Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 7000iLW med MP100 bassengstyring  (läst 1450 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 02dag

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
7000iLW med MP100 bassengstyring
« skrivet: 12 januari 2022, 11:21:33 »
Jeg har et svømmebasseng og dette varmes opp av min bergvarmepumpe med MP100 pool-enhet. Jeg har i tillegg IP-modulen installert og som jeg antar er en forutsetning for at MP100 skal fungere.

MP100 er koblet til varmepumpa og slår seg på samtidig med den. Den gjør da en selvtest og vekselventilen går en runde og tilbake igjen. Hvis ledningene er byttet om så går den en slik runde og setter seg i motsatt stilling.

Problemet:
Oppvarmingen fungerer bortsett fra at vekselventilen ikke beveger seg. Det vil si at hvis jeg slår av bassengoppvarming så burde ventilen stenge for gjennomstrømning til bassenget og hvis jeg slår den på så åpner den igjen? Jeg ville tro at etterhvert som varmen blir regulert så vil ventilen også finne en slags mellomstilling. Når jeg stenger bassenget for vinteren så burde det være nok å slå av bassengoppvarming, nå må jeg ta ut ledningen av vekselventilen og skru den til motsatt ende manuelt.

Jeg har kortsluttet MC1 og temparatursensor ligger over en meter unna varmeveksler. Jeg bruker også å slå av sandfilterpumpa om natta for å unngå støy. Dette førte til HP-alarmer, inntil jeg stilte inn vekselventil i midtstilling. Da ser det ut som at oppvarming fungerer og jeg kan slå av filterpumpe om natta.
Nå har jeg fått Home Assistant til å fungere med Bosch varmepumpa og nå til våren kan jeg da altså slå av bassengoppvarming helt samtidig med filterpumpe. Men det hadde vært fint om vekselventilen stengte.





 


 

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: 7000iLW med MP100 bassengstyring
« Svar #1 skrivet: 12 januari 2022, 12:08:35 »

MC1 ska kopplas så att den känner av då det finns ett flöde över poolvärmenväxlaren. Lämpligast om du har en on/off sandfilterpump (inte en frekvensstyrd) som ansluts till ett relä, för att få en spänningsfri slutning på MC1.

När du inte har ett flöde över poolvärmeväxlaren, och temperaturen på TC1 faller under börvärdet, så startar värmepumpen för att värma poolen. Då får den tillbaka det varma vattnet och ett larm skapas.

Utloggad 02dag

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: 7000iLW med MP100 bassengstyring
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2022, 13:29:01 »
Ved å kortslutte MC1 så sier man til varmepumpa at sandfilterpumpa går antar jeg. Ved å åpne MC1 så sier man at sandfilterpumpa ikke går. Da burde vekselventil stenge slik at varmepumpa ikke produserer varme lenger. Noe den ikke gjør og jeg tror det er en feil, men jeg vet ikke hva som kan gjøres for at dette skal fungere. Det eneste jeg kan komme på er menyvalget "Logikk ekstern tilkobling". Har den noe å si for hva som skjer på MC1, eller er det noe annet?

Er det noen som har MP100 og kan si hva som skjer med ventilen når de slår av sin pool i menyen? Og om ventilen reguleres til en midtstilling under fart? Hos meg skjer det ingenting. Ventilen står i sin åpen-posisjon og rører seg ikke fra den uansett hva som skjer.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: 7000iLW med MP100 bassengstyring
« Svar #3 skrivet: 12 januari 2022, 13:53:59 »
Hmm, konstigt.

Prova att växla kablarna pÃ¥ 43 och 44, Bryt strömmen först.  .,;-

Eller i alla fall kollla vilken som har spänning nu.

Bryter du byglingen på VC1 så är det 43 som ska ha spänning.



Utloggad 02dag

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: 7000iLW med MP100 bassengstyring
« Svar #4 skrivet: 13 januari 2022, 09:38:57 »
Hvis jeg bytter om ledningene på vekselventil så skjer det samme. Når jeg slår på igjen varmepumpa så går vekselventilen i en slags selvtest. Det vil si at den tar en runde og stiller seg deretter inn i motsatt posisjon, altså stengt hele tiden.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: 7000iLW med MP100 bassengstyring
« Svar #5 skrivet: 13 januari 2022, 11:10:48 »

Är den är stängd, går den mot värmekretsen då?

