Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Koppla ur kompressor nibe 401  (läst 3255 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dreven

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Koppla ur kompressor nibe 401
« skrivet: 12 oktober 2006, 19:33:11 »
Min flvp har börjat att rackla kompressorn går bara ibland och jag kan inte se att den värmer tempen. den går ca 10 min sedan avfrostar den. Nu undrar jag om det kanske skulle gå att koppla ur kompressorn för den verkar ju inte ge något och jag antar att det går el till att avfrosta hela tiden. Den är från 94 så den har väl gjort sitt. Tacksam för svar !!!

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Koppla ur kompressor nibe 401
« Svar #1 skrivet: 12 oktober 2006, 21:20:09 »
Min flvp har börjat att rackla kompressorn går bara ibland och jag kan inte se att den värmer tempen. den går ca 10 min sedan avfrostar den. Nu undrar jag om det kanske skulle gå att koppla ur kompressorn för den verkar ju inte ge något och jag antar att det går el till att avfrosta hela tiden. Den är från 94 så den har väl gjort sitt. Tacksam för svar !!!


Har du kollat filtret i din vp, har du kollat att dina frånluftsventiler i taket sitter oftast i kök, bad, tvättstugan är det stopp där rengör.....
Sen kan faktiskt fläktkondensatorn gå sönder så fläkten går på halvfart... det kan faktiskt oxå vara så att din fläkt med åren har samlat på sej så mycket damm att fläktvingarna inte längre pumpar luft som när den var ny..

Är allt detta ok men den avfrostar ändå är det troligen läck i förångaren å det ger täta avfrostningar då går det fint att koppla bort sladdarna på reläkortet sitter länst ner till vänster om du står framför din vp... en blå en svart å en brun kabel är det...

Detta gör din vp till elpanna.
« Senast ändrad: 12 oktober 2006, 21:41:03 av Digital »
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Koppla ur kompressor nibe 401
« Svar #2 skrivet: 12 oktober 2006, 21:28:03 »
Själv tror jag att felet är att det är nästintill stopp vid exp.ventilen och den släpper igenom lite,lite grann. Avfrostningsgivaren sitter 15cm ifrån exp.ventilen och om den släpper igenom lite så blir det väldigt kallt precis efter exp.ventilen och värmepumpen ställer sig i avfrostningsläge.
Det går inte åt ngn elvärme för avfrostning.
Man får byta exp.ventilen samt torkfilter och om vill så kan man fortfarand köra på R22 eller om det fattas köldmedia konvertera till R417A.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Koppla ur kompressor nibe 401
« Svar #3 skrivet: 12 oktober 2006, 21:35:16 »
Själv tror jag att felet är att det är nästintill stopp vid exp.ventilen och den släpper igenom lite,lite grann. Avfrostningsgivaren sitter 15cm ifrån exp.ventilen och om den släpper igenom lite så blir det väldigt kallt precis efter exp.ventilen och värmepumpen ställer sig i avfrostningsläge.
Det går inte åt ngn elvärme för avfrostning.
Man får byta exp.ventilen samt torkfilter och om vill så kan man fortfarand köra på R22 eller om det fattas köldmedia konvertera till R417A.

Ganska ovanligt att det är stopp i expventil eftersom maskinen går i tio minuter innan den avfrostar... mycket troligare läck i förångaren..men visst det kan vara stopp.
« Senast ändrad: 12 oktober 2006, 21:37:59 av Digital »
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Dreven

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Koppla ur kompressor nibe 401
« Svar #4 skrivet: 12 oktober 2006, 21:52:28 »
Tackar för svaren. Jag har kollat frånluftdonen, bytt filter. Jag har också haft ur fläkten och rengjort fläktbladen de var inte så fina kan jag säga. Kan det vara så att fläkten går i rätt hastighet ibland dom kondensatorn har gått sönder eller går den alltid på halvfart då ?
Jag tycker att fläktarna har ett eget liv, just nu går kompressorn och den suger luft ifrån frånluftdonen men från tilluftsdonen kommer den nästan ingenting.
Skulle det vara bättre att koppla ur kompressorn eller spelar det ingen roll då man tänker på förbrukning ?
Den kanske är från 95 för det är en 401 står det då på den.

/
« Senast ändrad: 12 oktober 2006, 21:54:41 av Dreven »

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Koppla ur kompressor nibe 401
« Svar #5 skrivet: 12 oktober 2006, 21:57:03 »
Om det vore läck i förångaren så borde kunden se det i synglaset men om det är stopp i exp.ventilen så är synglaset klart. Om man avvaktar och ser så blir tiden till avfrostning kortare och kortare, har bytt exp. på 20-tal 301:or från tidigt 90-tal, visst har även bytt ett par förångare också så dessa 2 alternativ har du att välja på.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Dreven

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Koppla ur kompressor nibe 401
« Svar #6 skrivet: 12 oktober 2006, 22:04:51 »
Om jag kollar i glaset så ser jag bubblor innebär det att förångaren är väck då ?

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Koppla ur kompressor nibe 401
« Svar #7 skrivet: 13 oktober 2006, 18:56:38 »
Det är lite bubblor vid start av kompressor, men det borde bli klart efter ett par minuters gångtid annars är det väl stor sannolikhet att förångaren eller ngt annat som läcker
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Koppla ur kompressor nibe 401
« Svar #8 skrivet: 13 oktober 2006, 20:12:56 »
Det är lite bubblor vid start av kompressor, men det borde bli klart efter ett par minuters gångtid annars är det väl stor sannolikhet att förångaren eller ngt annat som läcker

Om antalet bytta delar spelar roll så slår jag dej med hästlängder ;) men visst jag har tagit fel några ggr dvs trott läcka förångare men vid tömning då det visade sig vara fullt med r22... Så det visar sig när någon kommer å tömmer denna maskin
om det är stopp eller läck.



Och visst är det lönsamt med kompressorn igång annars skulle den inte sitta där *roflmao* den sparar cirka 5-7 tusen kronor per år så att göra elpanna av den verkar onödigt

Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 409
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!