma 6 kW?
« skrivet: 13 september 2014, 23:20:39 »
Nu har jag haft Altherman i 5 år (sedan aug 2009) och den har bara tjuvstannat en gång. Rätt bra får jag säga!

Jag roade mig nyligen med att byta originalcirkpumpen nyss till en Grundfos Alpha2 och det verkar ha blivit ett lyft - mycket tystare, drar 1/4 av energin och har en liten flödesmätare inbyggd.

Nu är frågan om det finns fler "uppgraderingar" man kan göra? Jag antar att det inte finns någon nyare mjukvara?

Kontaktorerna smäller som pistolskott så dem har jag funderat på att byta. Någon som vet tillverkare och artikelnummer på tysta ersättningskontaktorer? Alternativt får jag montera dem i en separat kapsling utanför hydroboxen, och då finns det ju mycket att välja på.

Är det någon som vet vilket protokoll som används mellan kontrollpanelen och styrkortet? Om man nu skulle få lust att hacka lite..
120 m2 enplans trähus (Modulent) byggt -82 i sv Göteborg. Daikin Altherma L/V 6kW (200 L VVB) installerad aug 2009. Totalförbrukning 2008 cirka 20 MWh (enbart elpanna), 2009 15 MWh, 2010 13 MWh (varav 6,5 för vp+vv), 2011 11 MWh (4,8 till vp+vv)

Utloggad Lussebulle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 176
  • Karma +0/-0
  • Ururu-Sarara Emura Nexura Caldo Origo Altherma
SV: Uppdateringar till 5 år gammal Altherma 6 kW?
« Svar #1 skrivet: 14 september 2014, 02:25:41 »
Det sitter siemens sidledsflyttande kontaktorer numera. Vet dessvärre inget artikelnummer.
Daikin, vad annars?

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Uppdateringar till 5 år gammal Altherma 6 kW?
« Svar #2 skrivet: 15 september 2014, 15:37:00 »
Om jag har förstått saker rätt så kan du sätta i ett styrkort från en 8kw modell i din 6a, och vips har du en 8 kw pump. Det skulle jag göra... :) Beroende på vad kortet kostar såklart.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad svartöra

  • Efterkonstruktör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Uppdateringar till 5 år gammal Altherma 6 kW?
« Svar #3 skrivet: 15 september 2014, 21:56:57 »
Det sitter siemens sidledsflyttande kontaktorer numera. Vet dessvärre inget artikelnummer.
Och dessa tickar tyst som en klocka? Tänker på kontaktorerna i spisen, de switchar ju liknande effekter men ger inte ifrån sig mer än ett försynt tick.
120 m2 enplans trähus (Modulent) byggt -82 i sv Göteborg. Daikin Altherma L/V 6kW (200 L VVB) installerad aug 2009. Totalförbrukning 2008 cirka 20 MWh (enbart elpanna), 2009 15 MWh, 2010 13 MWh (varav 6,5 för vp+vv), 2011 11 MWh (4,8 till vp+vv)

Utloggad svartöra

  • Efterkonstruktör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Uppdateringar till 5 år gammal Altherma 6 kW?
« Svar #4 skrivet: 15 september 2014, 21:59:25 »
Om jag har förstått saker rätt så kan du sätta i ett styrkort från en 8kw modell i din 6a, och vips har du en 8 kw pump. Det skulle jag göra... :) Beroende på vad kortet kostar såklart.
Intressant hack, men först skulle jag behöva en volymtank för redan idag får jag täta start och stopp under vår och höst då den går på automatik (det löser jag idag genom att ställa in en fast temperatur, något högre än vad som behövs)
120 m2 enplans trähus (Modulent) byggt -82 i sv Göteborg. Daikin Altherma L/V 6kW (200 L VVB) installerad aug 2009. Totalförbrukning 2008 cirka 20 MWh (enbart elpanna), 2009 15 MWh, 2010 13 MWh (varav 6,5 för vp+vv), 2011 11 MWh (4,8 till vp+vv)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!