Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Korta rör  (läst 5564 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gummianka

  • Varför finns vintern?
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Korta rör
« skrivet: 17 september 2013, 12:36:26 »
Det finns många diskussioner om hur långa rör man kan ha men jag hittar ingen om hur korta dom kan vara. Finns det någon praktisk begränsning för hur korta dom kan vara? Jag hade tänkt montera inner och ytterdel på var sida om ytterväggen med så korta rör som möjligt, cirka en halv meter.
Värmer huset med en Mitsubishi FD35, en Panasonic CS-E12D KEW och en Nocria 18. Två vedkaminer får också hjälpa till med uppgiften.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Korta rör
« Svar #1 skrivet: 17 september 2013, 14:14:18 »
Tillverkarna har olika krav på hur långa och korta rören får vara så det beror på vilket märke som du tänkt dig intstallera.
Panasonic har tex 3m som lägsta gräns, 2,5m fungerar dock bra
Mitsubishi Electric har inte angett någon minimilängd men 1m är mig veterligen kortaste rekomendationen på dessa modeller.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad gummianka

  • Varför finns vintern?
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Korta rör
« Svar #2 skrivet: 17 september 2013, 23:31:54 »
Det är min gamla Panasonic CS-E12D KEW som ska få en ny placering i garaget med förhoppningsvis korta rör när den nya FD35:an ska ersätta den.
Värmer huset med en Mitsubishi FD35, en Panasonic CS-E12D KEW och en Nocria 18. Två vedkaminer får också hjälpa till med uppgiften.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Korta rör
« Svar #3 skrivet: 17 september 2013, 23:47:49 »
Vi har varit på några Panasonic maskiner med korta rördragningar där det har varit problem med avfrostningen, efter förlängning av rören till 2,5-3m så försvann dom problemen.
Kan du göra ett sling med lite extra rör bredvid så är det att rekomendera, dock kanske inte så snyggt !!
Då det är ett garage borde det dock gå att flytta utedelen en bit.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Korta rör
« Svar #4 skrivet: 17 september 2013, 23:49:29 »
Har korta rör (uppskattningsvis mindre än 2m) på min Panasonic och det funkar bra. Men det är en helt annan modell.
Men som TS Comfort skrev, Panasonic rekommenderar 3m och det gäller även min modell.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad gummianka

  • Varför finns vintern?
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Korta rör
« Svar #5 skrivet: 18 september 2013, 10:09:28 »
DÃ¥ fÃ¥r jag väl ta och försöka placera om mina burkar sÃ¥ att jag fÃ¥r ett par meters förskjutning mellan dom. Det vore ju ganska dumt att inte lyssna pÃ¥ den vise mannens goda rÃ¥d.   tummenupp
Värmer huset med en Mitsubishi FD35, en Panasonic CS-E12D KEW och en Nocria 18. Två vedkaminer får också hjälpa till med uppgiften.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Korta rör
« Svar #6 skrivet: 18 september 2013, 14:43:01 »
Bäst är att gÃ¥ efter tillverkarens rekommendationer, dom skriver inte ett visst minimimÃ¥tt bara för att det är kul  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Korta rör
« Svar #7 skrivet: 18 september 2013, 14:55:47 »
Nej, men man kan ju undra varför installationer (som min) görs. Okunskap eller snålhet?
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Korta rör
« Svar #8 skrivet: 19 september 2013, 16:26:05 »
Inte kortare rör än 3 meter? Kanske därför som Panasonic-pumpen av större modell (7-8 kW) på förra jobbet förvandlades till en isklump varje vinter?
Där hade installatören i princip anslutit innerdelens rör direkt på utedelen på andra sidan väggen. Var bara en skarvbit på någon dm mellan för kopplingarnas skull.
Proffsigt...  tummenupp
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Korta rör
« Svar #9 skrivet: 20 september 2013, 09:56:54 »
Förmodligen...
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Korta rör
« Svar #10 skrivet: 20 september 2013, 16:37:49 »
Går inte sådant att justera med att ändra fyllningsgraden (dvs tömma av lite köldmedie till tub) ?, att ha en överdrivet fylld kondensor/evaporator pga. korta rör och standard fabriksfyllning så kan jag tänka mig att det blir problem med avfrostningen om stor del av rören är fyllda med kondensat - det är ju kondenseringen som ger värmen (för tex. avfrostningen) och när det väl är i vätskeform (utan bubblor) så transporterar det väldigt lite värme och därmed dålig is-tining på de partiella delar av kondensorn som är fyllda med kondensat..

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Korta rör
« Svar #11 skrivet: 20 september 2013, 18:47:41 »
Provade att tömma en HE12 och en NE9 som var installerade med ca 1m rördragning där avfrostningen inte ville lira men det hjälpte inte. Först när vi hade knappt 3m rörlängd så avfrostade dom bort allt.
Enligt kunderna var det en "riktig" kylfirma som hade monterat och vacumsugit.
Har sett flera Panasonic med väldigt korta rördragnignar där ägaren inte upplevt några problem med isbildning så det verkar vara lite lotteri hur avdrostningen fungerar med väldigt korta rördragningar på Panasonic.
Bäst brukar vara att följa tillverkarens rekomendationer och speciellt om det handlar om nya maskiner med garanti.
 
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Korta rör
« Svar #12 skrivet: 20 september 2013, 23:42:44 »
Är sÃ¥ bökigt och kolla pÃ¥ vintern, annars hade jag kunnat gjort det.  Den sitter pÃ¥ baksidan och där skottas det bara om isberget börjar leta sig upp till värmepumpen.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Korta rör
« Svar #13 skrivet: 29 september 2013, 10:05:55 »
Hej

Om man har extremt korta rör så kommer den restvärme som finns kvar i vätskefasen att göra att värmeväxlaren på utsidan får en försenad kyleffekt en bit in på slingan. Jag bara resonerar nu, märk väl, jag vet inte. Om då givaren sitter tidigt på slingan så uppfattar den inte batteriets underkylning och kommer inte att sätta igång avfrostningen. Det behöver inte vara rörlängden enbart, det kan vara sånt som låg fläktinställning som ger sämre verkninggrad som tillsammans med rörlängden ställer till det.

Jag har ca 80 cm rörlängd på min Hitachi, och jag har aldrig haft problem med avfrostningen. Min svåger (kylmöntör) pyste bort lite gas vid installationen.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!