Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Uppvärmning maximum larm IVT840/860  (läst 1959 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Shane54

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Uppvärmning maximum larm IVT840/860
« skrivet: 03 mars 2018, 10:35:33 »
Hej Värmepumpsforum,
Skulle behöva lite tips då vår värmepump har börjat larma konstant för "Uppvärmning maximum larm". Detta är något helt nytt som vi aldrig skådat tidigare sen den installerades sommaren 2014. Vi bor i ett Movehome #19 på 176m2 med radiatorer på ovanvåningen och Roths golvvärmesystem på bottennivån.

Åtgärder gjorda såhär långt:
- Kontrollerat flödet på samtliga värmeslingor i golv på värmefördelaren
- Samtliga rumstermostater är uppställda till max
- Samtliga radiatortermostater är fullt öppna
- Ändrat "UV Kontrollmetod" från Ute till Ut&inne
- Justerat ner temperaturen på samtliga aktuella tempområden på "Finjustering temp". Dock är vi nöjda med vårt inneklimat så vill inte gå ner för långt här.

Inneklimatet ligger strax över 20 grader så förutom larmet fungerar det väldigt bra.

Skulle även behöva ha hjälp att förstå funktionen på termostatsshunten på golvvärmefördelaren.
Såhär är min uppfattning att den fungerar men ni får gärna rätta mig om jag har fel:

- Funktionen på denna termostatshunt är att skydda golvvärmerören om temperaturen skulle vara för hög (Över 45 grader om jag fattat det rätt?) från värmepumpen
- Om tempen fram till golvvärmerören är för hög kommer termostaten öppna för att "släppa" in kallare vatten från returen.

Jag har markerat inlopp och utlopp med pilar samt ringat in shunt och tempgivare till termostat.

Tack på förhand,
S

 

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Uppvärmning maximum larm IVT840/860
« Svar #1 skrivet: 03 mars 2018, 11:19:19 »
Så här står det om det larmet:
Uppvärmning maximum larm
Orsak:
• Inställd larmgräns för max framledningstemperatur (TE1) överskrids. Med fabriksinställningar är larmgränsen 45°C för golvvärme och 75°C för radiatorer. Larmgränsen definieras genom att addera 5 grader till maximal framledningstemperatur (Avancerade inst./Uppvärmning inställningar/UV Maximum). Larm ges när gränsen överskridits under 120 sekunder.
• Larmet återställs automatiskt när temperaturen fallit 20 grader under larmgränsen.
• Beror troligen på bristande cirkulation eller att värmesystemet är för litet.
Åtgärder
• Kontrollera att ventilerna till cirkulationskretsen är öppna.
• Vid inomhustemperaturreglering, kontrollera att minst hälften av rumstermostaterna är fullt öppna (maxläge).
• Kontrollera att värme kommer ut till elementen/värmegolven.
• Kontrollera att cirkulationspumpen (och eventuella pushpumpar) går. Cirkulationspumpen har ett inbyggt överhettningsskydd som återställs genom att man bryter strömmen.

Termostaten på golvvärmefördelaren skyddar, precis som du skriver, golvet mot övertemperatur. Stänger tilloppet av värme från pannan om temperaturen skulle gå över t.ex. 45 grader som skydd för golvbeläggningen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Shane54

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Uppvärmning maximum larm IVT840/860
« Svar #2 skrivet: 03 mars 2018, 11:28:24 »
Tack för svar @Josth!
Känns inte som om jag har vart helt ute och cyklat då. Dock har jag inte provat att bryta strömmen men tycker jag borde märkt om cirkulationspumpen inte gått nu när jag hållt med att felsöka några veckor.
Inneklimatet är vi nöjda med som sagt bara förbannat irreterande att komma ut till en larmande värmepump varenda gång man går ut i tvättstugan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!