Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VAH, IVT 12 GR-N eller Panasonic HE9GKE?  (läst 5489 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad K.G.

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Hej!

Vi bor två personer i en friliigande sutterängvilla med ca 150 m2 per våningsplan (dvs totalt ca 300 m2) i Södertälje med direktverkande el som uppvärmningssystem. Vår årsförbrukning inkl hushållsel och varmvatten ligger på ca 36 000 kWH.

Har efter en del efterforskningar på detta eminenta forum kommit fram till att vi bör skaffa två separata luftvärmepumpar (+två separata utedelar), en på vardera plan. Valet står nu mellan följande tre modeller:

1. Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VAH (2 st)

2. IVT Nordic Inverter 12 GR-N (2 st)

3. Panasonic HE9GKE (2 st)

Vilken skulle ni rekommendera? Fördelar/nackdelar?

Vore jätteschysst om någon har tid att ge en lekman på området råd i denna fråga!! :)

/Vänliga hälsningar K.G.

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej K.G.

Du kommer säkert vara nöjd oavsett vilka maskiner du väljer. Alla är mycket bra
värmepumpar och kommer ge en mycket bra besparing. Personligen väljer jag
ME's nya FD maskin men för den lilla slanten extra så hade jag nog satsat på FD35:an

Den ger ruggigt med kW även vid kallare väderlek och är nog en 'testvinnare' enligt
många här på forumet. Hur den ligger i paritet med IVT's maskin vet jag inte fast
IVT's maskiner är ju även dom mycket bra. HE9:an har jag själv haft i ett år 'på prov',
och tycker det är en mycket bra värmepump.

Lycka till,

BjörnK

PS!! Jag raderade två av dina inlägg eftersom det inte är nödvändigt med dubbla/trippla inlägg ;)

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Rätt tillämpning tycker jag.

Gissar att du kommer att spara ungefär lika mycket på helårsbasis för alla tre modellerna. (Några har bättre effekt, några bättre effektivitet, men det jämnar ut sig på helår).

Jag skulle kolla runt en del på priset för 2st samtidigt installerade. Och ta det lägsta priset.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad K.G.

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Tack för snabba svar!

Björn K, är det inte risk att FD35:an är för stor och det blir många start/stopp med den jämfört med den lite mindre FD25:an?

K.G.

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
Det er hva slags minimumseffekt som avgjør det , har begge 800 watt som minimum utgangseffekt så vil det bli akkurat det samme .
Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad voluptas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
FD 35 Har faktisk lavere min avg effekt en FD 25.
1.3 kw / 1.5 kw Sc:,h

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
Hej K.G!  Alla de 3 pumpvarianter som du nämnde är ju ungefär likvärdiga och dessutom riktigt bra pumpar. Jag skulle nog lÃ¥ta pris, och möjligtvis garanti avgöra till fördel för den som kan ge dig bästa anbud pÃ¥ 2 st installerade pumpar.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
Hej , min Ã¥sikt i denna frÃ¥ga är :  Jag understöder RAFFEN í detta .  Vill dock ändÃ¥ rekommendera Mitsubishis nya FD-serie , som har hög COP och mycket lÃ¥g ljudvnvÃ¥ pÃ¥ innerdelen .
Eller rättare sagt : en mycket "snäll" ljudkaraktär pÃ¥ innerdelen !! 
Däremot rekommenderar jag att ni placerar ytterdelarna på markstativ så slipper ni vibrationer i väggarna !
Med de kvadratmetrar som ni har skulle jag nog välja den större 35 modellen !  :)
Detta är som sagt min åsikt angående mitsubishi Electric , så här skulle jag göra , men de andra maskinerna är åxå bra maskiner , i synnerhet Panasonic HE-serien .

   mvh Rollster
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad K.G.

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Tack för alla svar!

Ska nu begära in offerter och kolla extra på garantierna! Verkar dock vara lite klent med återförsäljare av Mitshubishi kring Södertälje.

K.G.

Utloggad Viking13

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0


Åk ut i skogen utanför södertälje å köp maskinerna till ett grymt bra pris. Kontakta lokal installatör för montering.

Själv satte jag in en Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VAH inklusive 7 meters rördragning och markstativ för totalt 14 500 utan att göra ett handtag.

Något sämre garantier men ca 7000 kr billigare.

OBS kontakta installatör innan pump köp. Så att du inte står med en pump som ingen vill sätta in.

Mvh


Utloggad K.G.

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Hej Viking 13!

Ursäkta min okunnighet, men var i skogen ska jag hitta denna återförsäljare som ger ett så bra pris? Kan mycket väl tänka mig sämre garantier för en sådan besparing, så om du kan rekommendera någon firma är jag mycket tacksam!

K.G.

ps. Är det någon som vet vilken av de tre modeller jag funderar på som är kraftigast. Tänker att den som är kraftigast kommer låta minst eftersom den går på lägre effekt i snitt. Stämmer detta?


Utloggad Viking13

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Dagens !

Det finns många olika försäljningsställen på nätet som säljer pumpar till bra pris. En är TS-fastighestsservice som ligger utanför Södertälje. Han har en egen tråd här på forumet.

Valet man gör är att man kan komma undan mycket billigare men man får sämre garantier.

Personligen tycker jag inte att man skall installera själv. Jag kontaktade installatörer innan köp.
Vissa var villiga att hjälpa till andra inte. Jag skulle rekommendera att kolla upp detta först. Så du kan få en uppfattning vad den totala prisskillnaden blir innan du bestämmer dig.

Om jag inte missminner mig så hjälper ts-f till om du bor i hans närhet.

I mitt fall är min bästa polare elektriker vilket gjorde att jag fick ner priset ytterliggare.

Nu mot Manchester å champions league match mot sporting.

Mvh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!