Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Behöver inte radiatorerna vara lika stora om jag har ett stort expansionskärl?  (läst 41198 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Rickard. SÃ¥ här fungerar en VP. Om vi tillverkar 64grader med kompressorn, sen lägger vi pÃ¥ el( som sitter efter kompressorn i VP) och ökar pÃ¥ tempen till 70 grader. Detta kyls av till 57 ute i radiatorerna och kommer tillbaka till VP, som höjer till 64.  VP har 7 grader i delta och allt är frid och fröjd. Detta är inte optimalt med 407c men det funkar.

Har man beställt en värmepump och samtidigt ska sätta i nya radiatorer, så måste man väl vara komplett galen, om man sätter in radiatorer, som kräver 70º i framledningstemperatur. När man har möjlighet att välja vilka radiatorer som helst, ser man väl självklart till att få radiatorer som ger ett lågtemperatursystem, om man inte är en fullständig idiot.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Tycker det känns som om du tror att jag gillar högtempat?  Men det tror jag inte att jag har sagt va.

Jag bara förklarade för Rickard hur en pump funkar. Och sa att man inte BEHÖVDE konvertera till lågtemp bara för att få till en bra VP drift

Inget annat.

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!

Har man beställt en värmepump och samtidigt ska sätta i nya radiatorer, så måste man väl vara komplett galen, om man sätter in radiatorer, som kräver 70º i framledningstemperatur. När man har möjlighet att välja vilka radiatorer som helst, ser man väl självklart till att få radiatorer som ger ett lågtemperatursystem, om man inte är en fullständig idiot.

//Ronnie

Hårda ord men sant. Man skulle gruva sig resten av livet om man inte tog chansen att dimensionera riktigt när man har chansen.
Funktion först. Förresten är tjocka raddar snygga  :).


Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Rickard. SÃ¥ här fungerar en VP. Om vi tillverkar 64grader med kompressorn, sen lägger vi pÃ¥ el( som sitter efter kompressorn i VP) och ökar pÃ¥ tempen till 70 grader. Detta kyls av till 57 ute i radiatorerna och kommer tillbaka till VP, som höjer till 64.  VP har 7 grader i delta och allt är frid och fröjd. Detta är inte optimalt med 407c men det funkar.

Har du en ca 7kW VP som orkar 64 ºC med ett delta på 7 ºC och klämmer i med 3kW spets så kommer du att få en framledning på ca 75 ºC, retur på 65 ºC(om kompressorn fortsatt gå).
Den kommer alltså att stanna rätt tidigt i Richards exempel och därmed bli en för klen elpanna.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Tycker det känns som om du tror att jag gillar högtempat?  Men det tror jag inte att jag har sagt va.

Jag bara förklarade för Rickard hur en pump funkar. Och sa att man inte BEHÖVDE konvertera till lågtemp bara för att få till en bra VP drift

Inget annat.

Jag tycker att du håller på med en massa skitsnack och försöker krångla dig ur ett dumt påstående, och någon bra förklaring om vad det är du menar har väl knappast framkommit.
Det finns väl inget annat vettigt alternativ än ett lågtemperatursystem i det här fallet. Att yra om att det inte tvunget behövs ett lågtemperatursystem är ju bara dumheter här.
Sedan kan man ju fundera på hur många pumpar som tillverkar 64-gradigt vatten, det är knappast det vanligaste än så länge.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Herregud vilket liv.  Jag har bara sagt att det gÃ¥r att köra pÃ¥ det viset. Särskilt eftersom deltat kommer vara mer än 10grader som vesslan säger. 80-60system.Detta exempel är ingen vidare bra drift,men om alternativet är att byta 20 radiatorer för 5000 st sÃ¥ kan man fixa sÃ¥ att det funkar.
SJÄLVKLART ska trådskaparen INTE köpa högtempradiatorer. När faan sa jag det.
Jag försöker inte krångla mig ur nånting och vad är det jag ska förklara. Inte mitt fel om du inte klarar av att bygga ett system som fungerar
under dessa förutsättningar. Det finns flera sätt att göra så att ett högtemp system funkar utan att värmepumpen blir en elpanna.

Trådskaparen ska köpa ett lågtempsystem.
Det går att fixa ett högtempsystem utan att VP stannar.
Varenda reklam man ser för VP säger att dem kan göra 65grader så det kan väl inte vara så ovanligt. Jag vet att alla Thermia pumpar kan det.Men om jag låter dem göra det så ligger man på gränsen av vad de klarar, med R407c därför tar man helst R134a pumpar i det läget.
 

