Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Offert Thermia Calibra 12 - Rimligt pris?  (läst 21305 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Barkbåt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Offert Thermia Calibra 12 - Rimligt pris?
« skrivet: 26 september 2019, 23:45:48 »
Hallå folk,

Har planer på att sätta in bergvärme i en villa från 40-talet (ej tilläggsisolerat) i Västernorrland.
132kvm boyta + 200kvm biyta (källare, trapphus, inglasad altan).
Kör idag elpatron och radiatorer + en luftvärmepump med en förbrukning på ca 32 000 kwh/år.

Har begärt in offerter via en sajt men bara fått in ett svar än så länge på en Thermia Calibra 12 och 210m borrhål, 195 tusen efter ROT.

Är lite osäker om detta är ett rimligt pris?
Någon som har en aning om vad själva pumpen (Thermia Calibra 12) går lös på?

Har noll koll på vad det är som kostar men jag gjorde ett försök att gissa kostnad per arbetsmoment.

85 000:- pump (pumpen kanske är mycket dyrare?)
71 000:- 210m borrning inkl 6m foderrör (baserat på att de tar 315kr/meter extra borrning och 750kr/meter extra foderrör)
12 000:- övrigt material (rimligt eller går det lös på mer?)
25 000:- arbete installation (borde väl räcka?)
 5 000:- containerhyra
 3 000:- gräv
 3 000:- elektriker
Totalt 204 000:-

Tänker jag galet nånstans?


Från offerten:
ï‚· Thermia Diplomat Calibra 12 med inverterstyrd kompressor och en 180 liters varmvattenberedaren
 Borrning 210meter och 6 meter foderrör ingår.
 Elinstallation inkl utbyggnad av elcentral och 16Amp arbetsbrytare ingår.
 Slutet 18liters tryck expansionskärl ingår.
 Befintlig anläggning demonteras men beställaren transporterar bort pannan.

Att betala med fullt Rot-avdrag: 195366 kr.
Att betala utan Rot-avdrag: 218286 kr.

Försöker att ha lite marginal i min lilla överslagsräkning ovan, men ändå skiljer det sig 14-15 tusen mot deras pris före ROT.
Själva borrhålet kommer ligga på tomten så nära pannrummet man får borra.

När jag läser runt här så verkar det mer normalt med runt 150-180 tusen i installationskostnad så blir lite fundersam på vad det är som kostar...? Nylanserad modell av pump?

Eller kanske har dom bara så mycket jobb att de kan dra till med ett pris i överkant och se om man tar det?

Ska försöka kontakta några fler företag i trakten och få in fler offerter, men tar gärna emot input här också...
Jag är beredd att betala lite extra för att få det ordentligt gjort men trodde nog priset skulle hamna lite lägre.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Offert Thermia Calibra 12 - Rimligt pris?
« Svar #1 skrivet: 27 september 2019, 08:29:45 »
Hej! Har inte bergvärme själv men rent spontant tycker jag det låter mycket med 195 tkr efter ROT för en inverter 12:a med 210 m borrhål. Tycker också det låter för lite att värma 332 kvm med en 12:a i Västernorrland Sc:,h Den dimensionerande temperaturen DVUT är -23 celcius vid kusten och -26 celcius en bit in i landet i Västernorrland. Biytan har kanske en väldigt låg innetemperatur i nuläget men byter man till bergvärme kanske man också vill ha en högre temperatur där. En inglasad altan kan dra massor med energi att värma på vintern beroende på hur den är isolerad. Glykolfyllt system med extra värmeväxlare och cirkulationspump till altanen? Ta in fler offerter och med en rimlig energikalkyl.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Anton Djurberg

  • Gäst
Anton Djurberg
SV: Offert Thermia Calibra 12 - Rimligt pris?
« Svar #2 skrivet: 14 oktober 2019, 16:44:40 »
Hej!
Idag installeras en Calibra hemma hos mig.
Jag betalar 150 efter rot med injektering av borrhål. Det är en 12 kW.


Utloggad Barkbåt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Offert Thermia Calibra 12 - Rimligt pris?
« Svar #3 skrivet: 28 oktober 2019, 22:07:55 »
Hej,

Kort uppdatering.
Jag fick in tvÃ¥ offerter till efter hört  av mig till ett par lokala firmor (första försöket var via nÃ¥gon offert-förmedlings-sajt).
Bägge pÃ¥ 155 000kr; Nibe vs Bosch, 195m vs 220m borrhÃ¥l.  tummenupp

Marken

  • Gäst
Marken
SV: Offert Thermia Calibra 12 - Rimligt pris?
« Svar #4 skrivet: 04 november 2019, 16:47:33 »
Har fått offert ifrån en seriös firma på att enbart byta ut pump med befintligt borrhål.
Calibra 12 (3-12kW) 109 500 kr efter ROT ink moms. Inverter M 111 500 kr. Torr  att det gÃ¥r att fÃ¥ dem lite billigare.

Nu har Thermia Atlas kommit med verkar intressant med dess COP värde.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!