Vid "Poolstyrning öppna" i handkörning, så är shunten i öppet läge mot värmekretsen d.v.s. stängd mot pool"

Testa genom att ändra "Koble inn basseng-oppv" till "På", så ska shunten ändra läge när MC1 är byglad.

Utloggad 02dag

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: 7000iLW med MP100 bassengstyring
« Svar #6 skrivet: 14 januari 2022, 16:26:06 »
Jeg har gjort noen forsøk nå og jeg har ihvertfall fått koblet ventilen riktig. Som det står i installasjonsmanualen terminal 43: mixer open(less heat supplied to swimming pool). Jeg koblet derfor om slik at det skal være riktig.

Når jeg nå slår på VP så gir den spenning på terminal 43. Basseng er da stengt. Jeg slår på bassengvarme manuelt og bør-verdi til 27 grader. Er-verdi er 24 grader og det burde da skje noe, men det gjør det altså ikke. MC1 er kortsluttet. Meny-valg for "logikk ekstern tilkobling" er "lukket". Jeg tror det betyr at når MC1 er kortsluttet så betyr det at sandfilterpumpe går. Man kan her stille inn åpen og det betyr altså det motsatte.

Vekselventil beveger seg ikke i det hele tatt. Spenning på terminal 43 konstant.

Kan det være en forsinkelse her og eventuelt hvor lang er den?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: 7000iLW med MP100 bassengstyring
« Svar #7 skrivet: 14 januari 2022, 17:43:35 »
Ja, det blir en viss fördröjning, då PID-regulatorn ska göra en beräkning om och när det behöver värmas.

Du hade ett är-värde på 25° och ett bör-värde på 27°, så då kan det ta en stund innan den börjar ladda.


« Senast ändrad: 14 januari 2022, 18:03:47 av Lexus »

Utloggad 02dag

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: 7000iLW med MP100 bassengstyring
« Svar #8 skrivet: 14 januari 2022, 19:11:01 »
Den har stått på i flere timer nå, men ventilen har fortsatt ikke rørt seg.

Kan man finne en logg et sted som sier noe om hva som skjer/ikke skjer?

Jeg leste også i en annen tråd om MP100 at når varmepumpa ikke leverte varme til den andre kretsen så var den frigjort til å produsere til bassenget.

Nå går jo pumpa stort sett hele tiden for å varme opp huset så kanskje det er derfor det ikke skjer noe. Men på den annen side så observerte jeg dette i sommer også
« Senast ändrad: 14 januari 2022, 19:19:20 av 02dag »

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: 7000iLW med MP100 bassengstyring
« Svar #9 skrivet: 14 januari 2022, 21:50:05 »

Det stämmer.

Varmvattnet har högsta prioritet sedan rumsvärme och därefter poolvärmen.

Utloggad 02dag

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: 7000iLW med MP100 bassengstyring
« Svar #10 skrivet: 16 januari 2022, 16:33:03 »
Jeg har  hatt den pÃ¥ i to døgn nÃ¥, men det skjedde ingenting.

Når det gjelder romoppvarming og varmtvann så løper VP "fritt". Den har imidlertid såvidt jeg vet en utendørs temperaturkurve og et "fotpunkt" å styre etter. Alle rom har lokale temperaturregulatorer som styrer ventilene. VP merker at det er behov og varmer opp etter det. VP har altså ingen romføler installert.

Kan det hende at man må stille inn på prioriteringen? En innstilling som må av eller på for at VP skal la romoppvarmingen være og la MP100 få lov til å varme opp bassenget? En slags driftsmodus eller sommer/vinter?

« Senast ändrad: 16 januari 2022, 16:54:34 av 02dag »

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: 7000iLW med MP100 bassengstyring
« Svar #11 skrivet: 16 januari 2022, 18:10:02 »


Under meny "värme/kyla" kan du ställa in "konstant sommardrift", för att testa MP100.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!