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man

Hej,

Jag har beställt en Nibe 1245 -10kW med en 100liters UKV. Har den ökade vattenvolymen i systemet
någon inverkan på om jag behöver välja stora eller små radiatorer?

Vill helst ha så tunna som möjligt (enkelradiga) av möblerings skäl.
Har jag blandat ihop detta? Har det ingen koppling till radiatorernas storlek om vattenmängen ökar?

Innebär tunna raddar bara att jag får snyggare (mindre skrymmande) men dock mindre värme i rummen?

//JaGus

Enligt min mening har volymtanken inget med radiatorstorleken att göra, utan radiatorer måste vara så stora att dom klarar av att avge tillräkligt med värme till huset i en given temperatur. Däremot är volymtanken bra för längre gångtider.
När det gäller VP drift så är det bäst att ha lågtemperatur system om inte nästan nödvändigt att man inte blir besviken efter hand.
Så att mitt råd är utan att kalla någon till idiot att tänk efter före och lyssna mer på Carl N , cheetah1 , Rickarg , erp mm än VP ORAKLET.
Här räcker det att förstÃ¥ lite vanligt fysik och lite VP teknik och det är ju därför man vänder sig till forumet.       

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Ytterligare en som inte förstÃ¥r mig.  Jag hÃ¥ller ocksÃ¥ med om att det är bäst med lÃ¥gtemp.  Säger bara att det inte är ett mÃ¥ste suck

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Jag vill bara inflika att en volymtank kan ha med radiatorernas storlek att göra. Som tex. i mitt fall mina radiatorer är en typ av konvektorer som bara rymmer några liter vatten, utan volymförstoring får min pump mycket ogynnsamma driftsförhållanden. Så mina är "stora" när det gäller att avge värme men små volymmässigt så en volymtank i princip är ett måste.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Klart att storleken påverkar vatten innehållet . Men huvudsyftet är rätt radiator efter yta och beräkningstemperatur.
sen kommer man till stridigheterna med platsen . Storleken på radiatorn blir grymt stor när man börjar sänka beräkningstempen från tex 55-45 till 40 -30.
frun i huset brukar säga ifrån här . :)
c-c
 det här inlägget tycker jag man kan lyssna pÃ¥.

det vp oraklet vill ha fram vad jag kan tolka är att det gÃ¥r att köra i högre temp men naturligtvis är det inte optimalt . vilket jag tycker framgÃ¥r av vp oraklets inlägg.  och jag hÃ¥ller  med om det
Och det går att fixa om man från början har ett hög tempat system så värme pumpen går kontinuerligt efter dess brytpunkt effekt mässigt räknat mot vad det termiska skalet läcker..
c-c.
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Rickard. SÃ¥ här fungerar en VP. Om vi tillverkar 64grader med kompressorn, sen lägger vi pÃ¥ el( som sitter efter kompressorn i VP) och ökar pÃ¥ tempen till 70 grader. Detta kyls av till 57 ute i radiatorerna och kommer tillbaka till VP, som höjer till 64.  VP har 7 grader i delta och allt är frid och fröjd. Detta är inte optimalt med 407c men det funkar.

Missförstår du medvetet vad jag skriver, eller vill du bara göra mig upprörd?
Om kompressorn på egen hand tillverkar 64 graders framledningstemp, och du lägger på ytterligare 3 kW elvärme (oavsett var i systemet) så kommer du att släcka kompressorn, och värmepumpen är en elpanna.

Infogar utdraget ur mitt tidigare inlägg för att du skall få läsa en gång till:
Citera
Vi tar en värmepump vars maximala framledningstemp är 65 grader.
Sätter in den i ett hus med ett "okänt" radiatorsystem som efter första köldknäppen visar sig vara ett 80/60-system.
Detta har nu resulterat i att värmepumpen med 7 kW tillförd effekt ger en framledningstemp på ca 64 grader när kompressorn går kontinuerligt, vid -10 grader ute - allt är frid och fröjd till utetempen går ned med ytterligare 5 grader till -15 grader.
Reglerdatorn begär nu en framledningstemp på runt 70 grader och elpatron går in för att spetsa upp tempen.
När temperaturen överstiger 65 grader stoppar kompressorn på driftspressostaten och enbart eltillskott 3 kW ligger på, rumstempen sjunker nu succesivt, och reglerdatorn kallar snart på eltillskott steg två, kompressorn kommer eventuellt att starta då och då men gå så korta intervall att den inte på ett menfullt sätt bidrar till vare sig värme eller förmåga att tillgodose de behov reglerdatorn har av temperatur/gradminuter.

Vi har nu hamnat i ett moment 22, eltillskottet har släckt kompressorn, och eltillskottet är för litet för att på egen hand kunna värma huset.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Jag vill inte göra dig upprörd. Varför skulle jag det?
Kompressorn gör 64 grader. El ökar på till 74
Radiatorerna kyler frÃ¥n 74-57=17K  i 80-60 systemet.
57 tillbaka till kompressorn som höjer till 64 igen.

Sedan kan man hitta på en rad lösningar med tankar som CarlN och ni andra brukar gilla. Man kan på detta sätt plocka ner returen och skapa bättre driftförhållanden för VP.

Kom igen nu, jag vet att du förstår vad jag menar. DETTA ÄR INTE OPTIMALT MEN DET GÅR ATT FIXA.
« Senast ändrad: 01 juni 2010, 10:00:17 av VP ORAKLET »

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
Jag vill inte göra dig upprörd. Varför skulle jag det?
Kompressorn gör 64 grader. El ökar på till 74
Radiatorerns kyler frÃ¥n 74-57=17K  i 80-60 systemet.
57 tillbaka till kompressorn som höjer till 64 igen.

Sedan kan man hitta på en rad lösningar med tankar som CarlN och ni andra brukar gilla. Man kan på detta sätt plocka ner returen och skapa bättre driftförhållanden för VP.

Kom igen nu, jag vet att du förstår vad jag menar. DETTA ÄR INTE OPTIMALT MEN DET GÅR ATT FIXA.

Var mäter du framledningstemperaturen? Före eller efter elpatronen? Svaret borde vara självklart: efter elpatronen.
Det Rickard menar är att den maximala framledningtempen för kompressordrift passeras genom att eltillskottet slår till.
Jag kan inte Thermia-pumpar så jag svär inte på att styren fungerar så i deras pumpar.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Jag vill inte göra dig upprörd. Varför skulle jag det?
Kompressorn gör 64 grader. El ökar på till 74
Radiatorerns kyler frÃ¥n 74-57=17K  i 80-60 systemet.
57 tillbaka till kompressorn som höjer till 64 igen.

Sedan kan man hitta på en rad lösningar med tankar som CarlN och ni andra brukar gilla. Man kan på detta sätt plocka ner returen och skapa bättre driftförhållanden för VP.

Kom igen nu, jag vet att du förstår vad jag menar. DETTA ÄR INTE OPTIMALT MEN DET GÅR ATT FIXA.

Var mäter du framledningstemperaturen? Före eller efter elpatronen? Svaret borde vara självklart: efter elpatronen.
Det Rickard menar är att den maximala framledningtempen för kompressordrift passeras genom att eltillskottet slår till.
Jag kan inte Thermia-pumpar så jag svär inte på att styren fungerar så i deras pumpar.

/Raptor


Det Rickard menar (tror jag iallafall) är att returtempen till VP'n blir för hög så att den slår av.
« Senast ändrad: 01 juni 2010, 10:24:42 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Den normala MAX framlednings tempen för Thermia är 70. Detta uppnås med elhjälp. Man kan sen byta pressostat och köra högre. Normal maxretur är numera 55. Den kan man också höja om man byter pressostat.

Självklart är inte detta sÃ¥ bra men om alternativet är att köpa radiatorer för 100000 sÃ¥ kanske man kan tänka pÃ¥ det. Detta är med en vanlig R407c pump. Om man lägger till 5000 och fÃ¥r en R134a pump sÃ¥ fÃ¥r jag detta att funka bättre och kunden har 95 tusenlappar att kompensera att hans system nu har ett Ã¥rs COP pÃ¥ 3 istället för 3,5.   Hur lÃ¥ng tid tar det innan han gÃ¥r back?

Detta är mitt jobb och jag håller på med det dygnet runt nästan. Självklart vill jag montera stora feta dyra radiatorer. Det är ju det jag lever på. Men jag vore oärlig och skulle inte göra mitt jobb om jag inte berättade för potentiella kunder att det finns billigare alternativ till att konvertera hela huset.
« Senast ändrad: 01 juni 2010, 10:31:26 av VP ORAKLET »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!